۱۴۰۰-۱۱-۰۶

تشابه ادیان الهی با یکدیگر

این متن را دیدم و توجه مرا جلب کرد که چقدر مفاهیم دینی آن با ادیان دیگر مشترک است .
چه چیزی در مورد دین زرتشتی منحصر به فرد است؟

1. دین زرتشتی قدیمی ترین دین مکشوفه در جهان است که در دوران باستان توسط پیامبر زرتشت اسپیتاما، که متعلق به نظام اعتقادی مزدیاسنی بود، آغاز شد.
2. توحید به عنوان یک آموزه دینی برای اولین بار در تاریخ بشر پایه گذاری شد.
3. زرتشتیان آتش را تجسم زنده اهورامزدا در جهان مادی می دانستند. گرچه تمام ادیان باستانی آتش را محترم می شمردند، دین زرتشتی جایگاه بسیار والایی برای آتش قائل بود که در هیچ دین دیگری نظیر نداشت.
4. تکریم طبیعت و همه مخلوقات طبیعی اصل محوری دین است. مفهوم طبیعت با مفهوم موجودات الهی و وظیفه انسان در نگهداری از آنها تنیده شد. این جهان‌های اخلاقی، جسمانی و معنوی را در یک واحد به شیوه‌ای بسیار زیبا مجسم می‌کند و در مفهوم زرتشتی 7 آمیشه گنجانده شده است.
5. این دینی بود که به بشر آزادی انتخاب داد و از آنها خواست تا از توانایی های خود برای انتخاب بین خیر و شر استفاده کنند. این به آنها اجازه داد تا با احساس مسئولیت، افکار و کلمات خود را انتخاب کنند و به آنها هشدار داد که آماده تحمل عواقب آن باشند.
دین زرتشتی خصلت کیهانی دارد. ارتباط متقابل ماکرو (جهان) و میکرو (انسان) وجود دارد. آنچه در خارج است درون نیز هست. انرژی، آگاهی، نظم، قدرت، عشق و کمال دارای شخصیت های ماکرو و همچنین میکرو هستند.
7. آشا قانون کیهانی است که زیربنای همه مخلوقات از اتم تا منظومه های شمسی است. همه چیز را اداره می کند - از سلول گرفته تا جهان.
8. اهمیت ذهن در شکل دادن به زندگی و سرنوشت انسان در جهان مادی و معنوی.
................................
 دکتر رامیار پرویز کرنجیا
@ramiyarkaranjia

هیچ نظری موجود نیست: