۱۴۰۰-۱۱-۲۷

وفات فاطمه معصومه در قم

نظر به تاثیر گذاری مدفن این دختر امام در جهان تشیع ، علاقمند شدم هر آنچه می توانم از زندگی آن بانوی بزرگوار جمع کنم .می دانیم که فرزندان دختر ائمه همه گونه دانش و پیشرفت های معنوی داشته اند . این که چرا این بانوی صغیر مورد توجه قرار گرفته برایم جالب بود . از این منظر موارد یافت شده به شرح زیر است 

فرزندان امام موسی کاظم ع خودشان با نظر خودشان و یا با نامه از جانب امام رضا ع  از مدینه حرکت کرده اند . هیچ مدرک و سرگذشتی از طول سفر این کاروان در دسترس نیست . منقول است در نزدیکی ساوه به این کاروان توسط دزدان حمله شد و کاروان از حرکت ایستاد . بعضی از افراد کاروان از جمله فاطمه معصومه به سمت قم آمده و در دهه آخر ربیع الاول 201 قمری وارد قم شدند . ایشان در 10 ربیع الثانی 201 در قم رحلت کرده اند .

نظر به اینکه در آن زمان سفر از مدینه تا قم 2 ماه طول می کشید ، به نظر می رسد این کاروان احتمالا اواخر محرم از مدینه حرکت کرده باشد .

اولین مسئله که به نظر می رسد تطابق تاریخ قمری و شمسی است . 10 ربیع الثانی 201 قمری برابر یکشنبه 10 اسفند 379 شمسی می شود . 379/12/10 

دو ماه قبل از اسفند دی ماه است . یعنی کاروان 10 دیماه از مدینه به سمت مرو حرکت کرده است .معقول به نظر نمی رسد در اوج فصل سرما یک کاروان از مدینه به سمت فلات مرکزی ایران حرکت کرده باشد !!!!

گذشته از آن اگر این اتفاق افتاده باشد هم گذشتن از مناطق کوهستانی فاصله قصر شیرین تا قم ، با جاده های آن روزگار و حیوانات آن زمان عاقلانه نبوده است . مگر اینکه دستور امام پشت قضیه باشد .

از سمت امام نیز می دانیم ایشان عالم به این بودند که توسط خلیفه عباسی کشته خواهند شد . فرزند ایشان هم از این رو در مدینه مانده بودند . بنابراین دلیلی وجود نداشت که ایشان برای حرکت خانواده خود نامه ای نوشته باشند .

یعنی به نظر می رسد این سفر برای این افراد واقعی نیست . ممکن است به یک کاروان با شرایط فوق حمله شده باشد و آنها پس از رسیدن به قم برای استفاده از امکانات شهر و دریافت کمک مردم ، خود را از منسوبین ولیعهد زمان حضرت امام رضا ع معرفی کرده باشند . و بعدا دختر صغیر ایشان در آنجا مرحوم شده باشد و مردم آن را امامزاده کرده باشند .

در خصوص امام زاده صالح تجریش نیز خود متولیان آن با تحقیق کتاب حاوی سند های تاریخی ارائه نمودند که اینجا امامزاده نیست . اما کسب و کار ادامه دارد و مردم اعتقاد دارند ...

تاریخ تولد ایشان را با اسناد بدست آمده اول ذیقعده 173 قمری گفته اند .
یعنی ایشان در هنگام وفات حدود 28 سال داشتند . و البته می دانیم که ازدواج نکرده اند !!!

از اینکه ایشان بانوی عالمی بودند صحبت شده ولی هیچ اثر و حدیثی از ایشان در دست نیست ( ظاهرا ادعا است )

از سوی دیگر همه کسانی که به نحوی از وجوداین بانو و مناقب ایشان سخن گفته اند از بزرگان شهر قم بوده اند که هیچ سند معتبری ارائه نکرده اند . نظر به قانون اسلامی حمل بر صحت ، می توان استنباط کرد که همه ایشان آنچه شنیده شده را حمل بر صحت کرده و در آثار خود آورده اند .

هیچ کتاب حدیث معتبری در این خصوص مطلب ندارد . بحار الانوار حدیثی به نقل از امام ششم شیعیان دارد که خداوند مکه دارد و پیامبر مدینه و ما قم .... (شرح به مضمون)

میدانیم که بحار الانوار جزو کتب معتبر شیعه نیست . ( بحث آن در اینجا لازم نیست )

از سوی دیگر با مطابقت وفات فاطمه معصومه و سفر امام رضا ع می بینیم این رویداد منطقی نیست . باید سفر خواهر قبل از سفر برادر شروع می شده ، که این امری منطقی نیست .

نگاهی به گاهنامه سفر امام هشتم نشان می دهد این سفر نمی توانسته وجود داشته باشد .

توجه کنیم که 

آغاز حرکت به سمت مرو در ۱۵ محرم ۲۰۱ ه‍.ق  برای اینکه فاطمه معصومه در تاریخ وفات در قم باشند ، ایشان باید اول محرم از مدینه حرکت کرده باشند ! اگر همزمان با سفر امام هشتم سفر ایشان هم شروع شده باشد . چون از مسیر دیگر رفته اند ، در تاریخ مقرر به قم نمی رسیدند !!! 

بنابراین سفر ایشان باید قبل از سفر امام هشتم شروع شده باشد !!!!

ورود به بصره در ۳ صفر

حرکت از بصره در ۸ صفر

ورود به اهواز در ۱۶ صفر

حرکت از اهواز در ۱۶ ربیع‌الاول

ورود به فارس در ۲۶ ربیع‌الاول

حرکت از فارس در ۱ ربیع‌الثانی

ورود به یزد در ۱۵ ربیع‌الثانی

حرکت از یزد در ۲۰ ربیع‌الثانی

ورود به نیشابور در ۷ جمادی‌الاول

حرکت از نیشابور در ۱ جمادی‌الثانی

ورود به طوس در ۳ جمادی‌الثانی

ورود به سرخس در ۸ جمادی‌الثانی

حرکت از سرخس در ۲۳ جمادی‌الثانی - ( نقل است 10 ربیع الثانی فاطمه معصومه رحلت نموده اند یعنی زمانی که امام هشتم در سرخس استراحت می کردند. )

ورود به مرو در ۲۹ جمادی‌الثانی

نقل است که با برادر خود موسی مبرقع سفر نموده اند . در حالی که ایشان فرزند  امام نهم جواد الائمه ع و برادر امام دهم شیعیان علی النقی ع می باشند .

با توجه به مطالب یافت شده به نظر تحقیق توسط اهل فن ارزش آنرا دارد که این مورد تاریخی توسط افراد متخصص و اهل فن واکاوی و بررسی گردد

 


هیچ نظری موجود نیست: