۱۴۰۰-۱۱-۱۲

تصور اشتباه غرب در مورد ارتباط روسیه و اوکراین

غربی ها اینها را دو کشور می بینند و در خصوص تخاصم دو کشور تفکر می کنند. شاید در قوانین بین الملل این گونه باشد ، اما احساس دو طرف اینطور نیست.
روسیه اوکراین را جزیی از خودش می داند . بنابراین به هیچ عنوان آنرا مورد معامله قرار نمی دهد.
در مقام مقایسه فرض کنید برای مدتی ایالت فلوریدا قوانین خاصی در داخل خود وضع کند تا استقلال بیشتری از دولت مرکزی داشته باشد و کم کم بخواهد کشور جدیدی شود . در این بین چین و روسیه و خیلی کشورهای دیگر هم به فلوریدا کمک کنند !
برخورد رهبران ایالات متحده چگونه خواهد بود ؟
برای روسیه بازی با اوکراین در حالی که جای خود نشسته راحت است . فرض کنید یک انسان با یک گربه بازی کند ، یک نخ را جلویش تکان دهد ، گربه مدتی بازی می کند و کم کم خسته می شود ، وقتی خسته شد رفتاری خصمانه نشان خواهد داد . آن موقع زمانی است که صاحب خانه گربه را به بیرون پنجره پرت کند .
مردم دو کشور به یک زبان صحبت می کنند و یک نژاد دارند .
اوکراینی ها کمی زیر دست بودند و از این ناراحتی دراز مدت دارند . از این جهت موافق کشور بودن و جدا بودن هستند . اما مزایای اقتصادی و ثبات سیاسی برای مردم اوکراین این است که با روسیه باشند .
آنها تفاوت نژادی هم ندارند . کمی لهجه برای یکدیگر دارند که در کشورهای بزرگ مرسوم است .
آنها در واقع یکی هستند .
غرب می تواند با یک معاهده و اقدام پیشگیرانه نیروی نظامی به اوکراین بفرستد . بدون اعلام قبلی 
با این کار عملا اوکراین جزو ناتو می شود و نیروهای ناتو در اوکراین مستقر می شوند .
بازی پوتین در این موقعیت سخت می شود . او نمی خواهد کل حیات اقتصادی و سیاسی روسیه را درگیر اوکراین کند .
بنابراین چاره ای نخواهد داشت جز این که عقب بنشیند . اقدامات خصمانه ممکن علیه اوکراین یا سایر منافع غربی هم چیزی نیست که از حالت جنگ سرد فعلی بیشتر باشد . غرب قهرمان نجات دهنده دموکراسی خواهد شد . و پوتین پیروزی نخواهد داشت . برنده نیروی قوی تر است که عمل می کند . این رفتار هشداری برای چین در دریای جنوبی هم خواهد بود . این واقعیت که اگر لازم باشد غرب عمل خواهد کرد .
تحریم های انرژی بیشتر غربی ها را آسیب خواهد زد و قیمت ها را برای غربی ها بالا می برد . شرقی ها به قدر کافی بازار برای انرژی تولیدی خود خواهند یافت . 
این روسیه خواهد بود که با دست بالاتر انرژی احتمالا غرب را با انرژی تهدید خواهد کرد . باز شدن تولیدات ایران و ونزوئلا در کوتاه مدت می تواند به کمک بیاید . نوع نفت و میزان آن محاسبات و متغیرهای دیگر .... باید دید اتاق جنگ اوکراین در آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت . پوتین یا غرب ، روبروی پوتین فقط بایدن نیست . غرب است .

هیچ نظری موجود نیست: