۱۴۰۱-۰۵-۰۱

رشد ارزش دلار آیا به نفع آمریکا است ؟ ظاهرا بلی

اگر دلار آمریکا ارزش بالا داشته باشد ، آمریکا و آمریکایی ها با هر دلار شان کالای بیشتری می توانند بخرند و این از یک سو نکته مثبتی است . اما کالاهای صادراتی آمریکا گرانتر شده و در رقابت جهانی ممکن است آمریکا عقب بماند . 
اما ببینیم کدام موارد صادرات آمریکا از افزایش دلار صدمه نخواهد دید !
مقام اول را سلاح دارد . صادرات سلاح آمریکا به دلار است و هیچ ربطی به ارزش دلار ندارد . کشورهای مشتری اگر چند درصدی دلار آمریکا گرانتر هم باشد ، این کالا بدون رقابت را خریداری خواهند کرد .
دوم تکنولوژی است . تکنولوژی های آمریکایی ممکن است در بلند مدت توسط رقبا به چالش کشیده شود . اما آنها هم در کوتاه مدت رقیب ندارند . بنابراین صادرات آنها هم تغییری نخواهد کرد.
سوم خدمات و فعالیتهای پشتیبانی : شامل خدمات نرم افزاری و سخت افزاری به کالاهای فروخته شده آمریکایی 
این شامل موتور هواپیما به همه شرکتهای هواپیمایی دنیا نیز میشود . این هم رقابت پذیر نیست.
خدمات مالی و غیر مالی شامل سویفت و غول های نرم افزاری و رسانه ای تا خدمات حقوقی و مشاوره ای و غیره 
این شرکتها نیز در کوتاه مدت رقیب ندارند . 
چهارم مواد غذایی است : با توجه به تورم قیمت مواد غذایی و کمبود آن به دلیل جنگ در اوکراین ، این کالا نیز با مشکل صادراتی و قیمتی مواجه نخواهد شد .
پنجم نفت است : این کالا نیز به دلیل تحریم اروپا روی صادرات انرژی روسیه مشتری می تواند نسبت به صادرات نفت با قیمت بالا ادامه دهد .
ششم صد دلاری آمریکایی : یکی از صادرات مهم آمریکا صد دلاری است . این دلار ها برای تبادل موارد غیر قانونی و جابجایی پول توسط مسافر از کشورهایی که کارگر صادر می کنند استفاده می شود. همچنین به صورت پسانداز برای اقشار کارگر مهاجر استفاده می شود .
هفتم کالاهای لوکس و برند آمریکایی است . مشتریان این برندها تفاوت چند درصدی افزایش دلار را تحمل خواهند کرد.
نظر به حجم رو به تزاید این موارد ، نیاز بازار به صد دلاری آمریکایی روز افزون است و از این جهت یکی از اقلام اصلی صادرات آمریکا را تشکیل میدهد .کاهش صادرات صد دلاری جا را برای جایگزینی سایر ارزها در این بازارها خالی می نماید .
تا اینجا به نظر می رسد بخش عمده صادرات با افزایش ارزش دلار دچار مشکل نمی شود . 
بعضی کالاهای آمریکایی دچار کاهش صادرات خواهند شد . اما درصد آنها به نظر زیاد نیست . اطلاعات کامل این اقلام را دولت آمریکا دارد و میزان دقیق سود و زیان آن را حتما محاسبه کرده است . بنابراین با افزایش ارزش دلار آمریکا از طریق افزایش نرخ بهره باعث افزایش تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهد شد . 
افزایش نرخ بهره سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد . اما دولت آمریکا قوانینی را برای سرمایه گذاری در محیط زیست تصویب کرده است . اگر این بخش از قوانین در آمریکا بتواند کاهش سرمایه گذاری را جبران کند ، در کل اقتصاد آمریکا گام های موثری را در جهت مثبت طی خواهد کرد .




 

هیچ نظری موجود نیست: