۱۴۰۱-۰۵-۰۵

مشت نمونه خروار است . دره میخساز در مازندران و کمبود آب

حدود هفتصد سال است که گروه های جمعیتی به این دره آمده و زمینهای خود را از ساکنان قدیمی این منطقه خریداری کرده اند . طی این هفتصد سال جمعیت این دره به میزانی اضافه شد که منطقه توان تامین غذای آنها را داشت . 
البته تعامل جمعیت با محیط زیست ، باعث از بین رفتن جنگل و حیوانات بومی منطقه شده بود . بعد از انقلاب و سخت گیری در بریدن چوبهای جنگلی و سپس نابودی کشاورزی و مهاجرت روستائیان به شهرها ، طبیعت منطقه نفسی کشید و کمی رشد کرد .
به تدریج نسل های بعدی به واسطه خاطرات و هوا و طبیعت بی نظیر منطقه نسبت به ساخت منازل ییلاقی اقدام نمودند .
کم کم مردم منطقه سعی کردند راه کلاردشت را بپیمایند . یعنی زمین های کشاورزی را بصورت متری به دیگران بفروشند تا ویلا سازی رونق بگیرد .
دست اندرکاران روستا هم به واسطه پورسانت فروش و پیمانکاری ساخت و ساز ، درآمد نسبتا خوبی دارند و سعی در ادامه این مسیر دارند . اما
همین الان هم تمام شبکه آبرسانی منطقه در روزهای تعطیل ، توان سرویس دهی به منطقه را ندارد . در دره زیبای منطقه ، رودخانه ای جریان داشت که الان به واسطه بستن چشمه ها و وارد کردن آب آنها به شبکه آبرسانی به صورت جوب کوچکی جریان دارد .
اگر همه این آب را بدرون لوله ها بریزیم ، ممکن است همین میزان مصرف در روزهای تعطیل را پاسخ دهد . ( روزهای تعطیل ویلاها و ساختمانهای منطقه ساکن مسافرین خوش نشین می شود )
این بدان معنی است که منطقه امکان تامین آب برای جمعیت بیشتر را ندارد . 
مهم نیست این جمعیت از فرزندان این منطقه باشند یا نه ، اقلیم منطقه گنجایش تامین آب برای جمعیت محدودی را دارد . به قیمت نابودی کشاورزی منطقه می توان این جمعیت را و خانه ها را آب داد . 
اولا همه آب بالا دست را نباید اینجا مصرف کنیم . بخش مهمی از این آب باید به دریاچه خزر ریخته شود . پایین دست رودخانه هم از این آب باید سهمی داشته باشند . 
طبیعت و حیوانات وحشی هم سهمی از این آب باید داشته باشند تا ما بتوانیم در کنار آنها زنده بمانیم . اما روش فعلی در مسیر فروش بیشتر زمینها و ساخت و ساز منطقه پیش می رود . 
این کار زیست بوم منطقه را نابود خواهد کرد و رفاه نسبی مردم فعلی را نیز از بین خواهد برد . 
این اقلیم به حد نهایی خود رسیده است .
این اتفاق برای بیشتر مناطق زیستی مازندران(و شاید بتوان گفت در اکثر کشور) در حال اجرا است .وقتی اشتباه در سطح کشور عمومی شود و باعث نابودی کشاورزی گردد . لازم است دولتها دخالت کنند و جلوی این کار را بگیرند . راه کارهای مناسب برای تامین درآمد مردم در کنار حفظ اقلیم و محیط زیست را برقرار نمایند . 


هیچ نظری موجود نیست: