۱۳۹۳-۰۹-۰۹

شرط بندی روی روباتها

در شرع اسلام روی سه مورد " شنا - اسب سواری و تیراندازی " مجاز به شرط بندی شمرده است .
نظر به این که هر گونه شرط بندی مخل اقتصاد خانواده است , لذا این سه مورد باعث تقویت دفاعی جامعه شده و احتمالا به این دلیل اجازه داده شده است .
با توجه به این که سوارکاری به عنوان سلاح جنگی منسوخ شده است , و اتومبیل رانی نیز جزو عملیات جنگی نیست , طراحی و ساخت انواع روبانها و وسایل مشابه که سلاحهای امروز و فردای جامعه هستند باید به نوعی مورد تشویق قرار گیرد .
یکی از روشهای این تشویق میتواند اجازه شرط بندی دادن و سرازیر کردن منابع مالی ( بخش سرگرمی ) جامعه به این بخش باشد .
مسابقه هایی مثل :
سرعت مونتاژ - نوشتن برنامه - عبور روباتها از موانع - مسابقه سرعت - مسابقه دوام باتری با انجام کار مشخص - مسابقه دقت جابجایی اجسام و ....
همه اینها میتواند با کنترل , یا با نرم افزار صورت گیرد .

۱۳۹۳-۰۹-۰۸

انتخابات روسیه

انتخابات روسیه نزدیک است و کاندیداها صف آرایی کرده‌اند .
شاید پوتین و زیوگانف رقبای اصلی باشند , اما جدای از وقایع داخل روسیه اگر آقای پوتین انتخاب نگردد چه خواهد شد ؟
شکستهای روسیه در داخل و خارج آغاز شده است . به زودی مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی به روسیه هجوم خواهد برد .
اگر شخص دیگری انتخاب گردد , مسئولیت وقایع بعهده آن شخص بوده و گروه پوتین ادعا خواهند کرد که اگر ما بودیم بهتر میشد و با این ادعا در آینده نقش قویتری خواهند داشت .
گر چه رای کم پوتین , باعث تقویت گروههای دیگر رقیب میشود , اما برنده شدن پوتین در این دوره سختی به نفع مردم روسیه در داخل و کشورهای همسایه خواهد بود . آقای پوتین دارای افراد مطمئن در همه دستگاه های دولتی است . اگر شخص دیگری بیاید این یکدستی وجود نخواهد داشت .
با توجه به گستردگی روسیه , هر کسی انتخاب گردد , خواست مردم هیچ منطقه ای را نمی‌تواند پیاده نماید .
و این احتمال نارضایتی گسترده مردمی - منطقه ای را در پی خواهد داشت .
باید دید مردم روسیه با مشکلات پیش رو چه کسی را به کرملین خواهند فرستاد .

۱۳۹۳-۰۹-۰۷

شعر

لفظ موزون معنی نغز نزد خلق ,,, شعر باشد ولی بنموده فرق
شعر آن باشد که از اعماق قلب ,,, چون بجوشد شع شع نور فلق
روشنایی بخش و نافذ عمق دل ,,, تی که باشد سیر آن تا سطح دلق
لیک شاهد گشته‌ایم لفظ زیاد ,,, بهر آزمون دهر جاری ز حلق
سهیل

۱۳۹۳-۰۹-۰۶

مشتریان بالقوه عینک گوگل

ظاهرا استقبال بازار از این عینک با قیمت بالای آن کم بوده است .
اما بخش اصلی نیازمندان این عینک از داشتن آن محروم هستند !
پلیسها وقتی شخصی را میبینند که خلاف کوچکی کرده ( یا نکرده ) واقعا نمی‌دانند با چه کسی روبرو هستند . اگر آنها مجهز به این عینک بودند و با دیدن هر شخص , سوابق جنایی ( حتی قبض های پرداخت نشده ) را می‌دانستند , خطر کمتری متوجه آنها و جامعه بود .
در نتیجه وقایع قتل افراد بیگناه توسط پلیس کمتر اتفاق می افتاد .
پلیسهای گشت , راهنمایی و رانندگی , بازرسان پلیس , محافظان افراد مهم و حتی نگهبانان ساختمانها از افرادی هستند که به این عینک برای کارشان نیاز دارند .
شاید با تجهیز آنها مشکل فروش انبوه این عینک ها رفع گردد .

۱۳۹۳-۰۹-۰۴

راه اعتمادسازی بین ایران و عربستان

زمانی که دو قدرت منطقه ای ( یا جهانی ) نیاز به اعتماد سازی را حس میکنند و البته هر یک در پی منافع خود هستند ، لازم است که یک اتاق مشترک هماهنگی داشته باشند .

بدین ترتیب ، هر دو کشور یک فعالیت هماهنگ که بیشترین منافع را برای دوطرف ایجاد میکند انجام خواهند داد . نمونه این فعالیتها را برای ترکیه و عربستان در سوریه شاهد هستیم .

برای مثال اگرعربستان و ایران بطور مقطعی مشکلات فعلیشان راحل نمایند ، در آینده باز این دو کشور در سایر موارد با یکدیگر رقابت خواهند داشت .

ایران و عربستان دو مشکل دارند . یکی تفاوت بینش دینی و دیگری منافع و نقش مناطقه ای . دو کشور جزو امت اسلامی هستند و پیرو پیغمبر اسلام . با برگزاری یک نشست و استخراج دین مشترک اسلامی ، ( بین تمام شاخه های اسلامی ،از جمله چهار مذهب تسنن وشیعه و وهابیها و کلیه زیر شاخه های اسلام) تفاوت شریعت برداشته خواهد شد . ( این کار ممکن است ، اراده میخواهد ) مرحله استخراج احکام نیز ساده است ، از قرآن شروع کرده ، با مطالعه یک بار قرآن بسیاری از دستورات مذهبی خارج شده و طبیعی است که اجماع تصمیم نهایی است . سپس با اعلام این شریعت ، به هر کسی اجازه داده میشود علاوه بر آن با عقل خود مسائل را درک نماید . در قرآن جان و مال انسان مورد احترام است و مشکل تکفیری و جهادی حل خواهد شد . این کار مزایای بیشری نیز دارد .

با توجه به اختلاف فرهنگی شمال و جنوب ، کل منطقه اسلامی به دو بخش تقسیم شده و دو طرف در مناطق مشترک به یکدیگر میتوانند کمک کنند .

مسائل بوکو حرام و دزدان سومالی جنگ های داخلی آفریقا ( مناطق اسلامی ) قابل پیگیری و حل نمودن است . همچنین مسائل اسلامی چچن و افغانستان و پاکستان و برمه و سایر بلاد اسلامی آسیا بطور مشترک و با هماهنگی یکدیگر قابل حل شدن میباشد .

تشکیل اتاق مشترک حل کننده مسائل مورد علاقه دوطرف است .

خودرو بر اساس ساختارهزارپا

یک هزارپای بزرگ را تصور کنیم که هر جفت پا به یک مخزن بار ( مثلا کانتینر20 فوتی ) متصل شده است . این پاها بصورت یک مجموعه تجهیزات ( شامل یک میکروپروسسور کنترل کننده این پاها و دریافت اطلاعات از پاهای جلویی و دادن اطلاعات به پاهای عقبی و دریافت کننده دستورالعمل و تعامل با میکروپروسسور مرکزی – یک موتور و مخزن سوخت ) که زیر کانتینر قابل وصل باشد ساخته شده است .( خود کانتینرها برای جابجایی در چهار نقطه گوشه پایین خود دارای ساختار محکمی هستند که میتوان به آن تجهیزات لازم را نصب کرد )

این کانتینرها در جهت طولی با تجهیزاتی مانند اتصال واگنهای قطار به یکدیگر ، به هم قابل نصب هستند . و یک اتاق فرمان با راننده مجموعه  ( یک یا چند نفر ) و البته کامپیوتر هدایتگر مجموعه .

این مجموعه قطار مانند ، میتواند در بین هر دو نقطه از داخل بیابان و مسیرهای بدون جاده عبور نماید . میتواند با استفاده از تصاویر ماهواره ای هر لحظه مسیر بهتری را در پیش بگیرد .

حمل بار بین دو نقطه بدون جاده و در شرایط سخت آب و هوایی از مزایای این قطار است . با توجه به این که این مجموعه را میتوان به هر میزان که نیاز باشد طویل نمود و هر جفت پا ، مانند حرکت هزارپا ، از مسیر جفت پای جلویی پیروی نموده و به پیش میرود ، پس محدودیتی در این خصوص نخواهیم داشت ، که طول این مجموعه هر چقدر طویل باشد .

میتوان برای شرایط مختلف ، پاهای با طول متفاوت ساخت . شرایط بیابانی ، پاهای خاص خود را میطلبد . ( موانع کوتاه است و سرعت بالایی را میتوان انتظار داشت ) بر عکس در مناطق کوهستانی ، پاهای بلند و حفظ تعادل به همراه مسیر یابی بهینه اولویت خواهد داشت .

استفاده گسترده از این هزارپاها ، میتواند مشکل حمل و نقل ریلی را در سراسر دنیا حل نماید . همچنین ، هزینه های راه سازی و توسعه راه ها و نگهداری راه ها را به شدت کاهش خواهد داد .

برای کانتینرهای 40 فوتی نیز میتوان دو مجومه پا نصب نمود .

میتوان مجموعه ای از کانتینرهای 20 و 40 فوتی را بصورت یک قطار به حرکت درآورد . میتوان در میان راه ، یک یا چند کانتینر را از مجموعه جدا کرده و به حرکت ادامه داد . کانتینرهای مسافربری را نیز میتوان طراحی و ساخت . در مراکز تخلیه و بارگیری از روشهای سنتی تخلیه و بارگیری میتوان استفاده کرد .

همچنین با یک اتاق فرمان ( در واقع کنترل از راه دور که به کامپیوتر پاها  فرمان دهد ) میتوان از سیتم پیشرانه خود کانتینر برای رساندن کانتینر به مقصد استفاده نمود .

با جدا کردن پاها ، این کانتینرها را با کامیون میتوان جابجا کرد .

اتاق راننده و کادر فنی را میتوان با روش هدایت از راه دور در محلهای مناسبی تعبیه نمود .

۱۳۹۳-۰۹-۰۱

ردی بر حلول و اتحاد

شنیده بودم که زمانی برای اندیشمندان حلول و اتحاد مهم بوده است وهمچنین در مراحل سلوک برای سالکان این توهم ممکن است رخ دهد .

سوال این است که  آیا خدا در بنده حلول و اتحاد خواهد کرد؟

برای توضیح باید گفت اول ببینیم بنده در مقابل خدا چگونه است ، چه نسبتی دارد . طبیعی است که همه متفق القول هستند که بنده با خدا قابل قیاس نیست و بنده در مقابل خدا هیچ است ، عدم است . ( یا بنده در مقابل خدا = هیچ ،عدم )

حال سوال را دوباره مینویسیم .

آیا خدا در هیچ و عدم حلول و اتحاد خواهد کرد؟

طبیعی است که پاسخ منفی است . خدا وجود مطلق و همه چیز است .

 

ثروت

یک جامعه بسته را در نظر میگیریم . کل کالا و خدمات تولید شده ، مقدارری است ثابت و بر اساس میزان فعالیت ، این کالا و خدمات بین ساکنان تقسیم خواهد شد ،طبیعی است که افراد قدرتمند ( مالی ، نظامی ) علاقه مند هستند که میزان ثروت بیشتری از ثروت را به سمت خود جلب نمایند . ایجاد تعادل در این جذب ( غیر نرمال ) با آنچه باید باشد ، وظیفه دولت است . در نهایت  با میزان مشخصی از عدالت و کسب منافع افراد قدرتمند جامعه در تعادل خواهد بود .

کسب درصد بالای  ثروت توسط افراد قدرتمند ، جامعه فاسد و فاقد عدالت خواهد بود . هر چه این درصد کمتر باشد ، عدالت بیشتر در جامعه جاری است ...

با تجارت خارجی در شرایط خاصی ، رفاه و ثروت کل بالا خواهد رفت . اگر و فقط اگر تجارت خارجی باعث افزایش تولید کالا و خدمات در داخل جامعه گردد .

برای مثال یک شهر چند هزار نفره را به عنوان آن جامعه بسته در نظر بگیریم . اگر هزار عدد رومیزی بافتنی در این شهر تولید گردد و برای تجارت خارجی پانصد عدد از آنها صادر گردد ( و به جایش کالا و خدمات معادل وارد گردد ) به شرط ثابت ماندن تولید بقیه کالا و خدمات ، چیزی به رفاه جامعه اضافه نخواهد گردید . ( تجارت ابزار کسب ثروت گروه قدرت میگردد )

اما اگر این میزان صادرات اضافه بر تولید هزار عدد باشد و با آن پانصد عدد ، جمعا هزار و پانصد عدد رومیزی ساخته شود ، در این حالت رفاه اجتماع بالا خواهد رفت .

اگر صادرات با اضافه تولید ( مثل نفت ) صورت گیرد  باعث جمع شدن ثروت در یک بخش شده و یک سازمان ( و افراد ) ثروتمند میسازد . این سازمان ا مصرف کردن رفاه جامعه ، بقیه جامعه را در فقر میبرد . بیکاری و کم شدن سایر انواع تولیدات ، خروجی این اقدام است .

چیزی مثل نفت یا هر کالا و خدمات دیگری که با جامعه پیوستگی و در هم تنیدگی نداشته باشد ، همین مشکل را میسازد .

اگر هر کسی میتوانست درحیاط خانه خود چاه نفت بزند ( گر چه در کل به نفع استخراج نفت نیست و درآمد کل کمتر خواهد بود ) درهم تنیدگی بیشتری را جامعه ایجاد خواهد کرد .

این مجموعه میرساند که اتکای به نفت و گاز یا یک کالای خاص ( هر چه باشد ) به ضرر عدالت در جامعه است و ثروت را درر جامعه به یکسو جذب خواهد کرد .

اگر درصد هر قلم از فعالیتهای اقتصادی درصد کوچکی از کل اقتصاد را به خود اختصاص دهد ، باعث بیشترین میزان رفاه و ثروت در جامعه خواهد شد .

با تخصصی شدن فعالیتهای جهانی و اقتصادی نبودن خیلی از فعالیتها در کشورها ، کشورها تمرکز روی کالای خاصی را خواهند داشت . اگر جوامع ( کشوری بتوانند ) بصورت یک جزء جامعه جهانی قرار بگیرند ، این احتمال که ثروت کل جامعه بالا برود وجود دارد .

تنها زمانی عدالت در جامعه جهانی برقرار خواهد بود که رفت و آمد نیروی انسانی( نیروی کار ) نیز در جامعه جهانی آزاد گردد ( که امروز اینطور نیست ، در آن حال نیز همه مردم جوامع به راحتی تغییر شغل در یک شهر در کشورها جابجا نمیشوندد .)

نظر به این که ارتباط آزاد کالا و خدمات با جامعه جهانی ، اجتناب ناپذیر است ، کشورها باید درصد تولید و واردات ( و صادرات ) هر قلم کالا و خدمات را کنترل کرده تا جامعه در تعادل باقی بماند .

 

۱۳۹۳-۰۸-۲۹

سوره کوثر

فرض بر این است که خواننده حداقل چند تفسیر این سوره را دیده باشند .
ابتدا متن سوره و ترجمه تحت الفظی
....
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * به نام خداوند رحمت گر مهربان
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿۱﴾ * ما تو را [چشمه] كوثر داديم (۱)
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ * پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن (۲)
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾ * دشمنت‏خود بى‏تبار خواهد بود (۳)
تفسیر بسم الله  تابع حال مفسر در هنگام تفسیر متن است ( گر چه بعضی همه را یکی و بعضی هر کدام را به وجهه ای تفسیر کرده اند ) . در اینجا شکر حق برای فرستادن رسول الله منظور است که خداوند بر خلق رحمت نمود و وجود مبارک ایشان را به رسالت بر ما برانگیخت .
این وجود مبارک برای عوام ( دین مبین اسلام ) رحمت است ، که آنها را جزو امت محمدی قرار داد و در دنیا در ذل دستورات دین مبین از مزایای دنیوی دستورات بهره مند شده و در آخرت از سایر امت ها متمایز و داخل در شفاعت حضرت ختمی مرتبط خواهند بود .
اما بر خواص امت رسول الله که بوی شمیم بهشت را بوئیده و انوار الهی را از ورای حجاب رسول الله دیده و به صفات حمیده انسانی موصوف شده اند ، علاوه بر عنایات عوام ، عنایات دیگری بیش از عوام در دنیا و آخرت به آنها رسیده و همه این الطاف الهی را باید شاکر بود .
به چه کسی ، به نام او .
اما در معنی کوثر : چشمه معنی میدهد . این چشمه را وجود مبارک فاطمه زهرا گفته اند  ( که از وجود ایشان است که فرزندان رسول خدا در جهان زیاد شده اند ). همچنین ساقی کوثر( حوض کوثر در ورودی بهشت است ) وجود مبارک مولا امیرالمومنین است .
همچنین رسول الله فرموده است " ان مدینه العلم و علی بابها " پس ساقی کوثر همان درب شهر علم است . و هر دو یک معنی میدهد. شهر علم ، همان چشمه کوثر است .
و وجود حضرت رسول است . و فرمود ما به تو کوثر را دادیم . یعنی به تو آن خصلت را عنایت کردیم که به هر چه بنگری علم آن را خواهی داشت  . کوثر چشمه علم است و شهر علم از آن پر شده است . پس "چشمه" قلب رسول خدا است که از آن علم بر وجود مبارک ایشان جاری و کل وجود ایشان را پر از علم ساخته به طوری که همه علم ، دانایی و روشنایی خواهد بود . پس تاریکی و سایه در کار نیست . از این جهت وجود مبارک ایشان سایه نداشتند .
فصل ... : به شکرانه این کوثر خداوند را ستایش کن ، نماز بخوان و برای این که دیگران هم از این موهبت برخوردار وبر ایشان معلوم گردد، قربانی کن .
و این برای عوام است و اما برای خواص ، نشان از این دارد که آنچه به حضرت ختمی مرتبط رسیده ، بر پیروانش نیز (قابلیت) شمه ای از عنایات ایشان هست و آنها نیز برخوردار خواهند گشت . و به فرمان خدا ، رسول الله است که با بذل عنایت ، از قربانی رسول الله استفاده خواهند کرد . ( خوشا آنان )
ان شا.... : دشمن تو ،یعنی کسی که خود را مقابل تو قرار داده ، بی فرزند – بی آینده ، خواهد بود .
یعنی آنچه را که علم میداند ، در مقابل تو جهل است و نابود خواهد شد .
علم چبود ، جز کوثر ختم رسل **** مابقی جهل است واسباب ظلل

۱۳۹۳-۰۸-۲۸

اورشلیم

ساده انگارانه است که شهری مورد مناقشه را به یک طرف دعوا واگذار کردن . و انتظار ثبات و امنیت بلند مدت داشتن .
مسلما اگر طرف بازنده , امروز توان مقابله نداشته باشد , در آینده اقدامات مشابه انجام خواهد داد .
راه کار مناسب , ایجاد شهری است که مانند واتیکان جدا از سرزمین های اطراف باشد و پیروان همه مذاهب در آن آزاد باشند .
این شهر قبلا نیز در تسلط یهودیان بوده و بیش از مسلمانان , این مسیحیان بوده‌اند که بارها شهر را از یهودیان گرفته‌اند .
یهودی شدن اورشلیم , علاوه بر درگیری مسلمانان خطر حمله مسیحیان را نیز در پی خواهد داشت .