۱۳۹۳-۰۸-۲۹

سوره کوثر

فرض بر این است که خواننده حداقل چند تفسیر این سوره را دیده باشند .
ابتدا متن سوره و ترجمه تحت الفظی
....
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * به نام خداوند رحمت گر مهربان
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿۱﴾ * ما تو را [چشمه] كوثر داديم (۱)
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿۲﴾ * پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن (۲)
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۳﴾ * دشمنت‏خود بى‏تبار خواهد بود (۳)
تفسیر بسم الله  تابع حال مفسر در هنگام تفسیر متن است ( گر چه بعضی همه را یکی و بعضی هر کدام را به وجهه ای تفسیر کرده اند ) . در اینجا شکر حق برای فرستادن رسول الله منظور است که خداوند بر خلق رحمت نمود و وجود مبارک ایشان را به رسالت بر ما برانگیخت .
این وجود مبارک برای عوام ( دین مبین اسلام ) رحمت است ، که آنها را جزو امت محمدی قرار داد و در دنیا در ذل دستورات دین مبین از مزایای دنیوی دستورات بهره مند شده و در آخرت از سایر امت ها متمایز و داخل در شفاعت حضرت ختمی مرتبط خواهند بود .
اما بر خواص امت رسول الله که بوی شمیم بهشت را بوئیده و انوار الهی را از ورای حجاب رسول الله دیده و به صفات حمیده انسانی موصوف شده اند ، علاوه بر عنایات عوام ، عنایات دیگری بیش از عوام در دنیا و آخرت به آنها رسیده و همه این الطاف الهی را باید شاکر بود .
به چه کسی ، به نام او .
اما در معنی کوثر : چشمه معنی میدهد . این چشمه را وجود مبارک فاطمه زهرا گفته اند  ( که از وجود ایشان است که فرزندان رسول خدا در جهان زیاد شده اند ). همچنین ساقی کوثر( حوض کوثر در ورودی بهشت است ) وجود مبارک مولا امیرالمومنین است .
همچنین رسول الله فرموده است " ان مدینه العلم و علی بابها " پس ساقی کوثر همان درب شهر علم است . و هر دو یک معنی میدهد. شهر علم ، همان چشمه کوثر است .
و وجود حضرت رسول است . و فرمود ما به تو کوثر را دادیم . یعنی به تو آن خصلت را عنایت کردیم که به هر چه بنگری علم آن را خواهی داشت  . کوثر چشمه علم است و شهر علم از آن پر شده است . پس "چشمه" قلب رسول خدا است که از آن علم بر وجود مبارک ایشان جاری و کل وجود ایشان را پر از علم ساخته به طوری که همه علم ، دانایی و روشنایی خواهد بود . پس تاریکی و سایه در کار نیست . از این جهت وجود مبارک ایشان سایه نداشتند .
فصل ... : به شکرانه این کوثر خداوند را ستایش کن ، نماز بخوان و برای این که دیگران هم از این موهبت برخوردار وبر ایشان معلوم گردد، قربانی کن .
و این برای عوام است و اما برای خواص ، نشان از این دارد که آنچه به حضرت ختمی مرتبط رسیده ، بر پیروانش نیز (قابلیت) شمه ای از عنایات ایشان هست و آنها نیز برخوردار خواهند گشت . و به فرمان خدا ، رسول الله است که با بذل عنایت ، از قربانی رسول الله استفاده خواهند کرد . ( خوشا آنان )
ان شا.... : دشمن تو ،یعنی کسی که خود را مقابل تو قرار داده ، بی فرزند – بی آینده ، خواهد بود .
یعنی آنچه را که علم میداند ، در مقابل تو جهل است و نابود خواهد شد .
علم چبود ، جز کوثر ختم رسل **** مابقی جهل است واسباب ظلل

هیچ نظری موجود نیست: