۱۳۹۲-۰۴-۱۲

سازمان برنامه ریزی یا آکادمی علوم!



به طور سنتی ، کشور ایران دارای سازمان برنامه ریی بود. اولویت می گذاشتند که تا سال فلان باید به فلان جا برسیم . هزینه میکردند و میرسیدند.

خوب من هم شخصا با برنامه ریزی موافقم و از این گونه سازمان ها خوشم می آید. اما روش دیگری نیز برای هدایت و پیشبرد صحیح یک اجتماع وجود دارد.

شناسائی و رفع موانع

در واقع هدف گذاری برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کلیدی ترین عامل است. این هدف را بر چه مبنائی انتخاب نموده اند؟

اگر فرض کنیم که هدف در زمان شروع برنامه ریزی درست بوده است ، معلوم نیست که بعد از آن و در زمان برنامه ریزی نیز این هدف مناسب باشد، چه برسد به زمان اجرا ( گر چه تجربه نشان میدهد در زمان اجرا نیز آن چه هدف بوده اجرا نمی شود و مشکلات و تفاوتهای زیادی در اجرا بوجود خواهد آمد)

یک راه کار بهتر این است که به اقتصاد و به جامعه اجازه رشد بدهیم. آنها بهتر میتوانند تشخیص دهند که در کدام زمینه ها سود بیشتر وجود دارد. رشد در کدام مسیرها بیشتر خواهد بود و عکس العمل سریعتری نسبت به تغییرات از خود نشان خواهند داد. تنها عاملی که باقی می ماند برای دولت ، این است که موانع را از جلوی پای فعالین اقتصادی بردارد و اجازه رشد قارچ ها را ندهد ( قارچ ها افرادی هستند که از امتیازات دولتی استفاده می کنند و بیشتر از ارائه خدمت ، منابع را مصروف می کنند، گر چه تا یک حدی اقتصاد میتواند این قارچ ها را تحمل کند، اما با بیشتر شدن از یک حدی ، سیستم رشد منفی نموده و قارچ ها تمام منابع را مصروف می کنند. در اینجا تضاد منافع قارچ ها باعث درگیری بین آنها میشود که معمولا با میانجیگری خوراک دهنده آنها قائله فیصله خواهد یافت و یا درگیری در ارگان های دولتی رخ خواهد داد)

با حذف برنامه ریزی دولتی ، چگونه باید عوامل بازدارنده شناخته شود. در اینجا از اساتید زبر دست دانشگاه ها دعوت میشود تا واسطه آن رشته با بدنه دولت باشند. این افراد ( که معمولا در رشته خود – در یک رشته تخصص دارند ) بهتر از دیگران میدانند که سایر همکاران چه تخصصی دارند و در کجای کار بدرد کشور ، برای تحقیق و یا ارائه راه کار میخورند. و در زمان مناسب آن را به دولت ارائه می نمایند.



مدیریت توهم!!!!



توهم

فرهنگ فارسی معین

(تَ وَ هُّ) [ ع . ] (مص ل .) گمان بردن ، پنداشتن .

توهم یا به فارسی پریشان‌پنداری، درک اشتباه یکی از حواس پنجگانه است که در فقدان یک محرک خارجی مربوط به آن حس به وجود می‌آید و توسط شخص درک می‌شود. (ویکی پدیا)


یکی از روشهای مدیریت اجتماع ، مدیریت توهم میباشد. مردم چیزهائی را فکر می کنند که همیشه درست نیستند. اعتقاد به وجود اشباح و دیدین آنها در تصاویر عکس برداری. فکر کردن که دنبال هیتلر بروند ، موفق خواهند بود و به سعادت میرسند. و سایر موارد که در ذهن مردم نمود پیدا می کند.

بدیهی است که برای کسانی که می خواهند یک جامعه را از سوئی به سوی دیگر ببرند،توهم ها ابزار مناسبی خواهد بود.

توهم استنباط های گروه طالبان ، از بهشت رفتن در عملیات انتهاری نیز یک نمونه از به کار بردن توهم در جهت منافع گروهی میباشد.

در طول تاریخ نمونه های دیگری را نیز میتوان یافت.

به نظر میرسد که روش مناسب برای برخورد با توهم های منفی، آگاهی دادن و اطلاع رسانی باشد.



یک قانون برای تصمیم در افراد و در اجتماع

در درسهای شیمی برای وقوع واکنشهای شیمیائی به خاطر می آوریم که:


برای واکنش دادن واکنش‌دهنده‌ها و تبدیل آن‌ها به محصولات، اکثر نمونه‌های شیمیایی باید وارد حالت گذار شوند که در انرژی‌های بالاتر نسبت به واکنش‌دهنده‌ها و محصولات هستند و مانند یک سد برای واکنش عمل می‌کنند. در حالت کلی هرچه این سد بلندتر باشد، واکنش آهسته‌تر روی می‌دهد. نکته‌ی دوم این است که اکثر واکنش‌های شیمیایی به صورت یک سلسله واکنش‌های ابتدایی روی می‌دهند که هر کدام از این واکنش‌ها یک حالت گذار برای خود دارند. سوالات کلیدی در سینتیک شامل چگونگی وابستگی سرعت واکنش به دما و غلضت واکنش‌دهنده‌ها و کاتالیست‌ها در مخلوط واکنش و همچنین چگونگی تاثیر اداره کردن کاتالیست‌ها و موقعیت‌های شیمیایی برای بهبود سرعت واکنش می‌شود.

حالا تصمیم افراد به غذا خوردن ، مسافرت ، خرید و انجام هر کاری را تصور کنید. برای وقوع آن تصمیم باید یک نیروئی ( درونی یا بیرونی ) به سیستم اعمال شود تا شخص از حالت بحران گذر نماید.

اگر این نیرو کافی نباشد ، تصمیم به پیش میرود ولی اتفاق نمی افتد.

مثال غذا خوردن را در نظر بگیریم. نیروی داخلی گرسنگی ، در ساعت 12 روی ذهن اثر می گذارد. اگر میزان نیروی گرسنگی کافی نباشد ، شخص برای صرف غذا اقدام نمی کند ( مگر محدودیتهای دیگر و عوامل دیگر شخص را به سمت غذا خودن ببرد، مانند زمان غذا خوردن محدود در شرکتها )

حال اگر یک دوست وارد شود و پیشنهاد صرف غذای مشترک را بدهد، ( این دوست مانند کاتالیزور عمل می کند و مانع اقدام را کوتاه می کند ) ممکن است برای صرف غذا نیروی داخلی به اندازه کافی قوی باشد و عمل نماید.

حال مثال دیگری را در اجتماع بررسی می کنیم.

یک انقلاب در یک کشور

ممکن است هرج و مرج نیروهای انقلاب کننده ، زیاد شود. اما اگر از یک حدی بیشتر نشود، نیروهای امنیتی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند و انقلاب را سرکوب کنند.

حال کاتالیزور هائی را میتوان متصور بود که از قدرت نیروهای مقاوم بکاهد . این کاتالیزورها بصورت :

سیگنال های مذهبی – ملی و غیره میتواند باشد

خریدن و امتیاز دادن و ترور بزرگان حکومت نیز میتواند باعث کوتاه شدن موانع گردد.

در نهایت با حرکت های کوچک نیز میتوان با کاتالیزور مناسب ، یک حکومت را سرنگون نمود.

مثالهای زیادی را میتوان در این مبحث عنوان نمود. ولی بسیاری از اتفاقات مهم و حرکت های اجتماعی با این مدل قابل توجیه هستند. و یا میتوان از آن و استفاده از کاتالیزور مناسب استفاده نمود.

آموزش رشته های مشکل درسی به دانشجویان ( و شکستن سد مقاومت داخلی آنها در مقابل انجام کار سخت)

جلوگیری از اعتیاد برای جوان های جامعه

اختصاص زمان بیشتر کودکان و والدین به یکدیگر ( در مقابل سایر سرگرمی ها) و بسیاری موارد دیگر.


 

مهندسی اجتماعی

هر علمی دو وجهه دارد ، مثبت و منفی . آنچه که از مهندسی اجتماعی تا کنون منتشر شده است ، وجوه منفی بازی با اجتماع است .
در اینجا سعی میگردد که تعریفی مناسب و استفاده مثبت از این علم را مطرح نمائیم.
در یک اجتماع ، مکانیسم های طبیعی و مصنوعی وجود دارد که با دت کاری آنها ، خروجی های اجتماع تغییر خواهد یافت.
برای مثال : در کشور ما برای مردم ، از بدو تولد یک زندگی خاصی برنامه ریزی شده است. این برنامه ریزی میتواند همه مردم را به طبقه متوسط برساند. کسانی که از این قافله عقب بمانند ( که در شرایط خاص  این افراد زیاد میشوند ) به طبقه پائین جامعه انتقال پیدا خواهند نمود.
طبیعی است که طبقه نخبگان نیز برای خود دیواری ایجادنمایندو اجازه ورود سایر مردم را به طبقه خود ندهند.
گر چه نخبگان گروه طبقه متوسط گاهی میتوانند این موانع را دور زده و به گروه نخبگان اجتماعی وارد گردند.
در ایران همه جوان ها تا مقطع دیپلم ( موضف هستند ) درس بخوانند و بعد از آن وارد دانشگاه شوند ( امروزه اغلب دیپلمه ها در دانشگاه وارد می شوند ) دوازده سال تحصیل تا دیپلم و هفت سال قبل از تحصیل سن افراد را در بهترین حالت به نوزده میرساند.
با چهار سال دانشگاه ، افراد 23 ساله فارغ التحصیل می شوند. به دلایل مختلف تاخیراتی در این سالها برای اغلب مردم رخ داده و گروهی از این افراد در سن 25 سالگی مدرک را اخذ می کنند.
برای افراد ذکور اجتماع که مطابق قانون مکلف به تامین مخارج خانواده هستند ، دو سال سربازی پیش بینی شده است که همه باید در ایم مقطع از عمر به آن بپردازند.
اگر دانشی که در دانشگاه آموخته اند، به روز باشد بعداز سربازی دیگر به روز نخواهد بود ، مظاف بر این که اگر همه چیز را خوب آموخته باشند  ( که نیاموخته اند ) این دو سال دوری از تخصص مربوطه آنها را از رشته و تخصصشان دور ساخته است.
حالا به این جوانها میگوئیم که در یک جامعه با تورم 20% فعالیت نمایند و با پس انداز ، حداقل امکان مورد نیاز یک خانواده ( مسکن لوازم منزل خود رو و....) را فراهم کند.  در حالتی که خانواده به آنها کمک مالی در تامین این کار را بکنند. برای افراد تازه فارغ التحصیل ( با حداقل حقوق ) تامین زندگی مشکل خواه بود ، چه برسد به پس انداز و .....
این در حالی است که سن بلوغ طبیعی و نیاز به تشکیل خانواده طبیعی خیلی کمتر از این است!!!
به نظر میرسد که این روش غلط نیاز به مهندسی دارد. بهینه یابی آموزش تامین درآمد- حل مسئله ازدواج و سایر مسائل مرتبط نیاز به بررسی مهندسی است .
یکی دیگر از موارد قابل ذکر  محتوای کتابهای آموزشی است که چه مطلوبیتی را به کودکانمان آموزش میدهیم.
امروزه کودکانمان ادب- فداکاری را فراموش نموده اند. به دلیل مشکلات اجتماعی درون گرا شده و در برقراری ارتباط با یکدیگر و سایر افراد اجتماع مشکل دارند و الی آخر
نحوه سخن گفتن افراد درون اجتماع
برخورد با معتادان در اجتماع
روش تامین امنیت ( پلیس برای مردم یا تامین امنیت برای دولت ) و تعادل در آن
روش لباس پوشیدن و آرایش ظاهری مردم  ( استفاده از استایل های غربی به جای استایل های بومی )
و بسیاری دیگر از متغیرهای اجتماعی نیازمند مهندسی اجتماعی است.
این کار لزوما توسط دولتمردان انجام نخواهد شد. و هر کسی میتواند در حد توان نسبت به این سیستم فعالیت مثبت انجام دهد. طبیعی است که تاثیر پذیری آن برای فاعلین مختلف ( و یک کار ) در جامعه متفاوت خواهد بود.

۱۳۹۲-۰۳-۲۹

جای خالی یه قل دوقل و بازی های قدیمی

در گذشته های نه چندان دور ، بچه های دختر و پسر بازی هائی میکردند که مزایای زیادی در سلامتی و ادامه زندگی آنها داشت.
در دنیای جدید و زندگی با سیستم جدید این بازی ها و در نتیجه ، مهارت ها حذف شده و کمبود آن به تدریج قابل مشاهده است.
از جمله این بازی ها یه قل دوقل است که معمولا دختران با یکدیگر بازی می کردند.
استفاده مناسب از انگشتان و مچ دست. دیدی سریع و عکس العمل مناسب، از جمله مزایا و مهارت های دخترانی بود که این بازی را انجام میدادند.
همچنین در لی له ، حفظ تعادل – پرتاب سنگ با دقت بالا در فواصل نزدیک ( مبارزه با مار و عقرب سایر گزندگان)
و به همچنین سایر بازی هایی که امروزه مدتهاست در میان بچه ها آن را مشاهده نمی کنیم.
مثل گرگم به هوا- هفت سنگ و ......

۱۳۹۲-۰۲-۲۵

ضررساخت و ساز در شهرها!!!

ضررساخت و ساز در شهرها!!
فرض کنیم یک ساختمان را به هزینه یک ملیارد و دویست ملیون تومان میسازیم.
عمر این ساختمان 50 سال است و قیمت بنا ( بدون زمین ) در آن تاریخ(بعد از
50 سال) برابر 200 ملیون تومان است ( پول مصالح قابل استحصال از قبیل آجر
و آهن و غیره ) هزینه هر سال برابر خواهد شد با یک ملیارد تقسیم بر 50
سال، یعنی 20 ملیون تومان.
حالا فرض میکنیم که بعد از 25 سال مالکین تصمیم گرفتند این بنا را بکوبند
و بسازند( به دلیل افزایش قیمت بنا در شهر ، یا هر دلیل دیگر) یعنی
مالکین یک ضرر ( 500 ملیون تومانی ) را پذیرفته اند تا سود بیشتری
ببرند.( آیا مالکین این حق را دارند؟ ظاهرا بلی!!!) اما این کار باعث
اتفاق دیگری نیز در اقتصاد خواهد شد.در دید کلان در یک شهر ( مثلا تهران)
حدود 50 درصد ( با فرض نزدیک به واقعیت) بناهای نوساز ، با تخریب واحدهای
قبلی ساخته میشود. یعنی برای هر 400 متر مربع ساختمان نوساز، حدود 200
متر مربع ساختمان تخریب میشود.
با فرض ساخته شدن 253 هزار واحدمسكوني در سال 91 ( دنیای اقتصاد 23
اردیبهشت 92 ) و با تقریب هر واحد حدود صد متر مربع خواهیم داشت : بیست
و پنج ملیون و سیصد هزار متر مربع ساختمان نوساز ، چنانچه میانگین عمر
خانه های تخریب شده با فرض قبلی 25 سال باشد، یعنی نیمی از این رقم
ساختمان مخروبه و به قیمت امروز ( تقریبا دو ملیون تومان در متر مربع )
خواهیم داشت:
(متر مربع ساختمان تخریب شده) 25,300,000,000 / 2=12,650,000,000
تومان 12,650,000,000 * 2,000,000 =25,300,000,000,000,000
با هر دلار 3500 تومان این مبلغ بیشتر از هفت هزار ملیارد دلار خواهد شد!!!
عدد بسیار بزرگ است و این فقط برای یک شهر تهران بود و برای یک سال .این
ضرر در اقتصاد کلان کشور منظور خواهد شد. یعنی با این کار ، این مبلغ از
توان اقتصادی کشور کم خواهد شد . اگر به جای این تخریب بناهای قابل
استفاده ، ساختمان نو ساخته میشد . این مبلغ سود اضافی به اقتصاد وارد
میشد ، که میتوانست صرف خرید های دیگر صاحبان پول شده و اقتصاد را به
گردش در آورد.
تحلیل این که با این پول چه کارهائی میتوان انجام داد با سایر اساتید فن.
اگر درصدی از این ارقام نیز درست باشد ، تصمیم سازان و سیاست گذاران کشور
( و شهرها بخصوص تهران ) باید نسبت به اصلاح تصمیم های موجود اقدام ضروری
انجام دهند.
سهیل شریف
25 اردیبهشت 92

۱۳۹۲-۰۲-۱۲

گام بعدی در سلسه مراتب مازلو

دو مورد در سلسه مراتب مازلو وجود دارد که در سایر منابع ندیده ام

اول : اعتقادات مذهب- تابوها-و از این دست است.

دوم: بیماریهائی مانند وسواس جبن تهور و بی باکی و به طور کلی ( از اعتدال خارج شدن صفات انسانی)

بنا بر این با توجه به رتبه بندی این اعتقادات و بیماریها از یک تا ده دو ردیف به شکل قبلی اضافه میشود.

شکل دو بعدی جدول تصمیم گیری مازلو با پارامترهای جدید

 

۱۳۹۲-۰۲-۱۱

جدول دو بعدی نیازهای مازلو

این متن را نمیدانستم در کدام مجموعه داکیومنتهام جا بدم اما چون چیز جدیدی است . آن را در اینجا مینویسم.

نیازهای انسانی ( طبیعی و و اقعی ) به شرح زیر قابل دسته بندی هستند

نیاز 1
 نیاز 2
 نیاز 3
 نیاز 4
 نیاز 5
 
نیاز های فیزیولوژیکی ، غذا ، آب و سایل جنسی

(نیاز به آب و غذا)
 نیاز های ایمنی : امنیت ، نظم و پایداری

(نیاز به پس انداز ، شغل کم مخاطره تر )
 نیاز های تعلق پذیری و عشق

(همسر گزینی، روابط اجتماعی،نیاز به عشق )
 نیاز های احترام از خود و دیگران

(عزنفس ، مقام و شهرت ) ؛{نیاز به شناخت و کنجکاوی }
 نیازهای خود شکوفایی

(فراانگیزش)

{غنا بخشیدن به معنای انسانی و زندگی ، رسیدن به "اوج" استعدادها}
 

 اولین کسی که در این خصوص تحقیقات برجسته ای  انجام داد ، محقق و

در این که در هر گروه چه پارامترهائی مطرح میشود یک بحث هست و آن که مراتب بالاتر ، معمولا نقش هدایت و کنترل رفتاری ما را شکل میدهند ، نیز بحثی است . در اینجا میخواهم این بحث را مطرح نمایم که این جدول یک بعدی نیست.( از بالا به پائین )

این جدول دو بعدی است. در هر مرحله ، احساس نیاز به آن آیتم درجات مختلفی میتواند داشته باشد از یک تا ده. مثلا  نیاز فیزیولوژیکی آب را در نظر بگیریم.

اولویت آن از همه بیشتر است. اما ده را به حالتی میدهیم که اگر هیمن الان آب ننوشد از تشنگی میمیرد ( بقاء اصل اول ) و نیاز به آب سطح یک را به تشنگی خیلی جزئی منصوب میکنیم .

برای این حالتها خواهیم داشت:

سطح اول : آب 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-

حالا برای یک نیاز سطح دوم یم کثال میزنیم و آنرا با این نیاز در حالتهای مختلف مقایسه میکنیم .

سطح دوم : نیاز به ایمنی پس انداز 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

طبیعی است وقتی کمی تشنه هستیم و نیاز به پس انداز در سطح بالائی است ( مثلا اگر پس انداز نکنیم ، نمیتوانیم قسط خانه را بپردازیم و یا هزینه درمان یکی از اعضاء خوانداده را بپردازیم ) مسلما پس انداز را انتخاب میکنیم.

موارد پس انداز برای سفر تفیحی ( با اولویت مثلا 4 ) را در نظر بگیریم ، با سطح تشنگی 1و2 ،احتمال پس انداز بیشتر میشود.

در نهایت برای این نیازها میتوان یک جدول رسم نمود و یک خط اریب ( که برای هر کس در هر حالتی ممکن است تغییر کند ولی برای هر کس وجود داردو برای یک جامعه یک میانگینی از این خط اریب وجود دارد) نشان دهنده اولویت تصمیم خواهد بود

شکل دو بعدی جدول تصمیم گیری مازلو

۱۳۹۱-۱۲-۰۲

سبزی کاری دیوار بیرونی ساختمانها

در هندوستان تورم چهار درصدی محصولات کشاورزی باعث شده که مردم کم بضاعت با مشکل تامین کالری مورد نیاز خانواده مواجه گردند.طبیعی است که این مشکل میتواند این گروه جمعیتی بزرگ را به سمت گروه جمعیت بی بضاعت سوق داده و باعث افزایش مردم فقیر این کشور ( و هر کشور دیگر مشابه ) گردد.

استفاده از سطح خارجی ساختمانها ( سمت آفتاب ) و کشاورزی در آن بخصوص برای سبزیجات زود بازده میتواندتا حدود زیادی کمک تامین مواد غذائی خانوارها را بنماید.

به دلیل کمبود منابع مالی خانوارها، روش استفاده باید به گونه ای باشد که خانوارها بدون هیچ هزینه ای بتوانند

این کار را انجام دهند.

نمونه استفاده از بطری و آویزان نمودن آن برای کشت و کار در شکل زیر نمایش داده شده است.

شکل نمونه روش آویزان کردن و استفاده از بطری پلاستیکی

از لوله های پلاستیکی مستعمل و یا ورقهای فلزی نیز میتوان برای این کار استفاده نمود.با دادن شیب به این لوله ها میتوان جریان آب را نیز در آنها به گونه ای در نظر گرفت که از زیادی آب یک مسیر برای آبیاری مسیر بعدی استفاده میکنند.

شکل نمایش استفاده از ورق های فلزی مستعمل برای ایجاد فضای کشت

از فضاهای حیاط و پشت بام و غیره نیز میتوان بدون هزینه برای کشاورزی افراد کم درآمد استفاده نمود.

شکل نمایش طرح دانشگاه فیلیپین برای کشاورزی شهری

۱۳۹۱-۱۱-۲۴

درس انسانی از بیماری ایدز

بیماری ایدز بوسیله انتقال خون، این مایه حیاتی بدن انسان انتشار می یابد.
از مایعات بدن ، مانند اشک ، آب دهن و بینی ، ادرار و مدفوع منتقل نمی گردد.همچنین از زناشوئی زن و شوهر منتقل می گردد.
از این اتفاق درک می شود که روابط زناشوئی مانند انتقال خون است. دوطرفه ( چون هر دو طرف می توانند بگیرند) مثل این است که یک مسیر دوطرفه انتقال خون بین دو بدن برقرار می گردد.
در جائی خوانده بودم با باکره ازدواج کنید( و این نه فقط برای مردان است که با زنان باکره ازدواج کنند. زنان نیزمناسب است با مردان باکره ازدواج کنند)
این نشان می دهد که این ارتباط خونی دو طرفه ، در وجود افراد تاثیرات ماندگاری می گذارد.( مانند ایدز که مخرب است، خیلی چیزهای دیگر نیز ممکن است منتقل شود که تا این حد بد نیست و شاید خوب باشد)
از اینجا نکته ای که استنباط می شود این است که زناشوئی، فقط لذت بردن نیست .( مشابه زندگی افراد بی بند و بار چه غربی و چه شرقی) ارتباط خونی بین زوجین ، مسائلی دارد که هنوز علم پزشکی متداول به آنها نپرداخته است.
ارتباط زناشوئی ، موارد مهمی از وجود دو طرف را به اشتراک خواهد گذاشت...

انتقال آنتی بادی ها – هرمونها –پلاکتها و یونها و خیلی چیزهای دیگر که حتی میتواند باعث انتقال کروموزوم و ژنها گردد.

شاید یکی از دلیلی که زن و مرد بعد از مدت طولانی زندگی مشترک شبیه هم میگردند همین باشد.