۱۳۹۲-۰۴-۱۲

مهندسی اجتماعی

هر علمی دو وجهه دارد ، مثبت و منفی . آنچه که از مهندسی اجتماعی تا کنون منتشر شده است ، وجوه منفی بازی با اجتماع است .
در اینجا سعی میگردد که تعریفی مناسب و استفاده مثبت از این علم را مطرح نمائیم.
در یک اجتماع ، مکانیسم های طبیعی و مصنوعی وجود دارد که با دت کاری آنها ، خروجی های اجتماع تغییر خواهد یافت.
برای مثال : در کشور ما برای مردم ، از بدو تولد یک زندگی خاصی برنامه ریزی شده است. این برنامه ریزی میتواند همه مردم را به طبقه متوسط برساند. کسانی که از این قافله عقب بمانند ( که در شرایط خاص  این افراد زیاد میشوند ) به طبقه پائین جامعه انتقال پیدا خواهند نمود.
طبیعی است که طبقه نخبگان نیز برای خود دیواری ایجادنمایندو اجازه ورود سایر مردم را به طبقه خود ندهند.
گر چه نخبگان گروه طبقه متوسط گاهی میتوانند این موانع را دور زده و به گروه نخبگان اجتماعی وارد گردند.
در ایران همه جوان ها تا مقطع دیپلم ( موضف هستند ) درس بخوانند و بعد از آن وارد دانشگاه شوند ( امروزه اغلب دیپلمه ها در دانشگاه وارد می شوند ) دوازده سال تحصیل تا دیپلم و هفت سال قبل از تحصیل سن افراد را در بهترین حالت به نوزده میرساند.
با چهار سال دانشگاه ، افراد 23 ساله فارغ التحصیل می شوند. به دلایل مختلف تاخیراتی در این سالها برای اغلب مردم رخ داده و گروهی از این افراد در سن 25 سالگی مدرک را اخذ می کنند.
برای افراد ذکور اجتماع که مطابق قانون مکلف به تامین مخارج خانواده هستند ، دو سال سربازی پیش بینی شده است که همه باید در ایم مقطع از عمر به آن بپردازند.
اگر دانشی که در دانشگاه آموخته اند، به روز باشد بعداز سربازی دیگر به روز نخواهد بود ، مظاف بر این که اگر همه چیز را خوب آموخته باشند  ( که نیاموخته اند ) این دو سال دوری از تخصص مربوطه آنها را از رشته و تخصصشان دور ساخته است.
حالا به این جوانها میگوئیم که در یک جامعه با تورم 20% فعالیت نمایند و با پس انداز ، حداقل امکان مورد نیاز یک خانواده ( مسکن لوازم منزل خود رو و....) را فراهم کند.  در حالتی که خانواده به آنها کمک مالی در تامین این کار را بکنند. برای افراد تازه فارغ التحصیل ( با حداقل حقوق ) تامین زندگی مشکل خواه بود ، چه برسد به پس انداز و .....
این در حالی است که سن بلوغ طبیعی و نیاز به تشکیل خانواده طبیعی خیلی کمتر از این است!!!
به نظر میرسد که این روش غلط نیاز به مهندسی دارد. بهینه یابی آموزش تامین درآمد- حل مسئله ازدواج و سایر مسائل مرتبط نیاز به بررسی مهندسی است .
یکی دیگر از موارد قابل ذکر  محتوای کتابهای آموزشی است که چه مطلوبیتی را به کودکانمان آموزش میدهیم.
امروزه کودکانمان ادب- فداکاری را فراموش نموده اند. به دلیل مشکلات اجتماعی درون گرا شده و در برقراری ارتباط با یکدیگر و سایر افراد اجتماع مشکل دارند و الی آخر
نحوه سخن گفتن افراد درون اجتماع
برخورد با معتادان در اجتماع
روش تامین امنیت ( پلیس برای مردم یا تامین امنیت برای دولت ) و تعادل در آن
روش لباس پوشیدن و آرایش ظاهری مردم  ( استفاده از استایل های غربی به جای استایل های بومی )
و بسیاری دیگر از متغیرهای اجتماعی نیازمند مهندسی اجتماعی است.
این کار لزوما توسط دولتمردان انجام نخواهد شد. و هر کسی میتواند در حد توان نسبت به این سیستم فعالیت مثبت انجام دهد. طبیعی است که تاثیر پذیری آن برای فاعلین مختلف ( و یک کار ) در جامعه متفاوت خواهد بود.

۱ نظر:

شریف گفت...


این کار لزوما توسط دولتمردان انجام نخواهد شد.و هر کسی میتواند در حد توان در نسبت به این سیستم فعالیت مثبت انجام دهد.طبیعی است که تاثیر پذیری آن متفاوت خواهد بود.