۱۳۹۲-۰۴-۱۲

یک قانون برای تصمیم در افراد و در اجتماع

در درسهای شیمی برای وقوع واکنشهای شیمیائی به خاطر می آوریم که:


برای واکنش دادن واکنش‌دهنده‌ها و تبدیل آن‌ها به محصولات، اکثر نمونه‌های شیمیایی باید وارد حالت گذار شوند که در انرژی‌های بالاتر نسبت به واکنش‌دهنده‌ها و محصولات هستند و مانند یک سد برای واکنش عمل می‌کنند. در حالت کلی هرچه این سد بلندتر باشد، واکنش آهسته‌تر روی می‌دهد. نکته‌ی دوم این است که اکثر واکنش‌های شیمیایی به صورت یک سلسله واکنش‌های ابتدایی روی می‌دهند که هر کدام از این واکنش‌ها یک حالت گذار برای خود دارند. سوالات کلیدی در سینتیک شامل چگونگی وابستگی سرعت واکنش به دما و غلضت واکنش‌دهنده‌ها و کاتالیست‌ها در مخلوط واکنش و همچنین چگونگی تاثیر اداره کردن کاتالیست‌ها و موقعیت‌های شیمیایی برای بهبود سرعت واکنش می‌شود.

حالا تصمیم افراد به غذا خوردن ، مسافرت ، خرید و انجام هر کاری را تصور کنید. برای وقوع آن تصمیم باید یک نیروئی ( درونی یا بیرونی ) به سیستم اعمال شود تا شخص از حالت بحران گذر نماید.

اگر این نیرو کافی نباشد ، تصمیم به پیش میرود ولی اتفاق نمی افتد.

مثال غذا خوردن را در نظر بگیریم. نیروی داخلی گرسنگی ، در ساعت 12 روی ذهن اثر می گذارد. اگر میزان نیروی گرسنگی کافی نباشد ، شخص برای صرف غذا اقدام نمی کند ( مگر محدودیتهای دیگر و عوامل دیگر شخص را به سمت غذا خودن ببرد، مانند زمان غذا خوردن محدود در شرکتها )

حال اگر یک دوست وارد شود و پیشنهاد صرف غذای مشترک را بدهد، ( این دوست مانند کاتالیزور عمل می کند و مانع اقدام را کوتاه می کند ) ممکن است برای صرف غذا نیروی داخلی به اندازه کافی قوی باشد و عمل نماید.

حال مثال دیگری را در اجتماع بررسی می کنیم.

یک انقلاب در یک کشور

ممکن است هرج و مرج نیروهای انقلاب کننده ، زیاد شود. اما اگر از یک حدی بیشتر نشود، نیروهای امنیتی میتوانند بر اوضاع مسلط شوند و انقلاب را سرکوب کنند.

حال کاتالیزور هائی را میتوان متصور بود که از قدرت نیروهای مقاوم بکاهد . این کاتالیزورها بصورت :

سیگنال های مذهبی – ملی و غیره میتواند باشد

خریدن و امتیاز دادن و ترور بزرگان حکومت نیز میتواند باعث کوتاه شدن موانع گردد.

در نهایت با حرکت های کوچک نیز میتوان با کاتالیزور مناسب ، یک حکومت را سرنگون نمود.

مثالهای زیادی را میتوان در این مبحث عنوان نمود. ولی بسیاری از اتفاقات مهم و حرکت های اجتماعی با این مدل قابل توجیه هستند. و یا میتوان از آن و استفاده از کاتالیزور مناسب استفاده نمود.

آموزش رشته های مشکل درسی به دانشجویان ( و شکستن سد مقاومت داخلی آنها در مقابل انجام کار سخت)

جلوگیری از اعتیاد برای جوان های جامعه

اختصاص زمان بیشتر کودکان و والدین به یکدیگر ( در مقابل سایر سرگرمی ها) و بسیاری موارد دیگر.


 

هیچ نظری موجود نیست: