۱۳۹۲-۰۶-۱۳

قانون و اخلاق

این دو مورد ، دو مورد متفاوت نیستند. وقتی قانون بااخلاق و آنچه مطلوب جامعه است فاصله داشته باشد، اجرای آن کلفت زندگی است ، در حالی که اگر قانون با اخلاق و عرف اجتماع و آنچه فرهنگ مردمی  می پسندد، هماهنگ باشد ، اجرای آن مطلوب مردم خواهد بود.
این چنین است که درصدر اسلام ، قانونهایی که مطرح میشد( و تابعین آن مشتی عرب بی سواد بیابان نشین بودند) توسط همه مردم پذیرفته و اجرا میشد. و مجریان آن قهرمانان اخلاق اجتماع بودند.
خیرالامور اوسطها، قانون در اعتدال وحد وسط اکثر چیزهاست. مصرف ، کم و زیادش ،خست و تبذیر است و الی آخر

تورم جهانی – پول جهانی از کجا تامین میگردد؟

 تامین پول درگردش جهانی از کجاست؟
این پول از کجا تامین میگردد؟
مبادلات جهانی روز به روز بیشتر میشوند ، نه تنها تورم جهانی که باعث افزایش رقم مبادلات میگردد، بلکه حجم مبادلات جهانی نیز روز به روز در حال اضافه شدن میباشد.
یکی از مراکز تامین آن بدهی های آمریکا به جهان است.بقیه این پول باید از کجا تامین گردد؟
اگر میزان بدهی ماهیانه آمریکا به جهان کاهش یابد چه خواهد شد؟ آیا تورم پولی اتفاق خواهد افتاد؟
این مواردی است که سازمان های بین المللی باید به آن پرداخته و برای آن چاره ای بیندیشند.

۱۳۹۲-۰۶-۱۲

برنامه ریزی بر اساس احتمالات زیاد و برای پروژه های خاص

در زمانی که احتمال اتفاقاتی که بر پروژه تاثیر میگذارد زیاد باشد چه راه کاری را باید در برنامه ریزی پروزه پیش گرفت؟
راه کار مناسب این گونه پروژه ها عبارت است از تعیین نقاط کنترل در طی زمان پروژه .
نقاط زمانی ، اتفاقات رویدادی و غیره . برای مثال در طی ساخت یک کشتی چوبی و بادبانی مشابه کشتی های واکینگ ها ( یک کار خاص و غیر قابل برنامه ریزی ) ، میتوان در پایان زمان های مشخص برای تعطیلات هفتگی و ماهانه برنامه ریزی کرد. همینطور میتوان در زمانهائی که یک مجموعه ساخته شد ، یک مراسم جشن کوچکی بر پا نمود و از این قبیل. پروزه " 2K  " از این قبیل پروزه ها بود که میزان حجم کار مشخص نبود و همینطور اتفاقات و مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید.

۱۳۹۲-۰۶-۰۶

رهبران در سازمان باقی می مانند ، اما مدیر عامل ها تغییر خواهند یافت

این یک نکته جالب است که در کشورها نیز چنین است. ریاست جمهوری ها در طی زمان تغییر میابند، اما رهبران کشورها ثابت باقی میمانند . گر چه تعویض مدیران عامل بر اساس نیاز زمان و مکان وتخصص هر مدیر عامل ، منافع شرکت را تامین خواهد کرد، اما حفظ ثبات در هدف گرفتن یک دیدگاه دور ، برای هر کشوری لازم است.
یکی از مشکلات متداول این است که رهبران ، فواصل نزدیک را هدف بگیرند، لذا مشکل ایجاد نموده و جای مدیر عامل ها را گرفته اند.
منافع بلند مدت یک شرکت – کشور، بسیار فراتر از اهداف مقطعی آن شرکت – کشور خواهد بود. ممکن است در کوتاه مدت سود خوبی حاصل گردد، اما در بلند مدت افق زیبا نباشد و یا بر عکس.
نقش رهبری برای هدایت و تنظیم حرکن و ایجاد ثبات نسبی برای شرکت – کشور ، ضمن واضح بودن، فوق العاده مهم است.

۱۳۹۲-۰۶-۰۴

شهر خودرو سازان

کدام یک از شهرهای ایران برای شهر خودرو سازان شدن ، امکانات لازم را دارد. یکی از عوامل مهم برای این شهر نزدیکی به بازارهای مصرف است تا حداقل هزینه حمل و نقل محقق شود.
خودرو سازان این امکان را دارند که در یک نقطه از کشور یک شهر بسازند. گردش نقدینگی و میزان نیروی انسانی که در این صنعت کار میکنند به حدی است که خود یک شهر را خوواهد ساخت. همچنین شرکتهای قطعه ساز که به این شرکتها سویس میدهند نیز میتوانند در نزدیکی اسن شرکتها فعالیت نمایند و از مزیت های نزدیکی با این شرکتها استفاده نمایند.
ساخت سختمان مدیریت شرکتهای خودرو ساز در این شهر میتواند به نماد و الگوی این شرکتها تبدیل گردد.
زمینهای موات در کشور زیاد داریم و بر اساس محاسبات قبلی انجام شده از نظر بازار مصرف کشور، این شهر بهتر است در شمال شهرستان قروه باشد.
با انتقال این گروه جمعیتی به خارج از منطقه تهران و کرج و تمرکز این صنعت در یک منطقه ، صنایع جانبی مانند ساخت نیروی محرکه و انواع آن امکان توسعه پیدا خواهد نمود. همچنین استفاده از تخصص هی مشترک این صنعت و شرکتهای خدمات دهنده به آنها و غیره که نشان از مزایای زیاد این کار است.
زمینهای این کارخانجات را میتوان فروخت و تاسیسات و ماشین آلات رابه مکان جدید انتقال داد ( به تدریج نیز این جابجائی امکان پذیر است.
ساخت یک شهر با ساختمان های یک طبقه ( چوبی ضد آتش مانند بسیاری از نقاط جهان و یا ضد زلزله سنتی ) به همراه خیابان بندی های مناسب ، باعث میگردد که یک محیط آرام و مناسب برای مهاجرین به این شهر فراهم آورده شود.

نقش آکادمی علوم در پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی کشور

دانشمندان همیشه علاقه داشته اند که روی زمینه های مورد علاقه خود تحقیق کنند و این علایق برای دانشمندان دامنه بسیار وسیعی دارد. در این زمینه اکثر این تحقیق ها نیازمند یک هزینه کوچکی خواهد بود که معمولا از عهده شخص دانشمند خارج است.
از طرفی سئوالاتی برای اداره کنندگان اجتماع باید مطرح شود که نیازمند کار تحقیقی است.
برای بهتر شدن ترافیک تهران چه کنیم ؟ بدترین گزینه ( ناشی از مشورت با غیر متخصصین ) این بود که پول زیادی برای اصلاح طرح هندسی تقاطع ها انجام گردد. و انجام شد( گر چه میزان تاثیر آن در بهبود ترافیک نیز هیچ زمانی اندازه گیری نشد)
این قبیل سئوالات را میتوان از دانشمندان پرسید. و باهزینه کوچکی به بهترین گزینه ها دست یافت. اما واقعا اداره کنندگان اجتماع عالم نیستند که چه میتوانند بپرسند و یا از چه کسی بپرسند، در این جا یک مجموعه به نام آکادمی علوم میتواند مطرح گردد. با طرح موارد به مدیریت این آکادمی ، کار به بخش های مربوطه ارجاع میشود و با کمترین هزینه یک کار علمی با کیفیت از آن خارج میگردد که برای کشور ( بصورت مشخص  برای شرایط این لحظه کشور) قابل اجرا است.
مسائلی از قبیل روابط سیاسی – اقتصادی – صنعتی و غیره از این قبیل هستند. شاید بررسی آخرین پیش بینی ها برای ارتباطات و اثر آن در اجتماع ایران برای بسیاری از تصمیم گیری های امروز سودمند باشد.
مسائلی از قبیل روابط سیاسی – اقتصادی – صنعتی و غیره از این قبیل هستند. شاید بررسی آخرین پیش بینی ها برای ارتباطات و اثر آن در اجتماع ایران برای بسیاری از تصمیم گیری های امروز سودمند باشد.
 
 

۱۳۹۲-۰۶-۰۳

جنگ کاهش قیمت نفت

یک جنگ محتمل
فرض کنیم که یک کشور ( مثل آمریکا ) از گازهای خود نفت بسازد( و یا با این ادعای نفت از گاز و در حقیقت از ذخایر استراتژیک خود) در بازار و به اروپا نفت صادر نماید .
عرضه نفت جدید ، باعث کاهش قیمت نفت میگردد. کشورهائی مانند عربستان و روسیه ( و بقیه کشورهای نفتی )، به دلیل این که به شدت به قیمت نفت حساس هستند و بودجه آنها با تغیرات کم در قیمت نفت به شدت آسیب میبیند و دچار مشکل میشود، به ناچار شروع به عرضه بیشتر نفت  میکنند. عرضه بیشتر نفت باعث کاهش بیشتر نفت میگردد و این سیکل ادامه میابد تا بعضی از نفت هائی که هزینه استخراج بیشتری دارند ، از چرخه خارج گردند. یعنی در قیمت پائین تری به یک نقطه تعادل جدید بازار خواهیم رسید.
این بازی با یک عرضه کوچک در نفت شروع میگردد( میتواند عرضه کاغذی نیز باشد) و نتیجه آن میتواند برای کشورهای صادر کننده نفت  در کوتاه مدت مشکل ساز باشد. این گونه حرکتها میتواند باعث اصلاح ساختار اقتصادی کشورهائی گردد که به خودی خود ، به اصلاحات نمی پردازند.

روسیه میتواند میانجی ارتباط بین ایران و غرب گردد

احیای مذاکرات ایران و گروه شش

 
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در جریان گقفتگوی تلفنی در باره احیای هر چه سریعتر مذاکرات گروه «شش» با تهران در باره مسأله هسته ای ایران صحبت کردند. در گزارش وزارت امور خارجه روسیه از این موضوع صحبت می شود.در جریان این گفتگو لاوروف به همتای ایرانی خود به خاطر انتصاب وی به مقام وزیر امور خارجه ایران تبریک گفت. ......
نظر به این که پیش بینی میگردد در دور جدید مذاکرات پیشرفت هائی حاصل گردد، جالب خواهد بود که این پیشرفت ها در روسیه و به وساطت روسیه انجام گردد.
برای این کار همتای ایرانی لاروف در تماس تلفنی مجدد میتواند در خصوص پیشنهاد روسیه به برگزاری دیدار بعدی در سن پترزبورگ و یا یکی دیگر از شهرهای روسیه برای محل تشکیل مذاکرات هسته ای صحبت نماید.
بدیهی است که پیشرفت ایران در این مذاکرات ، به نفع کشور میزبان نیز خواهد بود.جالب خواهد شد که  در واقع این روسیه خواهد بود که راه اصلاح روابط را هموار نموده است.

۱۳۹۲-۰۶-۰۱

تغییرات اقلیمی و آینده

مردم کشورهای مختلف و سیاست مداران جهان ، درگیر روزمرگی ها و دقدقه های جاری خود هستند. مشکلات جانبی تحمل میشوند و یا باعث تغییر برنامه ها میشود.
آخر چه کسی باید به فکر اصلاح مشکلات بشر برای تغییرات اقلیمی باشد. مصرف ماهی ، چوب و آب شیرین از میزان تولید در طبیعت فراتر رفته است. این سناریو تا کجا میتواند ادامه داشته باشد.
تولید و مصرف ماهی کاهش خواهد یافت. دسترسی به آب سالم کمتر خواهد شد. کاهش چوب و جنگل ها ، سرعت جذب دی اکسید کربن را کمتر میکند و فاجعه افزایش دی اکسید کربن و اثرات آن تشدید خواهد شد.
مصرف گاز طبیعی و نفت و ذغال سنگ ( خالص کربن ورودی به جو ) افزایش خواهد یافت. سایر گازهای گل خانه ای افزایش خواهد یافت.
سال گذشته در روسیه شاهد یک تورنادوی بزرگ بودیم . امسال در ایتالیا آن یک تورنادوی بزرگ را دیدیم. این مکان ها قبلا اصلا تورنادو نداشتند.
سال دیگر این توفان های بزرگ در کجا اتفاق خواهد افتاد؟ و همینطور سالهای بعد؟
چقدر بچه گانه خواهد بود که بدنبال کمی پول بیشتر باشیم ، در حالی که در آینده حیات روزی زمین در خطر خواهد بود و منافع این گروه جمعیتی را ارجح بدانیم از آن گروه جمعیتی ، در حالی که همه گروه های جمعیتی برای ادامه حیات،مشکل اساسی خواهند داشت.
آیا باید برای آب شیرین و امکانات زیستی در معدود غارهائی که از عوامل زیست محیطی ایمن هستند ، با یکدیگر بجنگیم ؟
و یا دنیائی را که در آن زندگی میکنیم را به گونه ای دگرگون کنیم تا بتوانیم در آن زیست کنیم.
میدانیم که زمین امکان پذیرش جمعیت به مراتب بزرگتری را از وضع فعلی دارد، واقعا چه کسانی باید پیشرو حرکت در جهت بهبود شرایط زیستن در کره زمین باشند؟
آیا آن هزینه ها که صرف برقراری شرایط زیستی در مریخ میگردد ، برای زندگی در زمین ضروری تر نیست؟

۱۳۹۲-۰۵-۲۹

خودرو – کشتی – هواپیما و غیره اقتصادی

خودرو – کشتی – هواپیما و غیره شامل موارد منفصله زیر هستند.
یک شکل هستند ( shape )
یک اسکلت مقاوم
یک سیستم محرکه وعامل انتقال قدرت به  محیط ،برای خودرو یک چرخ – کشتی و هواپیما یک پروانه
روش و سیستم کنترل و آلات دقیق
اتصالات نگهداری سرنشین و بار به نحو مناسب
برای بهینه نمودن همه اینها میتوان موارد زیر را بکار برد.
مفروضات طراحی
وزن کل کمترین مقدار خود باشد.
مقاومت بدنه ، به میزان کافی باشد
اتصالات نگهداری سرنشین و بار  ، مطمئن و ایمن باشد.
سیستم محرکه و انتقال قدرت به میزان کافی قوی باشد.
سیستم کنترل و هدایت برای وسیله نیازمندیها را برطرف نماید.
..........
 & More