۱۳۹۳-۱۰-۲۴

چه عواملی مانع رشد هند است

اگر هندوستان را با چین مقایسه کنیم مواردی وجود دارد که مانع رشد هند مانند چین خواهد شد.
در هندوستان میل به جدا بودن بیشتر از وحدت است . حتی دو روستای کنار یکدیگر گاه تقابل چند هزار ساله دارند .
این در کنار روش فدرالی مدیریت کشور نتیجه ای در بر ندارد جز ضعف حکومت مرکزی و برنده بودن شعارهای پوپولیستی منطقه ای . این امر مانع رشد پیوسته و بالا خواهد بود .
مشکل دوم رشد بی وقفه جمعیت هند است .
این رشد جمعیت در مرحله اول مقداری از رشد کشور را به خود جلب کرده ( باعث کاهش خالص رشد میشود ) و از سوی دیگر با جلب منابع بالقوه که در زمینه رشد در دسترس هستند , میزان رشد نهایی را کاهش می‌دهد . از دیگر سو اثر بخشی رشد کاهش خواهد یافت .

حتی امروز تفاوت میزان رشد مناطق مختلف باعث شکاف طبقاتی و اجتماعی گردیده که با توجه به دهکده جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات ( و اطلاع یافتن فقرا از وضع متمولین و مقایسه خود با آنها ) برای جامعه دموکراسی محور هندوستان مشکلات اجتماعی را میتواند ایجاد نماید .

البته نکات مثبت زیادی نیز وجود دارند . در سالهای آینده شاهد تقابل این دنیای تضادها با یکدیگر  و دیدن میزان رشد نهایی هندوستان خواهیم بود.

در معنای تحجر که شرقی و غربی ندارد

تحجر یعنی خود را مانند سنگ کردن , درزمینه خاص .
آنچه مشهور است , ابتدا اعراب جاهلیت در زمینه پرستیدن بتها فکر نکرده و تحجر ورزیدند .یعنی پرستیدن بت را اصلی دانستند که نباید راجع به آن فکر کرد.
دوم گروهی از مسلمانان در زمان خلیفه چهارم , علی ( ع ) آنها به ظاهر دین تحجر ورزیدند و فهم خود را مبنا قرار دادند ( امکان خطا را به خود ندادند    (

امروز در میان مذهبیون همه مذاهب تحجر وجود دارد . کسانی که بحث و سوال را مردود میدانند ( چیزی را آنقدر مقدس می‌کنند که نباید راجع به آن اندیشید ) – ( البته ذات خداوندی استثناء است که دلایل زیادی برای نرسیدن اندیشه به آن موجود است ، طبیعی است که کسی که بهخواهد به ذات بپردازد ، باید از تفکر به صفات شروع نماید . این تفکر آنچان درجه ای از دانش میشود که شخص متوجه میشود " اندیشه به ذات نمیرسد" )
در غرب هم مفاهیم زیادی است که مایه تحجر غربی است  .
از هلوکاست که امروز معروف است ( راجع به آن نباید فکر کرد و ... ) گرفنه تا اصول اصالت انسان نیز چنین است  .
مفهوم آزادی هم همینطور , فرانسه ( به عنوان سردمدار آزادی ) چند صد سال است که برای آزادی انقلاب کرده واین مفهوم آزادی فرانسوی مایه تحجر امروزه آنها است .
خوب بودن پیچیدگی و تکنولوژی نیز مایه تحجر غربی است . دموکراسی و انتخابات نیز همچنین و ...
مشت نمونه خروار است ( ضرب المثل فارسی ) از این دست مثالهای زیادی میتوان زد .

۱۳۹۳-۱۰-۲۱

درس تاریخی از وقایع بزرگ اخیر

برای همه ملتها یک اتفاق وجود دارد که حساسیت شدید به ان وجود دارد . مثل یازده سپتامبر( و حمله به خاک آمریکا !)  و مجله شارل ابدو در فرانسه ( آزادی بیان ) .
در سایر کشورها و ملتها نیز چنین حساسیتهایی و اتفاقاتی وجود دارد . به خاطر داریم مردم بریتانیا نیز زمانی راضی به حمله عراق شدند که دیدند یک نفر نقاب به چهره ، سر یک نفر را جلوی دوربین برید ! ( واقعا وحشی بودند و حقوق بشر لازم داشتند ! )

مردم آلمان ( صلح سبز و مواد رادیو اکتیو ) ، مردم ژاپن ( حمله به خاک اصلی ژاپن ) و شیعه و سنی ، هر یک به نوعی ....

باید این موارد را برای همه ملتها شناخت و گوش به زنگ بود که چه کسی با چه ترفندی وارد این داستانها میشود و چه اهدافی دارد .

۱۳۹۳-۱۰-۱۹

در معنی تروریست‌

آیا سلمان رشدی تروریست نیست ؟ امروزه سیاستمداران از معنی تروریست سوء استفاده می‌کنند . گروههای ضد دولت سوریه تروریست نیستند , اما آزادی خواهان بحرین و عربستان تروریست هستند .قتل زنان و مردان بیگناه غزه و افغانستان توسط اسرائیل و آمریکا تروریستی نیست ، اما ....
اندیشمندان باید معنی تروریست را مشخص کنند . مکانیزمهایی برای فعال سازی قتل و کشتار وجود دارد .
مثل توهین به اعتقادات گروهی از مردم . مثل آنچه در کاریکاتورها و یا نوشته‌های سلمان رشدی وجود دارد .
آیا عمل این افراد نوعی خودکشی نیست ؟
آیا برای مشهور شدن اجازه دارند هر چه میخواهند بگویند . حد گفتار آیا وجود دارد ؟
آیا این حد گفتار , تابع احوال گوینده است یا شرایط محیط ( احوال و شرایط شنونده ) را نیز در نظر میگیرد ؟
طبیعی است که هر کس در خلوت خود و یا با همفکرانش بعضی سخنها را میتواند بیان کند , اما نه در میان همگان .
حتی آزاد ترین دولتها نیز مسئله شرط سنی و رعایت گروهی از افراد جامعه را در مورد بعضی سخنها قبول دارند . پس چرا سایر مشخصات انسانی را در سخن گفتن در نظر نمیگیرند ؟

آنچه در پاریس اتفاق افتاد و همگان خواهان محکومیت قتل و ترور هستند ( گر چه قتل و ترور به هر عنوانی محکوم است ) ظاهر ماجرا است . اصل ماجرا در مشکل قانونی کشور فرانسه ( و کشورهای مشابه ) است که به این افراد آزادی که حق آنها نبوده است را میدهد. آزادی در توهین به اعتقادات دیگران  ! ( منهای هلوکاست ) – این آزادی مانند این است که به گروهی اجازه خودکشی دهید و دیگران را وادار به قتل نمایید .

این هشداری جدی به آزادی نابجا در غرب است . هر چیزی حدی دارد و افراط و تفریط در آن باعث بیماری ( در اینجا اجتماعی ) میگردد .
هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.

۱۳۹۳-۱۰-۱۸

بزرگترین رادیو تلسکوب جهان ۲

تمام دیش هایی که به شبکه متصل هستند را میتوان به این منظور استفاده کرد .
دیش های تلوزیونی و غیره .

بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان

بزرگترین رادیوتلسکوپهای جهان از ارتباط اطلاعات تعدادی رادیو تلسکوپ ایجاد میگردد . شاید امروزه بزرگترین رادیو تلسکوپ موجود دارای قطر سه کیلومتر باشد .

تعداد زیادی دیش های تبادل اطلاعات اینترنتی در جهان وجود دارد . اکثر این دیش ها روی ماهواره های مشخصی که درمدار سنکرون ( مدار ثابت نسبت به زمین ) قرار دارند.

اگر اطلاعات زاویه ای این دیش ها را به کامپیوتر بدهیم ( یا راحتتر ، اطلاعات موقعیت ماهواره های سنکرون را به کامپیوتر بدهیم ) مکان هایی که این دیش ها با یکدیگر موازی خواهند بود مشخص میشود . این مجموعه از دیش های تبادل اطلاعات اینترنتیی در محدوده فرکانسی خاصی کار میکنند . سایر محدوده فرکانسی مورد استفاده این دیش ها نیست .

گیرنده های اطلاعات ماهواره ای دارای محدوده خاصی از فرکانس است ( معمولا خیلی بزرگتر از آنچه که استفاده میشود ) از مابقی محدوده فرکانسی گیرنده این دیش ها برای گوش کردن به آسمان میتوان استفاده کرد .

بزرگی این رادیو تلسکوپ به اندازه قطر زمین خواهد بود ( یعنی بزرگترین اندازه ممکن )

برای شروع و سهولت راه اندازی این رادیو تلسکوپ ، میتوان از دیش های یکی از کشور یا ایالتهای آمریکا استفاده نمود . کم کم مناطق جغرافیایی را میتوان گسترش داد تا کل دیش هایی که به صورت بالقوه توان این کار را دارند را از لحاظ اطلاعاتی به یکدیگر متصل نمود .

طبیعی است که بیش از یک منطقه در آسمان وجود خواهد داشت که یک گروه از دیش های ماهواره ای با هم برای آنها موازی باشند .

با رسم این مناطق در فضا میتوان کل فضای آسمان را پوشش داد .

جالب اینجا است که این گیرنده ها هم اکنون ساخته و نصب شده و در حال کار هستند . در نتیجه اتصال پایگاه داده آنها به یکدیگر بسیار کم هزینه خواهد بود .

تشابه منطق قاتل و مقتول مجله شارلي ابدو

هر دو گروه اعتقاد داشتن که حق با آنها است و طرف مقابل اشتباه میکند .
کاری انجام شد و عکس العملی داشت . طرف اول مقصر است یا طرف دوم ؟ آیا اگر طرف اول میدانست این کار خطر مرگ دارد , این کار طرف اول نوعی اقدام به خودکشی نیست ؟
در اینجا به این اصل میپردازیم که مطلق دانستن چیزی در ذهن , نیاز به نقطه اتکای قوی دارد . خدا - اصالت انسان و ....اما این مطلق دانستن ، دلیل نمیشود که از حدود مشخصی خارج شد . طبیعی است که قانون این حدود را باید مشخص کند و اگر قانون ضعف داشت ، اتفاقات از این دست رخ خواهد داد. قانون باید خود را با مشخصات فطری انسانها منطبق کند .

اعتقادات نیز جزو خطوط قرمز انسانها است و توهین به آنها مانند گرفتن جان انسان صحیح نسیت .

افراد دانا علاقه مند هستند که همه مردم دانا شوند ولی این کار را با مهرورزی انجام میدهند . نه با خشونت ، دو طرف اشتباه یکسانی داشتند.
گر چه هر دو طرف با یک منطق فعالیت کرده‌اند و چه بسا طرف دوم ( قاتل ) این منطق را از طرف اول گرفته باشد . آیا فرهنگ غربی با ایده درست دانستن خود و حذف سایر تفکرات پیش میرود ؟ آیا این تفکر بازمانده روش استعماری غرب نیست ؟
 اگر هر دو اشتباه کردند , درست آن چیست؟
تحمل و احترام به نظر دیگران . اگر طرف اول این احترام به نظر دیگران را میگذاشتند , این اتفاقات نمی افتاد .

کاش هرکسی در هر کاری به دیگران و اثری که آن کار برای دیگران ایجاد میکند بیندیشند.

۱۳۹۳-۱۰-۱۶

ادب

ادب چیست؟ رفتار نیکو ، احترام متقابل ، حسن خلق و اخلاق . حفظ حدّ و اندازه هر چیزی و تجاوز ننمودن از آن را ادب گویند . این عدالت هم هست . پس رفتار عادل را ادب گویند .

بی ادبی نیز معکوس ادب است . چه میشود کسی ( یا جمعی – مردمی ) بی ادب شوند ؟ آموزش از محیط بسیار موثر است . اما ذات خود شخص چی ؟ آیا اثر دارد؟

بلی دارد، یکی مانند لقمان در میان بی ادبان ، مودبی می آموزد و دیگری چون جعفر کذاب ، در خانه امام دروغگو از آب در می آید .

خصوصیات اخلاقی مانند ادب ، سخن خوش و زشت و سایر صفات ، مانند رنگی است که روی شخص را فرا گرفته باشد . ذات افراد مهم است که پذیرای رنگ باشد . اگر رنگ با سطح سنخیت داشته باشد ، رنگ خوب به سطح میچسبد . اگر سنخیت ضعیف و کم باشند ، رنگ خوب نچسبیده و جدا کردن آن راحتتر است .

برای زدودن رنگ از کاردک و سمباده استفاده میشود . صفات ناپسند را نیز با سمباده و کاردک ، ناملایمات و سختی های زندگی پاک میکنند . 

۱۳۹۳-۱۰-۱۵

وارد بازی بدون سود نباید شد

یک ضرب المثل فارسی داریم که " گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد " , تجار هم از فعالیتهایی که حداقل سود مورد انتظار را برآورده نکند رویگردان هستند .
در مناسبات بین المللی نیز باید چنین باشد .
نباید وارد بازی بدون سود شد . طراحی بازی که سودآور باشد مهم است و سود بلند مدت در بازی دو طرف برنده است . باید با بازیکنان بین المللی بازی دو طرف سود انجام داد و از بازی های دیگر فاصله گرفت .

انتخابات و همه پرسی

امروزه همگان ( عالم ها ) می‌دانند که میتوان روی افکارعمومی تاثیر گذاشت و آنها را به یک سو متمایل نمود .
افرادی که در این زمینه تخصص دارند , در دنیای غرب درآمدهای بزرگ برای هر پروژه ( انتخابات ) کسب می‌کنند .
مناسب است این تکنولوژی به صورت یک آیتم درسی در رشته های علوم انسانی دانشگاه ها تدریس گردد .