۱۳۹۴-۰۱-۳۰

تردد وانت و کامیون در ساعات کم تردد مثل شبها صورت پذیرد

وقتی منابع محدود میشود ، بحث اولویتها مطرح میگردد . در اینجا از منبع محدود خیابان و جاده صحبت میکنیم . طیعی است که در همه جا اولویت زندگی انسانها و افزایش ایمنی است . بدیهی است که با توجه به این که خودروهای کم سرعت باری مخل ترافیک ( خیابان یا جاده ) هستند ، طبیعی است که هدایت آنها به زمانهائی که تردد دیگر خودروها کمتر است معقول باشد .

همچنین با توجه به سایر هزینه های ترافیک از قبیل

سوبسید بنزین ( که دولتها میپردازند )

 و یا هزینه زمان و استهلاک و غیره ( که مردم میپردازند )

 و هزینه هایی که جامعه میپردازد ( افزایش تنش و افزایش مرگ و میر ناشی از خطرات مستقیم و غیر مستقیم ترافیک جاده ای و خیابانی )

به صلاح است که تردد این گونه وسایل نقلیه در شهرها و هر جاده بین شهری ( حسب مورد ) مورد مدیریت زمانی قرار گیرد .

چه تعداد گردشگر ترکیه به ایران می آیند ؟ تعادل کجاست ؟


مدتهاست که ترکیه بصورت یکی از مراکز گردشگری مردم سرزمین ما درآمده است . سوال اینجاست که در مقابل این سیل عظیم توریستهای ایرانی در ترکیه ، چه تعداد از مردم ترکیه به عنوان توریست به سرزمین ایران می آیند؟

با توجه به این که جاذبه های گردشگری ایران بسیار بیشتر از ترکیه است !

کوتاهی از کجاست ؟ آیا اصلا برای ما مهم است که گردشگران امارات و ترکیه و این روزها تایلند و مالزی به ایران بیایند ؟

برای اصلاح این نگرش ( در میان مردم ) چه باید کرد ؟

پارک دوبله و مشکل پارکینگ در تهران و سایر شهرها

هر روز بر تعدادخودروهای شهرهای کشور و به خصوص تهران اضافه میگردد . در جاهائی که خانه های ویلائی یک طبقه و فضای سبز خیابانها خاطرات کودکی بسسیاری از افراد میان سال جامعه است ، برجها و حداقل ساختمانهای چهار و پنج طبقه ، شانه به شانه یکدیگر فضای آسمان خیابانها را اشغال نموده است . برای این واحدهای اضافی تولید شده در هر منطقه ، پیش بینی شده که حدود چهل درصد واحدها به پارکینگ مجهز باشند . با توجه به تخلفات صورت گرفته و جریمه هائی که شهرداریها برای این تخلفات دریافت داشته اند این حداقل میزان پارکینگ در سطح شهر احداث نشده است .

میدانیم که پارکینگ منازل برای شبها که مردم در خانه هستند کاربرد دارد . برای زمانهای روز که مردم در سطح شهر تردد کرده و به محل کار رفته ( و یا برای خرید به مراکز خرید مراجعه مینمایند ) فضای پارکینگی پیش ینی نشده است .

معضل جای پارک برای محل کار را در مناطقی که هنوز مسکونی هم هستند و خودروهای مردم در کنار خیابان پارک است دو چندان میشود .

حال در نظر بگیریم که خودروئی برای کاری نیاز به پارک موقت چند دقیقه ای داشته باشد . طبیعی است که دنبال جای پارک گشتن و دور شدن از محل ، زمان تردد را بسیار بیشتر از خود کار میکند .

پس توقف دوبله برای یک لحظه رخ میدهد . و هر روز تعداد این توقف های دوبله اضافه میشود . تخلیه وانتهای حمل بار برای مغازه ها – مراجعه مردم برای بانکها – خرید روزنامه و حتی سوار و پیاده نمودن مسافر تبدیل به توقف دوبله میگردد .

در اغلب مکانها شاهد توقف سوبله و یشتر هستیم . چرا ؟

چون کسی به فکر جای پارک در خیابانها نبوده است . ضعف مدیریت شهری سالها است که اسباب زحمت مردم شده است . حجم زیاد پارکینگ مورد نیاز در سطح شهرها وظیفه شهرداریها است . امری که به بهانه های مختلف ( شاید همه بهانه ها هنوز بیان نشده و بعدا گفته خواهد شد ) انجام نگرفته و هزینه های ان را جامعه و دولت ( و شهرداریها ) میپردازند .

روزی باید نیاز به جای پارک خودروها سامان دهی گردد .

 

۱۳۹۴-۰۱-۲۸

احترام و کاهش کارآیی

بیمارستان‌ میلاد ساخته شد تا به مردم خدمت رسانی نماید , نه به کارکنان .
پارکینگ طبقاتی بیمارستان‌ میلاد سه طبقه زیر زمین است . پزشکان طبقه اول ( از بالا ) کارکنان طبقه وسط و مراجعه کنندگان طبقه سوم پایین .
پزشکان و کارکنان تقریبا هر هشت ساعت به پارکینگ مراجعه میکنند و اگر این پارکینگها همیشه پر باشد , روزی سه بار تردد خواهیم داشت .
در حالی که هر واحد پارکینگ طبقه سوم , تقریبا هر یک ساعت پر و خالی میشود .
این مراجعین چاره ای ندارند جز استفاده از آسانسور , اگر در طبقات بالا بودند انگیزه استفاده از راه پله را می‌داشتند .
اگر پارکینگ پزشکان با مراجعین عوض شد چه خواهد شد ؟ کاهش تردد هشت برابری آسانسور , کاهش مصرف سوخت برای بالا و پایین رفتن و اتلاف وقت مراجعین و غیره .
برای طبقات پایین نیز امنیت بیشتر خواهد بود .
آیا صرف احترام به پزشکان این اتلاف هزینه‌ها را جبران میکند ؟
یادمان باشد دولت برای این اتلاف بنزین ها سوبسید میپردازد .
این مثال " مشت نمونه خروار مدیریت غلط است "

بیزانس جدید

واقعا جنس مردم ترکیه بدون کردها , بیزانسی است . آنها بازماندگان تمدن روم شرقی هستند .
نقطه اشتراک ایشان با اروپاییان خیلی زیاد است .
اگر ترکیه نتواند مشکل کردها را حل کند ( که به نظر نمیتواند ) برای ایجاد صلح و پایداری در مرزهای اروپا , مناسب است که تمدن بیزانس از بازمانده دولت عثمانی جدا گردد و کردها که بازماندگان مادها هستند به ایران بازگردند .
با الحاق کردها به ایران , امنیت بلند مدت بیزانس جدید فراهم خواهد بود . همچنین مردم این مناطق مشکلات تاریخی خود را حل نموده و با پرداختن به اقتصاد و بالا بردن سطح زندگی جامعه , آنها نیز به جامعه صلح آمیز و پیشرفته ملحق خواهند گردید .

۱۳۹۴-۰۱-۲۷

آیا میتوان بر گذشته و آینده تاثیر گذاشت ؟

مرسوم است که میگویند که گذشته دیگر گذشت و کاری نمیتوان کرد , اما بر آینده میتوان با کارهای امروز تاثیر گذاشت .
باید گفت با وجهه حیوانی و تن فیزیکی اینگونه است . اما انسان دارای وجهه روحانی و فوق مادی نیز هست . پس به قدرت الهی و با توان روحانی ( که فارغ از زمان است ) بر گذشته و آینده نیز میتوان تاثیر گذاشت .
اقل روش تاثیر بر گذشته را در دعا میتوان یافت . بر گذشتگان نیز میتوان دعای خیر کرد و خوبی کردار آنها را از خدا درخواست نمود .

۱۳۹۴-۰۱-۲۶

آموزش تعامل اقتصادی در مدارس

کودکان ما نیاز به تعامل اجتماعی با افراد بزرگتر و کوچکتر از خود دارند . اما روشهای زندگی فرزندان ما , نشستن با همسالان در مدرسه و شنیدن تدریس , بازگشت به خانه و تکرار این ماجرا جنبه تعامل با دیگران را که جزو پرورش ( برای تعلیم و تربیت ) است را در بر نمیگیرد .
همچنین سایر نیازمندیهای پرورشی که کمتر مورد توجه قرار میگیرند . اضافه میکنیم مشکل تغذیه را برای گروهی از مدرسه روها .
میتوان زیر نظر مسئولین پرورشی مدرسه , بعد از اتمام آموزش بچه‌ها را به گروه های کوچکتر تقسیم کرد و آنها را با بچه‌های بزرگتر و کوچکتر بصورت گروه های مشخص , برای بازی مشترک و نوشتن تکالیف و کمک در درس دیگران و غیره تشویق نمود .
دادن یک وعده غذای ظهر برای همه نیز تا حدود زیادی کمک به سلامتی آنها میکند ( به همراه یک قرص مولتی مینرال برای جبران هر گونه کمبود عناصر اصلی لازم در سنین رشد ) برای کاهش تراکم بچه‌ها در مدرسه میتوان آنها را به دو گروه که در روزهای زوج و فرد در مدرسه میمانند تقسیم کرد .
مدیریت و هزینه نمودن در مدارس زیر نظر اولیا و مربیان مدرسه کمک به اقتصادی بودن فعالیتهای آن خواهد داشت . سایر موارد باید توسط متخصصین مربوطه طراحی و ارائه طریق گردد .

سالها دل طلب جام جم از ما میکرد

جام جم دل مومن است
که خانه خداست
که هر چه سوال مومن باشد , در آن پیداست
گویند چون این جام را پادشاهان اساطیری ایران داشتند ( یعنی دل روشن بین داشته‌اند و این یعنی دارای درجات معنوی الهی بوده‌اند )
در مورد جمشید در شاهنامه میخوانیم که چون مشکلی پیش می آمد به محل جام میرفت و در خلوت در آن نظر می انداخته و حقایق را مشاهده میکرده است .
مومنین نیز چنین کنند .
چون موردی بر ایشان مجهول گردد ( بخواهند چیزی را بدانند ) رو به دل کنند و سر در جیب فکرت فرو برند .
چون به مدینه العلم رسیده‌اند ( ان مدینه العلم و ...) آن مجهول را در محله ای از آن شهر توانند یافتن .
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد .

صیانت از یکپارچگی قوانین

هر مجموعه قوانینی ، یکپارچگی خاص خود را نیاز دارد . زیرا توسط یک سازمان یا گروهی از ادارات باید اجا شود .مانند قوانین موجر و مستاجر – قوانین مالیاتی – قوانین گمرکی و غیره .

زمانی که قانون گذار ( مجلس نمایندگان ) تصمیم به تصویب قانونی میگیرد ، باید به این یکپارچگی قوانین توجه نماید . چه بسا تصویب یک قانون ، نیاز به اصلاح چند قانون هم خانواده داشته باشد . نظر به این که این قوانین به دلیل مشکل اجرائی در روند یک کاری است لازم است که این یکپارچگی قوانین حفظ و از همه مهمتر ، این یکپارچگی کنترل گردد .

این به آن معنی است که مجلس برای تصویب یک قانون مثلا در زمینه مالیات ، باید کل قوانین مالیاتی را دوباره تصویب نماید . ( با تغییر مثلا یک قانون ، بصورت اضافه شدن یا اصلاح شدن یک ماده قانونی )

این اصل کمک میکند تا قوانین موازی . حتی متضاد نداشته باشیم . ( که متاسفانه تعداد این قوانین متضاد و موازی کم نیست )

همچنین با بررسی مجدد و دوره ای قوانین ، باعث به روز آوری قوانین خواهیم شد . میدانیم که حجم زیاد قوانین اصل موثر بودن قوانین را نقض میکند ، بنابراین با کنترل هر موضوع ، با اصلاح قوانین میتوان خواست قانون گذار ( قانون گذاران ) را برآورده نمود و در عین حال کارائی سیستم را نیز افزایش داد .