۱۳۹۴-۰۱-۳۰

پارک دوبله و مشکل پارکینگ در تهران و سایر شهرها

هر روز بر تعدادخودروهای شهرهای کشور و به خصوص تهران اضافه میگردد . در جاهائی که خانه های ویلائی یک طبقه و فضای سبز خیابانها خاطرات کودکی بسسیاری از افراد میان سال جامعه است ، برجها و حداقل ساختمانهای چهار و پنج طبقه ، شانه به شانه یکدیگر فضای آسمان خیابانها را اشغال نموده است . برای این واحدهای اضافی تولید شده در هر منطقه ، پیش بینی شده که حدود چهل درصد واحدها به پارکینگ مجهز باشند . با توجه به تخلفات صورت گرفته و جریمه هائی که شهرداریها برای این تخلفات دریافت داشته اند این حداقل میزان پارکینگ در سطح شهر احداث نشده است .

میدانیم که پارکینگ منازل برای شبها که مردم در خانه هستند کاربرد دارد . برای زمانهای روز که مردم در سطح شهر تردد کرده و به محل کار رفته ( و یا برای خرید به مراکز خرید مراجعه مینمایند ) فضای پارکینگی پیش ینی نشده است .

معضل جای پارک برای محل کار را در مناطقی که هنوز مسکونی هم هستند و خودروهای مردم در کنار خیابان پارک است دو چندان میشود .

حال در نظر بگیریم که خودروئی برای کاری نیاز به پارک موقت چند دقیقه ای داشته باشد . طبیعی است که دنبال جای پارک گشتن و دور شدن از محل ، زمان تردد را بسیار بیشتر از خود کار میکند .

پس توقف دوبله برای یک لحظه رخ میدهد . و هر روز تعداد این توقف های دوبله اضافه میشود . تخلیه وانتهای حمل بار برای مغازه ها – مراجعه مردم برای بانکها – خرید روزنامه و حتی سوار و پیاده نمودن مسافر تبدیل به توقف دوبله میگردد .

در اغلب مکانها شاهد توقف سوبله و یشتر هستیم . چرا ؟

چون کسی به فکر جای پارک در خیابانها نبوده است . ضعف مدیریت شهری سالها است که اسباب زحمت مردم شده است . حجم زیاد پارکینگ مورد نیاز در سطح شهرها وظیفه شهرداریها است . امری که به بهانه های مختلف ( شاید همه بهانه ها هنوز بیان نشده و بعدا گفته خواهد شد ) انجام نگرفته و هزینه های ان را جامعه و دولت ( و شهرداریها ) میپردازند .

روزی باید نیاز به جای پارک خودروها سامان دهی گردد .

 

هیچ نظری موجود نیست: