۱۳۹۴-۰۲-۰۶

دید سیستمی و مفاهیم کار و زمان از مواردی است که باید به همه آهاد جامعه آموزش داد

در مدارس میتوان به این مقولات پرداخت . کارکرد سیستمها به فرزندان ما کمک میکند تا دید بهتری از جهان پیرامون خود داشته باشند . بدانند که در جهان تنها نیستند و عضوی از جامعه هستند . این که باید جایگاه خود را در این سیستم پیدا کنند .

دانستن این که بعضی ها از قوانین سیستم تبعیت نمیکنند ( دروغ میگویند – دزدی میکنند ) و برای همین بدست آوردن نفع حداکثری برای هر شخص مطلوب نیست ( آنها را تشویق به اقدامات خارج از قوانین سیستم میکند ) و باید نفع سیسم را مد نظر قرار داد . خانواده – مدرسه – همکلاسی ها و بعدها در محیط کار این اندیشه کمک میکند تا افراد موفقیت بیشتری کسب کنند .

بچه های ما باید بدانند ، آنچه افراد بدنبال آن هستند ( لذت – رفاه – آسایش – تایید شدن و غیره ) در جامعه و در سیستم تحقق میابد ، نه با کسب سهم بیشتری از دارائیهای اجتماع . بنابراین مردم به دنبال مطلوبیتهای خود از طریق منتفع نمودن اجتماع اقدام خواهند نمود . این حرکت ها سینرژی دارد . یعنی یک هم افزائی مثبت در آن رخ میدهد و همه نه تنها مطلوبیت بیشتری کسب میکنند ، بلکه دارائی های بیشتری نیز خواهند داشت .

مورد دوم مفهوم کار و زمان است . زمانی که افراد در خانه حرکت میکنند ( از سوئی به سوی دیگر میروند ) اگر چیزی سر جایش نیست و در مسیر آنهاست ، میتوانند آن را حمل نموده و در جایش بگذارند . بدین ترتیب با حرکت افراد در خانه ، خانه جمع و مرتب میگردد . تصور کنید این مورد در جامعه ( شهر – کشور ) اجرا گردد . هر کس در مسیر زندگی خود هر کار مفیدی برای اجتماع میتواند انجام دهد را اجرا نماید . سرعت بهبود شرایط زندگی در چنین جامعه ای بسیار زیاد خواهد بود . همچنین مفاهیم آماده سازی ( setup  ) و معطلی آن و در نظر گرفتن اتفاقات پیش بینی نشده و امکان فعالیت دو دست برای انجام یک کار ، انجام کارهای مشترک ، پیش نیاز چند کار و غیره .

به مردم کمک میکند تا با صرف انرژی کمتر( هزینه نقدی و زمانی اجتماع ) کارهای مشخص را اجرا کنند . یا با صرف همان میزان انرژی بتوانند کارهای بیشتری را اجرا کنند . این یعنی افزایش بهره وری اجتماع و نفع بیشتر تک تک مردم . هر کس بیشتر فعالیت کند و از روشهای بیان شده بیشتر استفاده نماید  ( و بهره ور تر باشد ) سود بیشتری را نصیب خود کرده است .

وقتی از کودکان شروع شود ، کم کم  این روشها عادت رفتاری ایشان خواهد شد و با روش دیگر کارها را انجام نخواهند داد . این یعنی خیلی زود یک جامعه بهره ور خواهیم داشت . 

هیچ نظری موجود نیست: