۱۳۹۴-۰۱-۳۰

تصادف بنز با پیکان !

چند روز قبل یک پیکان نسبتا تمیز به پشت یک بنز ( از مدلهای روز) رخورد نمود و نیمی از کاپوت پیکان جمع شد . خوشبختانه روی سپر بنز فقط چند خط کوچک افتاد . مردمی که برای این تصادف عجیب جمع شده بودند ، میگفتند که اگر پیکان کل خودروی خود را بدهد هزینه آن چند خط روی سپر بنز نخواهد بود !

آیا با این تفاوت قیمتی خودروها باید با هم به عنوان یک خوردوی برابر با دیگری در خیابان تردد کنند ؟

آیااین ظلمی است که به بخش ضعیف جامعه میشود ؟ وقتی آنها با خودروئی که به زحمت با اقساط خریده اند و احتمالا با مسافر کشی هزینه زندگی خانواده خود را تامین میکنند ، آیا وجود یک خودروی گران قیمت که بصورت آماری احتمال تصادف با آن هم وجود دارد ، عدالت است ؟

واضح است که خیر . اصولا تفاوت زیاد در جامعه با اشتراک منابع عدالت نیست . در طبیعت آنجا که فیلها تردد میکنند ، سایر حیوانات کوچکتر جای را خالی میکنند . اگر با فیلها حرکت کنند ، صد در صد صدمه خواهند دید ! پس چرا ما این اصل طبیعی را رعایت نمیکنیم ؟

باید قانونی تصویب گردد که در هر شهر  قدیمی ترین خودروی قابل تردد را مشخص نماید . مثلا در تهران حداکثر تردد خودروهای پنج یا ده ساله مجاز باشد ، اینطوری دیگر شاهد تصادف خودروهای قدیمی ( و ارزان قیمت ) با خودروهای به روز نخواهیم بود .

همچنین مشکلات آلودگی هوا ناشی از بد کار کردن خودروها و کنترل اخذ معاینه فنی خود به خود حل خواهند گردید .

 

هیچ نظری موجود نیست: