۱۳۹۵-۰۵-۰۶

آتش زدن کاه و باقی‌مانده محصولات ممنوع باید باشد

نه تنها در بعضی کشورها , بلکه در سرتاسر جهان و همه کشورها باید آتش زدن باقی‌مانده محصولات کشاورزی ممنوع گردد .
آلودگی هوا و تولید دوده و منواکسید کربن از جمله معایب مستقیم این کار است . مخلوط نمودن کاه و باقی‌مانده گیاهان با خاک مزایای زیادی دارد که همان نقش را ایفا خواهد نمود .
این در حالی است که هر گونه ضایعات گیاهی در اغلب مناطق جهان , مورد مصرف دارد . حتی اگر هزینه فروش آن به هزینه حمل و نقل برابر گردد , بهتر است آن را مجانی واگذار نمود . این کار از طریق تنظیم قوانین مناسب قابل اجرا است .
حفاظت محیط‌زیست,  خصوصا آلودگی هوا از مهمترین مواردی است که همه دولت‌ها باید به آن بپردازند.

جای پارک

جای پارک
وقتی مردم نیاز به جای پارک دارند , چرا آنرا به ایشان نفروشیم؟
این امکان وجود دارد که مردم جای پارک خود را به دیگران بفروشند. برای ایجاد این بازار , لازم است یک اپلیکیشن تهیه شود که بر اساس موقعیت راننده بتواند عرضه کنندگان پارکینگ را بیابد .
افرادی که پارکینگ خصوصی دارند , کسانی که به زودی میخواهند با خودروی خود حرکت کنند و هر شخص حقیقی و حقوقی مثل شهرداریها که بتواند پارکینگ عرضه کند میتوانند از این راه پول درآورند .
اپلیکیشن واسطه یافتن پارکینگ و نقل و انتقال پول خواهد بود .

۱۳۹۵-۰۵-۰۵

تغییر پایتخت وابسته به تغییر استراتژی کشور دارد

کامل یا ناقص بودن این جای بحث دارد
اما به مصداق ضرب‌المثل " مشت نمونه خروار است " این مختصر نشان از تغییرات سیاست‌ها و استراتژی دولت‌ها و خطرات همسایه‌ها در طول تاریخ دارد .

۱۳۹۵-۰۵-۰۴

پاسخ یک سوال , کدام اختراعات در کشور باید کمک شود


خانه / مدیران / ارزیابی صحیح از سطح آمادگی فناوری در سازمان
نکات مدیریتی
ارزیابی صحیح از سطح آمادگی فناوری در سازمان

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3821 تاریخ چاپ:1395/05/04 بازدید:583بار کد خبر:  DEN-1061552
نویسندگان: دکتر پویا باهمت، مهندس سلاله سلیمی

امروزه تمرکزی قابل‌توجه در زمینه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و نوآوری‌های انجام‌شده توسط مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های‌ دانش‌بنیان در سطح دنیا و ازجمله ایران در صنایع مختلف به‌وجود آمده است و کلید واژه مدیریت فناوری هرچه بیشتر به‌منظور سرمایه‌آفرینی از فعالیت‌های پژوهشی و کاهش ریسک عملکردی، زمانبندی و سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات با فناوری بالا مورد توجه قرار گرفته است، لذا بهره‌گیری از ابزاری مناسب، نقش اساسی در تصمیم‌گیری و کاهش ریسک در مرحله تزریق مالی به‌منظور تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیق، و توسعه و نوآوری (RDI) ایفا می‌کند. یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه که توسط سازمان ناسا در دهه هفتاد میلادی توسعه‌یافت و مورد استفاده قرار گرفت، ابزاری با هدف تعیین سطح آمادگی فناوری به نام TRL است. ابزار مذکور که امکان ارزیابی بلوغ فناوری را در مراحل توسعه محصول امکان‌پذیر می‌سازد، به صورت گسترده در سطح کشورهای پیشرفته در سازمان‌های صنعتی و دولتی مورد استفاده قرار گرفته است. به بیانی دیگر، ابزار TRL امکان ارزیابی بلوغ فناوری خاص حاصل از فرآیندهای نوآوری و تحقیق و توسعه و همچنین مقایسه سازگاری مابین انواع مختلف فناوری به‌کار رفته در ساختار یک تجهیز یا سیستم را امکان‌پذیر می‌سازد و برخلاف ابزارهای مشابه دیگر، ابزار مذکور سطحی که فناوری در آن قرار دارد را به صورت کاربردی شناسایی می‌کند.

 

موفقیت در توسعه محصولات با سطح فناوری بالا نیازمند هماهنگی بین سطوح بلوغ فناوری‌های به‌کار رفته در آن است و عدم عملکرد بهینه در هریک از فناوری‌های به‌کار رفته، عوارض عملکردی، زمانبندی و مالی جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به بیانی دیگر توسعه موفق محصولات با سطح فناوری بالا نیازمند ارزیابی صحیح از سطح آمادگی هریک از فناوری‌های به‌کار رفته و مدیریت صحیح به‌منظور اعمال هماهنگی مناسب بین آنها است لذا ارزیابی سطح آمادگی هر فناوری باید در محیط سیستم و در انسجام با فناوری‌های به‌کار رفته در سیستم، مورد توجه قرار بگیرد.

ارزیابی سطح آمادگی هر تکنولوژی (TRL) می‌تواند در قالب 9 سطح تقسیم‌بندی شود که با توجه به محیط سیستم از پژوهش‌های پایه‌ای و استخراج معادلات مفهومی آغاز شده و تا تولید صنعتی و توسعه بازار ادامه یابد. همچنین 9 سطح مذکور از آمادگی فناوری، خود به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که با توجه به محیط سیستم، سازمان و صنعت مربوطه انعطاف‌پذیر است. به‌عنوان نمونه در یک کاربرد خاص با هدف دستیابی به «تکنولوژی‌های توانمندساز کلیدی (KETs)»، مدلی از TRL متشکل از 4 گروه می‌تواند معرفی شود:

گروه 1: تحقیقات اولیه (سطح 1 تا 2)، گروه 2: پژوهش‌های تکنولوژیک فناورانه (سطح 2 تا 5) و گروه 3: نمونه اولیه و سطح معرفی تکنولوژی فناوری (سطح 6 تا 8)، گروه 4 (سطح 9): تولید رقابت‌پذیر.

این در حالی است که مدلی دیگر که در آن تکنولوژی فناوری‌های مختلف، بازاریابی و ملاحظات سازمانی لحاظ شده است، 9 سطح مذکور در قالب 6 گروه ذیل می‌تواند تقسیم‌بندی شود:

گروه 1: اختراع (سطح1-2)، گروه 2: صحه‌گذاری مفهومی (سطح 3-4)، گروه 3: ساخت نمونه اولیه (سطح 5)، گروه 4: تولید نیمه‌صنعتی (سطح 6-7) گروه 5: معرفی اولیه به بازار (سطح 8) و گروه 6: توسعه بازار (سطح 9).

به صورت رایج محاسبه سنجش سطح TRL از طریق پاسخگویی به سوالاتی که به هریک از سطوح فناوری مرتبط است، انجام می‌شود. به عبارتی سطوح بالاتر از بلوغ فناوری پاسخ مثبت به سوالات با مفهوم عملیاتی و کاربردی را در پی خواهد داشت و این در حالی است که سوالاتی که با سطوح پایین‌تری از آمادگی فناوری در ارتباط هستند، مشتمل بر مطالعات تئوری و پژوهش‌های آزمایشگاهی است. در نهایت برهم‌نهی امتیازهای اختصاص داده شده به پاسخ‌های منفی و مثبت مذکور به محاسبه سطح آمادگی فناوری ختم می‌شود. نوع سوالات نیز مانند گروه‌بندی سطح فناوری می‌تواند با توجه به محیط سیستم متفاوت باشد. به‌عنوان نمونه سوالاتی از قبیل «آیا مطالعات تئوری امکان‌پذیری فناوری را اثبات کرده است؟» و «آیا نیازمندی‌های سیستم برای استفاده از کاربر نهایی مشخص شده است؟» و «آیا مطالعات تئوری امکان‌پذیری فناوری را اثبات کرده است؟» می‌تواند به ترتیب به سطوح مختلف تکنولوژی مربوط شود. همچنین سوالاتی به مانند «آیا شرایط عملیاتی جهت بهره‌برداری از محصول مشخص شده است؟» نشان‌دهنده سطوح بالاتری از بلوغ فناوری جهت تجاری سازی است.

برآورده‌سازی نیازمندی‌های TRL با سطوح پایین قبل از برآورده‌سازی TRL‌های بالاتر نشان‌دهنده مدیریت موثر در دستیابی به بلوغ فناوری و مدیریت دانش موثر در یک سازمان است. به عنوان نمونه چنانچه پاسخ به سوالات مربوط به TRL با سطوح بالاتر از 6 که سطوح عملیاتی و بازاریابی فناوری را دربر‌ می‌گیرند عمدتا مثبت باشد درحالی‌که ملاحظات مربوط به TRL با سطوح پایین‌تر به صورت مثبت پاسخ داده نشده باشد، نشان‌دهنده عدم مدیریت فناوری صحیح و شکاف ارتباطی بین سازمان مربوطه به‌عنوان یک صنعت بزرگ و سطوح دانشگاهی و تحقیقاتی است. به عبارتی ممکن است یک شرکت صنعتی با توان تولید صنعتی که سطوح بالاتری از آمادگی فناوری را شامل می‌شود، مطالعات و پژوهش‌های پایه‌ای را به‌صورت داخل سازمانی یا برون‌سازمانی انجام نداده باشد و در نتیجه پاسخ به سوالات مرتبط به سطوح پایین‌تر آمادگی فناوری، در سازمان مذکور مثبت نخواهد بود. این عدم پیوستگی در سطوح فناوری که نشان‌دهنده عدم انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای توسط سازمان مذکور است در یک بازار رقابتی و در چرخه عمر تکنولوژی محصول که TLC نامیده می‌شود، به‌تدریج باعث افت رقابت‌پذیری و سودآوری سازمان در طول زمان خواهد شد.

در نهایت، سنجش مناسب TRL برای فناوری‌های به‌کار رفته در توسعه محصول و مدیریت صحیح در ایجاد هماهنگی بین آنها می‌تواند درک صحیحی از ریسک سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و محدودیت‌های مدیریتی، عملکردی و زمانبندی را برای مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران در مراحل مختلف توسعه محصول به دنبال داشته باشد. به بیانی دیگر بلوغ یک فناوری جدید قبل از قرارگیری پیاده‌سازی آن در یک محصول و هماهنگی آن با فناوری‌های دیگر مورد استفاده در محصول، می‌تواند نقشی کلیدی در سودآوری نهایی محصول داشته باشد.

http://donya-e-eqtesad.com/news/1061552

خانه سالمندان و مشکل مالی فرزندان

در خانه سالمندان اغلب افراد مسنی را میبینیم که فرزندان توان نگهداری والدین را نداشته , لذا والدین خود در خانه سالمندان گذاشته‌اند.  حال این فرزندان یا توان مالی داشته و هزینه نگهداری را پرداخته‌اند و یا توان مالی نداشته و از موسسات خیریه برای این کار استفاده کرده‌اند.
این مشکل اجتماعی به عبارت دیگر , نداشتن توان نگهداری والدین را میتوان با انواع کمکهای دولتی و غیردولتی جبران نمود .
فرستادن کمک نگهداری به صورت پرستار نیمه وقت یا تمام وقت , پرداخت نقدی یارانه نگهداری سالمند , آموزش نگهداری از سالمند و یا هر روش دیگری که بتواند باعث شود فرزندان از والدین نگهداری نمایند . ( مزایای این کار برای اجتماع و جامعه بسیار زیاد است )
در خصوص نگهداری از فرزندان نیز وضعیت مشابه را داریم . زیاد دیده شده که به دلیل فقر مالی یا دانش ناکافی والدین مجبور میشوند نگهداری فرزندان را به دولت یا دیگران بسپارند .
طبیعی است نگهداری فرزندان توسط والدین در اغلب موارد در اولویت است . مگر موارد خاص که متخصصین تشخیص داده باشند .

بهره‌وری و اسراف

اسراف یعنی مصرف چیزی بیش از حد نیاز برای امری .
این چیز اضافی مصرفی میتواند زمان یا مواد و مصالح و هر چیزی باشد . این در واقع همان معنای " بهره‌وری " است .
این امری که در صدر اسلام کل جامعه را با آن آشنا کرده و به همه کس وظیفه داده‌اند که "اسراف نکنید " در واقع همان حرکت در جهت افزایش بهره‌وری جامعه میباشد .
جدای از اطاعت از آموزه‌های دینی و اثر معنوی آن , اطاعت این امر باعث رشد همه جانبه بهره‌وری در جامعه و ثروتمند شدن همه عمل کنندگان این دستور خواهد شد .
جا دارد این دستورات دینی که باعث رشد اقتصادی اجتماع میگردد " به صورت ویژه " تبلیغ و در جامعه اجرا گردد .

۱۳۹۵-۰۵-۰۱

آب زمین , عناصر سبک در زمین

منطقه شکل‌گیری زمین به نحوی است که در این منطقه عناصر سنگین باید قرار بگیرند .
اما برای حیات زمینی نیاز به عناصر سنگین و سبک هر دو وجود دارد . عناصر سبک باید بعد از تشکیل زمین به آن وارو شده باشند .
در تاریخ پیدایش زمین , آن چیزی که اکثر محققین در آن اتفاق نظر دارند این است که بر اثر یک برخورد , جرم ماه از زمین جدا شد و به دور زمین به حرکت درآمد.
بر اساس جرم ماه و زاویه برخورد میتوان تخمینی از جرم و سرعت سیارکی که به زمین برخورد نموده پیدا کرد .
از سوی دیگر بر اساس میزان عناصر سبک زمین شامل " آب , هیدروکربور ها " و سایر عناصر سبک میتوان به مقدار مشابه جرم جسم برخورد کرده رسید . ( بخشی از آب زمین , زیر پوسته جامد قرار دارد )

۱۳۹۵-۰۴-۳۱

امر به معروف و نهی از منکر پیشرفته!

بسیار پیش آمده کسانی را دیده‌ایم که درست و غلط را میدانند , اما رفتار ناصواب در پیش میگیرند . برای این افراد امر به معروف خاصی باید به کار بست تا عامل به معروف گردند .
در بعضی موارد باید از ابزارهای موجود استفاده کرد تا شخص ناچار به استفاده از معروف گردد .
مثال آشکار معتادها روشن میکند که آنها عالم به عیب فعل خود هستند , اما توان درونی حرکت به سمت معروف را ندارند . در اینجا میتوان آنها  را کمک کرد . به وسیله قانون و محدودیت استعمال مواد مخدر و غیره .
البته طبیب الهی و خداوند  از ابزارهایی استفاده میکنند که دیگران را به آن راهی نیست . راه هایی مانند تنبیه با ضرر مالی و جانی و غیر آنها و هدف تنبیه و به راه آمدن است نه انتقام و امثال آن .
البته طبیب اجتماعی و فردی باید واجد شرایط باشد , یعنی شرایط " امر به معروف و نهی از منکر " را داشته باشد . یعنی حداقل معروف و منکر را در شرایط طرف بشناسد . همچنین شرایط روحی و جسمی و اجتماعی طرف را بشناسد . ضمنا روشهای ارائه معروف را بلد باشد و از احسن روشها استفاده کند تا طرف ضمن حفظ احترام شخصیتی , در شرایط پذیرش معرف قرار گیرد و غیره.

اتوبوس مدرسه

مدارس دور افتاده را در تصاویر تلویزیونی و اینترنت دیده‌ایم. بخشی از مدارس به واسطه کم بودن دانش آموزان بصورت ترکیب چند کلاس با هم برگزار میشود . و ...
اتوبوس های مدرسه این امکان را دارند که محل برگزاری یک یا دو کلاس درس با هم باشند .
آنچه بهر راحتی در دسترس است , وجود تعداد کافی صندلی و محیط سرپوشیده و گرم یا خنک و مسقف است .
با انتقال تخته وایتبرد میتوان درس را شروع کرد .
در قسمت عقب و جلوی اتوبوس میتوان همزمان دو کلاس درس برقرار نمود .
تعداد تقریبی صندلی در جلو و عقب اتوبوس حدود 20 صندلی است .
با تجهیز اتوبوسها به عنوان مدرسه میتوان به سرعت برای همه مدارس بدون کلاس,فضای آموزشی استاندارد تدارک دید.  این فضاها ضمن کفایت استانداردها, اقتصادی نیز هستند .
همچنین وسیله ایاب و ذهاب معلمان نیز خواهند بود .
در دو شیفت صبح و بعدازظهر , با دو سری معلم میتوان در روستاهای مجزا , یا سطوح علمی متفاوت کلاس درس تخصیص داد .

۱۳۹۵-۰۴-۳۰

مکانیزم رشد معنوی

در طبیعت شاهد انواع مکانیزم ها برای وجود خودمان یا هر چیز دیگر هستیم . از غذا خوردن و مکانیزم جذب مواد گرفته تا فرآیند دیدن و مکانیزم های پشتیبانی آن .
این سوال مطرح میگردد که وقتی خداوند این همه برای وجود جسمی ما مکانیزم های متفاوت طراحی و در طول سالیان دراز آن را آماده بهره‌برداری ما کرده است , آیا برای رشد معنوی مکانیزمی طراحی نکرده و در جهان آنرا به حرکت در نیاورده است ؟
منطقی است که باید چنین کرده باشد . آنها را چگونه میتوانیم شناسایی کنیم ؟ با مراجعه به وجود خود و گفتار فرستادگان خداوند.
اول این که آنها بشیر و نذیر بودند. در واقع راهنما بودند . بیان ایشان نشان دادن راه و برحذر نمودن از چاه بوده است . پس در واقع راه و چاه وجود دارد .
یکی از این مکانیزم ها اخلاقیات است . انسان فطرتا میداند خوب چیست و بد کدام است . این مکانیزم است . فطرتا از خوب خوشش می آید و به سمت آن جذب میشود و از بد بدش می آید و از آن دور میگردد .
دیگر حس تعالی و دوستدار کمال بودن است . این حس باعث رشد و حرکت انسان میشود . این نمونه‌ها میرساند که خداوند مکانیزم هایی برای رشد معنوی نیز طراحی کرده و در وجود بشر نهاده است . بسیاری از دستورات عبادی و اجتماعی ادیان الهی نیز به حرکت دادن جنبه معنوی انسان ربط پیدا میکند . گر چه لطف الهی منحصر به برقراری مکانیزم های رشد معنوی و فرستادن بشارت دهنده و ترساننده نیست , اما مکانیزم های رشد معنوی از ساده‌ترین روشهای حرکت و رشد است . ...
مولانا میفرماید :
ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی
وی آینهٔ جمال شاهی که توئی
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی