۱۴۰۰-۰۷-۰۹

راه حل مشکل کمبود راننده در بریتانیا

در کوتاه مدت بریتانیا با کمبود راننده مواجه شده است. طبیعی که مدتی طول می کشد تا تعادل اقتصادی و اشتغال در بریتانیا برقرار گردد. اما حل مشکل راننده برای یکی از کشورهای مشترک‌المنافع خیلی سخت نیست.
هندوستان مرکز نیروی انسانی است و توانایی تامین هر میزان راننده با سن متوسط و آشنا به زبان انگلیسی را دارد.
بصورت موقت شرکتهای کاریابی انگلیسی می توانند راننده کافی را برای دوره های چند ماهه به شرکت های بریتانیایی معرفی کنند .
این کار ضمن رفع مشکل موقت فعلی زمان کافی در اختیار دولتمردان قرار می دهد تا نیروی بومی را آموزش و جایگزین نمایند .

۱۴۰۰-۰۷-۰۶

از مواهب یک کمربند و یک جاده ، ما چگونه می توانیم بهره ببریم ؟

ما یک کشور صادر کننده مشتقات نفتی هستیم . سرمایه زیادی هم نداریم . اما پروژه یک کمربند و یک جاده با سرعتهای مختلف در کشورهای سراسر جهان پیش خواهد رفت . بعضی زودتر و بعضی دیرتر به این پروژه ها روی خوش نشان خواهند داد.
اگر ما بتوانیم پمپ بنزین و مجتمع اقامتی و رفاهی در کنار تاسیسات این پروژه ها و بخصوص در گلوگاه ها ایجاد کنیم ، بازار مصرف تضمینی برای محصولات عرضه شده خود خواهیم داشت .
بنادر - نقاط مرزی و نقاط دسترسی محلی در اتوبانها و خطوط ریلی ، بالقوه می تواند درآمد زایی خوبی برای ما داشته باشد . 
این کار از طریق یک شرکت مادر تخصصی دولتی ( در خارج از کشور ) عملی است . این شرکت می تواند بصورت سرمایه گذار خارجی وارد بازی شود و با ایجاد مراکز خدماتی با کیفیت و کم هزینه اشتهار و بازار مصرف برای سوخت و کالاهای مصرفی ایرانی پیدا کند .


انرژی در زیر دریایی

یکی از مهمترین موارد مصرف انرژی در زیر دریایی  تصفیه هوا و تولید اکسیژن از آب دریا است . از سوی دیگر زیر دریایی برای حرکت به انرژی نیاز دارد .
اما گر چه ما دوست داریم مدت زمان زیادی زیر دریایی زیر آب بماند تا شناسائی نشود ، اما زمانی که واقعا نیاز به حرکت زیردریایی داریم خیلی محدود و کم است .
در بقیه موارد زیر دریایی آماده خدمت باید باشد .
از سوی دیگر در زیر دریا جریانهای دریایی زیادی داریم . این جریانها به قدری قوی می توانند باشند که زیر دریایی ها از مسیر آنها عبور نمی کنند .  البته انواع بیشتری با جریانهای ملایم تقریبا در همه دریاها موجود است .
اگر یک توربین زیر آبی در حالی که زیر دریایی با لنگر در بستر دریا ثابت است در اختیار زیردریایی باشد ، انرژی الکتریکی کافی برای پر کردن باتری های زیر دریایی و تصفیه آب و هوا به میزان نامحدود در اختیار زیردریایی خواهد بود .
در فواصل حرکت زیر دریایی در زیر آب ، زیر دریایی می تواند در بستر دریا به استراحت بپردازد و باتری های خود را پر نماید . اگر مورد اضطراری پیش آمد نیز زیر دریایی می تواند موتورهای دیزل خود را که با هوای محفظه های هوای زیر دریایی کار می کند روشن نماید ( اکثر زیر دریایی های فعلی در زیر آب از نیروی دیزل استفاده می کنند و هر چند وقت برای تعویض هوای محفظه های زیر دریایی به سطح آب می آیند )
بدین ترتیب زمان زیر آب ماندن زیر دریایی ها به میزان قابل توجهی زیاد می شود .



۱۴۰۰-۰۶-۲۸

هدایت گردش پول دلالی در بورس به سرمایه گذاری در بورس

این روزها شاهد دلالی در خرید و فروش سهام بودیم و هستیم . بسیاری از معاملات بسیار کوتاه مدت است و دست اندرکاران بازار از فرصتهای کوتاه تغییر قیمت استفاده می کنند تا سودی به جیب بزنند .
امری که در بازار در حال نزول آسان نیست . مگر اینکه اطلاعات رانتی داشته باشند.
چند دست خرید سهام را با هم مقایسه کنیم . 
اول سرمایه گذاری در یک بازه یک ساله - طوری که سود شرکت قابل محاسبه و پرداخت باشد . این را سهام داری و استفاده از سود سهام می گویند .
دوم سرمایه گذاری در بازه های ارائه گزارش شرکت . مثلا سه ماهه و شش ماهه ( و چند ماهه ) اینها سرمایه گذاری هایی است که افزایش قیمت سهام به دلیل بالا رفتن ارزش کارکرد شرکت را هدف گرفته و از میزان رشد شرکتها استفاده می کنند .
اینها را هم می توان استفاده معقول از بخشی از سود تقسیم نشده به حساب آورد . 
اما دسته سوم مواردی است که به کارکرد شرکت توجه ندارند و با افزایش عرضه و تقاضا سود برداشت می کنند . اینها از جیب افراد گروه اول و دوم برداشت می کنند.
این ها دلال بازار هستند . باعث نوسان قیمت شده و پول این افراد در بازار مولد نیست .
با تعیین نرخ های مختلف مالیات معاملاتی برای این افراد می توان افراد را به سمت سرمایه گذاری بلند مدت سالانه هدایت کرد . جایی که سرمایه در اختیار شرکتها قرار گرفته و از سود شرکتها منتفع می گردند .
محاسبه نرخ مالیات بر اساس زمان برای بورس باید به افراد متخصص سپرده شود .
نرخ های مناسب میتواند نفع حداکثری را برای بازار به ارمغان بیاورد.




۱۴۰۰-۰۶-۲۳

نقاشی خانم نرگس پیروز رام 5 ساله

من و نرگس خانم در وسط تصویر 
پایین دو تا لیوان و سه بطری عرق نعنا و عرق آویشن و عرق بهار 
مادر در سمت چپ و یکی از همکاران خانم دست راست .
خانمها روسری هم دارند .

۱۴۰۰-۰۶-۲۰

چگونه حمله مغول بعدی را جلوگیری کنیم؟

سرزمین ما در چهار راه جهان است . هر کشوری که بخواهد از یک سو به دیگر سو برود باید از سرزمین ما بگذرد . طبیعتا علاقمند است امنیت جاده ها و مسیرها را برقرار باشد و این امر را نظارت و 
" کنترل "
کند . این باعث می شود که در آینده ما مجددا دچار حمله ای مشابه حمله مغول گردیم . چیزی که در دو جنگ جهانی با شدت کمتری از طرف دول غربی رخ داد . حالا تا فرصت باقی است باید اقدامات خردمندانه در جهت ممانعت از حمله های مشابه انجام دهیم . حفظ یکپارچگی و افزایش قدرت تدافعی به همراه رشد همه جانبه کشور و ایجاد ساختاری که یک نفر ضعیف النفس نتواند کشور را تسلیم دشمن نماید از مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد.
این که دقیقا چه باید کرد و کجاهای خودمان را تقویت کنیم ، خیلی مهم است و این امر را همه مردم ( اندیشمندان ) می دانند . لذا باید با همه مطرح کرد و آرا و نظرات همگان را پرسید و نسبت به آبادانی همه سرزمین اقدام نمود .
شاید این اتفاق در زمان حیات ما اتفاق بیفتد . باید آماده بود و سر در برف فرو نبرد.
ارتش های به روز دنیا از سلاح ها و روشهایی استفاده می کنند که در گذشته وجود نداشته است . باید سیستم های دفاعی جدیدی طراحی گردد و ارتش های نوینی آموزش داده شود که بتوانند در زمان ضرورت جلوی سیل لشگرهای مهاجم را بگیرند . گر چه آنها سلاحهایی مثل بمب اتم دارند ، اما دیده ایم و خواهیم دید که این گونه سلاحها بازدارندگی محدودی دارد و خود این سلاحها مرکز ضربه پذیری هستند .
دشمن های بالقوه که توان حمله به ما را دارند ، از کشورهای بزرگ و سنگینی هستند که خود این سنگینی بهترین سلاح در مواجهه با آنها است . یک موجود سنگین را می توان با سنگینی خودش به زانو در آورد . نمونه آن درگیری لشکر فیل هندی ها با نادر شاه است . اندیشمندان در این خصوص می توانند سلاح های متناسب هر دوران را طراحی و آماده نمایند .



۱۴۰۰-۰۶-۱۷

مدرسه و کرونا

تا اینجا متخصصان می گویند احتمالا تا پنج سال آینده درگیر کرونا خواهیم بود.
این یعنی مدارس طی این پنج سال تعطیل خواهند بود . سیستم آموزشی با این میهمان ناخوانده بشریت بازی خواهد کرد و در نهایت تعادلی بدست خواهد آمد . 
اما با توجه به فرصتهای پیش رو گامهای بعدی چگونه باید باشد ؟
فعلا دانش آموزان جلوی یک صفحه می نشینند و به سخنان تکراری معلمان گوش می دهند و تصویر را می بینند . در این بین سوالاتی را هم مطرح می کنند .
آیا بهتر نیست که آموزش توسط یک متخصص بیان شود ( از قبل ضبط شده ) و معلم فقط کار کنترل و پاسخگویی را و تعامل با بچه ها را در پیش گیرد . ؟
معلم می تواند پخش درس را متوقف کرده و عقب و جلو ببرد . در این بین فرصت بیشتری برای رسیدگی به بچه ها خواهد داشت .
امتحان ها با این شکل کتبی حذف خواهند شد . بیشتر تشخیص درک مطالب توسط سوالات شفاهی و فعالیتهای کلاسی - شرکت در مباحثات و تعیین میزان درک مطالب خواهد بود .
برای تعامل بچه ها با یکدیگر در خارج از محیط مدرسه باید فکری اندیشیده شود.
بچه های محل با همسایگان می توانند تعامل بازی و غیره داشته باشند . کنترل تعداد کم بچه ها با والدین خواهد بود و بازی آنها با یکدیگر تا حدودی مشکل ارتباط اجتماعی بچه ها با همسالان را رفع خواهد کرد.
خیلی مسائل است که از این دست متخصصان باید بررسی کرده و حداقل سوادهای فرزندانمان را بالا ببرند .
کنترل تعامل اجتماعی بچه ها با مشارکت والدین و سوال و پرسش از والدین - بالا بردن سواد رسانه ای بچه ها و  خیلی موارد دیگر.
پنج سال بعد در دوره راهنمایی فرزندانی داریم که اصلا مدرسه نرفته اند و تجربه ای از مدرسه دوران ابتدایی ندارند .آنها توسط بهترین معلمان کشور آموزش دیده و با معلم های محله خود کنترل و تائید شده اند . دوستان محله ای دارند  و از سواد رسانه ای بیشتری نسبت به اسلاف خود برخوردارند . و ....



۱۴۰۰-۰۶-۱۶

آیا هندوستان می تواند ؟

چین پروژه کمربند و جاده را راه انداخت- کشورهای حوزه اقیانوس آرام - پروژه اقتصاد آزاد آن منطقه را دنبال می کنند.
ژاپن سعی می کند رقیب ایده پروژه های زیرساختی چین باشد .
هند کجای کار است ؟ کشوری که بالقوه همه امیدوارند در مقابل چین بتواند کاری انجام دهد . 
تنها اخباری که از هندوستان می شنویم ، ایجاد مشکلات برای مردم خود در کشمیر و مناطق غیر هندو است . آیا این هندی است که باید جلوی چین بایستد ؟
بعید به نظر می رسد .
هندوستان باید یک پروژه بزرگ خارجی مثل کمربند و جاده ایجاد کند . دست از رقابت ( مثل چابهار در مقابل گوادر ) بردارد و از امکانات ساخته شده چینی بهترین بهره را ببرد . این کشور می تواند پروژه های چینی را خود مدیریت و اجرا کند . فقط باید بکند .
مهم نیست کشتی از کجا بارگیری کند مسیر هندو چین به اروپا و غرب یکی است . مهم این است که هندی ها بتوانند مدیریت کنند و در رقابت شرایط بهتر از چینی ها به کشورهای دیگر بدهند . آن بازی که چین شروع کرده ، هندی ها می توانند ادامه دهند و برنده باشند .
گذشته از این هندی ها باید یک بازی جدید راه بیندازند . چیزی که چینی ها در آن دنباله رو هندوستان باشند .
این بازی چه می تواند باشد ، نمیدانیم . اما اگر هندوستان بخواهد و بهتر است گفته شود باید ، رقیب قوی چین باشد ، باید بازی های جدیدی نه در سطح ملی ، بلکه جانی را مطرح و اجرا نماید .
چینی ها نشان داده اند که به مدیریت کشورها به هر نوعی باشد احترام می گذارند . برای رشد اقتصادی آنها و منتفع شدن آنها طرح پیشنهاد کردند ( رقیب باید پیشنهاد بهتری ارائه کند و همچنین یک امتیاز اضافی داشته باشد که ارائه کند - مثلا طرح ها در جهت بهبود کاهش گازهای آلاینده و بهبود محیط زیست باشد . ) 
جدای از اینکه طرفین هدف نهاییشان چیست ، نمایش از بیرون پیشنهاد باید قابل رقابت باشد .

۱۴۰۰-۰۶-۱۳

تاریخ تولد پدرم " محمد رضا شریف کوچ نژاد"

در تصویر زیر ( کتاب سیصد ساله یوسف و زلیخا در منزل اجدادی " تاریخ تولد پدر 
هشتم 
میر ماه قدیم 
1360 قمری 
است 
این می شود معادل 
8 میر ماه می شود = هفتم بهمن ماه 
1360 قمری نیز می شود 1320 شمسی 
بنابراین پدرم طبق این تصویر 
در تاریخ هفتم بهمن ماه 1320 بدنیا آمدند .
از سوی دیگر آخرین روز ماه قمری سال 1360 معادل دو روز کمتر از " میر ماه " است . یعنی یا سال قمری اشتباه شده یا روز و ماه مازندرانی .
سال 1360 قمری از 9 بهمن شروع می شود و تاريخ 28 دی به پایان می رسد . یعنی 7 بهمن ندارد . بنابراین سال 60 قمری اشتباه و درست آن 1361 است .
تولد پدر 10 محرم 1361 قمری می شود. معادل 8 بهمن 1320 شمسی است .
ماه‌های تبریمعادل شمسی
۱ - فردینه ما(سیو ما)۲ مرداد - ۳۱ مرداد
۲ - کرچه ما۱ شهریور - ۳۰ شهریور
۳ - هر ماه۳۱ شهریور - ۲۹ مهر
۴ - تیر ماه۳۰ مهر - ۲۹ آبان
۵ - ملاره ما(مردال ما)۳۰ آبان - ۲۹ آذر
۶ - شروینه ما۳۰ آذر - ۲۹ دی
۷ - میره ما۳۰ دی - ۲۹ بهمن
۸ - اونه ما۳۰ بهمن - ۲۹ اسفند
«شیشک»
«پیتک»
۳۰ اسفند
۱–۵ فرودین
۹ - ارکه ما۶ فرودین - ۴ اردیبهشت
۱۰- دِ ماه۵ اردیبهشت - ۳ خرداد
۱۱- وهمنه ما۴ خرداد - ۲ تیر
۱۲- نوروز ما(عید ما)۳ تیر - ۱ مرداد