۱۴۰۲-۰۱-۲۹

آزادی

در شعارهای انقلاب 1357 شعار " استقلال – آزادی – جمهوری اسلامی " داشتیم و در شعارهایی که در سال 1401 شنیده ایم ، شعار اصلی " زن – زندگی – آزادی " است .

این "آزادی " نقطه اشتراک شعارهای سال 1357 و 1401 چیست ؟ واقعا مردم چه می خواهند ؟

برای توضیح آزادی باید از ابتدا شروع کنیم .

فرض کنیم یک نفر در یک جزیره با امکانات زیستی تنها زندگی می کند . این شخص در آن جزیره به معنای واقعی آزاد است . هیچ محدودیتی ندارد . هر کار بخواهد بکند می تواند و به دیگران صدمه نمی زند . خودش هست و خودش ، راحت .... ( تا اینجا بدون محدودیت بودن آزادی است )

حال نفر دومی را در جزیره متصور شویم (جامعه پدید می آید ). این نفر دوم هم همانقدر آزاد است . بنابراین هر دو آزاد هستند به شرطی که به آزادی یکدیگر صدمه و لطمه نزنند . ممکن است برای این که به محدوده هم لطمه نزنند ، قراردادهایی بین خود بگذارند . مثلا منطقه زیستی را تقسیم کنند و غیره – این می شود قانون و آزادی هر فرد محدود می شود .( در اینجا متوجه برابری می شویم . و رعایت قانون )

حال جامعه را بزرگتر در نظر بگیریم . مثلا 5 نفر – رعایت زندگی همگان در معرض دید دیگران است . اما تعارض و برخورد محتمل است . برای جلوگیری از درگیری نیازمند یک قاضی قدرتمند هستیم . مثلا پدر خانواده یا ریش سفیدی که دیگران به حرفش گوش بدهند . ( تعیین بزرگتر ، محدودیت بیشتر – اطاعت )

با رعایت همه این محدودیتها ، هنوز افراد آزاد هستند و احساس آزادی دارند .

در جامعه 100 نفر ( روستا )علاوه بر ریش سفید نیازمند فردی هستیم قدرتمند که اگر فرد مجرم تمکین نکرد قدرت قهریه ریش سفید باشد .

تا همینجا یک فرد فرا قانونی داریم که اگر در هر مرحله منافع خود را پیش بیندازد و یا اشتباه کند  ، سایرین احساس سلب آزادی خواهند داشت . پدر خانواده که با دلیل و بی دلیل باری را تحمیل کند و ریش سفید روستا که به دیگران ظلم کند . در مواقع خطر مثلا قحطی یا حمله حیوانات درنده ( هنوز جامعه دیگری نیست که قصد حمله نماید ) این افراد ممکن است نفع شخصی و خانواده خود را مقدم دارند . ( که معمولا چنین است ) در همه این موارد آزادی سلب می شود .(به این می گوییم فساد قدرت.)

برگردیم به شعار مشترک زمانهای مختلف " آزادی "

مفهوم آزادی برای مردم عبارت است از

1-      عدم تبعیض (تساوی همه افراد )

2-      عدم فساد

این موارد معمولا در قانون اساسی همه کشورها هست . اما در عمل به میزان متفاوتی امکان تحقق پیدا می کند . تنوع آن به عهده متخصصان حوزه مربوطه . اما ملاحظه می کنیم درجه های متفاوتی از عدم تساوی در جهان داریم . چه میزان از عدم تساوی باعث میشود تا مردم به خیابان بیایند ؟ عملا هیچ میزان . اگر همه افراد نا مساوی هم باشند و همه مردم در سلسله مراتب قرار داشته باشند هم مردم به زندگی ادامه می دهند . جوامع طبقاتی در کشورهای مختلف جهان هزاران سال دوام آورده است .

آنچه مردم را به حرکت در می آورد ، این عدم نابرابری نیست . مورد دوم فساد است .

در فساد مردم امنیت زیستی ندارند .امنیت فعالیت اقتصادی و اجتماعی ندارند . این عدم امکان زیستن است که در همه جوامع باعث شده ، افرادی که توان زیستن ندارند اعتراض کنند و به خیابان بیایند .

انقلاب فرانسه و روسیه و سایر انقلابات جهان از این دست هستند .

بازگردیم به شعارهای سال 1357 و 1401 – در هر دو مردم خواهان حل مشکل فساد هستند . فساد محیط زیستی (اقتصادی - اجتماعی) جامعه را محدود کرده و در نوع حاد آن امکان زیستی خود قدرتمندان را نیز سلب می کند .

حل مشکل فساد همه گیر و عرف شده و قانون شده ، امر مشکلی است که متخصصان باید در این خصوص  نظر دهند .اصحاب این فساد درصد قابل توجهی از جمعیت کشور شده اند . که خود آنها هم مشکل زیستی دارند . پس از طرفی با مبارزه فساد موافقند و از سوی دیگر آنرا شمشیری مقابل خود می بینند . باید دید چگونه با این امر کنار خواهند آمد. به نظر چاره ای جز تغییر ندارند .

حالات زیادی ممکن الوجود است . ممکن است مقداری از فساد را با چانه زنی برای خود نگاه دارند معمولا حالت صفر و صد نداریم ( سیاه و سفید ) ، حالت تعادل چیزی بین این دو است ( همه حالات خاکستری هستند ) اگر درصد بهبود کم باشد به زودی شاهد اقدام مشابه خواهیم بود .

به نظر در آینده شاهد خاکستری روشن خوبی برای کشورمان خواهیم بود .

 


۱۴۰۲-۰۱-۲۸

ملاحظه پس زمینه انسان شناسی تاریخ نگاران قدیم

تاریخ نگاران قدیم هر یک بر اساس جامعه ای که در آن زیسته و پرورش یافته اند و آن چیزها که دیده اند ، وقایع را تفسیر کرده و کتابت می کردند . 
فرهنگ عرف دو هزار سال پیش مردم منطقه یونان امروزی را می دانیم . اگر آن افراد می خواستند مردم خاورمیانه امروزی را تاریخ نگاری کند ، چه اشتباهات زیادی ممکن بود برایشان بوجود بیاید و همینطور تاریخ نگاری برای کشوری مانند هندوستان و یا چین و ژاپن .
محل های مذهبی را با صومعه های آن زمان خود مقایسه می کنند ، خوراک مردم را با خوراک زمان خود شرح می دهند و الی آخر.
از این رو در آنچه بیان داشته اند اشتباهات زیادی مشاهده می شود . علاوه بر اشتباهات درکی از مشاهدات ، اغلب آنها از شنیده ها نوشته اند . یعنی حتی خودشان مشاهده نکرده اند و اشتباه اول می تواند از بازگو کننده بوده باشد . 
علاوه بر این ، بعضی از تاریخ نگاران به صورت شخصی تعصب به قوم خودشان داشته اند . از این رو سایر اقوام را پست تر درج می کردند و مطالب را در جهت اعتلای قوم خودشان تغییر می دادند . 
درک اتفاق واقعی از میان همه مکتوبات تاریخی نیاز به یک کار پلیسی سخت دارد . شاید در ایران بتوانیم همه تاریخ باستان منصوب به ایران را بازنگری کنیم . مطالب غلط فراوانی در تحقیقات منتشر شده مشاهده می شود .



یک نگاه مذهبی به اسطوره شناسی

ما مسلمانان اعتقاد به این داریم که بشر از نسل آدم است ( نظر به وجود DNA نئاندرتال ها در انسان کنونی مشخص است که نسل انسان با گونه های دیگر آمیزش داشته اند . از این رو تصور ازدواج محارم منتفی است )
همچنین خداوند بر همه مردم از خودشان پیامبرانی ارسال نموده است . بنابراین همه قوم و قبیله ها پیامبر داشتند که با زبان درکی آنها پیغام را به ایشان رسانده اند . 
اما این پیامبران در حد درک و فهم مردم زمان خود از نمادها و اسطوره ها برای بیان و منظور خود و یا پاسخ سوالات استفاده می کردند .
وقتی مردم این سخنان را برای یکدیگر و سایر قبیله ه(گروه جمعیتی همسایه ) تعریف می کردند ، اشتباهات معمول انتقال اطلاعات به وقوع می‌پیوست . بنابراین برای آن نمادها و اسطوره ها قدرت های مستقل نیز متصور شدند . 
حرکت این داستانها در طول اعصار و هزاره ها این که امروز مشاهده می‌کنیم را ساخته است . 
می بینیم که اسطوره ها نیز مانند موجودات زنده در طی زمان تغییر می کنند . کم و زیاد می شوند و قدرت آنها نیز کم و زیاد می شود . فرزند می آورند و الی آخر .
هم اکنون در هندوستان حیات اسطوره ها را به خوبی می توان مشاهده کرد . شنیده ام که در دهلی نو تابلوهایی وجود دارد که افراد مردم را دعوت می کنند با خدای جدید به شماره موبایل فلان تماس بگیرند . یعنی افرادی دعوی خدایی می کنند . و این بازار مشتریان خود را هم دارد که برپا مانده است .
می توان نتیجه گرفت که در گذشته ها نیز این بازار به کارکرد خود ادامه می داده و بسیاری از اسطوره های ثانویه مردمی بودند که با مال یا با هر ترفندی توانسته اند مردم را فریب بدهند . 
درک اصل اسطوره ها و تغییراتی که در زمان انجام داده اند برای هر یک از اسطوره ها ( و در تقابل با یکدیگر ) مطلب پیچیده ای است که برای درک آنچه امروز از اسطوره ها در فرهنگ خود داریم و یا اینکه چرا یک اسطوره ایجاد شده نیاز به تحقیقات مشترک میان رشته ای دارد.


۱۴۰۲-۰۱-۱۴

یکی از دیدگاه ها در خصوص از دست دادن عزیزان

ناراحتی مرگ عزیزان ، مورد ماندگاری است. چرا ،؟
شاید بتوان گفت که بخشی از هویت ما وجود کسانی است که من نیستند . پدر ،مادر ، برادر ، همسر ، فرزند و غیره.
از دست دادن این افراد ، به هویت ما صدمه وارد می کند . هویتی که تصور می کنیم هستیم.
اینها درس‌هایی است که خود واقعی مان را بشناسیم و بدانیم این وجود پایدار نیست.
عاریتی است.
من چیز دیگری است. که می رود تا مقصد.

دایمنشن

جنس زمان و مکان شباهت خاصی با هم دارند و قابل تبدیل است به واسطه ارتباط این ها در سرعت ملاحظه می کنیم که یک ماهیت یکسانی در بین آن ها وجود دارد زمانی که سرعت خیلی بالا می رود یکی از اینها متراکم می شود دیگری اتصال پیدا می کند باز میشود این یک ارتباط ویژه بین این دو رو نشون میده جنسشون یکیه
ما برای اینکه بدانیم که اول زمان به وجود اومد یا اینکه مکان متوجه میشه که به جای اینکه اینجا و آنجا داشته باشیم و اینجا آنجا معنا داشته باشیم نیازمند این هستیم که قبل و بعد معنا داشته باشه پس از اولین چیزی که به وجود آمد زمان بوده قبل و بعد به وجود اومد بعد از اون مکان به وجود آمد مکان به معنای یک بردار واحد جلو و عقب جنس این زمان و مکان بانکی که بعدا به وجود آمد متفاوته منتهای همسانی با خانواده خودش داره مرحله بعدی نیازمند یک واحد زمان هستیم نوع زمانی که بعداً به وجود آمد با آن نوع زمانی که در ابتدا به وجود اومد متفاوته ولی نمایشش برای ناظر زمینی یک جوره و آن چیزی که ما حس میکنیم برآیند زمانی این دوتا بردار زمان است بعد از اون دو واحد دایمنشن طول هست ابعاد تولید به وجود آمد به این ترتیب آن چیزی که ما امروز حس میکنیم شامل چند بود مکان و یک بعد زمان که برآیند حدود زمان واقعی است حاصل شد در کنار این پنج بعدی که وجود دارد ابعاد دیگری در جهت تولی ابعادی و نه زمانی به وجود آمد و تا امروز هم ادامه دارد و احتمالا از این به بعد هم ادامه خواهد داشت یک حالت اپتیما باید وجود داشته باشد در اضافه شدن ابعاد جهان هستی این همه تعادلی را می طلبد چه بسا روی این پنج بود اولیه �ت و برگشت ابعادی داشته باشیم نه اینکه تا یه جایی ابعاد رشد می کنند بعد نایب ناپایدار باشند بر گردن روی یه حداقل ابعادی که می‌تواند وجود داشته باشد دوباره این ابعاد جهان اضافه بشود

سفینه فضایی به منظومه های بعدی در سال ۲۰۵۰

برای فرستادن برای فرستادن یک سفینه به منظومه دیگر خیلیم پارامتری هست که باید بررسی بشه اولین مسئله این است که اگر یک قطعه کوچک به این سفینه برخورد بکنه چه آسیب های ممکن برساند چون که این سفینه با سرعت های نزدیک به سرعت نور حرکت میکنه برای همین لازم است که قسمت بیرونی سفینه از یک لایه محافظ فلزی مثل از آلیاژهای آهن مثل آهن نیکل تشکیل شده باشه حالا چرا حمله کرد و جداره بیرونیش سنگی باشه مشابه یک شهاب سنگ در نتیجه یک کامپوزیت خواهیم داشت که این کار باید انجام بده برای رسیدن به سرعت خیلی بالا لازم است که مواد و متریال را با سرعت نور به نزدیک نور از خارج کنه چون میتونیم دریایی اینقدر مواد و متریال در این بگذاریم که این منظومه دیگه بره و برگرده و سوخت داشته باشه باید سوخت را در راه جذب و استفاده بکنه بهترین سوختی که میتونه استفاده کنه هیدروژن موجود در فضاست که نمیتونه با ایجاد یک میدان مغناطیسی ضمن اینکه از موجودات داخل و تجهیزات داخل خودش محافظت میکنه الکترون رو از پایینش جذب کنه از بالا پروتو چسب کنه چون سنگین تر به سمت بالا حرکت میکنه و این پروتئین روی تراکتور ای منفجر بکنه یا شتاب بده از پایینش خارج کند در واقع سوخته موشک در طول حرکت جذب کنه و مثل یک ماهی در درون فضای هیدروژنی که ناشی از اجزای خروجی خروجی خورشید و سایر ک هیدروژن موجود در جهان است می توان با کمک این استفاده بکنم توش پیش بره حالا برای اینکه میدان مغناطیسی ایجاد بکنه بهترین چیزی که میتونه ایجاد بکنه آلیاژهای آهن نیکل هست خب تا اینجا یه دونه دیواره بزرگ داره یه دیواره بزرگ داره میره راکتور داریم یا نه داریم وسطش که هیدروژن از بالا میگیره از پایین با شتاب به خارج میکنه میدان مغناطیسی میتونه اگر فردی روان تو موجود باشم ساپورتش می کنم حالا برای اینکه این چه ابعادی باید داشته باشه طبیعت و خیلی خیلی بزرگ باشه که بتونه این تجهیزات یک راکتور انرژی میفرستم راکتور هسته ای که برای چندین سال سوخت داره یا اینکه بتونه از سوخت هیدروژنی همجوشی استفاده بکنه و انرژی داخلی را فراهم بکنه درجه حرارت داخل این سفینه رو تضمین کنه که در فضای بین کهکشانی که داره حرکت میکنه محیط را گرم نگه داره ضمن اگر احیاناً موجودات هوشمند دیگری با یه همچین چیزی مواجه شدند حتی المقدور اشتباه بکنند و فکر کنند که یک شهاب سنگ که از این خوبه که تبدیل به این به صورت سنگ باشه و اینترنت گام دوم بسازیم ابعاد شود داداشم یه جایی یه همچین چیزی رو بسازیم که سبک باشه خود این و از مواد و متریال محیط استفاده بکنیم بهترین جا برای اینکه این سفینه ساخته بشه مدار کره ماه در نتیجه ما لازم است که روی ماه یک کارخانه داشته باشیم ۲ سنگها را از آنجا منتقل بکنی توی مدار ما و سخت بسازیم حتی المقدور آهن نیکل را از خود این ماه استخراج کنیم و بفرستید و دیگه جنس

روشنایی صفحه تصویر گوشی

روشنایی صفحه تصویر گوشی
با تغییر کار کرد سلولهای صفحه بصورت منعکس کننده نور موجود

چهره های بزرگ (شناخته شده ) شاهنامه فرزانه توس

در سالهای گذشته تصاویر و مجسمه هایی از افراد مشهور قدیمی مانند سعدی و حافظ و فردوسی ساخته و به نمایش گذاشته شده است . در خصوص سایر افراد قدیمی به خصوص اسطوره های ایرانی نیز تصویر سازی شده ، اما هیچ یک از این تصاویر ثابت نبوده اند و هر هنرمند از روی سلیقه با ریش و بدون ریش - با صورت کشیده یا صورت گرد - بلند قد و یا متوسط القامه تصویر کرده است .
جا دارد مرکزی در ایران از دانشگاهیان برای چهره پردازی و ثابت کردن آن استفاده کند تا وقتی مردم این سرزمین و بعدها سایر مردم جهان تصاویر اسطوره های ایرانی را میبینند تشخیص دهند .
از جمشید و پادشاهان کیانی و رستم و آرش و سیاوش و گردآفرید تا بابک خرمدین و یعقوب لیث صفاری و امیر کبیر و دیگران .

۱۴۰۲-۰۱-۱۳

چرا خواهر رهبر کره شمالی مطرح و مشهور شد ؟

معمول نبوده که خواهر رهبر کره شمالی و بخصوص زنان خانواده مطرح گردد. 
در این زمان علاوه بر مطرح و مشهور شدن و ابراز نظر خواهر رهبر کره شمالی ، شاهد اعلام جانشینی دختر رهبر کره شمالی هستیم .
علت چه می تواند باشد .
اینطور که مشاهده می شود رهبر فعلی کره شمالی بیمار است و احتمال دارد که به هر عنوان از ادامه رهبری کره شمالی کنار برود ( یا با پایان عمر و یا به هر عنوان دیگر ) 
در نتیجه جانشین فعلی و آینده برای او اعلام نموده اند .
باید منتظر پایان پیش از موعد رهبر کره شمالی بود .

ما در ایران اقلیت نداریم . همه اکثریت هستند .

زمانی که به کردهای کوبانی حمله شد . مردم بلوچستان تابلو بدست گرفتند که ما همه کرد هستیم . از آنها آموختیم که در ایران ما اقلیت نداریم .
همه ما اهل سنت هستیم و همه ما شیعه هستیم . همه ما ارمنی و همه ما کرد و عرب و بلوچ و لر و مازنی و گیل و کرمانج و ترکمن و آذری و فارس و خراسانی هستیم . 
همه ما اکثریت مطلق هستیم.
همه ما ایران هستیم .