۱۳۹۸-۰۳-۰۸

اداره کنترل تردد کالاهای مهم جهانی

طبیعتا کشورهای مهم جهان این کار را میکنند . کالاهای مهم جهان از کجا می آیند و در کجا مصرف میشوند . در بین راه از کجاها میگذرند ؟
علاوه بر امنیت تامین کالا ، این اطلاعات میتواند به کشورهای دارای آن قدرت تاثیر گذاری روی نیازمندیهای سایر کشورهای رقیب یا دوست را داشته باشند .
حتی میتوانند برای اینکار درخواست کارمزد نیز بکنند . چیزی مشابه آنچه امروز آمریکا در خصوص تحریمهای خاص و عام در مورد کشورهای دیگر به کار میبندد.
وقتی اطلاعات کالائی موجود باشد . در کنار روند تغییرات میتوان میزان رشد و یا کاهش دوره های بعدی کالای مزبور را در کشورهای دیگر پیدا کرد . این اطلاعاتی است که اغلب خود کشورها ندارند . این اطلاعات نیز فرصتهای تجاری در اختیار دارنده آن قرار میدهد .

لزوم تدریس تغییرات در نظام های جهانی و برای مدارس

کشورها کوچک و بزرگ میشوند و نقش های متفاوتی در جهان بازی میکنند . سازمانهای جهانی و منطقه ای نیز بازی گردانهای مهمی هستند . خیلی مهم است مردم بدانند آمریکا چرا در خاورمیانه نیرو دارد و به عبارتی آمریکایی ها در افغانستان و عراق چه می کنند ، چه انگیزه ای دارند و در نهایت میخواهند به کجا برسند .
اینکه مردم یک کشور خوب است بدانند چه تغییراتی در جهان در حال وقوع است و کشورشان در کجای کار است ، مهم است . اما مهمتر ین است که زمانی به این آگاهی برسند که بتوانند بر اساس پارامترهای آن برای آینده شخصی خود تصمیم بگیرند و شغل و نقش اجتماعی خود را انتخاب نمایند .
بنابراین این درسها خوب است در مدارس به همه فرزندان کشور آموزش داده شود . مراحل پیشرفته تر آن در دانشگاه ها قابل تدریس است . سخن گفتن نسل جدید و برداشتشان از وقایع میتواند خانواده ها را نیز به آگاهی مطلوب برسانند . 
مطالب باید توسط متخصصین برای سن های دبیرستانی و دانشگاهی مدون گردد . 

۱۳۹۸-۰۳-۰۷

مناطق ترافیک تهران و کارکرد امنیتی آن

همه دست اندرکاران منطقه ای کردن ترافیک تهران متفق القول هستند که این کار هیچ سودی برای جلوگیری آلودگی مرکز شهر ندارد . در واقع به علت جریان هوا کاهش آلودگی در یک بخش لزوما در همان بخش هوا را بهبود نخواهد داد . 
اما این کنترل تردد خودروها در مرکز شهر ، کارکرد امنیتی دارد . یعنی ورود و خروج کلیه خودروها قابل کنترل است و در واقع خودروهای مجوز دار میتوانند وارد این محدوده گردند . 
هر خودرو غیر مجاز نیز تشخیص داده شده و با جریمه از تردد آن در این منطقه جلوگیری میشود . 
با فروش مجوز ، در واقع محدودیتی برای خودروها نیست . اما هدف ثبت مشخصات افراد و خودروهای ورودی و خروجی است .
در واقع در این منطقه اگر اتفاق بدی افتاد ، به راحتی اطلاعات همه خودروها موجود است و به علت کنترل آنلاین ترددها ، به سرعت هر نا آرامی قابل تشخیص و ارسال نیروهای امنیتی در اسرع وقت ممکن است .( این منطقه امنیتی به سایر شهرهای بزرگ نیز تسری یافته است )
با توجه به اینکه در این منطقه اکثر سفارت خانه های کشورهای خارجی به همراه مراکز مهم کاخها و ادارات دولتی قرار دارد ، میتوان اهمیت امنیتی بودن مرکز شهر تهران را درک نمود.
کارشناسان ترافیک و محیط زیست به خودشان زحمت تکرار بدیهیات بی فایده بودن منطقه ترافیک ندهند . این منطقه امنیتی است و برای بهبود امنیت این منطقه به همراه تردد روانتر خودروها باید راه کار ارائه نمود .

۱۳۹۸-۰۳-۰۵

قرآن خوانی در صبحگاه مدارس

ورزش صبحگاهی در مدارس کشور لازم است . و معمول است که آیاتی از کلام الله مجید برای ایشان تلاوت میگردد.
گرچه اکثر غیر عرب زبانها معانی الفاظ قرآن را نمیدانند ، انتظار از بچه ها برای درک متون عربی قرآنی کاری عبث است .
خیلی بهتر است که معنای آیات برای ایشان تلاوت گردد. آیاتی که به ایشان ارتباط پیدا کرده و بتوانند آنرا اجرا نمایند. مانند دروغ نگفتن و حسادت نکردن و نظافت کردن و از این قبیل . همچنین میتوان داستانهای قرآنی را برای بچه ها بصورت پیوسته بیان کرد. به این ترتیب بچه ها به قرآن علاقمند میشوند. 
داستان حضرت یوسف ع یا موسی ع که بیان شود ، هر روز بچه ها منتظر خواهند بود بخش بعدی داستان را بشنوند. همچنین آنها که میدانند به سایرین میگویند و در خانه ها نیز این صحبت ها بیان میشود . 
بدین ترتیب میتوان مفاهیم قرآنی را به درون خانه ها برد . بچه ها را علاقمند و عامل به قرآن نمود.
مسابقات حافظین قرآن نیز بر اساس اینکه هر شخص با عمل کردن آیات قرآنی را حفظ ( نگهداری ) میکند برگزار گردد .
و در این مسیر حرکت انجام گردد.


شرکت باتری های اتمی ایرانی در استراخان

کشور روسیه در جزو کشورهایی است که  اجازه هر گونه فعالیت هسته ای را دارد. ما نیز نیازمند داشتن انواع باتری های اتمی هستیم . اگر بخواهیم این فعالیت را در کشور خودمان انجام دهیم ، با مانع تراشی های کشورهای بزرگ هسته ای مواجه میشویم . چه بهتر که فعالیتهای صلح آمیز این شرکت در کشوری که اجازه هر گونه فعالیت هسته ای را دارد انجام شود. 
در نتیجه چنانچه به مواد یا تکنولوژی نیاز شد که کاربرد دوگانه دارد ، این موقعیت مکانی برای این شرکت دردسر نخواهد داشت . خصوصا اینکه بخش مهمی از تجهیزات مورد نیاز نیز در روسیه تولید میشود .
از این باتری ها در لکوموتیو قطارها و کشتی ها میتوان استفاده نمود . از جمله مزایای آن عدم آلوده سازی محیط زیست است . همچنین میتوان انواع مورد استفاده در اتوبوس ها و کامیونهای حمل بار را توسعه داد و روانه بازار کرد . 
این بخش از بازار هنوز بکر است و میتوان در آن توسعه بیشتر را انتظار داشت . ضمن اینکه پیشرفت این تکنولوژی تا حدود زیادی باعث کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد .
شاید دور نباشد روزی که از این باتری ها روی خودروهای شهری استفاده نمائیم .

۱۳۹۸-۰۳-۰۴

یک مقصد بالقوه برای مهاجرین آفریقایی جنوب صحرا

مردم زیر صحرای آفریقا رشد جمعیتی بالایی دارند و این در حالی است که به همان میزان امکانات معیشت که اغلب از منایع طبیعی است رشد نیافته است . این یعنی بطور مرتب مردم جنوب صحرا فقیر و فقیرتر میشوند . در این میان طبیعی است که گروهی از نخبگان ایشان به فکر سفر افتاده و مهاجرت نمایند . 
در حال حاضر این مهاجرت به سمت شمال است . گذشتن از صحرای آفریقا کاری خطرناک است و اغلب مردمی که دست به اینکار میزنند در راه از بین میروند . از سوی دیگر آنها که موفق میشوند توسط گروه های مسلح لیبیایی و الجزایری دستگیر شده و یا به کشور اصلی بازگردانده شده و یا تا مرگ بصورت برده از ایشان استفاده میشود .
گروه کوچکی موفق میشوند خود را به سواحل مدیترانه برسانند و از میان آنها گروه کوچکتری شانس سوار شدن بر قایق هایی را پیدا میکنند که اخبار غرق شدن آنها را میشنویم .
به نظر داستان غم انگیزی است ، اما این روند طبیعی ادامه دارد و دلیلی برای توقف آن وجود ندارد . به تدریج جریان مهاجران شدت خواهد یافت و موانع موجود مانند گروه های مسلح سر راه را از میان برخواهند داشت . 
با تجمع افراد زنده مانده در لیبی، بافت جمعیتی لیبی تغییر خواهد کرد و این مهاجرین دارای قدرت سیاسی و اقتصادی برتر در این کشور آفریقایی خواهند شد . چیزی مانند ایتالیایی ها و ایرلندی های نیویورک در گذشته نه جندان دور.
اما یک افق روشن برای این مردم ( و جامعه جهانی وجود دارد ) مهاجرت در قاره امری اجتناب ناپذیر است . اما اگر مکانهای خوب در قاره وجود داشته باشد ، مهاجران میتوانند درون قاره جابجا شوند . 
شرق آفریقا بصورت بالقوه توان رشد و توسعه دارد . سرمایه گذاری چینی ها در بنادر و راه های شرق این قاره میتواند باعث رشد این منطقه از آفریقا گردد.
با رشد شرق آفریقا ، این منطقه میتواند مقصد مهاجران آفریقایی باشد . 
گر چه به مهاجران نمیتوان گفت صبر کنید در آینده شرق آفریقا خوب میشود و شما به آنجا خواهید رفت . بنابراین تا مدتی باید منتظر روند فعلی مهاجران بود . 
البته کشورهای اروپایی میتوانند سرعت رشد کشورهای شرق آفریقا را بهبود دهند تا مسیر مهاجرت زودتر تغییر یابد .

۱۳۹۸-۰۲-۳۰

بازدید افراد بدون تخصص از یک مجوعه تخصصی

توریسم خیلی خوب است و البته پایه توریسم خارجی ، توریسم داخلی است . اما مرسوم است که مدیران غیر مرتبط به مراکز فعالی که نسبتا دارای تکنولوژی است رفته و نه تنها وقت مجموعه را گرفته ، بلکه راه کار و ارائه طریق نیز می کنند . ( یاد  کشور کره شمالی به خیر )
این بازدیدها معمولا غیر ممکن است و تنها به واسطه دولتی بودن و یا وابسته بودن مدیران یک محموعه به شبکه بزرگتر اداری ، بازدیدها توجیه شده و هزینه این رفتار را جامعه می پردازد.
وقت مدیر بازدید کننده و هیئت همراه  عدم النفع فعالیت آنها - هزینه های ایاب و ذهاب . پذیرایی و وقت مجموعه مورد بازدید ، از جمله هزینه هایی است که در همه بازدیدها روی میدهد .
بالاخره روزی باید جلوی این هزینه ها گرفته شود .

هر فرودگاه یک شرکت هواپیمایی

برای نگهداری شبانه هواپیما در فرودگاه ها چه باید کرد ؟ به این ترتیب خدمه پرواز میتوانند در جایی غیر از شهرهای بزرگ ساکن شوند .
از سوی دیگر مسیر رفت و برگشت هواپیماها نیز به فرودگاه ختم میشود . خدمات نگهداری و سوخت رسانی و کترینگ و غیره نیز به این ترتیب به سایر فرودگاه ها ی بزرگ منتقل خواهد شد .
گر چه همه فرودگاه های کوچک سطح کشور نمیتوانند همه این خرمات را ارائه دهند ، اما بسیاری از فرودگاه ها میتوانند این قبیل خدمات را جذب کرده و با یکدیگر در ارائه خدمات رقابت کنند . طبیعی است که شغلهای مرتبط نیز به شهرستانها منتقل می گردد.
مدیدیریت این شرکتهای هواپیمایی خود یک چالش است که نیاز به افراد متخصص ساکن در محل دارد. از سوی دیگر گردش مالی لازم و شبکه فرودگاه هایی که باید به آنها پرواز انجام شود تا یک وضعیت بهینه در مجموعه برقرار گردد نیز دارای اهمیت است . مونیتور این شبکه های کوچک در سطح کشور به عهده سازمان هواپیمایی خواهد بود و میتواند به دولت در خصوص نیازهای آینده و غیره مشاوره دهد .

۱۳۹۸-۰۲-۲۹

یورو ویژن در اسرائیل به معنی توافق اروپا و مسلمانان

طبیعی است که مسابقات اروپایی در اروپا باید برگزار شود و این همان نکته است که مسلمانان می گویند .
اسرائیل آسیایی نیست 
 یک کشور اروپایی است
تنها سوء تفاهم اروپایی این است که آسیا اروپا نیست . این محل یک قاره دیگری است.
حال که توافق حاصل شده , دیگر بحثی باقی نمی ماند . اروپاییان ساکن آسیا , میهمان هستند , مگر اینکه خود را آسیایی بدانند . 
و میهمان نیز روزی به سرزمین خود خواهد رفت , مگر بازماندگان ایشان که در بافت آسیا حل خواهند شد . این رویداد جبر تاریخ و جغرافیا است. 
شرمنده از آنی هستیم که آرزوی اروپاییان را نمی‌توان محقق کرد و بخشی از آسیا را نمی‌توان اروپا دانست و نامید . 
اگر همه دنیا هم بگوید روز شب است,  روز شب نمی شود.  گر چه ممکن چند صباحی در روشنی روز آداب شبانه را بجا آورد . اما در نهایت شب , شب و روز , روز است . اروپاییان باید بازی دیگری بجز اسرائیل را طرح و ادامه دهند . این بازی هزاره سوم نیست . کسانی که اروپاییان را نجس می دانند به آسیا فرستادند و حمایت می کنند . در هزاره سوم تا کی این مسائل را میتوان پنهان کرد ؟

۱۳۹۸-۰۲-۲۸

یک موزه برای هر شهر

در هر ولایتی چیزی برای نگهداری وجود دارد . از بزرگان ادب مانند باستانی پاریزی یا آثار باستانی و فسیل و غیره . اکثر شهرهای ما موزه ندارند و خیلی خوشحال میشوند که آثار شهر و روستایشان از بین نرود . از این رو آنرا به موزه های دور و نزدیک هدیه میکنند ( یا میفروشند )
اگر در همه شهرهای ما موزه وجود میداشت ، میتوانستیم این آثار را در همان محل ها نگاهداری نمائیم و عرضه تبلیغات آنهااز طریق شبکه های مجازی ممکن میشد . دست خط فلان نویسنده قدیمی یا زیرور آلات و یا حتی پارچه های بافته شده هر سرزمین ویژگی های خاصی دارد که میتوان آنرا شناخت و در جایگاه خود حفاظت نمود.
علاوه بر اینکه این امر باعث جذب توریست در همه ولایت ها میگردد، یک غرور ملی برای هر فرد در هر شهری ایجاد میشود که خود را نتیجه و وابسته به علم  وهنر سرزمینش بداند . 
کار سختی نیست ، یک همیت ملی میخواهد که امید است به زودی انجام گیرد .
طبیعتا سیستم حفاظتی امنیتی و محیط مناسب برای نگهداری آثار باید در مجموعه دیده شود . برای مثال این موزه ها به مراکز امنیتی مثل پلیس چسبیده باشند .( در صورت وجود آثار گران بها )