۱۳۹۸-۰۳-۰۴

یک مقصد بالقوه برای مهاجرین آفریقایی جنوب صحرا

مردم زیر صحرای آفریقا رشد جمعیتی بالایی دارند و این در حالی است که به همان میزان امکانات معیشت که اغلب از منایع طبیعی است رشد نیافته است . این یعنی بطور مرتب مردم جنوب صحرا فقیر و فقیرتر میشوند . در این میان طبیعی است که گروهی از نخبگان ایشان به فکر سفر افتاده و مهاجرت نمایند . 
در حال حاضر این مهاجرت به سمت شمال است . گذشتن از صحرای آفریقا کاری خطرناک است و اغلب مردمی که دست به اینکار میزنند در راه از بین میروند . از سوی دیگر آنها که موفق میشوند توسط گروه های مسلح لیبیایی و الجزایری دستگیر شده و یا به کشور اصلی بازگردانده شده و یا تا مرگ بصورت برده از ایشان استفاده میشود .
گروه کوچکی موفق میشوند خود را به سواحل مدیترانه برسانند و از میان آنها گروه کوچکتری شانس سوار شدن بر قایق هایی را پیدا میکنند که اخبار غرق شدن آنها را میشنویم .
به نظر داستان غم انگیزی است ، اما این روند طبیعی ادامه دارد و دلیلی برای توقف آن وجود ندارد . به تدریج جریان مهاجران شدت خواهد یافت و موانع موجود مانند گروه های مسلح سر راه را از میان برخواهند داشت . 
با تجمع افراد زنده مانده در لیبی، بافت جمعیتی لیبی تغییر خواهد کرد و این مهاجرین دارای قدرت سیاسی و اقتصادی برتر در این کشور آفریقایی خواهند شد . چیزی مانند ایتالیایی ها و ایرلندی های نیویورک در گذشته نه جندان دور.
اما یک افق روشن برای این مردم ( و جامعه جهانی وجود دارد ) مهاجرت در قاره امری اجتناب ناپذیر است . اما اگر مکانهای خوب در قاره وجود داشته باشد ، مهاجران میتوانند درون قاره جابجا شوند . 
شرق آفریقا بصورت بالقوه توان رشد و توسعه دارد . سرمایه گذاری چینی ها در بنادر و راه های شرق این قاره میتواند باعث رشد این منطقه از آفریقا گردد.
با رشد شرق آفریقا ، این منطقه میتواند مقصد مهاجران آفریقایی باشد . 
گر چه به مهاجران نمیتوان گفت صبر کنید در آینده شرق آفریقا خوب میشود و شما به آنجا خواهید رفت . بنابراین تا مدتی باید منتظر روند فعلی مهاجران بود . 
البته کشورهای اروپایی میتوانند سرعت رشد کشورهای شرق آفریقا را بهبود دهند تا مسیر مهاجرت زودتر تغییر یابد .

هیچ نظری موجود نیست: