۱۳۹۸-۰۲-۲۵

جنگ تجاری آمریکا و چین - ذخیره استراتژیک مس آمریکا

ظاهرا منافع دو ابرقدرت با هم ناسازگار است و این دو درگیر محدود کردن یکدیگر شده اند . اما این بازی که شروع شده میتواند وسعت بیشتری پیدا نماید و به تعرفه ها محدود نگردد.
فرض کنیم که یک کالای معمولی مصرفی صنعتی مثل " مس" وارد این بازی گردد. همه موتورهای الکتریکی نیاز به مس دارند و بسیاری از تولیدات همه محصولات در داخل خود از این فلز استفاده میکنند. 
حال اگر کشوری مثل آمریکا همانطور که برای نفت یک ذخیره احتیاطی در نظر گرفت و مقادیر زیادی از آمرا برای مصرف داخلی نگاه میداشت این کار را با فلز مس انجام دهد ، چه خواهد شد ؟
خرید مس در آمریکا باعث میشود قیمت این فلز در جهان (بجز آمریکا که ذخایر مس را جذب میکند) بالا برود . در نتیجه تولید محصولات صنعتی مس دار در خارج از آمریکا بخصوص چین بالا خواهد رفت . در کوتاه مدت چین و سایر کشورها نمیتوانند کاری در این خصوص انجام دهند . 
از سوی دیگر فلزات نزدیک به مس نیز تحت تاثیر قیمت مس قرار خواهند گرفت . فلزاتی مثل " نقره " - " روی " و غیره .
این رفتار گونه رفتارهای آمریکا ربطی به کشورهای خارجی نداشته و یک نوع حمایت و حفظ امنیت داخلی نشان داده میشود ، اما عملا تاثیر آن در جای دیگری از دنیا خود را بصورت بحران نشان خواهد و عملا رقبای چین توان جایگزینی محصولات خود با چین را خواهند یافت . بزرگترین بازندگان ، کسانی هستند که بیشترین مصرف را میکنند و چین به عنوان بزرگترین تولید کننده همه محصولات از افزایش قیمت مواد اولیه بیشترین ضرر را خواهد کرد. 
آمریکا حق انتخاب های زیادی دارد که میتواند وارد بازی تجاری خود با رقیب نماید . و این در حالی است که چین اقدامات مشابه نمیتواند انجام دهد . زیرا مواردی که بتوان به تولید کننده بزرگتر ضربه زد بیشتر است . 
از سوی دیگر کسی که شروع میکند برنده است . در واقع منابع را با قیمت امروز خریده و با قیمت فردا که بالاتر است میتواند آنرا عرضه نماید . و آمریکا این کار را با پول سایر کشورهای دنیا انجام میدهد . چاپ پول آمریکا را سایر کشورها میپردازند و با توجه به اینکه با این کار دلار وارد بازار جهانی شده و فلز مس(یا کالاهای مشابه دیگر ) بیرون می آید ، در واقع از منظر مالی نیز چون تورم قیمتی کالاهای دیگر بیشتر از دلار است ، در واقع با این سرمایه گذاری آمریکا سود هم کرده است . 
افزایش یا کاهش هزینه حمل و نقل دریایی نیز میتواند تاثیر روی صادرات کانتینرها داشته باشد . مقولات محیط زیست و سوخت کشتی ها و استاندارد آنها و خیلی مسائل دیگر میتواند در این جنگ بکار برده شود که هنوز این محدودیتها وارد بازی نشده است .

هیچ نظری موجود نیست: