۱۳۹۲-۱۱-۰۹

اقتصاد شهرداری

مردم ساکن هر شهر باید از یک منبع فرض دریافت کنند و ترجیحا بصورت تجمعی و یکجا.
تلفن - برق - آب و فاضلاب و ...
همه میتوانند در یک قبض وارد شوند.
هزینه های شهرداری , مانند شهرداری منطقه و هزینه شهرداری مرکزی در ردیف
های مجزا در همان قبض وارد شود.
دولت ناظر و مسئول خواهد بود تا اطلاعات ریز هزینه ای در شبکه اینترنتی
شهرداری قابل مشاهده و پیگیری باشد تا حسابداران مستقل یا هر کسی بتواند
کنترل هزینه ها را داشته باشد.
افرادی که در شهر زندگی نمی کنند و از خدمات شهری استفاده می کنند به دو
دسته تقسیم می گردند.
یا توریست هستند. می آیند و هزینه می کنند و میروند.
ویا از شهرهای اقماری برای کار به شهر می آیند. این دسته به صورت خود
اظهاری باید هزینه های تعیین شده شهرداری را بپردازند.
در زمانهای تصادفی , مناطق مختلف را میتوان پالایش نمود تا افرادی که در
خود اظهاری صادق نبودند مشخص شود و جریمه های نقدی تا بیش از کل درآمد
فرد خاطی از پی اخذ گردد.
با جریمه های سنگین , دیگر فرار از مالیات شهر , اقتصادی نخواهد بود.

کنترل تکنولوژی و بهینه سازی ساختار دولت

کنترل تکنولوژی و بهینه سازی ساختار دولت
علم و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است.
هر دولتی نیز مانند همه سازمانها باید این تغییرات را مونیتور نموده و
بررسی نماید که چگونه با استفاده از علم و تکنولوژی به روز میتواند
کارایی بهتری داشته باشد.
بدین ترتیب یک دولت پویا و همیشه در حال تغییر و بهتر شدن , با کاهش
هزینه را خواهیم داشت.
http://intergratedtechnology.com/wp-content/uploads/2013/10/new-phone-technology-2013mobile-phones-can-be-beamed-onto-palms-using-new-technology-tbkzki79.jpg

استفاده از تکنولوژی فیس بوک برای گوگل

در فیس بوک میتوان نرم افزارهایی را نوشت که مثلا آمار مراجعه به گروه
خاصی را بر اساس سن - جنس و غیره را ارائه دهد .
و این کار را بدون نیاز به دانستن اسم افراد انجام میدهد.
اگر گوگل نیز بانک اطلاعاتی خود را باز نماید و به دیگران اجازه استفاده
مشابه را بدهد , بسیاری از مشکلات حریم خصوصی افراد حل خواهد شد.
طبیعی است که دولتها همیشه امکان دریافت اسامی را خواهند داشت. اما وقتی
مردم نوع استفاده از این اطلاعات را ببینند که به حریم خصوصی آنها تجاوز
نمیشود.
حساسیت مردم روی مقوله حریم خصوصی کم میشود ( مشابه عکس العمل مردم به
باز بودن بانک اطلاعاتی فیس بوک )
علاوه بر این , باز کردن بانک اطلاعاتی باعث رشد بسیاری شرکتها و کارهای
جدیدی خواهد شد که باعث ارزش افزوده شده و اقتصاد را میتوانند متحول
کنند.
خود شرکت نیز میتواند از شرکتها بابت استفاده از بانک اطلاعاتی درآمدی را
طلب نماید.

۱۳۹۲-۱۱-۰۲

داووس 2014

داووس 2014
بزرگان جهان , برای توسعه اقتصاد جهانی در این شهر سویس دور هم جمع خواهند شد.
چند گام به عقب برداشته و می‌پرسیم خود اقتصاد چیست؟
و چگونه توسعه پیدا خواهد کرد ؟
اقتصاد مورد نظر ما نیازمند امنیت و ثبات سیاسی است و همچنین اطمینان طرفین تجاری به یکدیگر ( با واسطه دولتها یا بدون آن )
بنابراین یکی از مواردی که در این کنفرانس به آن پرداخته خواهد شد این موضوعات است.
توسعه اقتصاد دو سو دارد.
یکی افزایش حجم تولید و تجارت است , که در این خصوص حتما بحث خواهند کرد و دیگر....
تولید خدمات , کالاها و محصولات جدید .
در این بخش در زمینه تکنولوژی اطلاعات سرمایه گذاری مناسبی انجام شده , اما سایر بخشهای اقتصاد جا مانده اند.
بخشهای غذا و پوشاک - حمل و نقل و خودرو - انرژی و غیره نیازمند بازنگری اساسی هستند.
تکنولوژی حاضر ما را به عنوان بهره بردار در مقابل معادن غذا - مواد اولیه - انرژی و غیره قرار میدهد و این زاویه دید روزی ما را به نهایت ممکن بهره برداری از این منابع می رساند , شاید در بعضی موارد به این نهایت رسیده باشیم.
راه کار مناسب , جزیی از سیستم حیات شدن است. جزیی از طبیعت شدن.
تعاون بقاء است .
زندگی در کنار سایر موجودات و کمک به رشد آنها و استفاده متقابل با سایر سیستمها است. ایجاد ارزش ( اقتصادی ) با توسعه و ارتباط دادن سیستمهای اقتصادی .
برای مثال در بخش کشت غلات به جای کود و سم میتوان از کشت همزمان چند غله استفاده کرد .
روش های بهره برداری میتوانند تغییر کنند.
پرورش ماهی در آب ورودی مزارع باعث بالا رفتن کود ازت قابل استفاده گیاهان می گردد. و نیاز به کود را کاهش داده یا حذف میکند و.....
بلایای طبیعی امکان بازسازی سیستم ها ( شهرها - جاده ها - روش زندگی ) را به ما میدهد.
در واقع میتوانیم از این مشکل بوجود آمده توسط بشر ( تغییر اقلیم و آب و هوا ) درس گرفته و به عنوان یک فرصت ( اقتصادی) از آن استفاده کنیم.
چند روز آینده فرصتی است که بزرگان جهان , دیدگاه های خود را مطرح کنند. باید دید این دیدگاه ها چه ارزش افزوده ای در جهان ایجاد خواهد کرد.
http://www.bloomberg.com/image/iY6iHFI4jfnw.jpg

۱۳۹۲-۱۰-۲۹

سیاست انرژی کشور

بیش از چهل درصد آلودگی شهرهای بزرگ , از دودکش منازل حاصل می گردد.
حجم بالای گاز مصرفی و عدم عایق بندی مناسب و موارد بسیار بیشتر باعث گردیده است که برای کاهش این عامل آلودگی - مصرف انرژی - هزینه های پنهان به اقتصاد , سلامتی وغیره
مصرف انرژی پاک در شهرها باید در اولویت باشد.
بدیهی است که پاک ترین انرژی در شهرها الکتریسته است.
اگر این گازها در نیروگاههای دور از شهرها سوزانده شود , حداقل آلودگی شهرها کاهش خواهد یافت و هزینه ارسال و تقسیم انرژی کاهش خواهد یافت.
علاوه بر این , در نیروگاهها میتوان دی اکسید کربن را جدا نمود و به عنوان گاز مکمل , به چاه های نفت و گاز تزریق نمود.
به این ترتیب مشکل اضافه شدن گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت.
همچنین این امر کمک خواهد کرد که در منازل , از انرژی خورشیدی برای گرما بیشتر استفاده شود.
همچنین میتوان در شهرهای بزرگ , محدوده ممنوع بودن تردد خودروهای غیر برقی ایجاد کنند و کم کم این منطقه را بزرگ کنند.
همچنین میتوانند در شهرها ( به ترتیب جمعیت از بالا به پایین ) تردد خودروهای کهنه را ممنوع نمود.
کلان شهرها مثلا حداکثر خودروهای ده ساله را پذیرا باشند و به همین ترتیب سایر شهرها.
منابع تامین انرژی باید گسترش یابد تا منافع حاصل از پیشرفت تکنولوژی را از دست ندهیم.( در حالی که ما یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را داریم و باید در جهت تولید و صادرات آن بیش از پیش فعالیت نماییم تا منافع مادی و ژئوپلتیک بیشتری بدست آوریم )
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/1/18/1358532074820/Badly-insulated-house-008.jpg

۱۳۹۲-۱۰-۲۶

چرا ژاپنیها پرورش نهنگ نمی کنند؟

ژاپنیها به گوشت نهنگ بسیار علاقه مند هستند.

همچنین نسل نهنگ در حال از بین رفتن است.
طبیعی است که آنها می توانند نهنگ را پرورش داده و با تجهیرات مکان یابی جهانی , مرتب آنها را زیر نظر داشته باشند.
نه تنها نهنگ بلکه انواع آبزیان را باید پرورش داد.
اگر امروز که میزان صید از میزان تولید ماهی بیشتر شده به این کارها اقدام نکنیم , در آینده نزدیک بازارها دیگر ماهی نخواهند داشت.
http://www.smh.com.au/ffximage/2008/02/07/AustralianCustoms_WhalingInTheSouthernOcean_5_gallery__538x400.jpg

۱۳۹۲-۱۰-۲۱

تنازع بقاء در بودجه

اتفاق طی چند سال پشت سرهم خواهد افتاد.گر چه ممکن است اتفاق افتاده باشد!
سالهای اول , بودجه مطابق برنامه و طی ضابطه تخصیص خواهد یافت.
از چند سال بعد , افرادی شروع به چانه زنی خواهند نمود و با لابی گری قسمت
بیشتری از بودجه را به سمت خود می‌کشند.
در سالهای بعد گروه های رقیب , کار مشابه می کنند,تا اینجا تخصیص بودجه از
حالت بهینه خارج می گردد.
زمانی که جهت بودجه با لابی گری تغییر می کند , پروژهای نیمه تمام , کارهای
نیمه تمام وزارت خانه و .... زیاد می شود.
در این مرحله بقاء پیمانکاران و پورسانت بگیران مطرح میشود.
در مرحله بعد که پروژه های نیم تمام زیاد می شود , کل بودجه صرف هزینه انتظار
( هزینه کارگاه نیمه تعطیل ) آنها خواهد شد.
از اینجا به بعد هزینه کردن در یک پروژه , باعث مرگ پروژه دیگر میشود.
در این مرحله پروژهها برای بقاء با یکدیگر طرف می شوند و گروه های ذی نفع برای
بودن یا نبودن باید تلاش کنند.

تنازع بقاء در بودجه

اتفاق طی چند سال پشت سرهم خواهد افتاد.گر چه ممکن است اتفاق افتاده باشد!
سالهای اول , بودجه مطابق برنامه و طی ضابطه تخصیص خواهد یافت.
از چند سال بعد , افرادی شروع به چانه زنی خواهند نمود و با لابی گری قسمت بیشتری از بودجه را به سمت خود می‌کشند.
در سالهای بعد گروه های رقیب , کار مشابه می کنند,تا اینجا تخصیص بودجه از حالت بهینه خارج می گردد.
زمانی که جهت بودجه با لابی گری تغییر می کند , پروژهای نیمه تمام , کارهای نیمه تمام وزارت خانه و .... زیاد می شود.
در این مرحله بقاء پیمانکاران و پورسانت بگیران مطرح میشود.
در مرحله بعد که پروژه های نیم تمام زیاد می شود , کل بودجه صرف هزینه انتظار ( هزینه کارگاه نیمه تعطیل ) آنها خواهد شد.
از اینجا به بعد هزینه کردن در یک پروژه , باعث مرگ پروژه دیگر میشود.
در این مرحله پروژهها برای بقاء با یکدیگر طرف می شوند و گروه های ذی نفع برای بودن یا نبودن باید تلاش کنند.

۱۳۹۲-۱۰-۲۰

فرض تورم 40% و عکس العمل شرکتها

مثال : شرکت "خودرو یک" با سرمایه صد واحد. 50 واحد سرمایه ثابت و 50 واحد سرمایه جاری فعالیت می کند و 20 واحد سود بدست می آورد.این شرکت در بورس سود سهام را تقسیم می کند و به عنوان یک شرکت موفق بورسی معروف است.
ناگهان در یک سال با تورم 40 درصدی روبرو میشود.
یعنی هزینه جاری این شرکت به 70 واحد خواهد رسید.
حالا این کمبود سرمایه را چگونه میتواند پاسخگو باشد.
هنوز محصول جدیدی نفروخته تا با گران کردن آن پول اضافی در بیاورد.
به ناچار به پیش فروش دست میزند.
راه دیگر وام از بانک است.
در سال اول یک طوری چرخ را چرخاندند.سال های بعد هم همینطور .
این شرکت مشابه با همه شرکت‌های کشور.
تا در نهایت
پول همه بانکها کفاف وام درخواستی را نمیداد.
چه باید میکردند و حالا چه باید بکنند.
از ابتدا کمبود سرمایه را باید از طریق بورس فراهم می کردند و حالا هم باید جلوی ضرر را بگیرند و کار درست را انجام دهند.
با افزایش سرمایه به نحوی که سرمایه جاری شرکت از طریق سهامداران تامین گردد , مشکل شرکت حل خواهد شد.
بنگاه اقتصادی , فقط تولید نیست , حل صحیح و برنامه ریزی های بلند مدت برای شرکت نیز از وظایف هيئت مدیره است.
میتوان امیدوار بود روزی مدیریت این واحدها بصورت صحیح انجام گیرد.
http://thumbs.dreamstime.com/x/symbole-d-escompte-ou-d-amlioration-sur-la-main-stylise-40-20679543.jpg

فرض تورم 40% و عکس العمل شرکتها

فرض تورم 40% و عکس العمل شرکتها
مثال : شرکت "خودرو یک" با سرمایه صد واحد. 50 واحد سرمایه ثابت و 50 واحد سرمایه جاری فعالیت می کند و 20 واحد سود بدست می آورد.این شرکت در بورس سود سهام را تقسیم می کند و به عنوان یک شرکت موفق بورسی معروف است.
ناگهان در یک سال با تورم 40 درصدی روبرو میشود.
یعنی هزینه جاری این شرکت به 70 واحد خواهد رسید.
حالا این کمبود سرمایه را چگونه میتواند پاسخگو باشد.
هنوز محصول جدیدی نفروخته تا با گران کردن آن پول اضافی در بیاورد.
به ناچار به پیش فروش دست میزند.
راه دیگر وام از بانک است.
در سال اول یک طوری چرخ را چرخاندند.سال های بعد هم همینطور .
این شرکت مشابه با همه شرکت‌های کشور.
تا در نهایت
پول همه بانکها کفاف وام درخواستی را نمیداد.
چه باید میکردند و حالا چه باید بکنند.
از ابتدا کمبود سرمایه را باید از طریق بورس فراهم می کردند و حالا هم باید جلوی ضرر را بگیرند و کار درست را انجام دهند.
با افزایش سرمایه به نحوی که سرمایه جاری شرکت از طریق سهامداران تامین گردد , مشکل شرکت حل خواهد شد.
بنگاه اقتصادی , فقط تولید نیست , حل صحیح و برنامه ریزی های بلند مدت برای شرکت نیز از وظایف هيئت مدیره است.
میتوان امیدوار بود روزی مدیریت این واحدها بصورت صحیح انجام گیرد.
http://thumbs.dreamstime.com/x/symbole-d-escompte-ou-d-amlioration-sur-la-main-stylise-40-20679543.jpg