۱۳۹۶-۱۱-۲۹

عمو زلفلعلی

خدا رفتگان شما را بيامرزد. در روستاي زادگاه پدرم يك همسايه اي داشتيم كه خيلي ما را دوست داشت . نظر به نسبت طايفگي با ايشان ، او را عمو زلفعلي ميناميديم . 
ايشان تقريبا هم عصر پدر بزرگم بود و بعد از وفات پدر بزرگم سالهايي چند در ميان ما زندگي ميكرد. 
در اين سالها كه فشار پيري پشت ايشان را خم كرده بود هر روز بدون انقطاع تقریبا قبل از اذان صبح به جنکل رفته ( با شیب زیاد و سر بالایی و مسافت چند کیلومتری) و با بار نسبتا سنگینی که بصورت سنتی با طناب روی زمین کشیده میشد به خانه بار میگشت.
هنگامی که ما به بزرگترهایمان میگفتیم این پیر مرد چرا چنین میکند و یا چطور میتواند چنین بکند ، آنها به ما میگفتند که او عادت کرده است . اما 
امروز که نه به اندازه ایشان ولی در حد خود از سالهای جوانی فاصله گرفته ام مواردی را رعایت میکنم که با رفتار ایشان تشابه دارد . من سعی میکنم تا میتوانم راه بروم - کارهایی را انجام دهم تا بدنم دچار رخوت نگردد. سالها نشستن ( و بد نشستن ) باعث شد تا نیاز به عمل دیسک کمر پیدا کنم . همچنین کاهش توان زانوها و سایر عضلات بدن را حس میکنم . 
برای پرهیز از این رخوت پیری و از کار افتادن  اعضای بدن ،‌سعی میکنم راه بروم - فعالیت بدنی داشته باشم . حتی فعالیتهای غیر ضروری ( مثل قدم زدن در مسیرهای اضافی و دور کردن راه هایی که پیاده طی میکنم ) 
حالا درک میکنم که عموی ما با فعالیت به مبارزه ناتوانی میرفتند . ایشان تلاش میکردند ،‌هر چند سخت و در حالی که نیازمادی نیز به فعالیت نداشتند تا سرپا و سالم بمانند . احساس فعال بودن ، جریان یافتن خون در بدن ،‌به نوعی مبارزه با انواع بیماریها است .
حالا تا حدودی آنچه برایم سوال بود را درک میکنم . 
جا دارد همه فعالیت بیشتری کنند و با تلاش به مبارزه انواع بیماریها و رخوت پیری برویم .



خودرو هویت دار

امروزه تکنولوژی باعث میشود انسانها در هر کجا میروند قابل پیگیری باشند . ( بعضی سایتها مثل گوگل بدون اطلاع مردم ، رفت و آمدشان را ثبت میکنند ) 
چرا خودروهای ما وضعیت مشابه نداشته باشند ؟  انواع موتورسیکلت ها و ماشین ها نیز میتوانند وضعیت مشابهی داشته باشند . علاوه بر اطلاعت تردد خودروها ، اطلاعات سرنشینها نیز قابل ثبت است . 
این امر کمک میکند تا مواردی مانند دزدی خودرو تا حدود زیادی از بین برود. همچنین سوء استفاده از انواع خودروها و اعمال مجرمانه نیز قابل کنترل و حذف میباشد .
همچنین میتوان به این وسیله برای هر خیابانی با هر میزان ترافیکی ( و در طی زمان شلوغی و خلوتی ) هزینه ترافیک متعییر را طلب نمود. 
همچنین میتوان این هزینه های متغییر را با توجه به ترافیک به نحوی توسط کامپیوتر ماشین محاسبه نمود که با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوان به مقصد رسید. این یعنی کاهش بار ترافیکی همه خیابانها و استفاده بهینه از همه کوچه ها و خیابانها در تمام شبانه روز.


۱۳۹۶-۱۱-۲۸

شیطان تا روز قیامت فرصت گرفته

یعنی در برزخ هم هست و فعال است. پس داستان با مرگ تمام نمیشود و در برزخ هم وسوسه شیطان هست!

اما در آن سوی مرگ شیطان چه میتواند بکند و چه تاثیری روی ما میتواند بگذارد ؟

افعال در این سوی مرگ است . اما در آن سو ما تفکر و اراده داریم . این وضعیت باعث میشود که وسوسه های شیطان در آن سو نیز ادامه داشته باشد .

دلمان بخواهد و اراده به کار خوب یا بد بکنیم ( گر چه عمل نمیتوان کرد ) 

از این رو در عالم برزخ نیز میتوان رشد نمود و یا سقوط کرد.

اما برای ما کدام یک پیش خواهد آمد؟ همان که در امتداد اعمال و رفتار این دنیایمان بوده است . پس 

آن چنان را آنچنان تر میکند 

خیلی مهم است که در دم مرگ چگونه باشیم . پس از مرگ طبیعتا در همان مسیر پیش خواهیم رفت. انشاءالله خداوند در دم مرگ حال توبه را عنایت فرماید تا پاک از این دنیا برویم .


تجارت داخلی در کشورهای دیگر

فرصتهای تجاری در داخل کشورهای بزرگ وجود دارد . کشورهایی مثل چین و هندوستان ، در درون خود امکان تجاری دارند و هر گونه معاملات داخلی بین استانهای آن دردسرهای خروج از گمرک را ندارد. 
در کنار تجارت با این کشورها میتوان بررسی انجام داد و برای اقلامی که از آنها خریداری میکنیم بازار داخلی همان کشور را بیابیم . 
ایجاد مراکز تجاری در استانهای میانی آن کشورها میتواند کمک نماید با تجارت داخلی در کشورها، نسبت به شناسایی فرصتهای تجاری در کشورهای بزرگ و نزدیک شناخت بیشتری پیدا کنیم .
ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن گردش نقدینگی در آن کشورها کمک میکند تا نه تنها آن کشورها از این تجارت منتفع گردند ، بلکه بخشی از سود حاصله بصورت کالای ارزان قیمت به کشور ما وارد گردد.
برای راه اندازی چنین سیستمهایی مطالعات و کارهای زیادی باید انجام گیرد . از تجارب حاصله در هر کشور میتوان برای سایر کشورها استفاده نمود.



آب کر و ترافیک

تعاریفی که از آب کر داریم ، مبنی بر این است که آب کر باید یک حداقل حجمی داشته باشد . سپس مواد و ناخالصی های دیگری که وارد آن میشود ، به نحوی باشد که ماهیت آب خالص را برهم نزند. 
در خصوص ترافیک نیز با وضع مشابهی روبرو هستیم . میزانی از خودرو وجود دارد که میتواند در سطح خیابانها وجود داشته باشد که پاکی محیط (از منظر حجم خودرو در سطح شهر و همچنین آۀوده نمودن هوا و سایر مواردی که آلودگی مطرح میگردد) را خدشه دار ننماید .
بیش از آن میزان خودرو در سطح شهر میتواند آلودگی نامطلوب ایجاد نماید . 
این میزان مجاز وجود خودرو در سطح شهرها را متخصصین شهری ( زیر نظر شهرداری ها ) باید محاسبه و اعلام نمایند ( برای هر شهری میتواند متفاوت باشد بسته به میزان جریان هوا و سطح خیابان در دسترس و حتی طریقه ارتباط خیابانها با یکدیگر و غیره )
میتوان میزان مشخصی خودرو در سطح شهرها داشت که مردم شهر مشکل نداشته باشند و از سوی دیگر محیط شهری آلودگی های مربوطه را نداشته باشند.
حال با این میزان خودرو میتوان حمل و نقل شهری و تعداد خودرو مجاز شهری و سطح بنا در هر منطقه و خودرو مجاز آنرا محاسبه و اعلام نمود.
افراد و شرکتها و سازمانها میتوانند این حق را خریداری نمایند و در سطح شهر خدمات حمل و نقل خودرویی را ارائه نمایند  و یا خود از آن بهره مند گردند. 
مسلما در روستاها نسبت به هر ساختمان میتوان خودرو بیشتری را متصور بود تا در شهرها . بنابراین در شهرها باید روشهای حمل و نقل غیر خودرویی نیز برای سهولت تردد مردم برنامه ریزی و محاسبه گردد ، به نحوی که حد مجاز آلودگی های مجاز مخدوش نگردد.
داشتن و استفاده از خودرو حق افراد نیست . امکانی متمدانه است که بدون اجحاف آلودگی به دیگران باید به تساوی تقسیم گردد. نمایندگان مردم شهری میزان آنرا محاسبه و آنرا به نحوی که نیاز مردم برآورده شود تخصیص میدهند.
خودروهای آمبولانس و آتش نشانی و پلیس نیز در این مجموعه جای دارند .


۱۳۹۶-۱۱-۲۵

تویی تو

میگویند : وجود خدای، اولّ و آخر ندارد، و مثل و شریک ندارد، و قابل تبدیل و تغیير و قابل فنا و عدم نیست، و در مکان و در جهت نیست، از جهت آن که وجود خدای فوق و تحت، و یمين و یسار، و پیش و پس ندارد نوری است نامحدود ونامتناهی و بحری است بیپایان و بیکران
این سخن دانستی ؟
از چه رو دانستی ؟
دوباره بخوان
آیا تو را با آن بی حد سنخیتی است که فهمیدی ؟  یا چه چیز است که این را میفهمد و میداند ؟
آن توئی 



لزوم بررسی کتب درسی رقبای بالقوه کشور

مدارس کشورهای رقیب , بزرگسالان آینده را میسازند. دست آورده و توانایی های دانش آموزان و دانشگاهیان در تخمین توانمندی آینده کشورها اهمیت دارد.
لازم است بدانیم رقبای ما نسل آینده را چگونه تربیت میکنند تا از قافله رقابت جهانی عقب نمانیم.
این امر به اندازه مقوله امنیت داخلی اهمیت دارد.
اگر رقبای امروز ما امارات و عربستان و ترکیه هستند,  با بررسی کتب درسی آنها میتوانیم اندیشمندان فردا آنها را بشناسیم.
و اگر رقبای آینده خود را چین و هند و آلمان بدانیم , با بررسی سیستم درسی و کتب درسی ایشان میتوانیم جایگاه خود را با ایشان کاهش دهیم.



پرسید: دوست را چون دوست داری؟

گفت : دوست را چون او به او دوست دارم.


۱۳۹۶-۱۱-۲۴

هنگام تصادف و سقوط به بالا!

به زودی خودروهای پرنده را در آسمان شهرها خواهیم دید. جای تعجب نخواهد داشت که نگران سقوط قطعات خودروهای پرنده باشیم . نه تنها در صورت وقوع تصادفات ، بلکه در حالاتی که برای یکی از آنها مشکلی پیش آید نیز ممکن است قطعاتی از آسمان بر سر ما فرود آید .

چه باید کرد ؟
سبکی و سادگی  کمک خواهد کرد تا احتمال خطر را کاهش داد . اما چقدر زیبا خواهد بود ، در صورتی که تصادفی اتفاق افتاد ، به جای این که این خودروها به زمین بیفتند ، رو به بالا بروند !

خود خودروها میتوانند مجهز به یک مخزن گاز هلیوم باشند ( مشابه کیسه هوا در خودروهای زمینی ) تا در صورت وقوع تصادف ، کیسه گاز هلیوم باد شده و وزن خودروی پرنده را به نحوی خنثی کند که خودرو به زمین نیفتد تا نیروهای امدادی برسند. عدم سقوط قطعات تصادف نیز با روشی مشابه سیستم محافظ سر دوچرخه سواران امکانپذیر است . این مکانیزم روی قطعات خارجی که امکان جدا شدن دارند ، مثل سپر و بعضی بخشهای بدنه میتواند در صورت تصادف و جدا شدن این قطعات از بدنه خودروی پرنده ، آنها را در هوا نگاه داشته و جان افرادی که در خانه و خیابانها زندگی میکنند را نجات دهد.

از سوی دیگر تردد این خودروها را در شهرها ممکن و عملی و ایمن خواهد نمود.



مکانیزم گردن دراز برای هواپیماها

در پرندگان خانگی شاهد هستیم که با حرکت بدن پرنده به چپ و راست ، موقعیت سر پرنده ثابت است . همچنین فاصله جمجمه و سر پرنده با بدن به نحوی است که آسیبهای احتمالی به بدن ، مشکلی برای سر ایجاد نمیکند.
در سفینه پیشتازان فضا دیده بودیم بخش مسکونی از سایر بخشهای مکانیزمی سفینه فاصله دارد .
میتوان هواپیماها را نیز به نحوی ساخت که بخش هدایت ( سر هواپیما ) وضعیت مشابهی داشته باشد و به میزان کافی از بدنه جدا باشد .
خص.صا هواپیماهای رزمی میتواننداز این سیستم برای مصون نگه داشتن صدمه به بخش فرماندهی ( یا مسکونی ) استفاده نمایند.
هواپیماهای مسافربری نیز با جدا کردن بخش مسافر از سایر بخشها میتوانند در مواقع لزوم این بخش را با چتر از هواپیما جدا کرده و آن بخش با بالچه هایی منطقه مناسب سقوط را برای خود پیدا کند ( در مناطق صخره ای و جاهایی که خطر سقوط دارد فرود نیاید ) یا بصورت قایق برای مدتی که کمک برسد بتواند مردم را ساپورت نماید.
اگر سایر بخش صدمه دیده هواپیما توانست به پرواز ادامه دهد که به نزدیکترین فرودگاه خواهد رفت . در غیر این صورت بدون خطر انسانی سقوط خواهد کرد.
بخشهای گرانقیمت هدایت و کنترل را میتوان در این بخش از هواپیما نجات داد و ضررهای سقروط را کم نمود.