۱۳۹۸-۰۱-۲۷

رهبر

از جمله ویژگی‌های رهبر این است که پیش برود و خلقی به دنبال او حرکت کنند در بسیاری مواقع شاهد هستیم که رهبران دنیا تابع وقایع هستند یعنی رویدادی اتفاق می افتد سپس این به قول معروف رهبرها در پی آن حرکت می کنند.
این افراد رهبر نیستند و دنباله رو هستند از جمله ویژگی‌های رهبر این است که رویداد می آفریند کاری می کنند که خاص باشد . مسیرهای جدید را نشان میدهد .
تائید کنندگان حرکت دیگران نشان از آن دارد که رهبر واقعی جای دیگری است و یک رهبر نمایشی داریم .
در روسیه رهبر واقعی به نظر می آید که خود آقای پوتین باشد ، اما در آمریکا حس نمیشود که آقای ترامپ نقش رهبری داشته باشند. شاید آنجا یک تیم رهبری وجود داشته باشد .
در عربستان نیز شاه عربستان به نظر نمی آید رهبر باشند . ولیعهد نیز بیشتر در حد یک مدیر پروژه نقش آفرینی میکند. رهبر کجا است ؟ به راحتی نمیتوان او را یافت . هویدا نیست . خواسته که دیده نشود . ولی وجود دارد .
ویژگی رهبران خاص است و آنهاانتخابی نیستند. مثل شاهان ، نمیتوان آنها را از کودکی تعیین کرد . مثل عربستان نمیتوان از میان یک گروه به یکی رای داد . او پیش خواهد افتاد و خلقی بدور او جمع میشوند . 
این رفتار را در آقای پوتین و بعضی از رهبران مشهور شاهد بودیم . متخصصین دانشگاهی میتوانند ابزار رهبر سنج بیرون بدهند . یک سری مشخصات که نشان دهد که 
"رهبران دنیا آیا واقعا رهبرند یا نه ؟"


۱۳۹۸-۰۱-۲۵

محدودیت سلولهای گیاهی در تولید قند

اگر امکاناتاولیه مانند نور خورشید - آب و دی اکسید کربن را در اختیار سلولهای گیاهی کلروفیل دار بگذاریم ، انواع سلولهای گیاهی ، میزانهای متفاوتی از قند را تولید میکنند .
در واقع یک حد نهایی تولید قند برای هر سلول وجود دارد . این حد نهایی تابع مشخصات ساختاری خود سلول است که در انواع سلولهای گیاهان مختلف ، متفاوت است . ( انواع پر بازده تر را میتوان شناسایی و در تولید غذای ایستگاه های فضایی مورد استفاده قرار داد .
همچنین میتوان موارد محدود کننده را شناسایی و با اصلاحاتی مشخصات تولید قند آنها را بهبود داد .
در حالت ایده آل میزان مشخصی از این سلولها میتواند در جداره لباس فضانوردان ، ضمن تولید اکسیژن باعث تولید قند نیز گردد. این یکی از آلترناتیوهای جایگزینی کپسولهای اکسیژن برای فضانوردان ( و ایستگاه های غواصی ، بخصوص در مناطق عمیق ) است .

۱۳۹۸-۰۱-۲۴

جاده دلیل استفاده از چرخ است، در آینده جاده به اینصورت نخواهیم داشت .

در طبیعت جاده به معنای انسانی آن نداریم . موجودات با پا یا پرواز و شنا جابجا می شوند.  فقط زمانی که چیزی را حل میدهید نیاز به چرخ پیدا میکنید .
خودروهای پا دار , مشابه حیوانات , نیاز به جاده ندارند . آن خودروها با توجه به طراحی پاها میتوانند در زمینهای با عوارض زمینی حرکت کنند .
تنها عاملی که می تواند تکنولوژی امروز را به خودرو پا دار ارتقا دهد,  تکنولوژی کنترل پا است . در واقع یک مغز ابتدایی حیوانی , مدلی میکروپروسسور دار . 
امروزه در مراکز تحقیقاتی دنیا روی این گونه حرکت ها,  کارهای خوبی انجام شده.  این یعنی در آینده نیازی به جاده به سبک امروزی نخواهیم داشت . 
خودروها پا چهار پا بوده و مدلها 1000 پا برای قطارها و کامیونها دور از ذهن نیست .

مستقیم مالیات مستقیم و غیرمستقیم لزوم تصویب مجلس برای اخذ مالیات های غیر مستقیم

در کشور ما امروزه مالیاتهای غیر مستقیم زیادی از مردم اخذ میگردد که فرآیند مروبطه به تصویب مجلس نرسیده است . 
از انواع عوارض خودرو و ساخت و ساز گرفته تا عوارض مربوط به بازدید از مکانهای توریستی . طبیعتا این عوارض روی زندگی مردم تاثیر گذاشته و در درآمد خانوار و رفتار آنها تاثیر می گذارد .
لازم است عوارض های غیر مستقیم نیز در مجالس مجاز ، مطابق قانون بررسی و مورد تصویب قرار گیرد .
به گذشته عوارض و سیر تکاملی آنها که نگاه کنیم مشاهده میکنیم هر یک از آنها برای درمان مشکلی مقطعی یا بلند مدت ، توسط مسئولین مربوطه ایجاد شده اند . 
ممکن است این عوارض لازم باشند ، اما لازم است مراحل اخذ مالیات و محاسبات مربوطه و کنترل درآمدهای آن توسط افرادی که قانون معین کرده انجام شود تا ضمن بالا رفتن سطح زندگی مردم و کاهش مالیاتهای غیر ضروری و بعضا سلیقه ای ، کارکرد مالیتها کنترل و هدایت گردد.

۱۳۹۸-۰۱-۲۲

تعمیر و ترمیم تاسیسات شهری

تاسیسات شهری نیز نیاز به نگهداری دارند .  به طور معمول همه تجهیزات پس از یک مدتی نیاز به تعمیر و ترمیم دارند که اگر به آنها رسیدگی نشود باید تعویض گردند در حال حاضر مقوله تعویض در تاسیسات شهری معمول است که امری ناصواب است.
تابلوهای راهنمایی و رانندگی و جداول خیابان ها به طور مرتب تعویض می گردند شاهد هیچ گونه ترمیمی نیستیم.
 لازم است در شهرداری های جزء مکانیزم نگهداری و ترمیم ایجاد گردد. حتی المقدور با تعمیر و ترمیم تابلوها جداول و سایر تاسیسات از هزینه زایی شهرداری ها جلوگیری کرد.
یکی از روش های صرفه جویی هزینه و اقتصادی کردن فعالیت های شهری می تواند از ایجاد واحد های ترمیم و تعمیر در بخش مهندسی فنی و مهندسی شهرداری های مناطق باشد که کارها را به صورت اجرایی و نه پیمانکاری انجام دهند.

۱۳۹۸-۰۱-۲۰

ضربه قوچی ممان اینرسی کل سیال است

ماهیت ضربه قوچی این است که جلوی یک جریان سیال گرفته شود . در واقع در یک لحظه فشار در پشت محل بسته شدن بسیار بالا میرود و این بالا رفتن فشار به سرعت قطع جریان بستگی دارد !
این نیرو بدلیل ممان اینرسی کل سیال است . در واقع وقتی جلوی حرکت سیال گرفته شود ، کل سیال متحرک فشار وارد میکند و تمایل دارد تا متوقف شود .
این نیرو خیلی جاها مخرب است . اما از آن در بعضب پمپ ها استفاده میشده است . ( موارد استفاده این ویژگی متفاوت است )
این نیرو را در پشت پره های توربین ها و پره شناورهای دریایی نیز میبینیم .
علت آن سرعت زیاد قطعه فلزی است . به نحوی این سرعت زیاد است که سیال فرصت نمیکند پشت آنرا پر نماید ، در واقع یک فضای خالی از سیال در پشت پره ها ایجاد میشود . ( که میتوان جلوی آنرا گرفت ) خوردگی ناشی از این فرآیند در شناورها زیاد است و باعث میشود بطور مرتب شناورها نیاز به تعویض پره داشته باشند .


داستان کوتاه آموزش پرواز

باورتان میشود که انسان نیز میتواند پرواز کند ؟ 
در خواب دیده بودم که گاهی از روی دشت ها پرواز میکردم . اما چندی پیش شخصی را دیدم که در یک کوچه پرواز میکرد!
از دور دنبالش کردم و منزلش را یاد گرفتم ، روزی در کوچه خلوتی از او خواستم که بگوید چگونه میتوان پرواز کرد ؟ چه کرده و از این حرفا .... گفت باید خودت انجام دهی تا متوجه شوی . گفتن سودی ندارد ، راهی ندارد . در وجود همه انسانها ویژگیهای ناشناخته وجود دارد . باید آنها را بیابی - سعی کنی کنترلشان کنی و در نهایت از آنهااستفاده کنی.
گفتم از کجا شروع کنم ؟
و این آغاز تمرینها و ممارستها بود . تا در نهایت آموختم . آسان نبود ، اما وقتی هم که پرواز را می آموزی از ارتفاع میترسی ؟ تا کجا باید بالا رفت ؟ از چشم دیگران باید پنهان شد ! و متغیرهای زیادی که همه را با هم در ذهن نمیتوان نگاه داشت .
از سوی دیگر تا اینجای وجود که آمدی متوجه میشوی هدف پرواز نیست ! مسیرها و اهداف دیگری است که باید بروی . شاید برای همین آن شخص بیشتر وقتها روی زمین راه میرفت . 
امروز خودم پرنده هستم . اما دنبال آموزش دیگری هستم که در عالم پرنده ها از آن آسمان به جای دیگری بپرد .


۱۳۹۸-۰۱-۱۹

دویدن روی قله موج

فرض کنیم توانایی دویدن روی قله امواج را داشته باشیم . چون دائما قله امواج در حال جابجایی است ، کسی که در حال دویدن است باید بروی فضاهای خالی بپرد!
جایی که وقتی در آن لحظه خاص به آن میرسد ، قله موج به آن نقطه رسیده باشد .
در واقه فرد دونده باید دائما در حال محاسبه محل فرود پای بعدی باشد . 
وقایع پیرمون انسانها در هر جامعه ای مانند دریای امواج میماند . اگر افراد بتوانند در زمینه کاری - ارتباطات اجتماعی و غیره ، بصورت پرش روی قله امواج کار کنند ، با سرعت مناسب ( شاید حداکثری ) پیشرفت خواهند داشت . در غیر اینصورت ممکن است بدرون فاصله بین امواج افتاده و کمی از رقیب ها عقب بمانند.
از سوی دیگر پرنده قله امواج ما ، از آن بالا حرکت قله های بعدی را میبیند . در حالی که کسی که فرو افتاده در دل امواج باشد حداکثر قله های اطراف را مشاهده میکند.
جهان بینی و دور نگری دونده روی قله امواج بیشتر از سایرین است و امکان توقف و توضیح برای سایرین را ندارد ، توقف معادل سقوط بدرون امواج است .
لذا ، او با فراهم آوردن امکان رشد برای سایرین ، بدون توقف باید برود .مسلما خیلی ها به او نمیرسند ، یا بعد از مدتی طولانی پی به رفتار صحیح دونده روی امواج خواهند برد . اما در لحظه او فقط میتواند یک پیغام به دیگران دهد یا دست ایشان را بگیرد و یا مسیر صحیح را نشان دهد .کسانی که کمک دریافت کرده اند ، دوندگی روی امواج را خواهند دید . آنها بالقوه توانایی دونده امواج شدن را خواهند داشت .
دونده های روی قله های
 تکنولوژی 
علوم 
تجارت 
سیاست 
و غیره را میتوان شناسایی کرد و از ایشان برای بهیود شرایط جوامع استفاده نمود .
از منظر محاسباتی نیز میتوان به این رویداد نگاه کرد . دائما باید شرایط به روز شود و محاسبات انجام گیرد . گاه آنقدر حجم محاسبات زیاد میشود که موارد ساده و بدیهی اطراف دیده نمیشود و یا مورد صرفنظر قرار میگیرد . ( مانند داستان آب پز کردن تخم مرغ های نیوتن ... ) 


۱۳۹۸-۰۱-۱۷

درآمد های مقطعی زیاد (ورزشکارها مثل فوتبالیست ها و هنرپیشگان و غیره )

این درآمدها افراد کم جوان و بدون تجربه اقتصادی و مالی را بهم میریزد . نوع زندگی آنها را دگرگون کرده و امکان زندگی با درآمدهای معمولی را از ایشان میگیرد.
چه باید کرد ؟ 
باید مکانیسمی ایجاد کرد تا درآمد زیاد این افراد روند زندگی آنها را بهم نریخته و برای روزهایی که درآمد نخواهند داشت سرمایه گذاری گردد. چون این افراد تخصص مربوطه را ندارند . 
باید متخصصان ، مکانیزم هایی طراحی نمایند که بدون دخالت شخص ثالث ( چون امکان سوء استفاده خواهد داشت ) ثروتهای غیر نرمال جامعه به مسیر تولید ثروت برای افراد تبدیل گردد. 
گر چه این کارمشکل است ، اما غیر ممکن نیست . بدین ترتیب روند نرمال زندگی افراد دگرگون نمیگردد و افراد در آینده نیز با روند کاهش درآمد مواجه نخواهند شد .

رودخانه‌های تهران

جدای از سیل اخیر در سرتاسر کشور ، در خصوص رودخانه ا در شهرها نکاتی وجود دارد که ما در کشورمان آنها را به فراموشی سپرده ایم .
از جمله اینکه هر شهری که رودخانه ای در میان داشته باشد ، اطراف آن را ساخته و پرداخته میکند تا محل تفریح و گردش مردم شهر باشد . اما رودخانه های تهران بصورت مسیرهای دفع فاضلاب درآمده اند . روی آنها را پوشانده و در بهترین حالت ، روی رودخانه مغازه ساخته اند . گویی شهرداری کاسبی است که زمین مجانی پیدا کرده و از آن سودجویی یکباره و مقطعی میکند . در واقع فضای رودخانه شهری را فروخته اند !
جا دارد با دید باز بخصوص در شهرهایی مثل تهران رودخانه را بازسازی کنیم و آب پاک قناتها و چشمه ها را که در رودها جریان داشت به آن برگردانیم . فضای سبز در کنار رودها بسازیم و به مردم اجازه دهیم با طبیعت تنش های روزمره را کاهش دهند .
شهرهای بهتر و زیباتری بسازیم .