۱۳۹۳-۱۲-۰۸

شناخت حق تعالی

حق تعالی بیرون ندارد , همه درون است . خواستم از بیرون بدو بنگرم , دیدم همه درون است . همه هستی اوست . اگر بیرونی باشد همه نیستی است و .... نیست .
در نیست نیز نتوان بودن تا جیزی را دیدن .
به هدف خلقت اندیشه کردم . هدف چیست؟
تا بشناسم , دیدم که مرتبه مخلوق حدی دارد و مادون را به مافوق راه نیست . یا به عبارت دیگر انگیزه حق و اویت او را نتوان شناخت .
این که میل است از خلق به سوی حق , از جنس سنخیتی است که در وجود ما عاریت گذاشت .
این که او را مافوق و خود را مادون دانستن غلط است شکی نیست , چه در مقابل او چیزی نیست و با او چیزی نیست , همه اوست .
پس هستی نیست . همه اوست . حال که همه اوست پس این مایی ما چیست؟
یک وجود است و صد هزار صفت ,,, از وجود است این دویی یکتا

دایناسورهای گوشتخوار بزرگ

در آفریقا و آمریکای جنوبی دو نوع دایناسور گوشتخوار بزرگ وجود داشته که محققین معتقدند آنها شکارچیان بلا منازع آن دوران بودند .
برای دریاها این میتوانست حقیقت داشته باشد . ( اندازه در شکارچی بودن باعث امتیاز رقابتی است ) اما در خشکی یک شکارچی بزرگ نیازی به شکار ندارد .
مردار خواری راحتتر است . این دایناسورها کافی بود در بالای یک صحنه شکار حاضر شوند , هیچ شکارچی دیگری امکان دفاع در مقابل آنها را نداشت .
در واقع شکارچیان باید تا میتوانستند شکم را از گوشت شکار پر می‌کردند تا شکارچی بزرگتر نرسد بتوانند از شکار خود بهره ببرند .
این صحنه را در پرندگان مشاهده میکنیم . اکثر شکارچیان مردار خوار هم هستند و تا زمانی امکان مردار خواری دارند که شکارچی بزرگتر برسد .

۱۳۹۳-۱۲-۰۶

مشکل کاهش زادآوری و مسئله مهاجرت

میدانیم که به دلایل زیادی درکشور مشکل کاهش زادآوری داریم . از طرفی یکی از روشهای جبران کمبود جمعیت ، مهاجرت به داخل میباشد . هم اکنون بیش از دو ملیون افغانی در کشور مشغول کار میباشند ( در دوره رکود تورمی !) این نشان از این دارد که این افراد مولد هستند .

همچنین گروهی از این افراد با خانواده به کشور مهاجرت کرده و یا در اینجا ازدواج نموده اند .با توجه به مشترکات فرهنگی بسیار زیاد با این کارگران  چنانچه به فرزندان این افراد تابعیت ایرانی داده شود  تا حدودی کمبود نسل در آینده را جبران نموده ایم .

کلیه روشهای جبرانی زادآوری باید  بررسی گردد ، اما این کودکان امروز در کشور ما در دسترس هستند تا ضمن تربیت آنها ، آنها را برای جامعه فردای کشورمان آماده نماییم . روشهای جلب مهاجر نیز باید مد نظر قرار گیرد . البته اولویت با افرادی باید باشد که دارای مزایای بیشتری هستند . خانواده کودکان در تربیت آنها بسیار مهم هستند . پس باید خانواده هایی را جلب نمود که والدین تحصیل کرده داشته باشند. ( پزشک ، مهندس و غیره ) بدین ترتیب خانواد های تحصیل کرده فرزندان موفقی برای کشور تربیت خواهند نمود .

بهتر است که پذیرش از کشورهایی باشد که مشترکات فرهنگی آنها با ما بیشتر باشد . کلیه کشورهای فلات قاره ایران ، دارای این شرایط هستند . یک سیستم امتیاز دهی مشابه آنچه برای کانادا استفاده میشود باید ایجاد گردد تا افراد درخواست کننده راجذب نمائیم .

کارت کار کردن و کارت تابعیت باید مشهور شود ( مانند کارت سبز آمریکا و کارت آبی اروپا ) و این برنامه ها را میتوان توسعه داد ، اما در کوتاه مدت ( همین الان ) کاری که میتواند صورت گیرد این است که به همه فرزندان مهاجران ساکن در ایران تابعیت ایرانی داده شود .

این کار بدون هزینه ، تعداد زیادی فرزند ( با فرهنگ و حتی خون مشابه ما ) به کشور اضافه خواهد نمود .

پس انداز کنندگان ایرانی چه حدود سنی دارند و انگیزه آنها از پس انداز چیست ؟

تفاوت پس انداز با مانده حساب بانکی ، نزد بانکها متفاوت است ، در اینجا صرفا به پس انداز میپردازیم .

جمعیت کشور را به سه گروه جوان ( اکثریت ) و میان سال و مسن تقسیم میگردد .

گروه جوان حداکثر تازه وارد جامعه شده و دارایی زیادی برای پس انداز ندارند ، بنابراین این گروه جمعیتی حجم پس انداز زیادی ندارند .

گروه میان سال کسانی هستند که در حال فعالیت هستند . این افراد دارایی برای پس انداز دارند ، اما معمولا این دارایی را جابجا میکنند . سرمایه گذاری – خرید و فروش دارایی و غیره .

در انتها افراد مسن دارایی خود را پس اداز کرده و از عواید آن برخوردار میگردند . این گروه بیشترین پس انداز کنندگان جامعه هستند .

( شرکتها و سازمانها نیز گر چه کمتر ، گاهی پس انداز میکنند ، اما کل پس انداز آنها نسبت به سایرین زیاد نیست )

بدین ترتیب بانکها برای جذب پس انداز باید روی افراد مسن جامعه تمرکز داشته باشند .  این پس انداز احتمالا بعد از مرگ انها بین وراث تقسیم خواهد شد . 

تصور در اجتماع

یک سری موارد قراردادی است که در اجتماع امتیازات خاصی را سبب میشود .
به محض این که گفته شود این افراد جزو خانواده شما است , نسبت به افراد حالت اجتماعی خاصی شامل " حمایت , وابستگی , حس مسئولیت , شریک اموال شدن " پیدا میشود .
برای سایر اجتماعات نیز این خصلت برقرار است . تیم ورزشی , مدرسه , همشهری و هموطن نیز شامل این موارد میشود .
جالب است این مسولیتها با گفتار بی پایه دیگران نیز اتفاق خواهد افتاد !
در واقع حدود خانواده ( از درجه یک تا طایفه و ایل ) دامنه متنوعی را در بر میگیرد . همچنین حدود شهرها و کشورها تابع قرارداد خارج از کنترل جامعه است .
اگر گفته شود افراد شهر الف ( آنسوی مرزهای فعلی ) هموطن هستند برخورد با آنها خیلی فرق دارد تا گفته شود که آنها هموطن نیستند .
صرف گفتن دیگران این مزایا را شامل خواهد شد چه موظف به آن اعتقاد داشته باشد و چه نداشته باشد .
این نکته مهمی است که همگرا سازان میتوانند از آن بهره ببرند .( همانطور که ضد همگرا سازان از آن استفاده کرده‌اند )

۱۳۹۳-۱۲-۰۵

آیا کنترل تورم گروهی از کالاها صحیح است ؟

معنای تورم این است که حجم پول در بازار ، از حجمم کالا و خدمات  قابل عرضه بیشتر است .

به این ترتیب اگر جلوی رشد قیمت گروهی از کالا ویا خدمات گرفته شود ، این افزایش قیمت به بخش دیگری از کالا و خدمات فشار وارد خواهد آورد . در نهایت میزان تورم تغییری نخواهد کرد .

انگیزه این ممانعت ، سعی در حمایت گروهی از افراد جامعه در قبال بعضی اقلام است . این افزایش قیمت در جای دیگری فشار بدتری به اجتماع وارد میکند . مانند این چند سالی که افزایش قیمت به سمت مسکن رفته و باعث عدم توازن رشد قیمت مسکن نسبت به سایر کالا و خدمات شده است .

راه کار مناسب این نیست که جلوی افزایش قیمت یک سری کالاها را گرفت . راه کار مناسب این است که این افزایش قیمت را به سمت گروه خاصی از کالاها هدایت کرد .

البته کالاهایی که دهکهای بالای درآمدی مصرف میکنند در اولویت هستند .

با جذب تورم به گروه خاصی از کالاها ، کل میزان تورم که میتواند به کالاها اختصاص یابد کاسته شده و میزان تورم کالاهای هدف قابل کنترل خواهد شد .

چگونه میتوان توان مدیریتی جامعه را بالا برد ؟

غربی ها با مطالعه و تحقیق سعی میکنند روشهایی را پیدا کنند که عوامل موفقیت سازمانها است و این روشها را بصورت دستورالعمل دراختیار مدیران ( و دانشگاه ها برای آموزش مدیران ) قرار میدهند تا انها آن را به کار بندند و سطح مدیریتی جامعه بالا رود .

البته جامعه مدیران که معمولا نمیتوانند همه این موارد را مطابق ابداء کنندگان روشها انجام دهند ، با نمره متوسط کار را انجام میدهند و کار پیشرفت میکند .

هر کدام از این روشها ، بصورت خلاقانه توسط افرادی که در شرایط مسئله قرار داشتند ارائه گردیده است . باید به مدیران اجازه داد که توان خلاقانه خود را افزایش دهند .

در واقع اقتصاد و جامعه مدیران باید به کسانی که توان ساختن راه های جدید را دارند جایزه دهند ، نه به افراد موفق قبلی . علت این رفتار سازمانها این است که برای حفظ سازمان هر کاری میکنند ، حتی اگر آن کار غیر بهینه باشد . سازمانها باید اجازه از بین رفتن داشته باشند . سازمانهای با عمر طولانی مشکلات زیادی برای خود و جامعه ایجاد میکنند که مهمترین آنها جلوگیری از تغییرات و حفظ وضع موجود است .

این یعنی زمان فعالیت هیچ سازمانی ( شرکتی ) نباید نامحدود تعریف گردد . باید عمر سازمان مشخص ( و حتی المقدور کوتاه ) باشد تا سازمانهای جایگزین بتوانند در زمان مناسب شکل گرفته و رشد کنند .

طبیعی است که صاحبان آن صنایع خود شرکتهای جدید را بخواهند بسازند . این کار غلط است و مکانیزمی برای جلوگیری از این کار باید به وجود آید مانند : شناسایی و دادن مسئولیت سازمانی جدید به افراد سازمان در شرف اتمام دوره عمر .

اقتصاد – دارایی و قدرت میتواند برای گروه ها اضافه شود ( در غیر این صورت این گروه ها جلوی رشد اجتماع را میگیرند و البته توان آنرا نیز دارند که حجم بزرگی از اجتماع را با خود همراه کنند )

تنها زمانی که رشد و توسعه و کالاهای جدید و راه های نو زیاد شود ، ثروت کل جامعه اضافه خواهد شد . 

۱۳۹۳-۱۲-۰۴

فرودگاه روی اقیانوس

روی آبهای آرام ، نوع خاصی از هواپیما هست که میتواند از روی آب نشست و برخواست داشته باشد .

برای نشستن هواپیماهای معمولی ( آنها که نیاز به فرودگاه بزرگ زمینی دارند ) به روی آب اقیانوس در حال تلاطم نیاز به اصلاح دو پارامتر داریم .

اول حل نمودن  مشکل تلاطم اقیانوس (یعنی هموار و مسطح نمودن محل فرود هواپیما ) و دوم ، محکم نمودن سطح فرود به طوری که چرخهای هواپیما بتواند روی سطحی محکم و مستقیم قرار گرفته و در طول باند با اطمینان و در حال کاهش سرعت ( یا هنگام برخواستن ، افزایش سرعت ) قرار بگیرد .

طبیعی است که فرودگاه را در کنار یک خشکی میسازند . پس میتوان بخشی از آب اقیانوس را با دیوارهای پیش ساخته محصور نمود به طوری که آب درون آن بدون تلاطم باشد ( البته با کمترین میزان تلاطم، دیواره ها هر چقدر بدون درز باشند تلاطم کاهش خواهد یافت و برعکس )

مورد مهم دوم ، محل فرود باید مستحکم باشد . این میتواند سطح بزرگی ( مانند بارجهای حمل بار ) باشد که به موتورهای روی خشکی متصل است و با سرعت مناسب ( برابر با سرعتی که هواپیما بتواند روی آن بنشیند ) روی سطح آب حرکت نماید .

درواقع هواپیما روی این قایق بزرگ درحال حرکت نشسته و با کاهش سرعت آن ، سرعت هواپیما نیز کم میشود و وزن هوپیما روی قایق بزرگ خواهد افتاد . این قایق در کنار ساحل متوقف شده و هواپیما از روی آن خارج شده و به آشیانه روی زمین منتقل میگردد و یا همانجا بار و مسافر را تخلیه و بارگیری نموده و با دور زدن روی آن مسیر عکس را پیموده و وقتی به سرعت مناسب رسید از روی قایق جدا شده و پرواز خواهد نمود .

این سیستم ، میتواند تا حدود زیادی هزینه ساخت انواع فرودگاه ها را کاهش دهد . دو مزایای غیرقابل رقابت این روش ، استفاده از عمق دریا برای طول باند پرواز میباشد . که در مقایسه با همین مقدار زمین در نزدیکی شهرها صرفه جویی بزرگی از لحاظ تامین زمین خواهد بود .

مورد دوم هزینه کمتر ساخت فرودگاه میباشد . میزان کمتر بتن مسلح  و سرعت احداث باعث صرفه جویی میزان زیادی از هزینه پروژه خواهد بود .

از طول رودخانه ها نیز برای این نوع فرودگاه ها میتوان استفاده نمود .

شهرهایی مانند بمبئی – لس آنجلس – نیویورک - لندن – پاریس و خیلی شهرهای دیگر با این روش میتوانند یک فرودگاه جدید در مرکز شهر داشته باشند .

همینطور جزایری که به صورت معمول نمیتوانستند فرودگاه داشته باشند با این روش میتوانند فرودگاه های به قدر کافی بزرگ داشته باشند .

خدا چرا مرا را آفرید ؟

میفرماید : " وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" پس برای عبادت – عبد بودن – بندگی ما را آفریده است . اما این عبادت ، نماز خواندن – روزه گرفتن و این چیزها است ؟

میفرماید : "   يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ " هر چه در زمین و آسمان است خدا را تسبیح می‌کنند .پس صرف تسبیح حسنی نیست .( دلیل نمیشود تسبیح خدا نکرد ، اما فقط تسبیح کافی نیست )

خوب ما را برای عبادت آفریده ، اما عبادت ذکر و تسبیح نیست . آیا میتوان گامی به پیش رفت ؟

میفرماید " يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿۲۹﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿۳۰﴾--  اى نفس مطمئنه (۲۷) خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد (۲۸)و در ميان بندگان من درآى (۲۹) و در بهشت من داخل شو (۳۰) "

فدخلی فی عبادی ، یعنی قبلا نبودی ، حالا که به نفس مطمئنه رسیدی در میان بندگان من درآی .

ما عادت کردیم که بگوئیم ما بنده خدا هستیم ( که البته هستیم  ) اما بندگی مقامی است که برای رسیدن به آن مقام ، نفس باید مراحلی را بگذراند . از نفس اماره به نفس لوامه تا نفس مطمئنه . سیر این نفس بحث دیگری است .

 اما خدا مرا آفرید تا عبادت بکنم که این عبادت به ( فقط ) تسبیح نیست . و این عبادت تربیت نفس است تا مرحله نفس مطمئنه .

خدا مرا آفرید تا نفس خود را تربیت کنم .

فاروق تفاوت انسان و حیوان

در اندیشه تفاوت انسان و حیوان به نکات جالبی می‌رسیم , شاید لذت بردن از هنر را جزو برتری انسان نسبت به حیوان بدانیم . اما حیوانات نیز از هنر لذت میبرند ( گر چه سلیقه آنها با ما ممکن است متفاوت باشد , مثل تفاوت سلیقه انسانها )
انواع حیوانات از موسیقی ها لذت میبرند , حیوانات خانگی در مقابل تابلوها توقف کرده و ساعتها به آنها توجه می‌کنند .
انواع پرندگان و ماهی ها در مقوله خانه سازی برای جذب جفت هنر به کار میبرند . انواع رقص و آواز و غیره نیز چه در هنگام جفت یابی و چه در زمان بعد و قبل از آن داریم .
شاید رجحان ما ( انسانها ) در تشخیص خیر و شر باشد . اما حیوانات نیز آنچه که برایشان مفید است تشخیص داده و همینطور از چیزهای مضر احتراز می‌کنند . ( و اغلب خیلی بهتر از ما انسانها )
یکی دیگر از خصلتهای انسانی تشخیص حالت بهتر است , هم در میان دو چیز خوب و هم در میان دو چیز بد .
این خصلت را فاروق می‌نامند . پس یکی از خصائل انسانی که جزو تمایز انسان و حیوان است همین فاروق بودن انسانها است که حیوانات فاقد آن هستند .