۱۳۹۳-۱۲-۰۴

فرودگاه روی اقیانوس

روی آبهای آرام ، نوع خاصی از هواپیما هست که میتواند از روی آب نشست و برخواست داشته باشد .

برای نشستن هواپیماهای معمولی ( آنها که نیاز به فرودگاه بزرگ زمینی دارند ) به روی آب اقیانوس در حال تلاطم نیاز به اصلاح دو پارامتر داریم .

اول حل نمودن  مشکل تلاطم اقیانوس (یعنی هموار و مسطح نمودن محل فرود هواپیما ) و دوم ، محکم نمودن سطح فرود به طوری که چرخهای هواپیما بتواند روی سطحی محکم و مستقیم قرار گرفته و در طول باند با اطمینان و در حال کاهش سرعت ( یا هنگام برخواستن ، افزایش سرعت ) قرار بگیرد .

طبیعی است که فرودگاه را در کنار یک خشکی میسازند . پس میتوان بخشی از آب اقیانوس را با دیوارهای پیش ساخته محصور نمود به طوری که آب درون آن بدون تلاطم باشد ( البته با کمترین میزان تلاطم، دیواره ها هر چقدر بدون درز باشند تلاطم کاهش خواهد یافت و برعکس )

مورد مهم دوم ، محل فرود باید مستحکم باشد . این میتواند سطح بزرگی ( مانند بارجهای حمل بار ) باشد که به موتورهای روی خشکی متصل است و با سرعت مناسب ( برابر با سرعتی که هواپیما بتواند روی آن بنشیند ) روی سطح آب حرکت نماید .

درواقع هواپیما روی این قایق بزرگ درحال حرکت نشسته و با کاهش سرعت آن ، سرعت هواپیما نیز کم میشود و وزن هوپیما روی قایق بزرگ خواهد افتاد . این قایق در کنار ساحل متوقف شده و هواپیما از روی آن خارج شده و به آشیانه روی زمین منتقل میگردد و یا همانجا بار و مسافر را تخلیه و بارگیری نموده و با دور زدن روی آن مسیر عکس را پیموده و وقتی به سرعت مناسب رسید از روی قایق جدا شده و پرواز خواهد نمود .

این سیستم ، میتواند تا حدود زیادی هزینه ساخت انواع فرودگاه ها را کاهش دهد . دو مزایای غیرقابل رقابت این روش ، استفاده از عمق دریا برای طول باند پرواز میباشد . که در مقایسه با همین مقدار زمین در نزدیکی شهرها صرفه جویی بزرگی از لحاظ تامین زمین خواهد بود .

مورد دوم هزینه کمتر ساخت فرودگاه میباشد . میزان کمتر بتن مسلح  و سرعت احداث باعث صرفه جویی میزان زیادی از هزینه پروژه خواهد بود .

از طول رودخانه ها نیز برای این نوع فرودگاه ها میتوان استفاده نمود .

شهرهایی مانند بمبئی – لس آنجلس – نیویورک - لندن – پاریس و خیلی شهرهای دیگر با این روش میتوانند یک فرودگاه جدید در مرکز شهر داشته باشند .

همینطور جزایری که به صورت معمول نمیتوانستند فرودگاه داشته باشند با این روش میتوانند فرودگاه های به قدر کافی بزرگ داشته باشند .

هیچ نظری موجود نیست: