۱۳۹۳-۱۱-۲۵

نگاهی به مهاجرت سالانه پرندگان ( و سایر موجودات )

هر ساله پرندگان ، گاهی تا چند هزار کیلومتر از شمال به جنوب و بر عکس مهاجرت میکنند . زمستان را در مناطق گرمسیر و تابستان را در مناطق شمالی میگذرانند .

اما این داستان از کی شروع شد ؟ شاید این داستان چند ملیون ساله باشد. چیزی در کنار تکامل موجودات . همین چهل هزار سال پیش آخرین دوره یخبندان روی زمین اتفاق افتاد .

ساحل مناطق یخی از جنوب اروپا تاشمال هندوستان و میانه چین ادامه داشت . به همین ترتیب مناطق یخ زده جنوبگان نیز تا اواسط آمریکای جنوبی و جنوب آفریقا را در بر میگرفت . همچنین سطح دریاها نیز حدود 80 متر پایین تر از وضعیت فعلی بود .

در آن زمان مسافت مهاجرت پرندگان ( و سایر موجودات مهاجر از پروانه های آمریکایی گرفته تا والهای اقیانوسی ) خیلی کمتر بود . شاید با ذوب شدن یخها کم کم مسافت مهاجرت اضافه شده و موجودات مهاجر ، کم کم  بر مسافت مهاجرتشان افزوده اند . و طبیعی است که کسانی که نتوانسته اند ( ضعیفها یا نژادهای کم توان ) یا از بین رفته اند و یا به گونه دیگری ادامه حیات داده اند . ( تغییر الگوی غذا و زیستن و غیره )

اما به عقبتر که برویم شاهد سه دوره یخبندان قبلتر نیز خواهیم بود . پس موجودات با این دوره های یخبندان خود را وفق داده اند . مسافت خود را کم و زیاد کرده اند .

باز هم عقبتر و به نیای پرندگان که برسیم ، میبینیم که انواع دایناسورها نیز مهاجرت میکردند . مهاجرت آنها با توجه به این که امکان پرواز نداشتند . بر روی زمین ، مسیرهای در دسترس را شامل میشده است . و به یاد داریم که شکل زمین در آن روزگاران نیز متفاوت بوده است .

پس اولین مسیرهای مهاجرت دایناسورها ، شکل دهنده حرکت های بعدی بوده است . با تغییر شکل زمین ، این مسیرها کوتاه و بلند میشده ( سالی چند سانت ) و یا با تغییر اقلیم ( کوه زایی – خشک و کویری شدن یا مزطوب شدن بخشی از زمین – جدا شدن قاره ها ) مسیرها تغییر میکرده است .

با بررسی همه این موارد میتوان به الگوهای اولیه دایناسورها برای مهاجرت پی برد و الگوهای بعدی پرندگان و سایر موجودات را تخمین زد .

هیچ نظری موجود نیست: