۱۳۹۳-۱۱-۱۲

هزینه آموزش و پرورش در اسلام

آموزش سواد و مراتب بالاتر در اسلام تاکید شدید شده است . اولین آیات الهی فرمان حق است به خواندن و این حاصل نمیشود مگر نوشتن بوده باشد .

در مالیات اسلامی مبحثی است به نام زکات – زکات به معنی مالیات اسلامی است و در خصوص هزینه کردن آن کتابهای زیادی نگاشته شده است .

یکی از موارد هزینه کردن زکات ، آموزش مردم ( خصوصا برای باسواد کردن ) است .

به طور طبیعی به نسبت ثروت ( زکات نیز بخ نسبت ثروت پرداخت میشود ) ، اهالی یک محل نسبت به تامین هزینه برای باسواد کردن فرزندان خود اقدام باید نمایند .

این که امروز چگونه این منابع از همه مردم دریافت و به راه آن اختصاص یابد خود مسئله ای دیگر است . اما اسلام در قوانین خود قبلا این پیش بینی را داشته و راه عملی آن را نیز ( لااقل برای مدت زمانی ) اجرا نموده است .

امروز قانونگذاران باید راه کار مناسب را برای هدایت این مالیات را جهت این امر بیابند و مشکل هزینه سنگین آموزش را از دوش دولتها بردارند . دولها روی کنترل استانداردها و بازرسی  و غیره باید سرمایه گذاری نمایند . امری که از عهده سایر نهادها نمیتواند برآید .

نکته اصلی این است که :

مالیات اخذ شده در هر سرزمین ( روستا – شهر و ...) ابتدا در محل هزینه میشود ، سپس اگر زیاد آمد به سرزمینهای اطراف ارسال میگردد تا کسری هزینه آن مناطق را پوشش دهد .

گفته شده اگر در جایی زیاد هم می آمد ، سفره انداخته و خلق را غذا میدادند ( حبس مال نمیکردند ) البته بعدها ، برای کارهایی مانند لشگر داری و کارهای دیوانی ، نوع دیگری از مالیات به عنوان خراج مطرح گردید که بحثی است جدا .

هیچ نظری موجود نیست: