۱۳۹۵-۱۰-۱۰

معجزه کمتر گفته شده رسول خدا


بدون سایه بودن جسم مبارک حضرت رسول خدا , موردی است که کمتر به آن پرداخته شده است.
در صحت موضوع بحثی نیست, زیرا توسط افراد زیادی عنوان شده و کسی این صفت ایشان را رد نکرده است.  نه تنها از معاندین زمان ایشان,  بلکه در زمانهای بعد نیز کسی منکر این مطلب نگشته است.
جدای از ویژگی وجود مبارک ایشان که سایه نداشتند. جسم مبارک ایشان این صفت را به لباسها نیز منتقل مینمود. یعنی هر لباسی که به تن میکردند, آن لباس نیز سایه ایجاد نمیکرد.
این معجزه حضرت,  صفتی بود که سایر پیامبران بروز نداد بودند و مختص ایشان بود.
اگر قصد معنا کردن این صفت را داشته باشیم, میتوان گفت وجود مبارک حضرت,  فقط در مقابل نور خورشید مانع نبود. نور خورشید مثل نور الهی است. از جنبه رحمت و رزاقی و حیات بخشی و غیره.
سایر موجودات سایه دارند. یعنی جاذب این الطاف هستند. کسی که سایه نداشته باشد, این ویژگی‌ها را جذب نمیکند. یعنی اولا فوق مرتبه جذب حیات مادی است. ایشان بعد از رسیدن به مقام قاب قوسین, صفات و نیازهای جسمانی را پشت سر گذاشته و در عین " ان بشر مثلکم " (من بشری مانند شما هستم ) " یوحی الیه"(به من وحی میگردد )
به واسطه آن وحی الهی و با آن وحی که با سایر پیامبران متفاوت بود ( هیچ دو نفری یکسان نیستند. آثار وحی رسول‌الله یکی قرآن است در عالم بیرون و دیگری بدون سایه بودن جسم و البسه در عالم درون ) سایه یعنی مانع , مانع درون به بیرون نداشتند. حال همه کس را در درون دیده و از وجود ایشان, عالم بالا قابل مشاهده بود ( و هست که ایشان به زمان خاصی محدود نبودند. رسول خاتم بودند. یعنی از زمان خود تا آخرالزمان )
تا اینجا برای شروع مبحث کافی است. السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته . السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

۱۳۹۵-۱۰-۰۹

ویژگی همسفر

انتخاب همسر و همسفر خیلی مهم است . اما مهمتر از آن توجه به ویژگیهای همسفری است . 

در سفر زمانی که گروهی ( یا زوجی برای طی زندگی مشترک ) حرکت میکنند، خیلی مهم است که رعایت همسفر را نموده و خواست همسفر را بر خواست خود مقدم دارند .

زمانی که این ویژگی از همه صادر شود ( ولو از یکی کمتر ) سفر به راحتی طی خواهد شد و سفر به همگان خوش خواهد گذشت.

شاید یکی از دلایل رشد طلاق ترجیح خواست خود نسبت به خواست همسفر است .

موارد اینچنینی از مواردی است که افراد بالغ باید داشته باشد . با داشتن این ویزگی تا حدود زیادی مشکلات سفرها حل خواهد شد.

۱۳۹۵-۱۰-۰۷

جای خالی وکیل پزشکی در بیمارستانها و مراکز درمانی


هنگامی که برای یک نفر حادثه‌ای در مراکز درمانی رخ دهد, حادثه دیده در فکر یافتن قصور مرکز درمانی نیست و این در حالی است که تخصص اینکار را نیز ندارد.
لازم است در همه مراکز درمانی افرادی حضور داشته باشند ( که از شبکه درمانی حقوق نگیرند ) که به مراجعات مراکز توجه نموده و در صورت مشاهده امر ناصواب بخصوص کوتاهی کادر درمانی در خدمات مراتب را پیگیری و فعل خطا را به محکمه قضایی ارجاع دهد.

عرضه سهام موسسات خیریه در بورس


موسسات خیریه نیز میتوانند از بورس استفاده نمایند. این کار فراتر از دریافت صدقه خواهد بود.
افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری میکنند در مقاطع زمانی خاص ( وقتی که سهام را به پول تبدیل کرده‌اند و منتظر هستند تا شرایط برای خرید سهام دیگری آماده شود ) و یا علاقه‌مند هستند که درصدی از سرمایه ایشان در امور خیریه سرمایه‌گذاری گردد, بورس میتواند شرایط مناسب برای گردش مالی را در این قبیل موارد فراهم آورد .
با بورسی شدن امور خیریه و مشارکت عمومی مردم در این موسسات ضمن اینکه فرهنگ مشارکت و خیریه توسعه یافته تا حدود زیادی نیز منابع مالی موسسات خیریه نیز فراهم خواهد یافت.

۱۳۹۵-۱۰-۰۴

خطر زمین خواری مرداب انزلی

خطر زمین خواری مرداب انزلی
مشکل زمین خواری در همه جا برقرار است و اطراف مرداب انزلی نیز از این آفت در امان نیست.
با توجه به اهمیت زیست محیطی مرداب انزلی و مشکلات جاری این مرداب لازم است دقت مضاعف برای مشکل زمین خواری اطراف مرداب صورت پذیرد.
نقشه‌ها معرف پیشرفت زمینهای شخصی به سمت مرداب میباشد.
چه کسی باید مرداب را حفظ کند؟

مدرک صدور میزان زیاد ابریشم ایران به چین و هند و اروپا , راه ابریشم در آن زمان وجود نداشته است

مدرک صدور میزان زیاد ابریشم ایران به چین و هند و اروپا , راه ابریشم در آن زمان وجود نداشته است
توجه به سفرنامه‌ها,  بخصوص آنچه اروپاییان در خصوص ابریشم و ایران نگاشتند, بیان میدارد که ایران مرکز صدور انواع پارچه بخصوص پارچه ابریشمی به اروپا و آسیا بوده است. راه ابریشم از چین به اروپا وجود نداشته و مطرح کردن آن ناشی از اشتباه نویسندگان صده اخیر است.
http://donya-e-eqtesad.com/news/1084147

۱۳۹۵-۱۰-۰۳

یک راه محتمل برای سفر در زمان


دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند ما دو بعد زمان دارین و آنچه حس میکنیم ,بردار برآیند زمانی است.
در اینجا قصد نداریم دو بعد بودن زمان را ثابت کنیم. اما برای استفاده از این دو بعد میتوان تجهیزات و ماشین‌آلات خاصی را طراحی نمود تا در روی یکی از بردارها حرکت کرد , در حالی که بردار دیگر ثابت است. چنانچه زمان این ماشین را با حالت بدون استفاده از ماشین مقایسه کنیم به نوعی سفر در زمان صورت گرفته است.
یعنی زمان برای سرنشین این دستگاه میتواند کندتر یا سریعتر از مردم عادی بگذرد.
با این ماشین میتوان سفر یکطرفه به زمان آینده داشت.
در حالت توقف زمانی در یکی از ابعاد نیز بدین معنی است که در زمان ثابت میتوان مسافت های طولانی را طی نمود. با توقف حیات توسط سرمایش برای سرنشین دستگاه نیز میتوان زمان را نگاه داشت. این یعنی در زمان کوتاه یا تقریبا صفر میتوان به سیارات دوردست منظومه شمسی یا حتی منظومه های دورتر رسید.
برای این سفرها نیازی به کرم چاله ها و سایر تئوری های مشاهده نشده نداریم.
مقوله حرکت در یک بعد زمان را در خودروهای معمولی داریم و حرکت در دو بعد را در سقوط آزاد اجسام در جاذبه مشاهده کرده‌ایم.
بردارهای زمان توسط جاذبه به یک میزان منحرف گشته و زمان حسی ما برآیند دو بردار زمان است.  این در حالی است که حرکت مستقیم و با سرعت ثابت, فقط روی یک محور زمان حرکت میکند. ( راهنمایی : اندازه‌ها را روی محور زبان بصورت پارامتر قطبی ببینید و محاسبه کنید )

تفاوت اندازه کشورها و رفتار و نقش انها در جهان با مثال " ایران و آمریکا "


در سازمان ملل متحد یک کشور اقیانوس آرامی با درآمد سالانه چند میلیون دلاری و جمعیت چند ده هزار نفری با چین و آمریکا مساوی و هر کدام دارای یک حق رای هستند !

این امری غلط است . در تصمیماتی که روی انسانها و روابط آنها تاثیر دارد ، میزان جمعیت و نقش آنها در جهان ( تولید ناخالص داخلی ) تفاوت مهمی است که باید در نظر گرفته شود .

در اینجا ایران را با آمریکا مقایسه میکنیم .قبل از ادامه یادآور میگردد که یک نفر نیز در مقابل مردم کل جهان حق زندگی و داشتن آزادیهای فردی و استقلال برقراری خواست خود را دارد . اما در اینجا مسئله فرد نیست و بحث بررسی جوامع مثل شرکتها و نقش تعاملی آنها با یکدیگر مطرح است. ( کشور نیز یک شرکت ملی است که برای حفظ منافع مردم کشور تشکیل شده است )

برای سهولت درک فرض میکنیم دو نفر با ابعاد سرزمین گالیور و مردم لی لی پوت داشته باشیم . این تفاوت چه میزان خواهد بود؟ برای اندازه گیری تفاوت دو پارامتر جمعیت ( به عنوان عرض ) و تولید ناخالص داخلی ( طول – قد ) را در نظر میگیریم .

ایران با تولید ناخالص ملی حداکثر 404 میلیارد دلار و آمریکا با تولید ناخالص داخلی 17496 میلیارد دلار ( در سال 2014 ) . جمعیت ایران نیز کمتر از 80 میلیون نفر در مقابل بیشتر از 324 میلون نفر ساکن آمریکا قرار خواهند گرفت.

حال به ابعاد بدنی این دو انسان فرضی توجه کنیم .

اگر ایران را یک فرد نرمال با قد 180 سانتی متر و عرض شانه نیم متر در نظر بگیریم ، آمریکا چه اندازه ای خواهد داشت ؟

نسبت 80 به 324 چیزی حدود چهار برابر میشود . آمریکا عرض شانه 4 برابری دارد . چیزی بیشتر از دو متر عرض شانه !

اما تفاوت قد گالیور خیلی بیشتر است .تفاوت 400 تا 18000 چیزی حدود 45 برابر  یا به عبارتی 81 متر قد خواهد داشت !

اگر بخواهیم حس بهتری داشته باشیم ، گالیور مورد نظر دارای قد یک ساختمان 27 طبقه خواهد بود ( با تقریب 3 متر در هر طبقه )

حال اگر این دو موجود قصد درگیری داشته باشند سرنوشت مشخص خواهد بود . گر چه برای انسان معمولی که با گالیور روبرو شده ، استفاده از روشهای معمول مقابلع غلط و مرگ آفرین است ، اما راه هایی برای صدمه زدن به گالیور وجود دارد که موضوع بحث اینجا نیست .

اندازه کشورهای بزرگ و تاثیر آنها در جهان بسیار متفاوت با کشورهای کوچک است . در واقع آمریکا یک کشور نیست . هر ایالت آن یک کشور و سیستم مدیریت آمریکا یک سیستیم اتحاد کشورها است . این روش در زمان جنگ سرد تبلیغ میشد و رویای آمریکایی را برای مردم جهان ایجاد میکرد . بعد از شکست شرق ، آمریکا نتوانست از این نقطه قوت خود استفاده کند و دنیا را متحد نماید . همه کشورها در قالب اتحاد آمریکائی میتوانستند به اتحادیه مشترکی بپیوندند و رفاه نسبی مردم جهان ، ضمن حفظ استقلال در حدود مردم آمریکا قرار میگرفت . اما اینگونه نشد.

برای نقایسه کشورها باید معادل سازی جمعیتی و نقش اقتصادی را مد نظر قرار داد. کشور کویت با جمعیت ناچیز در مقابل عراق نقش همان گالیور و یک فرد عادی را داشت . با یک ضربه نابود گردید. اما نقش مالی ( و البته نفتی آن ) باعث شد تا قدرتمندان جهان با دریافت آن مبالغ مالی ( از کویت و سایر همسایگان ) با عراق مقابله کنند.

اندازه آنها با عراق نیز چیزی در حد گالیور و یک فرد عادی بود !

لازم است کشورها نقش و اندازه خود در منطقه و اتحاد با همسایگان منطقه ای و فرا منطقه ای را مد نظر قرار دهند.با داشتن یک ارتباط کافی با دیگران میتوان شرایط تعادل ناپایدار کوتاه مدت را ایجاد کرد . برای پایداری بلند مدت لازم است که اندازه کشورها بزرگ شود . اتحاد با همسایگان و بزرگ شدن بهترین حالت ممکن است . کشورهای هم اندازه معمولا با یکدیگر برخورد نمیکنند ، زیرا در صورت برخورد آسیبهای پر هزینه به ایشان وارد میگردد . آنها حداکثر از دور برای هم خط و نشان خواهند کشید .

اصفهان جدید


 

شهری مثل اصفهان به حداکثر میزان رشد خود رسیده است . باید فکری کرد تا جمعیت اصفهان کاهش یابد . اما این اضافه جمعیت و جمعیت جدید مهاجر کجا باید بروند ؟

اصفهان جدید پاسخ مسئله است . در فاصله صد کیلومتری شهر فعلی میتوان پایه شهر جدید را ریخت . طراحی شهر چند میلیون نفری جدید و ارتباط اداری آن با شهر قدیم میتواند هدایتگر جمعیت به اصفهان جدید باشد .

جمعیت بازنشسته و غیر فعال ، کلیه ادارات دولتی میتوانند برای شروع به شهر جدید منتقل گردند. طراحی فعالیتها در این شهر از طراحی محلات ، فروشگاه ها ، ایجاد فضای اداری ارزان دارای خدمات استاندارد ، میتواند شروع کسب و کارها در زمینه های تجارت ، بورس و امور مالی ، نوشتن نرم افزار ، هوش مصنوعی و روباتها ، شرکتهای هوانوردی و بسیاری موارد دیگر را در اولویت قرار دهد .

برای شروع میتوان به وزارت شهرسازی دستور شروع مطالعه را داد . بعد از طراحی نوبت به سرمایه گذار میرسد که مردم اصفهان بهترین سرمایه گذران هستند . آنها از مواهب این طرح نیز بهره مند خواهند شد . 90% سهام توسط مردم اصفهان وسایر نقاط کشور میتوانند تامین شود . بخش دولتی فقط شاهد و ناظر خواهد بود . این امر کمک میکند تا سوء استفاده از این واقعه به حداقل برسد .

بتدریج و طی یک نسل میتوان سنگینی جمعیت اصفهان را به نقطه دیگری منتقل نمود . این کار را در مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر نیز میتوان انجام داد .

​کتب عرفانی و خوانندگان


در نوشته های کتب ( همه کتابها ) نکاتی است که توجه به آن کمک میکند تا انتظار خواننده از کتاب محدود گردد .
در هر ارتباطی گوینده تصوری دارد و برای انتقال آن به دیگری معمولا از کلمات استفاده میکند . در کتاب نویسی نیز این چنین است . ( محدودیت نوشته با سخن چهره به چهره بسیار بیشتر است زیرا بازخورد و اصلاح سخنوری حذف میشود . همچنین بخش بزرگی از انتقال اطلاعات شامل حالات چهره و بدن  و شدت و ضعف صدا میشود که در نوشتن از این بخشها محروم هستیم )
اما آنچه بیان میشود لزوما آن چیزی نیست که در ذهن خواننده تصویر میگردد. این تفاوت زیاد است و بستگی به تجربه طرفین از موضوع مورد بحث و گاه تجربه زندگی شخصی و موارد دیگر حتی محیط مطالعه دارد.
حال تصور کنیم برای همگان سخنی نوشته شود . این سخن با تجارب شخصی همگان معانی مختلفی را در ذهن دیگران تصویر میسازد .
شرایط را سخت تر میکنیم . برای کسانی که در یک دره کوهستانی زندگی میکنند ، شرح "کوه اورست" را مینویسیم.
دیگران چه میزان از واقعیت را درک میکنند ؟
در درجه اول یادآور باید شد که ما نیز " کوه اورست " را بدرستی نمیشناسیم . حداکثر از آن تصویر کلی داریم . شاید از چند جناح مختلف . فرض کنیم عالم تر هستیم ، از آن در چند وجهه بالا رفته ایم ، آیا ما نیز " کوه اورست " را میشناسیم ؟
بدیهی است که خیر . این کوه دارای آنچنان عظمت و جوانبی است که یک عمر برای پی بردن به وجوه آن نیز ناکافی است .
حالا کسی را در نظر بگیریم که کتاب شرح کوه اورست را خوانده باشد ( از یک یا چند نویسنده ) و سپس به عنوان عالم بخواهد شرح کوه را برای ساکنان دره بنویسد !
آن شخص بظاهر عالم چه خواهد نوشت ؟ و دیگران چه درک خواهند کرد ؟
هر دو فهم با واقعیت بسیار فاصله خواهد داشت . تصور کنید این افراد بعنوان عالم بخواهند با فرد کم سوادی که قله را فتح کرده اظهار فضل کنند. صحنه شبیه یک داستان کمدی خواهد شد . فرد فاتح قله ( که از یک وجهه قله را فتح کرده ) توان توضیح واقعیت را برای آنها ندارد .از طرف دیگر آنها مطمئن به دانش خود هستند!
اما واقعیت پیچیده تر از این است . آنچه در مفاهیم عرفانی درک میگردد بسی فراتر از این است . دنیای سفر کنندگان در درون خود با غرق شدگان در " عمل و عکس العمل " دنیای مادی تفاوتهای بزرگی دارد . آنجا نیز عمل و عکس العمل داریم . اما همه داستان این نیست.
حال تصور کنید شخص بزرگی از عالم عرفان به مرتبه بالائی رسیده باشد و متنی را بنویسد . اولا آنچه نوشته از زاویه دید خود بوده و آن مطلب خیلی بزرگتر از حدود هر انسانی است . دوم با مشکل کلمات مواجه بوده ، آن مفاهیم را در قالب کلمات پیچانده است و ثبت کرده است . حالا خواندن دیگران و میزان درک آنها از آن واقعه چه میزان خواهد بود ؟
( بگذریم که بعضی علوم در شرح سخن بزرگان عرفان غیر مرتبط است. مثلا علم کلام در سخن بزرگان چه خروجی از واقعیت را میتواند بیان نماید ؟ جای تعمق دارد )
اما برای مبتدیان راه خواندن کتب لازم است . کسی که از محله منزل خود خارج نشده ، ابتدا شرح جنگل و کوه را خوانده و در او تشنگی رسیدن قوت خواهد گرفت ( اصل تشنگی در درون هر انسانی بصورت ودیعه الهی موجود است )
همچنین برای کسانی که در کوه و جنگل و بیابان راه در حال حرکت هستند ، شرح احوال روندگان دیگر در شرایط مشابه باعث میشود که اولا مغرور نگردند ، در ثانی به این مرحله راضی و متوقف نشوند و در ثالث میل به مرحله بالاتر قوت حرکت بیشتر را فراهم آورد.
پس خواندن کتب سابقین تا مرحله مورد نظر نویسنده برای همگان سودمند است. اما قرآن که فوق همه کتب است برای رونده برای همیشه سودمند و راهنما است . و این کتاب گر چه کتاب است ، اما در میان کتابها استثناء است . فوق کتاب است . سخن حق حی مجید است با بنده .
از این مختصر متوجه میشویم که کسی توان شرح کتب عرفانی سابقین را دارد که به آن مرحله رسیده باشد و از بالا به آن مرحله نگریسته باشد . او توان بازگوئی حقیقت را دارد و درک میکند که سائل از چه زاویه دیدی به کوه مینگرد ( سائل در کدام دره قرار دارد و با دانش او چه میزان از حقیقت تصور شده است ). آنچه در حد او باشد بیان میکند.
پس " انالحق " حلاج از زاویه دید حلاج در مکان و موقعیت خاصی از کوه " واقعیت " بوده و همینطور گفتار و نوشتار همه سابقین.
تلاش برای درک گفتار آن بزرگان ، بدون حرکت و رفتن آن مناظر ، امری محال است. توضیح آن نیز امری غیر لازم است . هر کس رسید درک میکند ، برای دیگران وبال است و حجاب است .
آنچه مهم است حرکت است . 124 هزار پیغمبر آمدند که بگویند از اینجا که هستی قدمی پیشتر آئید . و بقیه اولیا نیز هر آنچه گفتند در پی پیغمبران برای همین بود . همه کتابها همین است .  که :
ای خلق قدمی پیشتر روید.
والسلام