۱۳۹۲-۰۶-۱۹

یک استراتژی ممکن برای بعد از سال 2050

در دنیای سالهای بعد تغییرات استراتژیک زیادی در جهان اتفاق خواهد افتاد. از جمله
از جمله در دنیای آن روزها ، از دو ابر قدرت شرق و غرب خبری نخواهد بود . در مبارزات جنگ سرد جدید ، این دو کشور ضعیف شده و با فروپاشی و یا بدون آن ، دیگر در صحنه های این روزها اثر زیادی نخواهند گذاشت.
در این روزها دو کشور چین و هندوستان هریک با بیش از یک و نیم ملیارد نفر جمعیت ، هر یک ابرقدرت های بزرگی خواهند بود.در کنار ایشان منطقه ای شامل ایران فعلی و سایر کشورهای همسایه آن ( و اغلب مسلمان ) خواهد بود 
سایر کشورهای مسلمان جنوبی  و از جمله کشورهای شمال آفریقا در گروه دیگری خواهند بود. کشور اسرائیل نقش زیادی نخواهد داشت ولی کشور ترکیه به عنوان حائل و حمایت اروپا نقش آفرینی خواهد کرد.
مانند سایر جنگ های جهانی جنگ بین این سه منطقه اقتصادی ( هندوستان – چین – فلات ایران ) نیز بدلیل مسئله منافع احتمالا اقتصادی شروع خواهد شد.
اروپا در این میان به عنوان یک منطقه دفاعی به ایران نگاه خواهد نمود و ایران نیز به عنوان یک عقبه و تکیه گاه به اروپا نگاه میکند. ترکیه بعنوان  پل ارتباطی ایران با اروپا ، در حمایت ایران خواهد بود. سایر کشورهای مسلمان و شمال آفریقا نیز بدلیل پارامترهای استراتژیک و نزدیکی فرهنگی و اهداف مشترک با ایران خواهند بود.
این سه کشور بزرگ ( چین – هندوستان – ایران ) با یکدیگر در تعامل خواهند بود. طبیعی است که دو تا از این سه کشور با یکدیگر متحد شده وبر کشور سوم پیروز خواهند شد.
اگر چین و هند با یکدیگر متحد شوند ، جلوی سه ملیارد نفر را گرفتن بسیار مشکل خواهد بود. و نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد.
به دلیل مناسبات قدیمی، احتمال این که ایران با هند یک ارتباط استراتژیک داشته باشند زیاد خواهد بود.اما تا آن روزها ، ممکن است شرایط تغییر نماید، بنا براین روی این اتحاد نمیتوان حساب کرد.
از طرفی لازم است در هر دو کشوری که جمعیت بالای یک ملیارد نفر دارند بررسی های لازم و استراتژیهای لازم طراحی و در طی زمان به کار گمارده گردد.

هیچ نظری موجود نیست: