۱۳۹۲-۰۶-۲۱

در ارتباط با بوجود آمدن و فرو پاشی قدرت های بزرگ جهان

یکی از مواردی که میتوان به آن پرداخت ، درآمدها و ثروتهای باد آورده است. ثروت آمریکای جنوبی برای اسپانیا  باعث شد که امپراتوری اسپانیا شکل بگیرد و با حجوم مقدار زیادی طلا به بازار اسپانیا باعث افزایش تورم در آن کشور شد. تا در نهایت باعث از بین رفتن اقتصاد مولد و سالم بومی و افزایش فساد در کشور گردید. این موارد با توجه به رقابت برای کسب قدرت در سطح جهان باعث گردید تا قدرت اسپانیا افول نماید.
این داستان را برای بسیاری از قدرتهای قدیم و جدید میتوان تعمیم داد .
یک نکته که در این داستانها نهفته است ، این است که قدرت اقتصادی و جهانی ، هم سنگ هستند. شما نمیتوانید قدرت بزرگ و تاثیر گذار جهانی باشید در حالی که اقتصاد ضعیفی دارید ، و بر عکس.
کشور ایران با جمعیت یک دهم درصد  جمعیت جهان ، متاسفانه دارای بازرگانی خارجی کمتر از یک دهم درصد تجارت خارجی جهانی  است.
مطلوب همه انسانها است که نیروهای بالقوه را تبدیل به فعل کنند و نهایت حدودی که قابل دستیابی است طی نمایند. این حرکت نه تنها برای یک کشور( در اینجا کشور خودمان ) مطلوب است ، اما این نهایت با افزایش توان کشورهای دیگر افزایش خواهد یافت . یعنی در یک جمع قوی ، توان قویتر شدن هر یک از اعضاء تیم اضافه خواهد شد تا این که به تنهائی در پی توانمند شدن باشد.
باید در این میان ضمن تلاش برای رشد بیشتر ، به دیگر کشورها نیز کمک کنیم تا قوی تر شوند ، به این ترتیب امکان توانمند تر شدن خودمان را فراهم نموده ایم.

هیچ نظری موجود نیست: