۱۳۹۵-۰۱-۱۶

ترافیک و مورچه ها


فرض کنیم خطوط اتوبوس و مترو را زیاد کردیم ( به حد کافی ) و هزینه آنرا نزدیک به صفر رساندیم . چه اتفاقی برای جامعه خواهدافتاد ؟ مشکل ترافیک حل خواهد شد ؟
خیر – بدتر خواهد شد !
با تسهیل رفت و آمد تنها سبب خواهیم شد که هزینه کارگر ( ساده یا متخصص ) برای واحدهای اداری ( و غیر اداری ) مرکز شهرها کاهش یابد . بنابراین به جای این که مانند زمانهای قدیم ،" که مردم برای رفتن به سر کار چند خیابان را پیاده طی میکردند " در حال حاضر با تعویض چند خط مترو و اتوبوس چند ساعتی در روز را مردم برای رفت و آمد به محل کار طی میکنند . در واقع با گسترش خدمات حمل و نقل عمومی باعث میشویم حومه نشینی افزایش یابد . این امر فی نفسه نه خوب است و نه بد . باید هر مسئله را در جای خود بررسی نمود .
برای کاهش ترافیک برعکس باید شرایط تردد خودرو و رفت و آمد را محدود و کم نمود .
تصور کنید که در خانه مورچه ها ترافیک درب ورودی و مرکز نگهداری غذا زیاد شود . در آنصورت آنها به راحتی یک مرکز جمع آوری غذای دیگر در جای دیگری طراحی و اجرا خواهند نمود . آنها تونلهای موازی احداث نمیکنند .
اگر آنها میتوانستند مترو و خطوط ویژه برای این کار و در مسیر مذکور داشته باشند ، حتما این کار را کرده و با مشکل ترافیک مواجه میشدند . اما خوشبختانه آنها بر اساس ظرفیت طبیعی تردد کار میکنند . اگر ترافیک زیاد شد ، کل ترافیک را کاهش میدهند .
خوب است از مورچه ها درس بگیریم و مراکز تردد را به محل زندگی مردم نزدیک کنیم . برای تردد محدودیتهای بیشتر ایجاد نمائیم . ( مثلا ممنوعیت تردد ساعتی در بعضی مسیرها ) بدین وسیله مردم ناچار خواهند بود برای سر کار رفتن ، نزدیک محل کار زندگی نمایند و به این وسیله بسیاری از ترددها کم خواهد شد .

این مبحث را میتوان بسیار امتداد داد و راه کارهای ممکن نیز زیاد است . کارشناسان باید بررسی همه جانبه نموده و بهترین راه کارها را ارائه نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: