۱۳۹۵-۰۱-۱۶

برای جامعه نیز مهم است که " من عرف نفس ... "

 سازمانهای جاسوسی اقوام و جوامع را بسیار بهتر از خود آنها میشناسند . خود جوامع دارای افراد متخصص استفاده ( و سوء استفاده ) از ویژگیها و آداب و رسوم خاص هر جامعه ای را ندارند . دانستن این ویژگیها نیز برای ایشان سود مالی ندارد . در حالی که این متخصصین در اختیار سازمانهای اطلاعاتی خارجی است و البته آنها از این دانش سودهای زیادی برده و میبرند .
با توجه به سالهای زیاد استفاده و تجارب ایشان از این اطلاعات ، دانشنامه های زیادی از این موارد را گردآوری نموده ومیتوانند به کارشناسانشان نیز تدریس نموده و از این دانش بهره لازم را ببرند .
اما برای اقوام و جوامع ، شنیدن و حتی تصور این که در گذشته از ایشان سوء استفاده شده و خود ایشان یا پدرانشان در جهت اهداف بیگانگان کارهائی انجام داده باشند ، نوعی تابو محسوب شده و از ابتدا با آن مخالفت میکنند .
خدمات ایل ها و اقوام بزرگ ایرانی برای حفظ امنیت کاروان جابجائی ملزومات جنگی متفقین از مواردی است که نمیتوان آنرا کتمان نمود . قدرتهای بزرگ بدون اطمینان از حمایت اقوام ایرانی وارد ایران نمیشدند . هزینه جنگ پارتیزانی با اقوام ایرانی به قدری بالا بود که حتی امروز به دلیل امکان وجود این نوع مبارزه ، آمریکا جرات حمله نظامی به ایران را نکرد و متوجه شد که حتی تصرف و انهدام کامل پایتخت و شهرهای بزرگ ، این به معنی پیروزی نخواهد بود . ملت و اقوام ایرانی در جنگی طولانی نفر به نفر با بیگانگان خواهند جنگید .
اما غربیها چه کردند که حمایت اقوام را جذب کردند . ویژگیها و آداب و رسومم ما که قابل سوء استفاده است چیست ؟
به مصداق حدیث " من عرف نفس ، فقد عرف رب " نه تنها افراد بلکه جوامع نیز میتوانند نسبت به شناسائی خود اقدام کنند . در واقع جوامع نیز نفسی دارند و جامعه نیز میتواند خدای خود را بشناسد . با شناخت جامعه ، دیگر جامعه به فرعونها تعظیم نخواهد کرد . میدانیم که امام سوم شیعیان را به بهانه خروج از دین اسلام تکفیر کردند !
اگر جامعه خود و نقاط ضعف خود را میشناخت ، با این بهانه نمیتوانستند امام سوم شیعیان را تکفیر کنند .

ما نیز باید خود را بشناسیم . دانش همیشه راه گشای ما و همه جوامع بوده است . وقت آن است که از ظن و گمان به دانش و یقین بازگردیم . انشاءالله

هیچ نظری موجود نیست: