۱۴۰۱-۱۲-۱۴

مردم در همه انقلاب ها چه می خواهند ؟

مردم دو دسته مطالبات دارند یکی عمومی است و دیگری اختصاصی .
خواسته عمومی همه انقلاب ها این است که وضع اقتصادی و اجتماعی مردم مناسب نیست و آنها می خواهند این وضعیت بهبود یابد . ایده آل این است که کاملا خوب شود . اما واقع بینانه آن این است که از فاجعه موجود بهبود پیدا کند .
این مورد را به صورت اشتراک در همه انقلابها بخصوص معروف های آن در انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب فرانسه مشاهده می کنیم . همینطور سایر انقلابات آمریکای لاتین و انقلاب چین و حتی انقلاب آمریکا و غیر آنها . 
اما خواسته های خصوصی هر انقلاب شامل آن مواردی می شود به صورت اختصاصی در هر کشوری وجود دارد . مانند آپارتاید در آفریقای جنوبی و فلسطین و لغو امتیازات خاص انگلیسی ها در هندوستان و غیر آنها .
اما آنچه به منصه ظهور می رسد و آنچه با زبان زمانه بیان می شود موارد دیگری است . مثلا در شوروی و کوبا و جاهای دیگر مردم به سمت کمونیست هدایت شدند و آمال خود را در پیاده شدن کمونیست می دیدند . 
این که مردم هدایت پذیر هستند و به سمتی هدایت می شوند امری طبیعی است . اما هوشمندی مردم در این موارد می تواند باعث بهبود دستاوردها گردد.
در اکثر انقلاب ها گروهی که قدرت را به دست می گیرند ، ادعای درک انقلاب و وارث انقلاب بودن را می کنند . آنها شرح خود از خواست مردم را مطرح می کنند و خود را به عنوان محافظ خون های ریخته شده نمایش می دهند . 
انقلاب های موفق شده نیز در درجه اول هدف خود را ماندگاری می گذارند و این به صورت بالقوه می تواند آنها را از اهداف اولیه دور نماید . 
با زاویه دید تحلیلی نقاط اشتراک و نیت همه انقلابها می توان آنها را دسته بندی کرد و نقاط اشتراک آنها را یافت . همچنین علل خارج شدن آنها از مسیر اصلی قابل مشاهده خواهد بود . 
متخصصین می توانند در این زمینه بررسی کرده و نتایج تحقیقات را به اطلاع دیگران برسانند . 
یکی از مشتریان این قبیل تحقیقات کشورهای قدرتمندی هستند که می خواهند در کشورهای ضعیف انقلاب ایجاد نمایند . آنها بر اساس عمل و عکس العمل ، حرکتهایی را انجام می دهند تا عکس العملهای مطلوب خود را از جامعه هدف بیرون بکشند . در این زمینه مشاوران متخصص زبردست دارند و توان هزینه کردن زیاد در امور مختلف را هم دارند .
از سوی دیگر از اشتباهات قبلی درس می گیرند و در موارد بعدی به کار می بندند . چه بسا کشورهایی که در دیگر کشورها سابقه  تعداد زیادی کودتا و انقلاب را در آستین دارند . 

هیچ نظری موجود نیست: