۱۳۹۳-۱۲-۲۰

درهم تنیدگی همه جانبه با کشورهای منطقه

باید همه کشورهای منطقه با ما درهم تنیدگی اقتصادی داشته باشند . آنچنان که در آینده هیچ یک از کشورهای همسایه تصور حمله نظامی به ما را نداشته باشند . در آینده چنانچه تمایلی در سیاستمداران این کشورها پیدا شد که جنگ دیگری را در منطقه راه بیندازند ، این درهم تنیدگی اقتصادی از داخل آن کشورها مانع اقدام سیاستمداران خواهد بود .

زمینه های مشترک مورد علاقه نه تنها انرژی خواهد بود ، بلکه این درهم تنیدگی باید شامل مسائل فرهنگی ( فیلم سازی و غیره ) اشتراک آداب و رسوم ها و هر آنچه امکان پذیر باشد را شامل گردد .

واقعیت این است که مرزها خطوط قراردادی سیاسی برای اداره نمودن مناطق جغرافیایی است . بنا براین مردم دو سوی مرزها با هم تفاوت چندانی ندارند . ( اکثرا نسبتهای فامیلی نیز دارند ) لذا باید ارتباطات را هر چه بیشتر فراهم نموده و اتصال مردم را با یکدیگر فراهم آورد . توسعه راه های مرزی – تبادل اطلاعات و فروشگاه های مشترک خرده فروشی – توسعه تجارت مرزی و غیره میتواند این ارتباط را توسعه دهد.

اگر بتوان همه کشورهای منطقه را مانند زنجیر به هم متصل نمود و آنها را نیز با همسایگان خود همین کار را انجام دهند ، مشکل دوگانگی و احتمال بروز جنگ و مشکلات اجتماعی در جوامع به حداقل خواهد رسید . این بازی برد برد برای همه مفید خواهد بود . سیاستمداران – تجارت پیشگان و همه مردمی که در هر کجا زندگی میکنند از مزایای ارتباط بهره مند خواهند شد .

۱۳۹۳-۱۲-۱۹

ایستگاه های مخابراتی بین زمین و آسمان کم هزینه

استفاده از کانالهای تلوزیونی و اینترنتی ماهواره ای ، این امکان را به همه میدهد که به همه گونه اطلاعات به میزان مساوی دسترسی داشته باشند .

شاید آرزوی اکثر دست اندرکاران انتقال اطلاعات با قیمت مناسب نیز همین باشد .

یکی از راه ها برای واسطه بین دریافت کننده ( مصرف کننده روی زمین )  و ماهواره ، میتواند انواع پهپادها ( مدل هلیکوپتری ) باشد .

این پهپادها میتوانند در شرایط مختلف جوی در یک ارتفاع و مکان مشخص ( با خطای کم ) قرار داشته باشند . تنها مشکل متصور این است که انرژی باتری این پهپادها خیلی زود تمام میشود . در اینجا ( ایستگاه های زمینی و ) ماهواره ها هستند که به انرژی بینهایت خورشید دسترسی دارند و با قرار گرفتن در خارج از جو انرژی خورشید را به بهترین صورت ممکن جذب میکنند . آنها میتوانند با ارسال مقدار کافی از این انرژی به پهپاد سلولهای خورشیدی آنرا شارژ نمایند . البته انرژی خورشیدی در روزها نیز  توسط خود پهپادها قابل استفاده است . این بدان معنی است که این پهپادها نیازی به بازگشت به زمین ندارند . این پهپادها با یکدیگر و با ایستگاه های زمینی( در فواصل دور) نیز میتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند .

از این پهپادها به جای ایستگاه های مخابراتی در مناطق بیابانی و یا دور از دسترس نیز میتوان استفاده نمود . راه اندازی یک ایستگاه خدمات موبایل در بیابانها و یا جاهای دور افتاده ، هنوز هزینه زیادی دارد . این در حالی است که ارسال یک پهپاد به موقعیت مناسب میتواند خدمات مناسب را با هزینه کمتر تامین نماید .

برای استفاده ارزانتر از ترکیب این پهپادها با بالن و ارسال انرژی مورد نیاز از ایستگاه های زمینی نیز میتوان استفاده نمود .

هم اکنون پهپاد از نوع هواپیماها داریم که نیازی به روی زمین آمدن ندارند ، کافی است تجهیزات مخابراتی را روی آنها نصب نمود و اندازه آنها را ( برای دریافت انرژی خورشیدی و حمل تجهیزات ) به قدر کافی محاسبه نمود تا این پهپادها تبدیل به ایستگاه های مخابراتی گردند .

موبایل و ایستگاه های تلوزیونی زمینی از موارد مهم استفاده از این تکنولوژی خواهند بود .

خانه های مریخ از چه و در چه محل هائی ساخته میشوند ؟

خارج از زمین شرایط زیستی خیلی مشکل خواهد بود . باید محیط کاملا ایزوله ای با ضخامت مناسب به عنوان دیوار داشته باشیم که ذرات پر سرعت کیهانی در آن نفوذ نکنند . بهترین مصالح در این سیارات ، سنگ است . باید غارهائی در دل کوه های مناسب ، قبل از سفر انسانها ایجاد گردد تا زمانی که انسانها به آنجا رسیدند ، بتوانند این غارها را با نوعی بادکنک کاملا ایزوله نمایند .

این بادکنکها میتوانند با درب به یکدیگر متصل شوند .

این غارها را نیز روباتها باید ایجاد نمایند .

پس با ارسال روباتهای حفار ، غارها را احداث کرده و برای دریافت انرژی و شارژ باتری این روباتها باید به روباتهای دیگری ( ایستگاه دریافت انرژی خورشیدی ) در ارتباط باشند . برای تعویض قطعات و تعمیر نیز باید روباتهائی در آنجا حاضر باشند . بهترین روش ساخت غار پاشش ذرات شن و سنگ به دیواره غار است . این کار کمترین میزان مواد مصرفی را برای روباتها در بر خواهد داشت . روباتها با براده برداری میتوانند شیارهائی را در سنگها ایجاد نمایند تا بتوان سنگها را شکست و بلوکهای سنگی را از محیط غار خارج نمود .

زمانی که انسانها به این محیط برسند ، با قرار دادن بادکنکها در هر غار و اتصال آن با درب به بادکنک بعدی تا درب غار که آن را با خود سفینه میتوانند مسدود نمایند ، محیط را کاملا مسدود میکنند .

با تزریق هوا به این محیط میتوان اتاقهائی برای زندگی انسانها در هر سیاره ای ایجاد نمود .

طراحی دربها میتواند به گونه ای باشد که با استفاده از مواد موجود در سیارات ساخته شوند . این بدان معنی است که روباتهای سازنده این دربها نیز میتواند جزو مجموعه روباتهای ارسالی باشد .

۱۳۹۳-۱۲-۱۸

یادی از چگونگی سفر معراج

چون فرمودند که الصلوه معراج المؤمن , لذا توجه به سفر معراج برای مومنین مفید است .
رسول الله در شب معراج دو رهوار تعویض فرمودند . سپس مقداری شخصا رفته و به قاب قوسین رسیدند . در آنجا با خداوند گفتگو کرده و نیمه میوه ای را گرفته و به منزل بازگشتند .
دو رهوار که ایشان سوار شده و به عوالم بالا عروج فرمودند , عقل و عشق است .
برای رشد معنوی آنجا که عقل وا میماند , عشق هنوز جای رفتن دارد .
جبرئیل مقداری از طی طریق با عشق را نیز آمد و سپس عرض نمود , اگر سر مویی برتر پرم ,,,,, فروغ تجلی بسوزد پرم
یعنی عقل کل میتواند مقداری از مسیر عشق را درک نماید , اما حس نه .
و بیش از آن حد نهایی توان درک ندارد ( درک احساس عشق برای عقل مقدور نیست ، محسوسات را حس میکند...) .
 در اینجا عشق است که رسول الله را به بالا میبرد . اما عشق نیز حدی دارد و بی حدی رسول خدا فراتر از عشق نیز میرود .
در نهایت به مرز ممکن الوجود و واجب الوجود رسیدند . از آن حد رد شدن برای خلق الله ممکن نیست . لذا توقف نموده و در نزدیکترین حالت ممکنه با خداوند روبرو شدند .این نزدیک ترین حالت از مماس دو کمان یا قاب قوسین تمثیل شده است .
 

۱۳۹۳-۱۲-۱۷

عذاب و پاداش یا نقشه عالم بالا

به ما آموزش داده اند بعد از مرگ دنیای دیگری است و در آن دنیا ، سوال و جواب و دادگاه و این که شاهد میارن ( اعضاء بدن ) و خلاصه اگه خوب کارهائی کرده باشی که میری بهشت . یعنی پاداش میدن به کارهای خوبت .

و اگر بد کارهائی کرده باشی که میری جهنم . یعنی تنبیه کارهای بدت .

اما خدای مهربان که مهربانتررین است ، آیا با این مقیاس تعریفی جور درمی آید ؟ نه

بخشش او بر خشمش سبقت دارد . پس همه را میبخشد . حالا که میبخشد ، چرا میگوید آخر این کار جهنم و آخر آن کار بهشت است . منظور چیست ؟

این گفتار از دید دیگر

عالمی را تصور کنید که در آن راه ها – چاه ها – کوه ها و دره ها است . آنچه ما میکنیم ، درون ما را به گونه ای میسازد . این مثل این است که هر لحظه که هر کاری میکنیم ، مثل این است که در راهی میرویم . حرف زدن – فکر کردن – انجام کارها – بدجنسی – خوش جنسی ، همه و همه هر یک قدمی است در آن عالم ( که فعلا ابر ما مجهول است )

بنا براین از هر طرف برویم به جائی میرسیم . طبیعی است که بعضی راه ها راحتتر است . آنچه به غریزه ما لذت بدهد ، ما به آن راغبتریم .پس آن مسیر ما را به راه حیوانی میبرد .نتیجه آن هم برای نوع انسان که به مرتبه حیوانی تنزل کرده ، پستی است که به جهنم تعبیر شده است .

در واقع این گفتار نقشه راه است . آن عالم نقشه ای دارد . خداوند نیز فوق این عوالم است . لطف او شامل حال شده و نقشه راه داده که آی بشر این دنیا همه داستان نیست . شما متفاوت از حیوانات هستید . این تفاوت را امروز ممکن است همه آن را مشاهده نکنید ( به مرتبه فهم هر یک از انواع بشر – هر کس مشاهده خود را از عالم بالا دارد – بعضی از خلق ممکن است به مرتبه ای برسند که همه راه ها را مشاهده نمایند ) پس مراقب باشید . اینجا دره است – آنجا خطر است . پای جای پای پیغمبر بگذارید و با احتیاط پیش بروید . اگر کاملا پا جای پای رسول خدا گذاشتید که به جائی که او رفت میرسید . اگر نه به اندازه ای که روی جای پا پیش رفتید از مزایای آن جای نیکو بهره خواهید برد . البته اگر بر عکس رفتید ، به همان میزان دور شده اید .....

همه عوالم این دو عالم نیست . فوق بهشت نیز عالم دیگری است . از این رو بهشت را هشت مرحله و دوزخ را هفت مرحله گفته اند . آن مرحله هشتم داستان دیگری است که شرح آن در این عالم در کلام نیاید .

ببینیم که وصف بهشت و دوزخ را با زبان لذات و تنبیه های این جهانی بیان میکنند . و البته آن رود عسل و شیر که در بهشت است ، دقیقا این عسل و شیر منزل ما نیست . تفاوتهایی دارد .

آنچه در مرتبه هشتم بهشت رخ میدهد نیز شاید در هفت مرتبه بهشت ، با زبان بهشتیان قابل گفتار باشد . آن هم تمثیلی خواهد بود به زبان بهشتیان . اصل فوق اینها است .

جزیره مرجانی

جزایر مرجانی زیر آبی در اقیانوسها مانند مزارع تولید غذا در خشکی هستند . ( شاید قوی تر )

در مناطقی از اقیانوس که عمق آب زیاد است و یا زمین اقیانوس از ماسه پوشیده شده است ، این جزایر مرجانی امکان تشکیل ندارند .

برای تولید غذا ، میتوان بصورت مصنوعی فضائی فراهم آورد تا این جزایر مرجانی بصورت مصنوعی امکان رشد و زندگی داشته باشند .

قرار دادن تخته سنگها در آبهای با عمق مناسب و روی بستر ماسه ای میتواند پایه مناسبی برای تشکیل جزیره مرجانی باشد . با طراحی فضای مناسب که پیش بینی رشد آینده مرجانها را نموده باشد ، میتوان با حداقل هزینه بیشترین حجم مرجانها را داشت .

ایجاد این محیط های مرجانی باعث جذب و تکثیر ماهیان بزرگتر شده که منبع غذائی خوبی برای بشر هستند . در واقع با ایجاد این جزایر مرجانی در طبیعت میتوان مزرعه پرورش ماهی در آبهای اقیانوس ایجاد نمود .

برای آبهای با عمق بیشتر از ترفند دیگری میتوان استفاده نمود . برای این که مرجانها در منطقه نور خورشید رشد میکنند ، میتوان با مواد سبکی مانند یونولیت ( حتی زباله های سبک – با جدا کردن آنها از زباله های شهری ) و قرار دادن آنها در تورهایی مشابه تورهای ماهی گیری ( حتی مستعمل ) یک جزیره پر حجم و سبک ایجاد کرد . برای ثابت ماندن ، آن را باید به یک لنگر سنگین ( مثلا زباله های سنگین ) با طناب متصل نمود . این مجموعه در عمق مناسب اقیانوس ثابت خواهد ماند . کافی است روی این جزیره زیر آبی روکش مناسب که مرجانها بتوانند بچسبند ایجاد گردد . این کار میتواند با اسپری یک لایه رنگی مناسب صورت گیرد.

خیلی زود تخم مرجانها که در همه آبها شناور است روی این سطوح نشسته و هر کدام یک مرجان زنده ایجاد خواهد کرد . این محیط مرجانی ، باعث جلب سایر حیوانات دریایی از انواع مختلف شده و خیلی زود یک مزرعه ماهی را در ارتفاع مناسب ماهیگیری ایجاد میکند .

کم کم که این جزیره سنگین میشود و به عمق بیشتریین خواهد رفت میتوان با برداشت از مرجانهای مرده آن ( ماده معدنی شامل کلسیم و فسفات ، به عنوان مکمل غذای دام و طیور ) جزیره را سبک کرد .

در واقع هر جزیره مرجانی یک مزرعه است که بدون هزینه نگهداری ، کاملا سود ایجاد مینماید .

 

۱۳۹۳-۱۲-۱۶

طمع – بی خردی – خود شیفتگی – انتقام و عشق به قدرت

طمع – بی خردی – خود شیفتگی – انتقام و عشق به قدرت

این موارد صفاتی هستند که انسان را از انسانیت خارج میکند . سرزمین ها نیز از افرادی که دارای این معایب بوده اند آسیب دیده اند .

برای حفاظت سرزمین ها از این صفات ناپسند چه میتوان کرد ؟ آیا میتوان ساختاری ساخت تا وابسته به تصمیم کسی نباشد ؟ ( هر کسی ممکن است این معایب را بروز دهد )

 

کشورهای مدعی برخورد با داعش چه میکنند ؟

هر روز میشنویم که داعشیان به آثار باستانی حمله برده و نسبت به تخریب آنها اقدام میکنند . این نشانه احساس امنیت آنها در فضای موجود است . چطور پهبادهای غربی ، طالبان را در روستاهای دور افتاده و در میان خانه ها شناسائی و کشتار میکرد ، اما نمیتواند چند گلوله ساده ( یا موشک کم هزینه ) به سوی افرادی از داعش که در شهرهای باستانی اطراف موصل به تخریب مشغولند اقدام کند ؟

این رفتار به همراه رفتار نابجای کشور دوست و برادر ترکیه ( معلوم نیست برادر کدام گروه ) نشان از آن دارد که برنامه هدفمند از نابودی تاریخ و فرهنگ مردم منطقه ، جزو وظایف داعش وهماهنگ با کشورهای غربی و ترکیه است .

ممکن است گروهی سودجو ، با خرید آثار باستانی منقول ، امید به حفظ پول خود و یا افزایش سود داشته باشند ( و به این دلیل چراغ سبز به تخریب کلیه آثار داده باشند تا چند اثر را بتوانند خارج نمایند )، اما تا زمانی که این آثار را از موزه ها و کشورها خریداری نکرده باشند ، این آثار غیر قانونی خواهد بود . ( هزینه ساخت مدارک نیز زیاد نیست ، اما شناسائی آن راحت خواهد بود )شاید بهتر میبود این خرید را توسط دولتهای موجه منطقه و بدون تخریب انجام میدادند !

همه این گفتار مسئولیت کشورهای مطلع از این اتفاقات را در منطقه از بین نمیبرد . اگر عوامل فساد در منطقه ( دولتی و غیر دولتی ) خواستار بقاء خود در آینده هستند و علاقه مند هستند که سرنوشت فراریان نازی را نداشته باشند ، باید بی پروائی خود را کاهش داده و خود را در حد افسران اس اس نمایش ندهند .

۱۳۹۳-۱۲-۱۴

تا چه زمانی میشود کمبود بودجه را با افزایش نقدینگی جبران کرد ؟

همه میدانند که یکی از روشهای جبران کسری بودجه ، افزایش نقدینگی است . اما این روش تا چه مدت میتواند در اقتصاد یک کشور مورد استفاده قرار گیرد و عواقب بلند مدت استفاده از این روش چیست ؟

افزایش نقدینگی به معنای کاهش ارزش پولی کشور است که توسط دولتها به صورت عالمانه انجام میگیرد . این کار باعث به وجود آمدن مالیات پنهان تورم گشته و طبیعی است که همه مردم این مالیات پنهان را خواهند پرداخت . گر چه با توجه به ساختار اقتصادی هر کشور ، درصد پرداختی اقشار مختلف مردم متفاوت بوده ولی اکثر محققین معتقدند که دهک های کم درآمد بیشترین آسیب را دیده و بیشترین میزان این مالیات را آنها میپردازند .

برای زمان بلند مدت استفاده از این شیوه مالیاتی یکی از مشکلات ساختار اقتصادی ، کمبود سرمایه درگردش برای فعالین اقتصادی خواهد بود . بخش بازرگانی با پیشی گرفتن از تورم میتواند تامین کننده نقدینگی خود باشد ، اما وضعیت نا مشخص آینده همواره این واحدها را با بحرانهای ضربه ای آسیب پذیر میسازد .

البته میدانیم که گر چه بخش بازرگانی مورد نیاز اقتصاد و جامعه است ، اما ثروت خلق نمیکند . پس این بخش از اقتصاد استفاده کننده از بخشهای تولیدی است . کشاورزی – کارخانجات تولیدی – منابع معدنی و غیره  ( مثل صنایع دستی )

تمام واحدهای تولیدی نیز دچار همین مشکل میشوند . هرچه واحد تولیدی کوچکتر باشد و از حمایت کمتری برخوردار باشد زودتر از کار خواهد افتاد ( و از جامعه تولیدی حذف خواهد شد . )

این کاهش میزان تولید در جامعه ادامه دار خواهد بود و در طی زمان نوبت صنایع باقیمانده خواهد افتاد . با حذف واحدهای کوچک ، همه فشار روی باقمانده موسسات تولیدی خواهد افتاد و این سلسله توقف تولید تا جایی پیش خواهد رفت که دیگر مجموعه نتواند به کارکرد خود ادامه دهد . و این خواست اداره کنندگان جامعه نیست . این کار نشانه استفاده اداره کنندگان جامعه از فرصت شغلی است و نه برای ساخت بلند مدت اقتصاد کشور . نمونه این اقدامات را در کشورهایی مانند نیجریه و زیمباوه و خیلی کشورهای دیگر میتوان دید .

۱۳۹۳-۱۲-۱۳

نشریه کارتونی (کاریکاتوری ) اسلامی

آموزه های اسلامی از کانالهای مختلف نشر میگردد . یکی از مواردی که مغفول مانده ، نشریه های کارتونی است . بسیاری از داستانهای تخیلی در نشریه های کارتونی منتشر شده و مورد استقبال کودکان قرار گرفته است . ( گر چه امروزه بسیاری از این نشریات بصورت دیجیتالی نشر میگردند )

همچنین جسارت تصویر کردن چهره رسول خدا از مواردی است که قلب مسلمین را به درد آورده است . این سوال مطرح است که اگر آنها بخواهند چیزی را بیان کنند ( البته با احترام ) چگونه باید این سخن خود را بیان دارند ؟ ما باید به آنها آموزش دهیم که چگونه و با چه روشی نسبت به بزرگان دین برخورد داشته باشند .

نه تنها اروپائیان ، بلکه تمام مردم غیر مسلمان جهان نیز این حق را دارند که به هر نوع که میتوانند ، دست به دامان خداوند و رحمت هر دو جهان رسول خدا بزنند .

ما در نقاشیهایمان چهره بزرگان دین را با هاله ای از نور رسم میکنیم . اگر به قدر کافی این نقاشی ها را در کارتونها – فیلمها و مجلات به نمایش میگذاشتیم ، غربیها به ناچار از روش ما پیروی میکردند . اما تا زمانی که این روشها را به آنها نمایش ندهیم ، آنها هر طور که خود بخواهند ( یا به نظرشان برسد ) از این مفهوم جهانی که برای همه مردم جهان و همه زمانها است یاد خواهند کرد .

طبیعی است که این نشریات باید توسط مراکز دینی اسلامی مانند "الازهر الشريف" و سایر حوزه های علمیه درشهرهای مذهبی و غیر آن نشر یابد . گر چه برای راه انداختن این نشریات باید کمک مالی نمود ( توسط  مردم به صورت خرید سهام این نشریات )، اما این نشریات باید درآمد خود را از روشهای اقتصادی مبتنی بر بازار تامین نمایند تا اولا صورت فشاری روی دوش جامعه اسلامی نباشند و در ثانی ناچار به رقابت در معنا و محتوا باشند .

طبیعی است که فرزندان مسلمانان از دیدن مهر و محبتی که رسول خدا و بزرگان صدر اسلام نسبت به سایر مردم از کافر و مسلمان داشتند استفاده خواهند کرد و پیامبر محبت و بخشش را بهتر خواهند شناخت . والدین نیز از این نشریات استقبال کرده و آنرا جزئی از مراحل آموزشی فرزندان دانسته و از آنها حمایت خواهند کرد .

این نشریات که به همه زبانهائی که مسلمین به آنها تکلم میکنند چاپ خواهد شد ، به دست غیر مسلمین نیز رسیده و میتواند آنها را نیز مفتون وجود سرشار از محبت رسول خدا بنماید .

در این صورت چاپ چند کاریکاتور بی محتوا ، توسط گروهی نادان ، جائی در جهان نشر نخواهد داشت .