۱۳۹۳-۱۲-۱۹

ایستگاه های مخابراتی بین زمین و آسمان کم هزینه

استفاده از کانالهای تلوزیونی و اینترنتی ماهواره ای ، این امکان را به همه میدهد که به همه گونه اطلاعات به میزان مساوی دسترسی داشته باشند .

شاید آرزوی اکثر دست اندرکاران انتقال اطلاعات با قیمت مناسب نیز همین باشد .

یکی از راه ها برای واسطه بین دریافت کننده ( مصرف کننده روی زمین )  و ماهواره ، میتواند انواع پهپادها ( مدل هلیکوپتری ) باشد .

این پهپادها میتوانند در شرایط مختلف جوی در یک ارتفاع و مکان مشخص ( با خطای کم ) قرار داشته باشند . تنها مشکل متصور این است که انرژی باتری این پهپادها خیلی زود تمام میشود . در اینجا ( ایستگاه های زمینی و ) ماهواره ها هستند که به انرژی بینهایت خورشید دسترسی دارند و با قرار گرفتن در خارج از جو انرژی خورشید را به بهترین صورت ممکن جذب میکنند . آنها میتوانند با ارسال مقدار کافی از این انرژی به پهپاد سلولهای خورشیدی آنرا شارژ نمایند . البته انرژی خورشیدی در روزها نیز  توسط خود پهپادها قابل استفاده است . این بدان معنی است که این پهپادها نیازی به بازگشت به زمین ندارند . این پهپادها با یکدیگر و با ایستگاه های زمینی( در فواصل دور) نیز میتوانند تبادل اطلاعات داشته باشند .

از این پهپادها به جای ایستگاه های مخابراتی در مناطق بیابانی و یا دور از دسترس نیز میتوان استفاده نمود . راه اندازی یک ایستگاه خدمات موبایل در بیابانها و یا جاهای دور افتاده ، هنوز هزینه زیادی دارد . این در حالی است که ارسال یک پهپاد به موقعیت مناسب میتواند خدمات مناسب را با هزینه کمتر تامین نماید .

برای استفاده ارزانتر از ترکیب این پهپادها با بالن و ارسال انرژی مورد نیاز از ایستگاه های زمینی نیز میتوان استفاده نمود .

هم اکنون پهپاد از نوع هواپیماها داریم که نیازی به روی زمین آمدن ندارند ، کافی است تجهیزات مخابراتی را روی آنها نصب نمود و اندازه آنها را ( برای دریافت انرژی خورشیدی و حمل تجهیزات ) به قدر کافی محاسبه نمود تا این پهپادها تبدیل به ایستگاه های مخابراتی گردند .

موبایل و ایستگاه های تلوزیونی زمینی از موارد مهم استفاده از این تکنولوژی خواهند بود .

هیچ نظری موجود نیست: