۱۳۹۳-۱۲-۱۲

چرا کافری که مریض شده دچار عذاب الهی است و مسلمانی که مریض شده دچار آزمون الهی است ؟

بعضی موارد بدیهی برای عده ای ممکن است سوال باشد یا عقیده غیر واقع داشته باشند . مانند گرد بودن زمین . این امر برای گالیله آنچنان عیان بود که تصویر چهره خود را در آئینه دیده بود .
اما بدون قضاوت باید برای سائلین نیز مسئله باز گردد . اگر سائل مسلمان شده بود ؛ به اصل ماجرا پی برده بود .
این قبیل سوالات برای کسانی که پایه علمی را نمیدانند و در خصوص موارد پیشرفته آن سوال تصوراتی  میکنند صادق است .
در پزشکی میپرسیم چرا باید این دارو را بخورم ، چه تاثیری بر من دارد ؟ البته باید پزشک توضیحات زیادی بدهد . در حالی که برای او بدیهی است .
در فیزیک و محاسبه مسیر سیارات ، برای ارسال مریخ نورد از زمین به مریخ ، سوال کننده ممکن است بپرسد : چرا ماه بدور زمین میگردد ؟
و از این قبیل  ، اما اصل پاسخ :
تفاوت عذاب الهی و آزمون الهی برای کسی مطرح است که به خداوند اعتقاد داشته باشد . اگر اعتقاد نداشت ، برای سوال کننده فرق نمیکند . اسم آن اتفاق ( مریض شدن ) را هر چه بگذارند ، برای سوال کننده فرق نمیکند( عذاب ! یا امتحان !) . میتوان اسمش را گذاشت " تمرین سلامتی "
اما کسی که خدا را قبول دارد ، شخص کافر را میبیند که در مقابل وقایع تنها است . یعنی پناهگاهی ندارد . نه جایی دارد ( در ذهن خود ) که به آن فرار کند و نه تکیه گاهی که به آن تکیه کرده و روزهای سخت را پیش برود . ( این جدای از اثری است که برای خداوند قائل است که زندگی او در دست خدا است . این به مرتبه ایمان بستگی دارد که در افراد مختلف متفاوت است )
کافر این تکیه گاه را ندارد . پس در فشار مریضی ( و سایر مشکلات مشابه ) بدون پشتوانه و بدون علت ( این مشکل روح و روان کافر را نمیسازد ) عذاب میبیند .
اما مسلمان این فشار را با پشتوانه تحمل کرده و روحیه خود را تقویت میکند . این است که روحیه او ساخته میشود .
مشکلات متوالی کافر را خرد میکند .
اما مشکلات متوالی برای کسی که اتکا دارد و خود را در حال ساخته شدن میبیند ، باعث رشد روحی شخص میشود ( حتی از دید شاهد غیر موحد نیزاین تصور کمک در تحمل مشکلات خواهد داشت  )
این است که گفته اند " کافری که مریض شده دچار عذاب الهی است و مسلمانی که مریض شده دچار آزمون الهی است "
بیشتر از این نیز میتوان گفت ، اما اگر در خانه کس است یک حرف بس است . شخص باید خود مراتب روحی ( روحانی ) را طی کند . 

هیچ نظری موجود نیست: