۱۳۹۴-۰۶-۲۹

یک روش ساخت خانه در شهرها

مشاهده میکنیم در شهرهایمان ، ساختمان چهار طبقه را خراب کرده و یک ساختمان پنج طبقه جایش میسازند . برای یک طبقه اضافه و البته شکل معماری جدید استراکچر چهار طبقه را خراب کرده و دوباره هزینه آن چهار طبقه را میپردازند !

یعنی بجای فکر کردن از پول استفاده میکنند !

امروزه میتوان به انواع روشها ساختار استراکچر را تقویت نمود . وقتی یک استراکچر را بررسی محاسباتی کنیم ، میبینیم که برای افزایش بار بعضی از اجزاء ( نه همه جزئیات ) باید تقویت شوند . بنابراین با تقویت بعضی از قسمتهای ساختمان موجود میتوان بار یک طبقه جدید را روی ساختمان اضافه نمود . از طرفی برای تغییر معماری طبقات تغییراتی در دیوارها و البته نازک کاری ساختمان باید اعمال گردد .

در واقع برای اضافه کردن یک طبقه لازم نیست کل ساختمان را نابود نمایند . تا حدود زیادی میتوان از ساختار موجود استفاده کرد . این کار صرفه جوئی مالی زیادی را برای سازنده ایجاد میکند و از آن مهمتر کاهش زمان برای تکمیل ساختمان نهائی است .

بعضی روشهای تقویت استراکچر شامل جوشکاری انواع ورقها و مقاطع برای ساختمانهای اسکلت فلزی و پوشش اسکلت بتنی با انواع کمپوزیتها و ایجاد دیوارهای نازک بتونی در محلهائی که معماری ساخمان اجازه دهد و اتصال آنها به اسکلت بتنی و غیره و غیره .

۱۳۹۴-۰۶-۲۸

جایگزینی آلومینیوم به جای مس در موتورهای الکتریکی

آلومینیم نیز چون مس مقاومت الکتریکی کمی دارد و در صنعت برق و انتقال قدرت کاربرد زیادی دارد .
اما هنوز در موتورهای الکتریکی جایگزین مس نشده است .
آلومینیم با وزن حدود ثلث مس انتخاب بهتری است , اما بدلیل کمی مقوم تر , ممکن است موتورهای الکتریکی کمی حجیم تر شوند . اما از وزن و قیمت آنها کاسته خواهد شد .
این ماده خصوصا برای خودروهای برقی ایده آل است .
همچنین توربینهای بادی متداول و تقریبا همه انواع ژنراتورهای برق , بدلیل کاهش وزن کلی و کاهش وزن عامل متحرک ( روتور ) بسیار اقتصادی تر خواهند بود .
جایگزینی حتی ده درصد آلومینیم به جای مس , بازار جهانی این فلزات را دگرگون خواهد کرد .
مس عنصری کمیاب و برعکس آلومینیم در همه جای زمین فراوان است .
استفاده گسترده از آلومینیم به جای مس , تاثیر مهمی روی کشورهای تولید کننده و مصرف کننده خواهد داشت .

۱۳۹۴-۰۶-۲۷

آینده رشد اقتصادی چین چگونه خواهد بود ؟

چین از اوج رشد خود گذشته است . گر چه آینده تابع رفتار دولتمردان چین است اما تا حدود زیادی میتوان اطمینان داشت که رشد چین به آهستگی کم شده و به میزان رشد طبیعی کشور ( چین ) خواهد رسید . در بلند مدت رشد همه کشورها با رشد جهان یکسان خواهد بود .
در آینده , چین بیشتر درگیر اصلاحات داخلی اقتصادی خواهد بود و از به هم زدن اقتصاد جهانی سودی نصیب خود نخواهد دید , پس به آن اقدام نخواهد کرد .
اما چین همیشه یک فرصت است , کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری و بازیهای اقتصادی منافع زیادی از این کشور خواهند برد . چیزی شبیه یک بازی برد- برد .
رقیب اصلی اقتصادی چین ( در آینده ) یعنی هندوستان هنوز راه زیادی دارد تا به عنوان رقیب عرض اندام کند . پس تا مدتها چین ( بعد از چیرگی بر اقتصاد آمریکا ) قدرت برتر اقتصادی خواهد بود .

چرا غرب داعش را از بین نمیبرد ؟

از بین بردن داعش یک عمل است ، اما استفاده از نیروهای داعش عمل دیگر . نه تنها داعش ، بلکه هر گروه – فرد و موقعیت خاصی که به وجود آید ، مانند یک ثروت قابل استفاده است .

طبیعی است که اگر استفاده و ضرر نابودی داعش محاسبه شود ، استفاده از داعش سود بیشتری خواهد داشت .

آمریکا میلیاردها دلار سلاح در اختیار عربستان میگذارد تا یمن را تصرف کند . اما سلاحهای خریداری شده عراق را برای حمله به داعش به آنها نداد . طبیعی است وجود داعش سود برای غرب دارد که بهتر از نبود آن است .

در سایر نقاط جهان نیز چنین است . تصرف منافعی نیروهای شورشی در سرتاسر جهان بسیار سودآور تر از نابودی آنها است . راه های زیادی وجود دارد که میتوان از نیروهای شورشی سراسر جهان استفاده کرد .

هر گروه یک واحد است با یک تجربه و یک اندیشه . کشوری مثل آمریکا سالها است که با همه انواع گروه های شورشی با روشهای مختلف از شکنجه و کشتار گروهی تا هدایت غیر مستقیم برخورد کرده و حتی اگر در مواردی اشتباه کرده باشد ، امکان درس گرفتن از آن را داشته است .

چرا ما از داعش استفاده نکنیم . چه بهره برداری از داعش میتوان کرد که برای ما مفید باشد ؟ از سایر گروه های دیگر در سرتاسر جهان چه ؟

آیا میتوانیم بر ثروت جهان بیفزائیم ؟ یا از امکانات جهان بهره برداری کنیم ؟ آیا هنوز تامین کننده مواد خام هستیم ؟ یا به بلوغ لازم برای قضاوت نکردن و هم افزائی جهانی رسیده ایم ؟

آینده مشخص خواهد کرد .

الگوی جوانها و مردم

متاسفانه مشاهده میکنیم جوانهای ما ( دختر و پسر ) مانند غربیها لباس می‌پوشند , رفتار می‌کنند و سخن می‌گویند ( آن هم نه طبقه بالای غربی , بلکه بیشتر خوانندگان سبک رپ و غیره )
این امر نشان می‌دهد آنها الگوی مناسب وطنی ندارند .
اکثر این جوانها ریشه اخلاقیات وطنی دارند ( گذشت , خدمت , احترام به بزرگتر و غیره ) اما نبود الگوی ظاهری مشهود است . قهرمانان وطنی ( ورزشکاران , خوانندگان و ... ) نیز الگوی خود را از غربیها میگیرند . در واقع آنها رفتار ساز نیستند . آنها با تقلید رفتار دیگر جوانها یا غربیها سعی در محبوبیت دارند .
از خالکوبی زیاد گرفته تا مدلهای جدید آرایش مو و غیره .
بگذریم که حیثیت قهرمانی گروهی از ورزشکاران را با یک پست غیر مرتبط یا گاهی مرتبط خریداری کرده‌اند و از وجهه آنها بهره برداری خاص می‌کنند . این یعنی آنها جهان بینی کافی ندارند و نباید از این گروه انتظار این چنینی داشت .
لازم است گروهی در بخش فرهنگ سازی به این امر بپردازند .
نوع پوشش , رفتار , گویش باید الگو سازی شود . مردم باید قهرمانانی داشته باشند که از آنها تقلید این چنینی کنند .
در تاریخ ما افراد زیادی داریم که میتوانند الگو باشند .
عیاران یکی از این گروه هستند . جدای از واقعیت تاریخی ایشان . میتوان به اسم ایشان همه خوبیها را الگو سازی کرده و مردم بخصوص جوانها را به سمت جوانمردی و انسانیت هدایت نمود .
داشتن لباس و نحوه پوشش خاص و مقبول جامعه بخصوص از نوع وطنی بسیار مطلوب است .
استفاده از دستاوردهای غربی با تقلید از افراد سطح پایین جوامع غربی متفاوت است . باید از شکل جدید و امروزی غرب زدگی دور شد و به داشته هایمان بهای بیشتری بدهیم .

۱۳۹۴-۰۶-۲۶

آلودگی صوتی مجاز هر خودرو چقدر است ؟

مشاهده میکنیم خودروهای مستعمل صداهای ناهنجار از خود ساطع می‌کنند همچنین جوانان با صدای بلند لوازم صوتی یا دستکاری خودرو , صدای اضافی به محیط وارد می‌کنند .
امنیت اجتماعی حکم میکند میزان صدای مجاز خودرو مشخص گردد ( مثلا 20 دسیبل در فاصله یک متری ) و نیروهای انتظامی با این معضل اجتماعی مقابله نمایند .
طبیعی است که قانونگذاران نیز قانون مناسب برای جریمه نقدی , اصلاح یا ضبط خودرو برای دولت اقدام نمایند .
استفاده از صدای زیاد در داخل خودرو , در حالی که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد آزاد است اما عدم مزاحمت برای مردم در اولویت است . مثلا زمانی که درب یا پنجره خودرو باز میشود , صدای موسیقی داخل خودرو از یک حدی بلندتر نباشد .

بحثی در حد توان دانستن و پی به ناشناخته ها بردن

یکی از محدودیتهای ویژه انسانی ، میزان عمر انسان است . در محدوده سن انسان اتفاقاتی رخ میدهد که برای ما آشنا است . بسیاری از وقایع که در زمانهای خیلی کم و یا خیلی زیاد رخ میدهند ، برای ما ملموس نیستند . ما سعی میکنیم با انواع ابزار ( کند و تند کننده ) این واقعیات را با زمان عمرمان مقایسه و یا ملموس کنیم تا آنرا درک نمائیم . اما روی سخن این مبحث نیست .
میدانیم که دانش ( مطلق دانش ) نیاز به آموزش – درک و تعمق و بالاخره اندیشیدن دارد . ذهن ما باید در محیط خاص خود این دانش را پردازش کند .
اما علومی که مقوله آموزش آنها از عمر ما بیشتر باشد برای ما قابل مطالعه و درک نیست . مواردی که پروسه اندیشیدن آنها هم طولانی تر از توان انسان باشد چنین است .
در واقع عمر انسان یک عامل محدودیت توان دانش ما است .
اگر در عالم هستی موجوداتی مشابه انسان با طول عمر دو برابر باشند ، دانش قابل درک توسط آنها از ما بیشتر و متفاوت خواهد بود .
همینطور در حالتی که عمر این موجودات نصف عمر ما باشد ، دانش و جهان بینی آنها متفاوت خواهد بود .
این امر که راه دستیابی بشر به دانش ، با عمر او محدود میشود مشخص است ، اما بشر از راه ها و ابزار دیگری که در دسترس دارد ، امکان پی بردن و درک وقایع را دارد که بعضی از آنها شناخته شده و بعضی هنوز ناشناخته است . با کمک ابزار کمتر استفاده شده بشری میتوان به دانش وسیعتری که محدودیتهای جسمی انسان ایجاد میکند ، پی برد و از آنها برای رشد و تعالی بشریت استفاده کرد .
( یکی دیگر از محدودیتهای دانش بشری روشهای انتقال اطلاعات بین بشر است . ورودیهای مغز انسان محدود و سرعت آنها نیز حدی دارد ، این امر نیز یکی از محدودیتهای بشری است )

۱۳۹۴-۰۶-۲۵

استفاده از اطلاعات‌ کاغذهای چسبی دافع حشره سفید

جدیدا در سطح شهر کاغذهای چسبی زرد رنگی را نصب کرده‌اند . این کاغذها جاذب حشرات است و برای کاهش جمعیت حشرات ریز سفید استفاده شده است .
اما ملاحظه کرده‌ایم که در بعضی از آنها سایر انواع حشرات نیز به آنها چسبیده است .
همچنین ذرات گرد و غبار , آزبست ناشی از لنت خودروها و دوده و سایر آلودگیهای شهر تهران به آنها چسبیده است .
با جمع آوری مناسب این برچسبها و بررسی آنها , اطلاعات خوبی از میزان آلودگی در سطح شهر ( هر جا برچسب وجود داشته باشد ) و همچنین جمعیت انواع حشرات ( بخصوص پارازیتهای گیاهان ) بدست خواهد آمد .
اولا حیف است این اطلاعات جمع آوری نگردد . ثانیا با اطلاعات حاصله میتوان در مدیریت فضای سبز روشهای بهتر و کم هزینه تری را پیش گرفته و نتایج بهتری حاصل نمود .

۱۳۹۴-۰۶-۲۴

نجات از گردو غبار خوزستان

طبیعی است که بلایای طبیعی را نمیتوان کنترل کرد ، اما در بعضی جاها میتوان با اقداماتی از شدت آن کاست یا محیط مناسبی برای گروهی از مردم ایجاد کرد .

یکی از این موارد گرد و غبار در اهواز ( و شهرهای مشابه ) است . در این شهر میتوان اقدامی انجام داد که برای بخشی از شهر ، تنفس و زندگی راحتتر جریان داشته باشد .

با توجه به گذر رودخانه کارون از اهواز ، آب برای فواره های بزرگ فراهم است . با ایجاد گروهی از فواره های بزرگ ( مشابه آنچه در بعضی نمایشها در شهرهای بزرگ ( مثل تهران و لاس وگاس )به کار میرود ، میتوان یک دیوار آبشاری ایجاد نمود .

این دیوار آبی ( آبشاری ) گرد و غبار این سطح ( هر چند کوچک نسبت به کل فضای غبار گرفته ) را کاملا شسته و هوای عبوری را کاملا از غبار پاک میکند .

با توجه به این که احتمال نفوذ یا ریزش غبار از سطوح بالاتر یا فضای مجاور محتمل است ، میزان غبار فضای پشت این آبشارها بسیار تمیز تر از مکانهائی است که از این روش استفاده ننموده اند .

به این وسیله میتوان هوای بخشی از شهر اهواز را در زمان طوفان برای مردم قابل تحمل تر ساخت .

این کار بهتر از دست روی دست گذاشتن و هیچ کاری نکردن است .

آلباتروس هواپیمائی یا کشتی آلباتروسی !

آلباتروس پرنده بزرگ دریایی است که گاهی چند هزار کیلومتر روی سطح دریا ( نزدیک سطح آب اقیانوس ) پرواز میکند و از غذاهای خاص این مناطق استفاده میکند .

نکته پرواز این پرنده این است که بیشتر انرژی پرواز را از امواج اقیانوس جذب میکند !

در زمان شوروی سابق و اوج جنگ سرد ، دانشمندان روسیه این روش پرواز را در نوع خاصی از هواپیما ( مخصوص دریای خزر ) به کار بردند که بعدها غربیها آن را بررسی و از تکنولوزی آن شگفت زده شدند . در سالهای اخیر سعی شده از این تکنولوزی برای نوع خاصی قطار زمینی بدون اصطکاک استفاده شود.

این هواپیما با بال کوتاه ، میتواند روی سطح دریای خزر ، نیروهای نظامی و ادوات سنگین را حمل نماید .

میتوان از این تکنولوژی برای ساخت هواپیماهای سریع با پرواز در سطح اقیانوسها و همچنین برای کشتیهای باربری ، با پرواز بر فراز سطح آبهای اقیانوس استفاده کرد .

یادمان باشد قبلا تکنولوزی هواپیماهای تورنادو ابداع شده است .این هواپیما در ارتفاع سی متری زمین ( زیر سطح رادار ) پرواز میکند و با تشخیص موانع ، به صورت اتومات از روی آنها رد میشود .

با استفاده از تکنولوژی هواپیمای تورنادو در این آلباتروسها ، بصورت اتومات از مواجهه با امواج ( احتمالی ) دریائی میتوان احتراز نمود .

هواپیماهای نزدیک سرعت برای مسافر بری

و هواپیماهای باربری با سرعت چند صد کیلومتر

این هواپیماها در نزدیکی بنادر میتوانند مانند انواع معمولی کشتیها با سرعت کم حرکت نمایند .