۱۳۹۷-۰۱-۲۰

مواردی بر تئوری نسبیت اینشتین

اول 

ایشان از مدل ریاضی(مدل سطوح چهار بعدی) استفاده کردند که تئوری ایشان را تایید کرده و نتایج مورد نظر را خروجی دهد.
اگر دنیا 5 بعدی یا بیشتر باشد , دیگر این نتایج را نخواهیم داشت. در واقع حساسیت روابط حاصل را بر اساس تعداد ابعاد جهان هستی باید بررسی کرد.
دنیای یازده بعدی تئوری ریسمان یا پنج بعدی ( دو بعد زمان ) ممکن است نتایج دیگری را بر ما عرضه نماید.

دوم

روابط ایشان,  در یک دایمنشن یکنواخت مصداق دارد. مثال خود ایشان راه گشا است.
یک واگن بدون در و پنجره که با سرعت ثابت در فضا حرکت میکند را در نظر بگیریم,  اگر قوانین فیزیک در جلو و عقب واگن یکسان باشد,  آنگاه ... تئوری نسبیت.  اما قوانین فیزیک در جلو و عقب واگن در دنیای فیزیک یکسان نیست.  جاذبه ناشی از لحظات قبل واگن (ثانیه ها,  دقیقه ها و ... ) بر عقب واگن (بدلیل نزدیکی ) بیشتر از جلوی واگن است.
سوم 

از سوی دیگر در دنیای واقعی,  هر مرکز جرمی در یک دنیای منحنی ناشی از مرکز جرم دیگر قرار دارد. شرایط برای فضای نزدیک هر مرکز جرم , فقط تابع همان مرکز جرم نیست.  مثلا اطراف خورشید ما در انحنای مرکز جرم کهکشان قرار دارد. و بعلاوه سایر اجرام منظومه خورشیدی و منظومه های نزدیک و دور.
پس جوابهایی که از تئوری نسبیت حاصل می‌شود در دنیای واقعی با خطا همراه است.


فیلم های تاریخی و دکور های کاربردی

ساخت دکور فیلمهای تاریخی خیلی هزینه بر است . دکور فیلمهای تاریخی بخشی از ساختمانهای زیبای شهرهای دنیای قدیم است . با ساخت این دکورها میتوان از آن برای مصارف توریستی و اقامتی استفاده نمود.
مواردی مثل ساخت تخت جمشید ، کاخ تیسفون ، میدان مشق توپخانه و ساختمانهای وابسته و بسیاری مکان های تاریخی مشابه را در محل مناسب میتوان ساخت به نحوی که بعد از فیلم برداری به عنوان موزه و یا هتل برای سایرین قابل استفاده باشد . بدین ترتیب هزینه های ساخت در هتل یا مرکز توریستی آینده قابل برگشت خواهد بود. 
به این ترتیب میتوان شهرها و مکانهای مسکونی جدیدی را با وجهه تاریخی ساخت .
روستاها و شهرهای زیادی مانند شهرهای تاریخی ایران و جهان قابل ساخت است . حسب مورد میتوان برای این گونه فیلمها امتیازاتی در نظر گرفت . تا سرمایه گذاران برای این گونه موارد تشویق گردند. 
علاوه بر ساختارهای تاریخی ، برای فیلمهای علمی تخیلی و یا آینده نگر نیز میتوان محله ها و شهر و روستاهای مناسب طراحی و اجرا نمود.
از سوی دیگر سازندگان مجتمع های مسکونی و تجاری میتوانند از فیلمسازان برای ساخت فیلم و طراحی ساختمانها ( بر اساس فیلم ) اقدام کرده و مجموعه فیلم و شهر یکیدیگر را تبلیغ خواهند کرد. این ارتباط را در موارد مشابه دیگر نیز میتوان اجرا نمود.


درجه کاهنده بودن خودروها برای تشکیل ترافیک

خودروها انواع مختلف دارند . در خیابانها شاد هستیم بعضی از خودروها از میانگین حرکت در خیابان جا میمانند. با بررسی آنها میتوان روشهایی را اتخاذ نمو تا سرعت حرکت در خیابان بالا برود.
یک دسته از آنها شرایطی دارند که توان راننده‌ها پایین تر از نرمال است.  افراد مسن یا کسانی که سرعت عکس‌العمل کم دارند در این دسته هستند. میتوان با اضافه کردن اندازه‌گیری سرعت عکس‌العمل برای دریافت گواهینامه رانندگی کسانی که موجب کاهش ترافیک میشوند و یا خطر بیشتری برای جامعه ایجاد میکنند , آنها را مشخص و سیاست مناسب برای آنها اتخاذ نمود.
دسته دیگر خودروهایی هستند که جایی نمی روند!
تاکسیها در این دسته جای میگیرند. بخصوص زمانی که دنبال مسافر میگردند , عامداً کند حرکت میکنند و معمولا چسبندگی خودروها را بالا برده و سرعت حرکت در خیابان را کم میکنند.
خودروهایی که بار در سطح شهر جابجا می کنند نیز سرعت کمتر از نرمال دارند. بخصوص در نزدیکی محل تخلیه و بارگیری . با انتقال زمان تخلیه و بارگیری به  ساعات نیمه‌شب میتوان اثر منفی آنها را کاهش داد.
سایر موارد و راه کارهای مناسب آنرا میتوان توسط کارشناسان متخصص بررسی و اقدامات مناسب انجام داد.

۱۳۹۷-۰۱-۱۹

کلاف سپری در ساختمان های بتنی

ساختمانهای اسکلت بتنی همواره با مشکل اتصال دیواره ها با ستون و تیرها مواجه است . بهترین راه حل قرار دادن پلیت یا بهتر از آن سپری در ساختار کلاف میل گردی بتن است . 
با قراردادن سپری چسبیده به قالب و اتصال آن به کلاف فلزی ستون و تیر ، میتوان آنرا جزو محاسبات آهن داخل تیر و ستون محسوب نمود.
در نتیجه ضمنت ارزانتر شدن مجموعه میتوان اتصالات خوب و کافی بین تیر و ستون و دیوارها را برقرار نمود.


ساخت روبات

روباتها یک نرم‌افزار هستند که سخت افزاری را بکار میگیرند. اما برای کسانی که در نرم‌افزار مهارت دارند , بخش مکانیکی آن بزرگترین معضل است ( و برعکس )
میتوان بازوهای متنوع ساخت که هر یک بتوانند با کلگی های مختلف نقش دست و جوشکار و رنگ پاش و پا و غیره را اجرا کند. متخصصین نیز میتوانند این مکانیزم را با تعداد مشابه از آنها ترکیب کنند و دست و پا با ابعاد و قدرتهای مختلف بسازند.
هشت پا , شش پا , دو پا و دو دست و انواع بسیار زیادی از روباتها با اندازه‌ها و اشکال گوناگون قابل ایجاد و ارائه به بازار خواهد بود.



شبکه خبری به زبانهای دیگر

لازم است به زبانهای دیگر شبکه خبرگزاری داشته باشیم. روزنامه در صورت لزوم و شبکه تلوزیونی و غیره در جاهایی که بخواهیم ارتباط بیشتر داشته باشیم و تاثیر گذاری بیشتری داشته باشیم.
یکی از زبانها و کشورهایی که لازم است تاثیر گذاری در آنجا داشته باشیم ، اسرائیل است. مردم عادی اسرائیل درد کشورهای مسلمان را از طریق ارتباط مستقیم نمیشنوند. آنها اطلاعات خود را از دولت مردان و شبکه های دولتی و یا در بهترین حالات از طریق خبرگزاری های غربی کسب میکنند.
باید بتوانیم مستقیم با مردم حرف بزنیم . دغدغه ها و آنچه برایمان مهم است به آنها اطلاع دهیم . از سوی دیگر این ارتباط فرهنگی دو سویه است . باید بدانیم در آنجا چه میگذرد و برای آنها چه مهم است . این یعنی یک خبرگزاری در اسرائیل داشته باشیم .
این رفتاری است که به روز شده آن را در " بی بی سی " میبینیم . بی بی سی ، به زبانهای مختلف برنامه دارد و حجم اخبار و برنامه های آنها بر حسب اهمیت زبانها در جهان متفاوت است . 
جا دارد ما نیز از تجربه آنها استفاده کرده و شبکه های " خبری و سرگرمی " مناسب برای هر منطقه جغرافیایی داشته باشیم .


۱۳۹۷-۰۱-۱۸

پل های زنده , جزایر زنده !

میدانیم که پل های زنده داریم. در نقاطی که نوع خاصی درخت انجیر در آنجا رشد می کند,  بومیان آنجا از ریشه ها و شاخه های منعطف در حالی که به درخت اصلی متصل هستند ,بتدریج یک پل می بافند.
در طول زمان, ریشه ها و شاخه ها رشد کرده و پل هر روز مستحکم تر از قبل میگردد.
از این پل ها برای عبور از رودخانه‌ها و یا دره ها استفاده میکنند.
در بسیاری از مناطق گرمسیر کره زمین درخت "حرا "رشد میکند. این گیاه بصورت طبیعی ممکن است از بستر جدا شده و با امواج دریا مسافت های طولانی را طی نماید. درخت روی ریشه‌ها مستقر است. و در طوفانهای گرمسیری نیز پایدار است.
میتوان تعدادی از این درختان را به یکدیگر بافت تا یک جزیره شناور ایجاد گردد.
این جزایر میتوانند در میان دریاها مستقر گردند. اولا یک حیات دریایی در نزدیکی این جزیره شکل خواهد گرفت , و همچنین میتوان روی این جزیره ساختارهای مسکونی و کشاورزی ایجاد کرد.



باند توقف روی هوا !

فرض کنیم یک هواپیما میخوهد فرود بیاید ، اما روی زمین باند مشکل دارد و یا موقعیت مناسب باند روی زمین نیست. در این گونه مواقع چه باید کرد ؟
میتوان یک بالن در هواپیما به گونه ای تعبیه نمود که مانند چتر کاهنده سرعت ، در مکانهای مناسب از بدنه هواپیما خارج شود و با گاز سبک ( هیدروژن ناشی از تجزیه اب توسط برق هواپیما ) پر گردد.
حجم زیاد گاز خود به خود مانع سرعت هواپیما میشود و سرعت هواپیما را کاهش خواهد داد . از سوی دیگر با کاهش سرعت هواپیما به تدریج نیروی وزن هواپیما باعث کاهش ارتفاع خواهد شد . در اینجا بالن است که وزن هواپیما را تحمل خواهد کرد. میتوان با این روش هاپیما را به تدریج و به آهستگی در محل مناسب ( با استفاده از موتور هواپیما موقعیت مجموعه جابجا میگردد) 
از سوی دیگر در محلهای فرود نیز میتوان زیپلنهایی را با کابل ارتباطی به زمین ایجاد کرد تا هواپیما روی آن فرود آید . با بسته شدن هواپیما روی آن ، زیپلن میتواند وزن هواپیما را تحمل کرده و هواپیما با موتور برعکس و یا حتی خاموش روی آن فرود آید . در نعایت زیپلن با حرکت دورانی حول محل اتصال کابل روی زمین ، متوقف خواهد شد .
از این ترفند برای فرود هواپیماهای سبک ( پهپاد تا هواپیماهای سرنشین دار چند نفره ) استفاده کرد.
انواع بزرگتر برای هواپیماهای باری و مسافربری نیز قابل بررسی میباشد.


۱۳۹۷-۰۱-۱۵

آیا میتوان میکروسکوپ جرمی ساخت ؟

با توجه  به این که نور در میدان جاذبه تغییر جهت داده و اجرام میتوانند مانند یک لنز عمل کنند ( و قبلا استفاده از اجرامی مانند خورشید و زحل و ستاره سهیل را به عنوان عدسی کیهانی مطرح کرده بودیم ) آیا میتوان برای کارهای میکروسکوپیک نیز یک جرم مناسب و سنگین در محلی قرار داد به نحوی که نور ساطع شده از موضوعات ریز را جمع آوری کرده و آنرا بتوان آشکار کرد.
برای این کار جرم ایده آل باید سنگین باشد ، یعنی شامل نترون و پروتون زیاد باشد .
شاید عناصر سنگین پایدار بهترین هسته برای عدسی شدن باشد.
از سوی دیگر لایه های نازک کریستالها نیز میتواند به عنوان یک مجموعه عدسی بکار برده شود.


سوزاندن نفت بدون تولید دی اکسید کربن!

کارخانجات تولید دوده ، هیدروکربن ( گاز یا مواد نفتی ) را بصورت ناقص میسوزانند و بخش هیدروژنی هیدروکربن سوخته شده و بخش کربنی آن بصورت دوده جدا میگردد.البته باید یادآور شد که بخش مهم انرژی هیدروکربن ناشی از سوختن هیدروژن است و میزان انرژی سوختن کربن نسبت به کل درصد کمی را به خود اختصاص میدهد. ( شاید حدود 10 درصد بسته به نوع هیدروکربن این درصد متفاوت است )
این روش سوزاندن هیدروکربن تنها گاز بخار آب تولید میکند که اثر گلخانه ای آن قابل سرفه نظر کردن است .
در دنیای آینده نیاز است که هر چه زودتر میزان کربن ارسالی به جو کاهش یافته و در نهایت متوقف گردد. اما بدیهی است که روند رو به رشد مصرف انرژی فعلی اجازه توقف تولید و مصرف هیدروکربن را در فاصله زمانی کوتاه نمیدهد.
برای استفاده از این موهبت الهی ( انرژی هیدروکربنها ) میتوانیم بخش کربنی را جدا کرده و آنرا نه بصورت گاز ( دی اکسید کربن ) بلکه بصورت کربن دوده یا در شکل پر مصرف گرافیت تبدیل کرده و از آن استفاده نمود و یا به عنوان ضایعات در معادن متروک قرار داد. طبیعی است که شکل جامد کربن را بهتر از انواع گازی شکل میتوان انبار کرده و جابجا نمود.
خوشبختانه تکنولوژی لازم موجود است و در صنعت مربوطه مشغول خدمت رسانی است . با کمک قانونی میتوان به تدریج نیروگاه ها را تبدیل به تولید کننده کربن دوده ای نمود و حتی موتورهای کشتی را با تکنولوژی تولید دوده ساخت و یا جایگزین کرد.
با همه گیر شدن این تکنولوژی حتی انواع خودرویی آنرا نیز میتوان ساخت  تا در پمپ بنزین ها ضمن دریافت سوخت ، کربن دوده ای شکل را به پمپ بنزین تحویل داده تا جمع آوری و به محل های مناسب ارسال گردد.
با این تکنولوژی هزینه کربن وگرافیت  به عنوان  مواد اولیه بسیار پایین آمده و تکنولوژی هایی مانند تولید و مصرف فیبر کربن توسعه خواهند یافت .
این در حالی است که محیط زیست به شدت از جانب کربن تحت فشار است و توسعه این گونه مصرف میتواند بار اضافی کربنی جو را کاهش دهد. گر چه بعضی کشورها اقداماتی برای نجات زمین در نظر دارند ، اما این اقدامات کافی نیست . لازم است هر اقدامی که بتواند چرخه ورود کربن به جو را متوقف یا معکوس نماید انجام گیرد تا ضمن حفظ حیات روی زمین ، جلوی تغییرات اقلیمی و مهاجرت های وابسته به آن گرفته شود.