پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۷-۰۲-۳۱
خطوط پروازی آینده
آیا میشود پول را ارزش تبدیل به رقم کرد؟
بلی
پول کاغذی قابل لمس است , مادی است. از دست میرود و بدست می آید . حس لامسه آنرا مانند هر دارایی دیگری ارزشمند قلمداد میکند.
اما مبادلات با پول دیجیتالی چیز دیگری است .در اینجا پول، چیز قابل لمس نیست. نه آمدنش حس میشود و نه رفتن آن .
این پول رقم است. در مبادلات باید مراقب ارقام و باقیمانده بود. ماهیت برخورد و احساس کار با پول دیجیتالی متفاوت است. استفاده غالب از پول دیجیتالی باعث می شود که ارزش پول تبدیل به توجه به رقم گردد.
گر چه اهمیت پول به عنوان واسطه جابجایی کالا حفظ خواهد شد ، ارزش فیزیکی آن حذف خواهد گردید .
این امر نکات مثبت زیادی دارد . کار کردن با ارقام باعث میشود توجه به حسابداری بیشتر شود و چون ارقام جلوی چشم خواهد بود ، مقوله سرمایه گذاری ( البته با اطلاع رسانی موازی با دیجیتالی شدن ) اهمیت خواهد یافت و پولهای کوچک به جای توقف در بانکها ، به سمت بازار سهام ( سرمایه گذاری ) خواهند رفت . این امر باعث افزایش سرمایه گذاری در کشور و بالا رفتن تولید ملی و در نهایت ثروتمند تر شدن عموم مردم خواهد شد .
ضمن این که دوندگی دنبال پول کمتر گشته و ارزشهای انسانی با داشتن پول و به دنبال پول رفتن فاصله خواهد گرفت .
گوگل ایرانی
۱۳۹۷-۰۲-۳۰
فره ایزدی یا دموکراسی
هیچ چیز مقدر نیست. اما هر کار نتایجی در بر دارد. این نتیجه میتواند به دموکراسی یا فر ایزدی ختم گردد.
دموکراسی یا حکومت اکثریت بر اقلیت شامل ظلم است ( گر چه در اکثر موارد ضرر آن کمتر از روشهای دیگر است ) . بخصوص در جامعه ای که تعداد زیادی اقلیت دارد ، دموکراسی به معنای هرج و مرج است . حتی در کشورهای پیشرفته نیز دموکراسی بصورت کامل رعایت نشده و تبلیغات و به نوعی خرید آرا با وعده های مردم فریب نقش بزرگی در کسب مقام های سیاسی دارد . طبیعتا افراد متمول که برایشان این مشاغل مهم هستند ، برای این کار متخصص استخدام میکنند و افراد مورد نظر خود را به مراتب سیاسی میرسانند.
میگویند : آیا خداوند چوپان را برای گوسفندان خلق کرد یا گوسفندان را برای چوپان خلق نمود ؟
یادمان باشد که مسیح ع از لفظ چوپان برای هدایتگری مردم استفاده مینمود . در واقع در این تمثیل بدون اینکه قصد توهین به کسی باشد ، منظور ارتباط بین چوپان و گوسفند از جنبه خدمتگزاری و نگهداری در آسایش میباشد .
گر چه ممکن است به نظر برسد خداوند گوسفندان را برای چوپان اختصاص داده ، اما واقعا " خداوند چوپان را برای گ.سفندان خلق کرده است "
با این زاویه دید ، کسی که " فره ایزدی " دارد ، خدمتگزار خلق و امت است . گر چه همه گونه ولایت در خصوص گوسفندان دارد ، اما وظیفه او در مقابل خداوند است که خالق همه افراد و همه دنیا است .
از سوی دیگر " فره ایزدی " با دیکتاتوری فرق میکند . دیکتاتور خلق و همه مملکت را برای خود میخواهد ، اما در " فره ایزدی " خلق و مملکت بصورت امانت برای اصلاح امور و آسایش خلق به شخصی واگذار میگردد.
در شاهنامه آنچه مشاهده میگردد ، مقام سلطنت ، امری است که خداوند به شاه داده . نه برای استفاده شخصی ، بلکه برای به نظم درآوردن امور و آسایش خلق .
در زمانهایی که این شاهان نیز خطا کرده اند ، خداوند آنها را تنبیه کرده و انواع بلاهای عرضی و سماوی نازل فرموده است .
هنوز هم ایرانیان آرزو دارند که سلطانی عادل دارای "فره ایزدی " آمده و آسایش و روزهای خوب را برای ایشان بیاورد.
پدید آمد آن فره ٔ ایزدی *** برفت از دل بدسگالان بدی ( دقیقی )
مغلطه ای به نام درگیری اسرائیل
قرارداد اجرایی برجام بدون آمریکا
۱۳۹۷-۰۲-۲۹
یک اتفاق در محله و اشتباه در یک جای جامعه
لوله آب خیابان مشکل داشت , گروهی از شرکت آب و فاضلاب آمده بودند و مشغول کندن زمین.
لهجه آنها نشان میداد از راه دوری به اینجا آمدهاند. روی ماشین آنها نوشته شده بود : شرکت فلان! پیمانکار آب و فاضلاب
این در حالی است که در همین کوچهای که داشتند خیابان آنرا حفر میکردند, افرادی بیکار بودند .
چرا ما از راه دور آدم می آوریم کارگر ساده یا کم تخصص , اما از محل برای کارهای محل استخدام نمیکنیم.
کار اهالی کوچه را افرادی از چند صد کیلومتر آنطرف تر باید بیایند انجام دهند , اما خود ما نمیتوانیم کار خودمان را انجام دهیم !
شاید چون مدیریت متمرکز داریم ؟
آیا نمیتوان مدیریت کارهایمان را پس بگیریم ؟
حتما راه کاری دارد .
لازم نیست مردم را به راه دور برد تا کاری انجام شود , برای اشتغال نسل های نو باید کاری کرد , اما اولویت اشتغال فعالیتها با افراد محلی است.
جایی یک پیچ ماشین ساختار مدیریتی اشتباه است. کسی باید آنرا اصلاح نماید .
گروه های شغلی در دبیرستان
سالهای دبیرستان برای آموزش موارد زیادی است. اما شاید یکی از مهمترین موارد آن آمادگی برای شغل در آینده است.
در چهار سال دبیرستان, دانش آموزان میتوانند در غالب یک تیم در زمان یک ساله به کار مشترک بپردازند و کسب درآمد داشته باشند .
آموزش کار تیمی زیر نظر معلم مربوطه , رفع تعارضات معمول کسب و کار , آموزش کسب و کار و مفاهیم آن و موارد دیگر که میتواند باعث موفقیت بچهها در آینده باشد.
ادامه تحصیل در آینده ربطی به اشتغال ندارد. هر کسی باید سهم خود را در ساخت کشور داشته باشد.
موارد درسی دبیرستان باید به گونهای باشد که اگر فرد نخواسته بلافاصله ادامه تحصیل دهد نیز توان اشتغال و تامین یک خانواده را داشته باشد .بهداشت خانواده, اقتصاد خانواده, پس انداز و سرمایهگذاری برای خانواده و همه مواردی که برای یک فرد لازم است تا یک خانواده موفق و خوشبخت شکل گیرد باید به فرزندان کشور آموزش داده شود .
طبیعی است که فعالیتهای سالهای اول دبیرستان با سال آخر فرق میکند . سالهای اول از خدمات حمل اقلام خریداری شده برای افراد مسن میتواند شروع شود و مراحل پایانی سال چهارم ، شرکتهای خدماتی تعمیر و نگهداری را میتواند شامل گردد. زمینه های کاری بسیار متنوع است و افراد باید بتوانند مطابق سلایق و نیازهای محیط تشخیص دهند در چه کارهایی شروع نمایند .
سایر موارد مهم را متخصصین امر( مدرسین کارآفرینی - روان شناسی - اقتصاد - جامعه شناسی و غیره ) میتوانند بررسی و تقسیم بندی نمایند .