۱۳۹۷-۰۲-۳۰

فره ایزدی یا دموکراسی

هیچ چیز مقدر نیست. اما هر کار نتایجی در بر دارد. این نتیجه میتواند به دموکراسی یا فر ایزدی ختم گردد.

دموکراسی یا حکومت اکثریت بر اقلیت شامل ظلم است ( گر چه در اکثر موارد ضرر آن کمتر از روشهای دیگر است ) . بخصوص در جامعه ای که تعداد زیادی اقلیت دارد ، دموکراسی به معنای هرج و مرج است . حتی در کشورهای پیشرفته نیز دموکراسی بصورت کامل رعایت نشده و تبلیغات و به نوعی خرید آرا با وعده های مردم فریب نقش بزرگی در کسب مقام های سیاسی دارد . طبیعتا افراد متمول که برایشان این مشاغل مهم هستند ، برای این کار متخصص استخدام میکنند و افراد مورد نظر خود را به مراتب سیاسی میرسانند.

میگویند : آیا خداوند چوپان را برای گوسفندان خلق کرد یا گوسفندان را برای چوپان خلق نمود ؟

یادمان باشد که مسیح ع از لفظ چوپان برای هدایتگری مردم استفاده مینمود . در واقع در این تمثیل بدون اینکه قصد توهین به کسی باشد ، منظور ارتباط بین چوپان و گوسفند از جنبه خدمتگزاری و نگهداری در آسایش میباشد .

گر چه ممکن است به نظر برسد خداوند گوسفندان را برای چوپان اختصاص داده ، اما واقعا " خداوند چوپان را برای گ.سفندان خلق کرده است "

با این زاویه دید ، کسی که " فره ایزدی " دارد ، خدمتگزار خلق و امت است . گر چه همه گونه ولایت در خصوص گوسفندان دارد ، اما وظیفه او در مقابل خداوند است که خالق همه افراد و همه دنیا است .

از سوی دیگر " فره ایزدی " با دیکتاتوری فرق میکند . دیکتاتور خلق و همه مملکت را برای خود میخواهد ، اما در " فره ایزدی " خلق و مملکت بصورت امانت برای اصلاح امور و آسایش خلق به شخصی واگذار میگردد.

در شاهنامه آنچه مشاهده میگردد ، مقام سلطنت ، امری است که خداوند به شاه داده . نه برای استفاده شخصی ، بلکه برای به نظم درآوردن امور و آسایش خلق .

در زمانهایی که این شاهان نیز خطا کرده اند ، خداوند آنها را تنبیه کرده و انواع بلاهای عرضی و سماوی نازل فرموده است .

هنوز هم ایرانیان آرزو دارند که سلطانی عادل دارای "فره ایزدی " آمده و آسایش و روزهای خوب را برای ایشان بیاورد.

پدید آمد آن فره ٔ ایزدی *** برفت از دل بدسگالان بدی ( دقیقی  )


​ 

هیچ نظری موجود نیست: