۱۳۹۷-۰۳-۰۶

زمینه های سرمایه گذاری در کشورهای ساحل شرقی آفریقا و سودان

هر گونه فعالیت اقتصادی دو طرفه میتواند برای این کشورها مفید باشد . بعضی از این کشورها کم بارش بوده ولی بارانهای موسمی دارند . برای این کشورها احداث سد فوق العاده میتواند مفید باشد . همچنین تکنولوژی آبخیز داری و احداث قنات و سایر تکنولوژی های مرتبط با آب میتواند باعث رشد و اعتلای اقتصادی دو طرف گردد. 
احداث کارخانجات کنسرو ماهی و صادرات این کنسروها به ایران میتواند برای آن کشورها سود آور باشد . این در حالی است که کارخانجات کنسرو ایرانی به قدر کافی ماهی ندارند و در اینجا بصورت پاره وقت فعالیت میکنند. بنابراین انتقال این کارخانجات به آفریقا میتواند برای طرفین سود آور باشد . همچنین ایران میتواند بصورت یک واسطه ، ماهی های آفریقا را به سایر کشورها و مناطق جهان ارسال نماید . این در حالی است که بازار ماهی ایران توان جذب مقادیر بالای ماهی و محصولات دریایی را دارد .
زمینه های سنگهای معدنی و تزئینی ، از موارد دیگری است که میتوان نسبت به توسعه آن در آفریقا اقدام نمود. کشور ما در این زمینه ها دارای تجربه عملی خوبی است و میتواند در آفریقا منافع خوبی برای طرفین ایجاد نماید . 
ارتباط توریستی بین ایران و آن کشورها نیز مفید است . جمعیت علاقمند به سفر در این بخش از جهان کم نیست و علاوه بر میزبانی ، مسافران ایرانی نیز میتوانند از طبیعت و مواهب آفریقا برخوردار گردند . ارتباط علمی و فرهنیگی ، توسعه دانشگاه ها به آن سرزمین ها میتواند ارتباط فرهنگی دو جانبه را بیش از پیش نماید . تبادل فیلم و محصولات فرهنگی از سوی دیگر میتواند باعث تعمیق اشتراکات دو طرف گردد. 
با ارتباط تجار دو کشور با یکدیگر ، خود به خود زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری مشترک مطرح و اجرایی خواهد گردید . این رویه را در سایر مناطق جهان میتوان توسعه داد . بسته به این که چه میزان توان عرضه علم و دانش و خدمات داشته باشیم . 
این گونه فعالیتها علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد در داخل کشور ، برای کشورهای دیگر نیز سود آور بوده ورشد جهانی تجارت را سبب خواهد شد. دو مقوله سد سازی و آبخیز داری از یک سو باعث ایجاد اشتغال در آفریقا شده و سطح زندگی مردم را بالا میبرد . از سوی دیگر امکان عرضه اقلام صادراتی مصرفی کشور نیز برای آنها فراهم خواهد گردید . از دیگر سو صادرات خدمات و کالا به آفریقا نیازمند بازگرداندن هزینه ها است که بخش دوم فعالیتها ، شامل سرمایه گذاری صنایع دریایی و شیلات و صادرات بخش کانی ها میتواند ضمن ایجاد اشتغال و بالا بردن سطح زندگی مردم ، درآمد مورد نیاز برای بازپرداخت هزینه های واردات را فراهم آورد .
این یک بازی برد برد برای طرفین خواهد بود.


هیچ نظری موجود نیست: