۱۳۹۷-۰۲-۲۵

چرا پارکها سهمیه آب ندارند و بیش از حد از آب استفاده می کنند؟

صرفه جویی آب در همه موارد لازم و باید سرلوحه کار قرار بگیرد . در این میان مواردی که توسط شهروندان مشاهده میشود ، باعث آموزش شهروندان ( بخصوص کودکان ) میگردد. 
یکی از مواردی که در شهرها میبینم نامحدودی آب در دسترس برای فضای سبز شهرها است . هیچ کنترلی روی میزان آب مصرفی و نحوه استفاده وجود نداد . معمولا ( اکثر موارد ) این آب از چاه ها بدست می آید و منابع آب زیر زمینی شهرها را کاهش میدهد . به نحوی که اذعان میگردد مثلا شهر تهران سالانه 20 سانت فرونشست دارد . ( همینطور همه شهرهای بزرگ و بیشتر شهرهای متوسط و کوچک )
لازم است تدابیری اندیشیده و اجرا گردد تا ضمن حفظ فضای سبز شهری ، کمترین میزان هدر رفت آب ( اغلب ناشی از تبخیر ) حاصل گردد. همچنین آن میزان سبزینه ای که لازم نیست وجود داشته باشد ( مثل علفهای هرز ) کنترل گردد و از و توسعه آنها جلوگیری گردد. 
همچنین لازم است موارد زیر رعایت گردد.
حفظ تنوع حضور گیاه های مختلف در کنار یکیدیگر و آموزش همزیستی گیاهی از موارد دیگری است که مغفول مانده است.
اغلب گیاهان سطح شهرها غیر مثممر بوده و فقط جنبه زیبایی و سبز بودن از آنها انتظار میرود. باید از هر قطره آب غذا ساخته شود . این غذا اگر به تغذیه انسان نیز نرسد ، حیات وحش را تغذیه خواهد کرد .
در اغلب شهرهای جنوبی که گرم و خشک و دارای آفتاب بیشتر هستند ، لازم است با ایجاد سایه نسبت به کاشت دیگر محصولات اقدام نمود و د راین بین نخل یکی از مواردی است که امتحان خود را پس داده و در مناطقی از جنوب کشور کشاورزی زیر نخل ها انجام میگیرد .


هیچ نظری موجود نیست: