۱۳۹۷-۰۳-۰۹

نیروگاه های پیل سوختی برای ارتفاعات (تاارتفاع بالای چهار هزار متر)

استفاده از گاز برای تولید برق ، دی اکسید کربن کمتری نسبت به مصرف نفت به جو ارسال میکند. علاوه بر گاز دی اکسید کربن ، سوختن گاز ، مولکولهای آب نیز تولید میکند . چیزی حدود دو برابر مولکولهای دی اکسید کربن .
در پیلهای سوختی ، گاز ئیدروژن مصرف میگردد ، یعنی قبل از فرآیند باید کربن آن جدا شود . این کار در مجموعه استخراج کربن قبل از تولید ئیدروژن انجام میگیرد . این کربن قابلیت استفاده در صنایع دیگر را دارد . 
گاز ئیدروژن در داخل پیل سوختی با اکسیژن مخلوط شده و خروجی سیسیتم بخار آب است . با خنک کردن این بخار آب میتوانیم کمبود آب بعضی مناطق را تا حدودی جبران نمائیم . 
در واقع به عنوان یک مرکز تولید آب به این فرآیند میتوان نگاه کرد . برای شهرهایی که نیازمند آب و برق هستند ، استفاده از این روش تامین هر دو نیاز را یکجا میتوان انجام داد .
برای تولید برق با مقیاس بالا توسط این روش ، بر اساس تکنولوژی های موجود هر واحد تولید برق 100 مگا وات است ). یعنی برای تولید هر گیگا وات برق نیاز به 10 واحد از آن میباشد.
گاز خروجی حدود 1000 درجه است . و از آن برای گرم کردن محیط میتوان استفاده کرد . با خنک کردن گاز خروجی آب خالص قابل شرب خواهیم داشت .
خنک ترین مناطق ارتفاعات بالای چهار هزار متر است . این ارتفاعات در نزدیکی مراکز جمعیتی مهم مثل تهران وجود دارد . 
چنانچه بخواهیم در ارتفاعات بالای چهار هزار متر نزدیک تهران ( مثلا توچال ) این نیروگاه ها را نصب نمائیم ، از گرمای آن برای یخ زدائی سطح وسیعی از قله توچال میتوانیم استفاده نمائیم . گرم کردن قله توچال باعث میشود ، جریانهای هوایی در تهران تغییر کرده و تا حدود زیادی این امر روی کاهش آلودگی شهر تهران میتواند مفید باشد .
از سوی دیگر گرم کردن ارتفاعات توچال در همه سال ، در واقع سطح یک فرودگاه را بصورت خشک در اختیار ما قرار میدهد . نظر به ارتفاع بالای این فرودگاه ، سوخت مصرفی هواپیماها برای فرود و اوج گرفتن کاهش یافته و هزینه فرود در این فرودگاه به میران چشم گیری کاهش خواهد یافت .
برای حمل مسافر و بار روی سطح شیب دارد از تهران تا فرودگاه روی قله توچال میتوان از سیستم های ریلی استفاده نمود.
کاهش تلفات برق تولیدی بدلیل نزدیکی مرکز تولید برق به مرکز مصرف برق و عدم نیاز به بالا بردن ولتاژ ( یعنی کاهش تلفات تبدیل ولتاژ و تجهیزات مربوطه ) از یک سو و ایجاد فرودگاه کم هزینه تر برای هواپیماها ( جهت حمل بار و مسافر) از سوی دیگر در نزدیکترین فاصله ممکن به تهران از سوی دیگر به همراه استفاده از آب آن که در صورت خروج بخار اضافی از دودکش ها در ارتفاعات اطراف بصورت برف و باران پائین خواهد آمد .باعث میشود که این گونه طرح ها را در مناطق سردسیر مثل 
سیرجان 
شهرکرد
کوه گنو ( بندر عباس ) 
بینالود ( مشهد و نیشابور)
و سایر مناطقی که از منظر جفرافیایی شرایط مشابه دارند استفاده کرد.
در واقع برای احداث کارخانجات تولید برق ، اولویتهای دیگر زیست محیطی به نحوی که به میزان بهتر و بیشتری از انرژی گازهای مصرفی استفاده شود مد نظر قرار خواهد گرفت.



هیچ نظری موجود نیست: