۱۳۹۶-۰۳-۱۰

آیا عیسی بازخواهد گشت؟

 سوره ۳: آل عمران 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۵۵
به نام خداوند رحمتگر مهربان
ياد كن] هنگامى را كه خدا گفت اى عيسى من تو را برگرفته و به سوى خويش بالا مى برم و تو را از [آلايش] كسانى كه كفر ورزيده‏ اند پاك مى‏ گردانم و تا روز رستاخيز كسانى را كه از تو پيروى كرده‏ اند فوق كسانى كه كافر شده‏ اند قرار خواهم داد آنگاه فرجام شما به سوى من است پس در آنچه بر سر آن اختلاف میکرديد ميان شما داورى خواهم كرد (۵۵)
از معنای آیه استنباط میشود که بعد از همه اتفاقات روی داده برای ایشان و مصلوب شدن دیگری به جای ایشان در نهایت جایی عمر ایشان به سر رسیده نزد خدای خود رفته اند.در هر حال امانت خلیفه الهی را باید واگذار کرده باشند و رفته باشند که در فرمان ایشان به پترس مقدس اینطور استنباط میشود که امانت الهی را به ایشان واگذار کرده اند .
این رفتن به دوگونه متصور است . یکی مرگ معمولی که همه انواع بشر آنرا آزموده و یا خواهند آزمود. دوم بالا رفتن ( روح ) با جسم که بعضی از مفسرین این جنبه را قوی تر دانسته و اعتقاد دارند که ایشان با مهدی موعود بازخواهند گشت .
اما در بازگشت ایشان سوالی مهم وجود دارد . برای یادآوری زمانی را که ایشان ( مسیح ) خدمت حضرت یحیی رسیدند و درخواست کردند که غسل تعمید داده شوند و فرمایش حضرت یحیی که همه ما را شما باید نجات دهید .
پاسخ مسیح : امروز نوبت تو است . و غسل من با دست تو درست میشود و الی آخر داستان . در واقع حضرت یحیی جنبه استادی به حضرت مسیح داشتند و فرمان ریاضت و به کوه رفتن به دستور ایشان بود . گر چه در نهایت مراتب مسیح بالاتر از همه پیامبران قبلی شد ، اما در آن زمان مرتبه یحیی ع بالا تر بود. 
حال اگر چند سال بعد از مرگ یحیی ، دوباره یحیی زنده میشد ، در آن زمان کدام یک از آن دو نفر باید از دیگری تبعیت میکرد ؟ مسیح از یحیی یا یحیی از مسیح ؟
 همه میدانیم و خود آنها هم بیان داشتند که عیسی مسیح بالاتر است ، اما یحیی ع نمیتوانست در دنیا از عیسی مسیح تبعیت کند . زیرا استاد و پیغمبر هدایت کننده و واگذار کننده امانات الهی به عیسی ع بود.بعد از واگذاری امانات دیگر بازگشت یحیی مفهومی نداشت . 
به همین ترتیب اگر روزی عیسی مسیح بیاید ، نفرات بعدی ( رسول اسلام و 12 جانشیین ایشان ) باید از ایشان تبعیت کنند و عیسی نمیتواند از پیامبر بعدی تبعیت کند. چون واسطه فیض نفرات بعدی ، نفرات قبلی هستند.
اگر امانات الهی را عیسی ع به نفرات بعدی واگذار کرده باشد که دیگر در بازگشت کاری برای انجام ندارد و بازگشتش بی فایده است . و اگر واگذار ننموده باشد که بقیه پیامبران بعدی دروغگو خواهند شد ! چون ادعای داشتن امانت الهی نموده اند
وجود قرآن خود دلیلی بر این است که ایشان آن امانت الهی را به نفرات بعدی سپرده اند . ( امانت خلیفته الهی  (
گر چه در ادواری نفرات بعدی مراتب بالاتری از قبلی ها داشته اند ( که خداوند دین هر چه زمان گذشت تکمیل تر کرد تا زمان خاتم رسولان که دین کامل به اراده الهی ارائه شد )
بنابراین با منجی و به اعتقاد شیعه همراه امام دوزادهم ، مسیح و یا هر یک از پیامبران قبلی  نخواهند آمد . اگر کسی بیاید پیامبر و خلیفه الله نبوده است ( الیاس یا ادریس ) در واقع وقتی خلیفه الهی می آید نیاز به کسی ندارد که تائیدش کند او خود صاحب همه چیز است . شیعه معتقد است که وارث همه پیامبران قبلی حضرت حجت هستند که دارای همه امانات همه پیامبران قبلی خواهند بود . خواهند آمد و آرزوی همه منتظران را برآورده خواهند نمود. 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶
مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿۱۱۷
به نام خداوند رحمتگر مهربان
و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏ دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏ دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏ دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)
جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)
در آیه دوم میبینیم که حضرت عیسی ع اشاره به مرگ میکند و میگوید تا میان ایشان بودم شاهد ایشان بودم ، چون قبض روح یافتم تو خود شاهد آنها هستی ...
این ایه نیز دلیل دیگری بر مرگ و قبض روح عیسی مسیح ع است . 

۱۳۹۶-۰۳-۰۸

انگیزه طالبان , شغل و کسب درآمد

مردم روستاهایی را در نظر بگیریم که در فصل کار (بهار و تابستان و پاییز ) برای جنگ و نبرد از روستا خارج میشوند.  این عده در طول سال از چه ارتزاق میکنند و هزینه زندگی خانواده را از کدام منبع تامین می‌کنند؟
طبیعتا از غنائم جنگی. در واقع فعالیت ایشان نوعی راه زنی و دزدی است. هر از چندی به هر جا که خطر کمتر داشته باشد میروند و با دزدی مال و منال کسب میکنند.
در این بین در محیطی که برای نسل جدید شغل به میزان کافی وجود ندارد, جوانان جویای کار (بخصوص جهت کسب درآمد زیاد و کم زحمت ) از هر کجا به این گروه خواهند پیوست.
تا چندی پیش این رفتار در مقابل نیروهای خارجی توجیه دینی جهاد داشت و در اوایل غربیها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی نیز از آن میکردند. اما کم کم شیرازه کار از دست ایشان خارج شد. با قتل قدرتمندان محلی مثل "شیر دره پنجشیر " نیروهایی مردمی که توان ایستادگی مقابل دزدان طالبان را داشته باشند نیز از جامعه گرفته شد.
در نتیجه دزدان جای فعالیت را باز دیدند و مشغول جولان در ولایات مختلف افغانستان هستند.
این طالبان دزد رهبر ندارند که بتوان با ایشان مذاکره کرد. دزد هایی از هر روستا و محله‌ای هستند که هر جا توان داشته باشند اقدام به فعالیت میکنند. چون سود فعالیتهای گروهی زیاد است , در این بین اگر کسی از ایشان بگوید فلان ولایت با هم جمع شویم, این امر را گروه اجابت میکند و هر کس بتواند به محل تجمع خواهد رفت. در این قبیل موارد علاوه بر سود , سلاح ارتش نیز به دست ایشان خواهد افتاد و جوانان بی سلاح هم مسلح میشوند.
راه مبارزه با دزدان اینچنین به گونه دیگر است.



نوع دوست داشتن در سگ

آنها اگر کسی را دوست داشته باشند , آنرا از قبیله خود میدانند. یعنی برای او حاضر به هر کاری هستند.
این نوع دوست داشتن, دوستی جاهلیت است. اگر دوست خطا هم بکند , کسی را تهدید کند یا به قتل برساند , چون جزو قبیله او است,  پس اشکالی ندارد و حتی کمک هم میکند.
اما دوستی صحیح,  دوستی مومنان است . آنها مثل تن واحد و یکی هستند . اما اگر کسی تصمیم به کار اشتباهی گرفت, سایرین سعی در منصرف نمودن او از کار غلط میکنند . اگر موفق نشدند , همراهی نمیکنند.
این ویژگی میتواند سبب نجاست سگ باشد. این رفتار دوستی جاهلانه نه فقط در حیوانات بلکه در انسان نیز قابل مشاهده است .

در واقع دو نوع دوستی و محبت را میتوان برشمرد . یکی قبل از استفاده از عقل است و دیگری بعد از استفاده از عقل.

در سفر معراج رسول خدا دو رهوار را ایشان استفاده نمودند . در جایی که با دومی به حرکت در آمدند ، جبرئل ( مظهرعقل کل ) از حرکت باز ایستاد و عرض کرد " اگر سر مویی برتر پرم ، فروغ تجلی بسوزد پرم "

مرتبه محبت بعد از عقل بسیار بالا است . ... 



مراکز آموزشی هندو و بودایی در ایران و بورسیه هندوها و بودیسم ها برای تحصیل در ایران

ایجاد مراکز آموزشی هندو و بودیسم باعث میگردد که با مراکز علمی این ادیان مهم آسیایی ارتباط برقرار نمائیم . طبیعتا علاوه بر آشنایی مردم سرزمینمان با اساتید این ادان ، آنها نیز با فرهنگ و گفتار ما آشنا میشوند.
بورسیه یک ساله برای تکمیل علم اساتید این ادیان در ایران باعث میشود ، بزرگان آینده این ادیان با فرهنگ ایرانی و زیبائیهای اسلام آشنا گردند . در نتیجه میتوان انتظار داشت انتقال این دیدگاه در میان پیروان ادیان هندو و بودایی باعث نزدیکی بیشتر مردم مسلمان با ایشان گردد. 
افزایش ارتباط اقتصادی و فرهنگی و جنبه های توریستی و غیره نیز از مزایای دیگر این گونه اقدامات میتواند باشد .
برای اینگونه مراکز آموزشی میتوان شهرهای جدیدی در نزدیک مراکز فرهنگی موجود ایجاد نمود.ایجاد این شهرها نیز ضمن ایجاد سکونتگاه های جدید برای مردم ، رشد اقتصادی کوتاه مدت را نیز برای کشور به همراه خواهد آورد .


آب طعم دار

مصرف انواع نوشیدنیها در طی شبانه روز برای رفع عطش و تفریح و هر چیزی که باشد یک نیاز خاص را هدف میگیرد.
نوشیدن - طعم خاص - رفع عطش - صرف وقت و تغییر ذائقه و غیره .
این کار را با آب طعم دار با طعم مناسب میتوان بدست آورد.
انواع طعم ها را میتوان در آب پدید آورد. با انواع طعم دهنده های بی ضرر.
انواع آب میوه ها - عسل ها و غیره در حالی که از انواع مواد شیمیایی مضر مثل شکر و کافئین و غیره میتوان پرهیز نمود. صرف نوشیدنیها با درجات دمایی مختلف - خنک ، گرم ، داغ ، ولرم با توجه به سلیقه های مختلف مردم میتواند جذابیت بیشتری برای مصرف کننده ایجاد نماید.
کم کم به جای نوشیدنیهای مضر مثل چای ، انواع کولا ها و غیر میتوان نوشیدنیهای سالم را جایگزین نمود. 

نگاهی متفاوت به اشتیاق به خوراکی , شهوت و فرزند

اشتیاق به خوراکی باعث باقی ماندن وجود انسان است. پس وجود این نیرو برای بقا فرد لازم و انحراف آن از اعتدال انواع بیماریهای فردی را سبب می‌شود.
اشتیاق به شهوت سبب تشکیل اجتماع و تداوم این اشتیاق باعث تداوم اجتماع میگردد.  در اجتماع نیازهای جدید پدید می آید که با تلاش و کوشش و اختراعات و ابداعات باعث رشد تمدن و اجتماع میگردد. انحراف آن از اعتدال انواع بیماریهای اجتماعی را سبب می‌شود.
اشتیاق به فرزند باعث تربیت انسانهای آینده و تداوم نسل و نوع بشر در طی زمان میگردد. انحراف آن از اعتدال باعث انواع صدمه به رشد و تربیت بین نسلی است.
این سه نیروی غریزی بشری برای رشد و تداوم بشریت لازم است.
در مقایسه با داستان " تقدم مرغ و تخم مرغ " که این خصائل برای این اهداف ساخته شده و یا این اهداف نتیجه خصائل وجودی ما است. اعتقاد ادیان الهی بر هدف مند بودن خلقت است و بنابراین این تابلو زیبا طراح و نقاشی داشته است.
اما این غایت هدف نیست. چرخه وجودی این مکانیزم ها نیز زیبا است. 

تکوین " دولت - ملت " ها به " دولت -اتحادیه " ها - شروع امپراتوری ها

در جهان شاهد رشد اتحادیه ها و کم رنگ شدن مرزهای دولتها بوده ایم . گر چه امروز با وقایعی ملی گرایانه در جای جای کره خاکی مواجه هستیم ، اما این حرکات را در بلند مدت میتوان به اصلاح ساختارهای تشکیل شده اطلاق نمود.
ساختارهای ایجاد شده دارای نقاط قوت و ضعف بودند و طبیعی است که در طی زمان تغییراتی در ساختارها ایجاد گردد. اما آنچه در نهایت ( شاید سالهای دور ) شاهد خواهیم بود تشکیل یک اتحاد کلی برای مردم جهان است . در کوتاه مدت میتوان تصور چند اتحادیه بزرگ را داشت . در حالت بدبینانه وقایع 1984 را شاهد خواهیم بود و در حالت خوشبینانه میتوان چند اتحادیه را مقدمه ای برای اتحاد کامل جهان هستی ( کره زمین ) دانست.
آنچه امروز میتواند در همه سرزمینها شکل گیرد و با هدایت آن به مسیرهای مناسب میتوان از بروز برخوردهای منطقه ای و ملت ها نیز جلوگیری کرد ، جهان را به جایی بهتر برای زندگی بدل خواهد کرد. جایی که منابع کمتری به دفاع و حمله - هزینه های از بین بردن سایر مردمان و از این قبیل مصرف گردد.
شاید فراهم آوردن الگویی که مناطق جغرافیایی بتوانند از آن استفاده کنند گام مهم امروز ما باشد . 
جرقه این کار از اروپا زده شده و امکان گسترش آن در آمریکای جنوبی - آمریکای مرکزی - آسیای جنوب شرقی ( به جز چین و هند ) خاورمیانه شرقی - خاورمیانه غربی - آفریقای جنوبی ( زیر خط جنگلها ) آفریقای شرقی ( شمال شرقی ) و غیره وجود دارد .

۱۳۹۶-۰۲-۲۶

چرخه پول



چرخه پول نفت ، فارغ از کارکرد جمعیت است . چگونه مردم را به چرخه کسب و کار وارد کنیم ؟

جمعیت مصرف کننده کالا است و پول نفت تامین کننده آن . مردم هم نقشی در این میان ندارند.

در واقع مردم کمی در چرخه تولید و صدور نفت کار میکنند --- همینطور تعداد کمی در چرخه باز توزیع و واردات کالا فعالیت میکنند .

مصرف کننده اصلی پول نفت ، وزارت خانه هایی هستند که بودجه را برای امور محوله خرج میکنند. در این راستا شرکتهای پیمانکاری ( ایجاد کار موقتی ) پا میگیرد

سود جویان و فساد پیشگان نیز از این جریان نقدینگی سهم میبرند

ذی نفعان و حامیان نیز از بودجه سهم میگیرند . کارهایی را مثل تبلیغات تعریف میکنند و منافع مستقیم و غیر مستقیم میبرند

دو چرخه کالا داریم

کالای مصرفی مردم  و کالای مصرفی شرکتی

برای هر یک دو گروه ذی نفع و فعال داریم

ذی نفعان مستقیم واردات و توزیع  و ذی نفعان شبکه فساد

متغییر های موجود

افزایش قیمت ارز -- همه ذی نفعان مانع افزایش هستند زیرا مصرف کم میشود . سود آنها در قیمت پائین ارز است . خرید ارزان و فروش گران است. 

نقش نرخ بهره در فرآیند ذی نفعان چیست ؟ --- تامین منابع ریالی از طریق بانکهای داخلی است !

دریافت وام ارزی با بهره کم در شبکه واردات ممکن است ( نیاز به تثبیت نرخ ارز دارند نرخ ارز متغییر ریسک را بالا میبرد) وام و واردات ارزی و باز پس دادن ریالی !

بالا بودن نرخ بهره ریالی باعث میشود رقبا که نمیتوانند وام ارزی بگیرند ، از گردونه واردات حذف شوند. تبدیل ریال وامی و غیر وامی به ارز نرخ بازگشت سود ریالی بالا را میطلبد.

 

نتیجه  : هزینه پول در کشور بالا میرود . پروژه های ساخت و توسعه ای گران تمام میشوند. وامهای تولیدی گران تمام میشوند

فعالیتهای با نرخ برگشت سرمایه بالای 50% و بیشتر توجیه سربسری خواهد داشت . آن هم در یک فضای فساد آمیز که دست اندرکاران آن سعی میکنند سهم بالاتری از سودهای بالقوه و بالفعل را جذب کنند

وسطیها چه میکنند؟

عده ای در وسط کار قرار دارند . آنها در بالای لیست ذی نفعان نیستند و از چرخه مربوطه منتفع نمیشوند. اما در کنار چرخه جریان بودجه های جاری و عمرانی قرار دارند . آنها نیز قدرالسهم خود را از این خوان گسترده بر میدارند .

تقسیم پول نفتی برای هر یک از ذی نفعان و همینطور برای سفر رفتن مردم مهم است . باید به قدری پول در اختیار مردم گذاشت که نرخ ارز تغییر نکند

راه کار مناسب ، دو نرخی کردن نرخ ارز است . واردات ارزان برای وارد کنندگان و گران برای دیگران

.

.

راه کار اصلاح خارج کردن فعاالیتها از سیکل مربوطه است .

گردش پول نفت باید عوض شود و پول در میان مردم توزیع و چرخه جمع شدن پول از طریق مردم عملی گردد. ( مالیات بر درآمد حتی درآمد نفتی توزیعی )

قبل از خراب کردن سیستم موجود باید روش جدیدی از گرد آوری پول برای بودجه ها و چرخه هزینه کشور ایجاد شود . مانند مالیات بر گردش نقدینگی

این کار از طریق بانکها در مقابل برداشت درصدی از گردش بانکی عملی خواهد بود .

محدود کردن سقف پرداخت وام بانکها باعث میشود که بازیکنان کلان با محدودیت منابع مواجه شوند و اکثریت کم رقمها بتوانند پول وام بگیرند.

واگذاری بدهی مشکوک الوصولها و رقم بزرگها به یک بانک دیگرجهت تجمیع دارائیهای مسموم مفید است

.

.

گام بعدی سهامی کردن توان خرید مردم است . خرید مردم ارزشی دارد که فروشندگان از این خوان گسترده در سرتاسر جهان استفاده میکنند. باید این خوان گسترده به نوعی به خریداران نیز سود برساند . راه آن سهامی شدن همه فروشندگان و سهامدار بودن مشتریها است . این کار در بورس امکانپذیر است . همه وارد کنندگان و فروشندگان باید در بورس حظور داشته باشند و حداکثر سهم صاحبان تجارت 40 درصد باشد . بقیه سهام باید توسط افراد خرد خریداری گردد. سهم این افراد خرد نمیتواند از یک حدی بیشتر باشد ( برای جلوگیری از خانوادگی شدن سود بعضی تجارت ها )

جریمه های سنگین برای اثبات خلافها باید در نظر گرفت به طوری که فعالین تجاری جرت خطا کردن نکند. مانند هزار برابر تا یک میلیون برابر مقدار خلاف جریمه اخذ گردد.

 

 

 

 

 

 

کشورهای مسیحی


معمولا این عنوان بصورت عام به کار میرود و در سیاست و ژئوپلوتیک هنوز جای خود را باز ننموده است . 
واقعیت این است که اتحادیه اروپا ( بعلاوه بریتانیا ) و همینطور کانادا و آمریکا مجموعه ای از کشورهای مسیحی هستند که سنگینی زیادی در جهان امروز دارند.
نظر به این که کشورهای چین و هند نیز دارای سنگینی قابل توجه در ژئوپلتیک جهان ظاهر شده اند ، جا دارد که از کشورهای مسیحی با تعریف فوق به عنوان یک کفه سنگین و اصطلاح بین المللی استفاده شود.
این امر نافی مسیحی بودن سایر کشورها نیست ، بلکه صرفا نامگذاری است برای بیان مجموعه ای از سیاستهای اغلب هماهنگ در بخشهای متفاوت جهان.
گر چه کشورهای عضو ناتو تا چندی پیش میتوانست بیان کننده این گروه کشورها باشد ، اما گسترش ناتو و خارج شدن آن از جامعه مسیحی ( ترکیه ​) باعث میشود که مفهوم اروپای قدیم را جایی داشته باشیم . آن بخشی از اروپا که تصمیم گیر و اثر گذاری بین المللی بیشتری دارد .
به این بخش کشورهای مسیحی میگوئیم . خود ایشان نیز در قالب ناتو و اتحادیه اروپا یا اتحادیه تجاری کشورهای آتلانتیس شمالی و غیره به این امر واقف هستند و بر آن صحه گذاشته اند. 
نگرانیها برای آینده و حفظ امنیت در پهنه جغرافیایی مشترک امری است که از همه پیمانها و اتحادیه ها مهمتر است .


روش ادغام ترکیه در اروپا

استانبول مرکز روم قدیم میباشد . مرکز مسیحیت آن زمان و دارای امپراتورانی که فرهنگ اروپا را شکل داده اند . اما از سوی دیگر امروز دین مردم ترکیه با اروپایان متفاوت است . اما مشکل اینجا نیست . بشر متمدن آموخته است که تفاوت دینی در رفتارها و برخوردها نباید اثر گذار باشد . 
آنچه خود ترکیه را دوپارچه کرده است تفاوت فرهنگی باستانی بین شرق و غرب ترکیه میباشد . 
شاید حدود هزار سال مسیحیان رومی با ایرانیان در نبرد بوده اند . اما تقریبا در طول آن سالها خطوط مرزی حدود سرچشمه فرات بوده است . چرا ؟
این محدوده مرز طبیعی مکانی بوده که طوایف با فرهنگهای متفاوت را جدا میکرده است . 
اگر این مرز طبیعی امروز نیز برپا گردد، ترکیه غربی میتواند به راحتی جذب اروپا گردد. فرهنگ و طبیعت این سرزمین با ارتباط با اروپا شکل گرفته و رشد کرده است . از طرفی در این سو فرهنگ و کنش مردم با مردم فلات ایران تماس داشته و دارد. 
آنچه در غالب برخورد فرهنگی بارها خود را نشان داده ، برخورد نظامی ترکیه غربی با کردها و دیگران بوده است . برخوردهایی که بشریت نه تنها به آن افتخار نمیکند ، بلکه سعی در فراموشی آن دارد .
با توجه به اتفاقات پیش رو احتمال برخوردهای نظامی در اطراف فرات زیاد خواهد بود . بخصوص مشکلاتی که بابت آب رودهای دجله و فرات در آینده روی خواهد داد.