۱۳۹۶-۰۳-۱۰

آیا عیسی بازخواهد گشت؟

 سوره ۳: آل عمران 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۵۵
به نام خداوند رحمتگر مهربان
ياد كن] هنگامى را كه خدا گفت اى عيسى من تو را برگرفته و به سوى خويش بالا مى برم و تو را از [آلايش] كسانى كه كفر ورزيده‏ اند پاك مى‏ گردانم و تا روز رستاخيز كسانى را كه از تو پيروى كرده‏ اند فوق كسانى كه كافر شده‏ اند قرار خواهم داد آنگاه فرجام شما به سوى من است پس در آنچه بر سر آن اختلاف میکرديد ميان شما داورى خواهم كرد (۵۵)
از معنای آیه استنباط میشود که بعد از همه اتفاقات روی داده برای ایشان و مصلوب شدن دیگری به جای ایشان در نهایت جایی عمر ایشان به سر رسیده نزد خدای خود رفته اند.در هر حال امانت خلیفه الهی را باید واگذار کرده باشند و رفته باشند که در فرمان ایشان به پترس مقدس اینطور استنباط میشود که امانت الهی را به ایشان واگذار کرده اند .
این رفتن به دوگونه متصور است . یکی مرگ معمولی که همه انواع بشر آنرا آزموده و یا خواهند آزمود. دوم بالا رفتن ( روح ) با جسم که بعضی از مفسرین این جنبه را قوی تر دانسته و اعتقاد دارند که ایشان با مهدی موعود بازخواهند گشت .
اما در بازگشت ایشان سوالی مهم وجود دارد . برای یادآوری زمانی را که ایشان ( مسیح ) خدمت حضرت یحیی رسیدند و درخواست کردند که غسل تعمید داده شوند و فرمایش حضرت یحیی که همه ما را شما باید نجات دهید .
پاسخ مسیح : امروز نوبت تو است . و غسل من با دست تو درست میشود و الی آخر داستان . در واقع حضرت یحیی جنبه استادی به حضرت مسیح داشتند و فرمان ریاضت و به کوه رفتن به دستور ایشان بود . گر چه در نهایت مراتب مسیح بالاتر از همه پیامبران قبلی شد ، اما در آن زمان مرتبه یحیی ع بالا تر بود. 
حال اگر چند سال بعد از مرگ یحیی ، دوباره یحیی زنده میشد ، در آن زمان کدام یک از آن دو نفر باید از دیگری تبعیت میکرد ؟ مسیح از یحیی یا یحیی از مسیح ؟
 همه میدانیم و خود آنها هم بیان داشتند که عیسی مسیح بالاتر است ، اما یحیی ع نمیتوانست در دنیا از عیسی مسیح تبعیت کند . زیرا استاد و پیغمبر هدایت کننده و واگذار کننده امانات الهی به عیسی ع بود.بعد از واگذاری امانات دیگر بازگشت یحیی مفهومی نداشت . 
به همین ترتیب اگر روزی عیسی مسیح بیاید ، نفرات بعدی ( رسول اسلام و 12 جانشیین ایشان ) باید از ایشان تبعیت کنند و عیسی نمیتواند از پیامبر بعدی تبعیت کند. چون واسطه فیض نفرات بعدی ، نفرات قبلی هستند.
اگر امانات الهی را عیسی ع به نفرات بعدی واگذار کرده باشد که دیگر در بازگشت کاری برای انجام ندارد و بازگشتش بی فایده است . و اگر واگذار ننموده باشد که بقیه پیامبران بعدی دروغگو خواهند شد ! چون ادعای داشتن امانت الهی نموده اند
وجود قرآن خود دلیلی بر این است که ایشان آن امانت الهی را به نفرات بعدی سپرده اند . ( امانت خلیفته الهی  (
گر چه در ادواری نفرات بعدی مراتب بالاتری از قبلی ها داشته اند ( که خداوند دین هر چه زمان گذشت تکمیل تر کرد تا زمان خاتم رسولان که دین کامل به اراده الهی ارائه شد )
بنابراین با منجی و به اعتقاد شیعه همراه امام دوزادهم ، مسیح و یا هر یک از پیامبران قبلی  نخواهند آمد . اگر کسی بیاید پیامبر و خلیفه الله نبوده است ( الیاس یا ادریس ) در واقع وقتی خلیفه الهی می آید نیاز به کسی ندارد که تائیدش کند او خود صاحب همه چیز است . شیعه معتقد است که وارث همه پیامبران قبلی حضرت حجت هستند که دارای همه امانات همه پیامبران قبلی خواهند بود . خواهند آمد و آرزوی همه منتظران را برآورده خواهند نمود. 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلَا أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶
مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿۱۱۷
به نام خداوند رحمتگر مهربان
و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏ دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏ دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏ دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)
جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)
در آیه دوم میبینیم که حضرت عیسی ع اشاره به مرگ میکند و میگوید تا میان ایشان بودم شاهد ایشان بودم ، چون قبض روح یافتم تو خود شاهد آنها هستی ...
این ایه نیز دلیل دیگری بر مرگ و قبض روح عیسی مسیح ع است . 

هیچ نظری موجود نیست: