۱۳۹۶-۰۲-۱۶

نگاهی به شهر- اشتغال- چرخه اقتصادی (شهرهای مصرف کننده شهرهای تولید کننده ! )


​شهرها چرخه اقتصادی خود را دارند . شهرها برای اشتغال یک سری کارهای طبیعی دارند . خدمات نیروهای پلیس و امدادی – نیروهای خدمات شهری – آب و فاضلاب و انرژی – خدمات مخابراتی تلفن ، اینترنت ، تلوزیون و رادیو و موبایل – خدمات آموزشی و بهداشتی – و غیره .
اما شهرها ( و هر مرکز جمعیتی ممکن ) همه نیازهای خود را نمیتوانند تولید کنند . از این جهت شهرها واردات و صادرات دارند. اگر صادرات بیش از واردات باشد ، ثروت در شهر جمع میشود و بر عکس اگر واردات بیشتر باشد ، ثروت از شهر بیرون میرود.
اگر شهر نیاز به واردات داشته باشد و ثروت خرید آنرا نداشته باشد ، این شهر کم کم از سکنه خالی خواهد شد . یعنی واردات مقدار کافی نمیتواند صورت پذیرد و کالاهای مورد نیاز به عده ای نمیرسد . و آنها ( فقیرتر و) به ناچار شهر را ترک میکنند . این کار تا رسیدن تعادل اقتصادی شهر ( یا هر مرکز جمعیتی دیگر ) ادامه خواهد یافت .
این صادرات و واردات شهرها در طول زمان دائما در حال تغییر است . لذا جمعیتهای شهری در شهرهای مختلف جابجا میشوند.
مدیریت این جابجایی جمعیتی مهم است . همچنین برقراری تعادل و پایداری در مدیریت اقتصادی شهری نیز خیلی مهم است . هر شهری ( مانند هر خانواده ) باید برنامه ریزی سالانه دخل و خرج داشته باشد و بتواند برای مواقع ضروری پس انداز داشته باشد .
طراحی شهرها و محاسبه مصرف و تولید آن مهم میباشد . چنانچه بخواهیم یک شهر جدید بسازیم ، میتوانیم آنرا وابسته به شهرهای دیگر کنیم . مثلا در کنار یک شهر بزرگ ، چند شهر خدماتی یا صنعتی بنا کنیم . اما ایده آل آ« است که بتوانیم شهرهایی را بنا کنیم که بتوانند بصورت پایدار و مستقل فعالیت نمایند .
از جمله این شهرها ، شهرهای دانشگاهی و علمی است . همچنین شهرهای بیمارستانی نیز میتوانند بصورت پایدار با تعامل با سایر مراکز جمعیتی به حیات خود ادامه دهند .
شهرهای تفریحی و تفرجی ( مثل کیش ) – شهرهای سینمائی ( مثل بالیوود و هالیوود و شهرک سینمایی تهران ) و موارد دیگر میتوانند به حیات خود ادامه دهند .
شهرهایی مثل دره سیلکون – پروژه رونق کارون و موارد مشابه نیز تجربه شده اند . اما هدف از این مطالب فراتر از این مراحل است .
طراحی شهری است با تعداد ثابت و غیر قابل افزایش جمعیت . و البته انتخاب جمعیتی برای سکنا در این مراکز جمعیتی . شهرهای نظامی نمونه موفق این شهرها هستند . پروزه های ارتش آمریکا در ایجاد این شهرکها و برپایی و جمع کردن موفق آنها جای تعمل دارد . میتوان شهرهایی با ده هزار جمعیت ( غیر قابل افزایش) ایجا نمود. که این شهرها کالا و خدماتی ایجاد نمایند که برای واردات آن کافی باشد . 

هیچ نظری موجود نیست: