۱۳۹۱-۰۹-۲۰

اولین اختراعم : گیربکس پیوسته

 

اولین اختراعم : گیربکس پیوسته :

انتقال قدرت و تغییر سرعت که عموما در گیربکسها از آن استفاده میگردد، برایم نکته جالبی بود. خصوصا که 6 واحد تراش انواع چرخ دنده و محاسبات آن را خوانده بودیم. وقتی پشت ماشین تراش می ایستادم ، برای تغییر سرعت از دسته هائی استفاده میکردم که چرخ دنده ها را با هم درگیر میکرد و همچنین اتصال قبلی را قطع مینمود.آن موقع ( شاید قبل از سال 70 شمسی ) این سئوال برایم پیش آمد که چه خوب میشد که تغییر دور پیوسته بود. برای مثال در خودروها که 4 دنده جلو داشتیم ( پیکان ) از سرعت دنده یک تا آخر دنده 4 ( حداکثر سرعت) به صورت پیوسته سرعت افزایش پیدا کند. در مورد ماشینهای تراش ، معمولا بهترین سرعت برش را حساب میکردیم و سرعت نزدیک آن را که روی ماشین تعبیه شده بود انتخاب میکردیم.

کم کم که روی این نوع گیربکس کار میکردم دیدم که این مشکل را به نوع دیگری در ماشینهای (سی ان سی ) حل نموده اند.

آنها با استفاده از سرو موتورها و با تغییر فرکانس میتوانستند که نه تنها با یک شیب خاص سرعت را تغییر دهند ، بلکه مثلا بصورت نمائی سرعت را کم یا زیاد کنند . اما این نوع موتورها گران بود و انرژی اتلاف میشد. ( راندمان در این موتورها کم بود ). من کماکان با نشدنها مواجه میشدم که بالاخره مسئله را حل نمودم . آنچه که حل شد و چگونه به جواب رسیدم بماند. با زبان امروزی که برای هر مهندسی بتوان مطرح نمود و بصورتساده به قرار زیر است.

استفاده از نوع خاصی بادامک برای انتقال قدرت ، میتواند باعث گردد که بدون اتلاف انرژی، انتقال قدرت با سرعتهای مختلف ، امکان پذیر باشد.

چرخ حلزون و میل حلزون را در نظر بیاورید . ( با ضریب تبدیل تا یک به 300 در صنعت)

تصور کنید که میل حلزون دارای تغییر گام ( مثلا از یک به 2 ) در طول میل حلزون باشد.

چرخ حلزونی را که برای این میل حلزون باید ساخت ، بر اساس بزرترین گام میل حلزون خواهد بود.برای این که دور تغییر نماید ، میل حلزون باید در امتداد طولی حرکت نماید. در زیر نمای شماتیک مکانیزم را میکشم. از تعدادی چرخ دنده  هرز گرد برای ثبات مجموعه ( و نگاه داشتن چرخ حلزون در موقعیت مناسب ) استفاده شده است.

توضیح این که زمانی که گام پیچ تغییر میکند و به جلو یا عقب میرود، باید زاویه پیچ حلزونی با محور چرخ دنده حلزونی تغییر نماید . برای این کار از هرز گردها استفاده نموده ام

هیچ نظری موجود نیست: