۱۳۹۱-۱۰-۰۲

لامپ روشنائی( لیزری – ال ای دی)

صورت مسئله : روشنائی یکی از پر مصرف ترین  موارد انرژی در جهان میباشد.

همچنین روشنائی های بخش های عمومی ، خیابان و جاده ها و کنار باغها و...  هزینه زیاد کابل کشی نیز دارد. همچنین است هزینه های تعویض لامپ و غیره . مناسب است که برای این تکنولوژی قدیمی لامپ ها فکر شود.

راه حل: برای کاهش انرژی ، چنانچه در تمام مدت لامپ روشن نباشد، انرژی کمتری مصرف میشود. یادم می آید که در آزمایشگاه فیزیک دبیرستان  یک لامپ داشتیم که مشابه سالنهای رقص میتوانستند با تغیر فرکانس ، روشن و خاموش نمودن آنرا کنترل نمایند. ابتدا ، حرکتها بصورت منقطع ، دیده میشد، اما وقتی فرکانس به قدر کافی بالا میرفت، خطای باصره ، حرکت را پیوسته میدید.همینطور در صفحه نمایش تلوزیون، هر نقطه 25 بار در صانیه روشن و خاموش میشود، و خطای باصره آنرا بصورت پیوسته روشن میبیند.

بنا براین ، اگر 25 بار در ثانیه چراغ را روشن و خاموش کنیم ، میتوانیم با خطای باصره تصور روشنائی کامل را داشته باشیم. اگر نیم پالس خاموشی با پالس روشنی برابر باشد، 50 درصد در انرژی صرفه جوئی شده است.

عملا ایده آل خاموش بودن 99( وبیشتر) درصد زمانی هر پالس و روشنائی یک درصد پالس است. عامل محدود کننده، به نوع پالس ساز( به لحاظ میزان عمودی رشد جریان و ولتاژ زیرا معمولا با یک شیب جریان و ولتاژ رشد میکند) و لامپ میباشد که به پالس ارائه شده ، چگونه جواب میدهد.

شکل یک

لامپ های رشته ای معمولی برای این کار جواب نمیدهند. لامپ های فلورسنت نیز معایب خاص خود را دارند و برای این کار در آن زمان ، لامپ لیزری که بهترین پاسخگو به فرکانس است ، به نظرم رسید.

نور لیزر ، علاوه بر مزایای فوق ، یک سو و یک جهت میباشد. بنا بر این اثر بخشی هر وات انرژی لیزر ، برای روشنائی خیلی بیشتر از انواع دیگر میباشد. برای پخش شدن آن فقط نیاز به یک عدسی کوچک میباشد بنا براین کل مدار پالس ساز و حتی لیزر ( الکترونیکی) میتواند در یک مدار ( آی سی ) طراحی گردد و یک پولک عدسی نیز میتواند نور را در جهتهای مورد نظر پخش نماید. برای این مجموعه یک باتری کوچک قابل شارژ، و یک صفحه کوچک شارژ خورشیدی نیز میتوان در نظر گرفت. چنانچه روشن و خاموش شدن نور با نور محیط تطبیق داده شود، ( برای محیطهای بیرون و بعضی از اتاقها ، میتوان عملا یک لامپ با عمر خیلی طولانی داشت. برای سایر موارد نیز با کلید روشن و خاموش کردن( بی سیم و سیگنالی) و یا بدون کلید روشن و خاموش( همواره روشن ) میتوان از آن استفاده نمود.

بعدها که لامپ های ( ال ای دی ) روانه بازار شدند، بدلیل ماهیت آنها ، آنها نیز میتوانند از این تکنولوژی استفاده نمایند.

شکل دو

 

کاهش هزینه سیم کشی ، یکی از مهمترین امتیازات این سیستم میباشد، در حالی که با وجود سیم کشی نیز ، بدلیل مصرف ناچیز برق، از مجموعه پالس ساز میتوان صرفه نظر کرده و برق ورودی را با مداری ( یکسو ساز و مربع ساز و....) به موج مورد نظر تبدیل نمود.

از لحاظ زمانی فکر میکنم حدود سال 1387 بود ( تابستان ) با بچه ها پیاده میرفتیم بازار روز و علی گفت با اتوبوس بریم. یک ایستگاه راه بود. برای علی قبول کردیم . از جنوب خیابان ستارخان ، جرقه شروع شد و با توجه به این که بدون معطلی سوار اتوبوس شدیم. زود آمد. داشتیم از پله ها بالا میرفتیم که میخواستم برای عیال توضیح دهم چی پیدا کردم.

هیچ نظری موجود نیست: